REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sposobie sponsorowania audycji

REKLAMA

28 kwietnia weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677).

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1677)

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie, będące przedmiotem nowelizacji, określa szczegółowe zasady i warunki sponsorowania, czyli bezpośredniego lub pośredniego finansowania (współfinansowania) tworzenia lub rozpowszechniania, audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący nadawcą lub producentem audycji.

Celem sponsorowania jest upowszechnienie, utrwalenie lub podniesienie renomy nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora lub jego działalności. Stąd też, sponsorowanie przynosi obopólne korzyści zarówno nadawcom (producentom) audycji, jak i sponsorom, którzy chętnie podpisują umowy długoterminowe w tym zakresie.

W związku z powyższym, a także prężnym rozwojem w ostatnich latach sponsoringu audycji w Polsce, jakiekolwiek zmiany w tym zakresie, szczególnie te bardziej restrykcyjne, mogą stanowić problem dla nadawców audycji, gdyż będą oni zobowiązani przeanalizować pod tym kątem warunki podpisanych już umów i sprawdzać, czy billboardy (tj. spoty sponsorskie), które emitują są dostosowane do nowych przepisów. Z kolei sponsorzy z pewnością przeanalizują swoją dotychczasową strategię promocyjną pod kątem nowelizacji i celu, który chcą osiągnąć, a także ewentualnych dodatkowych kosztów, które się z tym wiążą.

REKLAMA

Warto wskazać, że nowelizacja dookreśliła, iż wskazanie sponsora audycji nie może mieć charakteru reklamy w rozumieniu art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 226). Zatem od dnia 28 kwietnia 2011 r. spot sponsorski nie może zmierzać do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług sponsora, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez sponsora. Doprecyzowanie to ma na celu bardziej skuteczne odróżnienie reklamy od sponsorowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, aby powyższa zmiana była bardziej skuteczna, zgodnie z nowelizacją, spot sponsorski nie może zawierać fragmentów dźwiękowych lub wizualnych przekazu reklamowego pochodzącego od sponsora, z którymi jest on kojarzony, jeśli mogłyby to utrudnić odróżnienie wskazania sponsora od przekazu reklamowego. Analizując dotychczasowe spoty sponsorskie, można dojść do wniosku, że często były w nich wykorzystywane fragmenty reklam. Było to oczywiście najwygodniejszym rozwiązaniem dla sponsorów, którzy inwestując w daną strategię promocyjną, wykorzystywali przykładowo postacie pojawiające się w reklamach, również w spotach sponsorskich. W ten sposób były one bardziej zapamiętywane i kojarzone przez konsumentów z danym towarem lub sponsorem. Wszystkie tego typu spoty sponsorskie będą musiały być zatem przedmiotem bardzo szczegółowej analizy pod kątem zgodności z nowelizacją.

Kolejną istotną zmianą, wprowadzoną nowelizacją, jest ograniczenie możliwości prezentowania spotu sponsorskiego do maksymalnie dziesięciu razy przed daną audycją, a nie jak do tej pory piętnastu.

Oczywiście, nowelizacja odnosi się do przekazów zarówno radiowych, jak i telewizyjnych. Jednak wydaje się, iż bardziej dotknie ona stacje telewizyjne, które ostatnio coraz większy procent dochodów uzyskują ze sponsoringu, niż stacje radiowe. To właśnie stacje telewizyjne mają większe możliwości do tworzenia audycji, a  dotychczasowe spoty w nich publikowane najczęściej zawierały elementy reklamy.

Podsumowując należy wskazać, że nowelizacja  będzie dla podmiotów działających na rynku mediów sygnałem do rozpoczęcia analizy zasad tworzenia dotychczasowych spotów sponsorskich. Niewątpliwie konsekwencją ww. zmian w prawie, będzie także weryfikacja warunków umów długoterminowych, obowiązujących w tym zakresie. Możliwe również, że część sponsorów zrezygnuje ze sponsoringu telewizyjnego na rzecz innych form promocji, np. w internecie.

Jednak naszym zdaniem, nowelizacja chociaż nałoży dodatkowe obowiązki na nadawców audycji, to jednak mając na względzie kreatywność podmiotów uczestniczących w tej branży, nie powinna znacząco przyczynić się do zmniejszenia ilości sponsorów w stacjach telewizyjnych. Powód jest prozaiczny - tylko telewizja posiada pewne cechy wyróżniające ją spośród innych mediów.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

Skarbówka zajęła emerytowi kwotę wolną od potrąceń. W efekcie pozbawiono go środków na podstawowe bieżące potrzeby życiowe

Organy egzekucyjne dwukrotnie potrąciły należności ze świadczenia emerytalnego seniora, co pozbawiło go środków niezbędnych do życia. Najpierw zajęcia dokonał ZUS, a następnie urząd skarbowy, ściągając dodatkowe środki z jego konta bankowego. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, a Ministerstwo Finansów zapowiedziało analizę przepisów w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 r. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

REKLAMA

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

REKLAMA

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

REKLAMA