REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sposobie sponsorowania audycji

REKLAMA

28 kwietnia weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677).

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677)

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie, będące przedmiotem nowelizacji, określa szczegółowe zasady i warunki sponsorowania, czyli bezpośredniego lub pośredniego finansowania (współfinansowania) tworzenia lub rozpowszechniania, audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący nadawcą lub producentem audycji.

Celem sponsorowania jest upowszechnienie, utrwalenie lub podniesienie renomy nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora lub jego działalności. Stąd też, sponsorowanie przynosi obopólne korzyści zarówno nadawcom (producentom) audycji, jak i sponsorom, którzy chętnie podpisują umowy długoterminowe w tym zakresie.

W związku z powyższym, a także prężnym rozwojem w ostatnich latach sponsoringu audycji w Polsce, jakiekolwiek zmiany w tym zakresie, szczególnie te bardziej restrykcyjne, mogą stanowić problem dla nadawców audycji, gdyż będą oni zobowiązani przeanalizować pod tym kątem warunki podpisanych już umów i sprawdzać, czy billboardy (tj. spoty sponsorskie), które emitują są dostosowane do nowych przepisów. Z kolei sponsorzy z pewnością przeanalizują swoją dotychczasową strategię promocyjną pod kątem nowelizacji i celu, który chcą osiągnąć, a także ewentualnych dodatkowych kosztów, które się z tym wiążą.

REKLAMA

Warto wskazać, że nowelizacja dookreśliła, iż wskazanie sponsora audycji nie może mieć charakteru reklamy w rozumieniu art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 226). Zatem od dnia 28 kwietnia 2011 r. spot sponsorski nie może zmierzać do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług sponsora, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez sponsora. Doprecyzowanie to ma na celu bardziej skuteczne odróżnienie reklamy od sponsorowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, aby powyższa zmiana była bardziej skuteczna, zgodnie z nowelizacją, spot sponsorski nie może zawierać fragmentów dźwiękowych lub wizualnych przekazu reklamowego pochodzącego od sponsora, z którymi jest on kojarzony, jeśli mogłyby to utrudnić odróżnienie wskazania sponsora od przekazu reklamowego. Analizując dotychczasowe spoty sponsorskie, można dojść do wniosku, że często były w nich wykorzystywane fragmenty reklam. Było to oczywiście najwygodniejszym rozwiązaniem dla sponsorów, którzy inwestując w daną strategię promocyjną, wykorzystywali przykładowo postacie pojawiające się w reklamach, również w spotach sponsorskich. W ten sposób były one bardziej zapamiętywane i kojarzone przez konsumentów z danym towarem lub sponsorem. Wszystkie tego typu spoty sponsorskie będą musiały być zatem przedmiotem bardzo szczegółowej analizy pod kątem zgodności z nowelizacją.

Kolejną istotną zmianą, wprowadzoną nowelizacją, jest ograniczenie możliwości prezentowania spotu sponsorskiego do maksymalnie dziesięciu razy przed daną audycją, a nie jak do tej pory piętnastu.

Oczywiście, nowelizacja odnosi się do przekazów zarówno radiowych, jak i telewizyjnych. Jednak wydaje się, iż bardziej dotknie ona stacje telewizyjne, które ostatnio coraz większy procent dochodów uzyskują ze sponsoringu, niż stacje radiowe. To właśnie stacje telewizyjne mają większe możliwości do tworzenia audycji, a  dotychczasowe spoty w nich publikowane najczęściej zawierały elementy reklamy.

Podsumowując należy wskazać, że nowelizacja  będzie dla podmiotów działających na rynku mediów sygnałem do rozpoczęcia analizy zasad tworzenia dotychczasowych spotów sponsorskich. Niewątpliwie konsekwencją ww. zmian w prawie, będzie także weryfikacja warunków umów długoterminowych, obowiązujących w tym zakresie. Możliwe również, że część sponsorów zrezygnuje ze sponsoringu telewizyjnego na rzecz innych form promocji, np. w internecie.

Jednak naszym zdaniem, nowelizacja chociaż nałoży dodatkowe obowiązki na nadawców audycji, to jednak mając na względzie kreatywność podmiotów uczestniczących w tej branży, nie powinna znacząco przyczynić się do zmniejszenia ilości sponsorów w stacjach telewizyjnych. Powód jest prozaiczny - tylko telewizja posiada pewne cechy wyróżniające ją spośród innych mediów.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA