REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sposobie sponsorowania audycji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

28 kwietnia weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677).

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677)

REKLAMA

Rozporządzenie, będące przedmiotem nowelizacji, określa szczegółowe zasady i warunki sponsorowania, czyli bezpośredniego lub pośredniego finansowania (współfinansowania) tworzenia lub rozpowszechniania, audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący nadawcą lub producentem audycji.

REKLAMA

Celem sponsorowania jest upowszechnienie, utrwalenie lub podniesienie renomy nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora lub jego działalności. Stąd też, sponsorowanie przynosi obopólne korzyści zarówno nadawcom (producentom) audycji, jak i sponsorom, którzy chętnie podpisują umowy długoterminowe w tym zakresie.

W związku z powyższym, a także prężnym rozwojem w ostatnich latach sponsoringu audycji w Polsce, jakiekolwiek zmiany w tym zakresie, szczególnie te bardziej restrykcyjne, mogą stanowić problem dla nadawców audycji, gdyż będą oni zobowiązani przeanalizować pod tym kątem warunki podpisanych już umów i sprawdzać, czy billboardy (tj. spoty sponsorskie), które emitują są dostosowane do nowych przepisów. Z kolei sponsorzy z pewnością przeanalizują swoją dotychczasową strategię promocyjną pod kątem nowelizacji i celu, który chcą osiągnąć, a także ewentualnych dodatkowych kosztów, które się z tym wiążą.

REKLAMA

Warto wskazać, że nowelizacja dookreśliła, iż wskazanie sponsora audycji nie może mieć charakteru reklamy w rozumieniu art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 226). Zatem od dnia 28 kwietnia 2011 r. spot sponsorski nie może zmierzać do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług sponsora, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez sponsora. Doprecyzowanie to ma na celu bardziej skuteczne odróżnienie reklamy od sponsorowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, aby powyższa zmiana była bardziej skuteczna, zgodnie z nowelizacją, spot sponsorski nie może zawierać fragmentów dźwiękowych lub wizualnych przekazu reklamowego pochodzącego od sponsora, z którymi jest on kojarzony, jeśli mogłyby to utrudnić odróżnienie wskazania sponsora od przekazu reklamowego. Analizując dotychczasowe spoty sponsorskie, można dojść do wniosku, że często były w nich wykorzystywane fragmenty reklam. Było to oczywiście najwygodniejszym rozwiązaniem dla sponsorów, którzy inwestując w daną strategię promocyjną, wykorzystywali przykładowo postacie pojawiające się w reklamach, również w spotach sponsorskich. W ten sposób były one bardziej zapamiętywane i kojarzone przez konsumentów z danym towarem lub sponsorem. Wszystkie tego typu spoty sponsorskie będą musiały być zatem przedmiotem bardzo szczegółowej analizy pod kątem zgodności z nowelizacją.

Kolejną istotną zmianą, wprowadzoną nowelizacją, jest ograniczenie możliwości prezentowania spotu sponsorskiego do maksymalnie dziesięciu razy przed daną audycją, a nie jak do tej pory piętnastu.

Oczywiście, nowelizacja odnosi się do przekazów zarówno radiowych, jak i telewizyjnych. Jednak wydaje się, iż bardziej dotknie ona stacje telewizyjne, które ostatnio coraz większy procent dochodów uzyskują ze sponsoringu, niż stacje radiowe. To właśnie stacje telewizyjne mają większe możliwości do tworzenia audycji, a  dotychczasowe spoty w nich publikowane najczęściej zawierały elementy reklamy.

Podsumowując należy wskazać, że nowelizacja  będzie dla podmiotów działających na rynku mediów sygnałem do rozpoczęcia analizy zasad tworzenia dotychczasowych spotów sponsorskich. Niewątpliwie konsekwencją ww. zmian w prawie, będzie także weryfikacja warunków umów długoterminowych, obowiązujących w tym zakresie. Możliwe również, że część sponsorów zrezygnuje ze sponsoringu telewizyjnego na rzecz innych form promocji, np. w internecie.

Jednak naszym zdaniem, nowelizacja chociaż nałoży dodatkowe obowiązki na nadawców audycji, to jednak mając na względzie kreatywność podmiotów uczestniczących w tej branży, nie powinna znacząco przyczynić się do zmniejszenia ilości sponsorów w stacjach telewizyjnych. Powód jest prozaiczny - tylko telewizja posiada pewne cechy wyróżniające ją spośród innych mediów.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA