REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja finansów przeciw przyspieszeniu podwyżki VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wbrew resortowi finansów sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się przeciw przyspieszeniu wejścia w życie podwyżki VAT na ubranka dla niemowląt i obuwie dziecięce oraz za wprowadzeniem zerowego VAT-u na usługi portowe.

W październiku 2010 Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) orzekł, że Polska ma zaprzestać stosowania preferencyjnej stawki VAT na obuwie dziecięce i ubranka dla niemowląt - obecnie jest to 8 proc. - i obłożyć je stawką podstawową - 23 proc.

REKLAMA

Autopromocja

Rząd proponował pierwotnie w swoim projekcie nowelizacji ustawy o VAT, aby wzrost podatku nastąpił 1 lutego 2011 r., ale sejmowa komisja finansów publicznych wprowadziła do projektu poprawkę Marka Wikińskiego z SLD, która zmieniła ten termin na 1 stycznia 2012 r. Podczas drugiego czytania PO złożyła wniosek, by przyspieszyć datę wejścia w życie podwyżki na 1 lipca 2011 r.

Podczas posiedzenia komisji 22 lutego poseł Krystyna Skowrońska z PO tłumaczyła, że z opinii resortu spraw zagranicznych wynika, iż polskie przepisy powinny zostać dostosowane do regulacji unijnych jak najszybciej.

Marek Wikiński zwrócił natomiast uwagę, że wyrok ETS nie wskazuje nam żadnego konkretnego terminu, w którym powinniśmy dostosować polskie regulacje do unijnych. Dodał, że jego wniosek, by podwyżka weszła w życie dopiero 1 stycznia 2012 r., uzyskał poparcie Episkopatu Polski.

Opozycja sugerowała ponadto, że skoro rząd tłumaczy, iż celem zmian nie jest zapewnienie dodatkowych wpływów do budżetu, to powinien się z niej wycofać. Anita Błochowiak (SLD) wezwała, by rząd zwrócił rodzinom koszt podwyżki. Przypomniała, że mechanizm taki przewiduje przygotowany przez jej klub projekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zmiana spowoduje dodatkowe wpływy do budżetu w skali roku na poziomie 167 mln zł" - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Poprawka PO przyspieszająca wejście w życie podwyżki VAT na artykuły dziecięce nie znalazła uznania komisji.

Z apelem do posłów, by podwyżka VAT na ubranka niemowlęce i obuwie dziecięce nastąpiła dopiero od 2012 r., wystąpiło 17 organizacji społecznych. "Jeżeli podwyżka VAT miałaby jednak nastąpić, bezwzględnie domagamy się zapewnienia, że środki finansowe, które z tego tytułu trafią do kasy państwowej, będą pozostawione rodzinom, najlepiej w postaci podwyżki zasiłków rodzinnych i podniesienia progów dochodowych upoważniających do świadczeń" - powiedziała we wtorek PAP wiceprzewodnicząca Związku Dużych Rodzin Trzy Plus Teresa Kapela, który także podpisał się pod petycją.

Komisja finansów pozytywnie zaopiniowała natomiast poprawkę PSL wprowadzającą zerową stawkę VAT na usługi świadczone w polskich portach morskich, np. na usługi składowania towarów. Poseł Wiesław Rygiel (PSL) powiedział, że problem polega na tym, iż od 2008 r. z zerowej stawki VAT mogą korzystać tylko usługi świadczone na rzecz armatorów, a nie spedytorów, którzy są głównymi odbiorcami usług portowych.

Rygiel wskazał, że urzędy skarbowe wydają w tych sprawach sprzeczne interpretacje podatkowe, a wielu firmom działającym w portach grozi konieczność zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami.

REKLAMA

W opinii wiceministra Grabowskiego polskie porty rozwijają się jednak "nadzwyczaj dynamicznie", a rok 2010 był dla nich najlepszy od czasów, kiedy zaczęto prowadzić statystyki w tym zakresie; osiągnęły najlepszy w historii wynik finansowy. Jego zdaniem tylko 10-15 proc. usług portowych podlega podstawowej stawce VAT.

"Nie mamy do czynienia z powszechnym opodatkowaniem podstawową stawką podatkową usług świadczonych w portach" - powiedział. Jego zdaniem przyjęcie poprawki Rygla narazi Polskę na spór z Komisją Europejską, bowiem jest ona niezgodna z regulacjami unijnymi. Grabowski zapewnił, że nie ma rozbieżności w interpretacjach podatkowych dotyczących usług portowych.

Poseł Marzenna Drab z PiS powiedziała, że sytuacja firn świadczących usługi w portach "wygląda dramatycznie", są one wzywane do zapłaty zaległego VAT-u wraz z odsetkami. "Polskie przedsiębiorstwa pracujące w portach będą upadały jedno po drugim" - uważa poseł.

W ubiegłym tygodniu związkowcy portowi ze Szczecina zaczęli protest przeciwko pobieraniu przez fiskusa 23 proc. stawki VAT za usługi świadczone przez porty. Chcą, by - podobnie jak w innych krajach europejskich - stawka nadal wynosiła zero procent. Portowcy wskazują, że w porcie Szczecin-Świnoujście działa ok. 40 spółek, które mają wspólnie do zapłacenia ok. 300 mln zł zaległego VAT, plus odsetki.

Głosowanie nowelizacji ustawy o VAT, w tym poprawki PSL dotyczącej podatku na usługi portowe i PO zmieniającej termin wejścia w życie podwyżki VAT na ubranka dziecięce, zaplanowano na piątek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA