REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna w wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm opowiedział się za kontynuowaniem prac nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Zakłada on stopniowe podwyższanie płacy - do 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie tego projektu. Celem regulacji jest stopniowe podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę do wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - poinformował przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej i jednocześnie przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że Sejm zajął się społecznym projektem dopiero na ostatnim swoim posiedzeniu w tej kadencji, prace nad nim mogą być kontynuowane - zaznaczył Duda. Zapowiedział, że jeżeli jednak projekt trafi do "jakieś zamrażarki" to Solidarność ją otworzy. Podkreślił, że pod projektem podpisało się 350 tys. osób.

Obecnie wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalana jest co roku poprzez negocjacje w Komisji Trójstronnej złożonej z pracowników, pracodawców i strony rządowej - mówił Duda. Jak zaznaczył, zgłoszony projekt zakłada zaś powiązanie wzrostu płacy minimalnej ze wzrostem gospodarczym.

W 2011 r. płaca minimalna wynosiła 1386 zł brutto, w 2012 r. będzie to 1500 zł brutto, czyli faktycznie pracownik na rękę dostanie ok. 1100 zł.

Znowelizowana w 2005 r. ustawa o minimalnym wynagrodzeniu miała stopniowo doprowadzić do zwiększenia płacy minimalnej do 50 proc. średniej płacy. Jednak w praktyce osiągnięcie tego celu jest niemożliwe, stąd społeczny projekt zmiany tej ustawy - tłumaczył Duda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przypomniał, że w 2006 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 889,10 zł, czyli 36,6 proc. przeciętnej płacy. W 2007 r. była ona na poziomie 936 zł (34,8 proc.). W latach 2008-2009 relacja minimalnej płacy do średniej płacy wzrosła do 41,1 proc. Ale w 2010 r. spadła do poziomu 40,8 proc.

Zdaniem sprawozdawcy projektu, zwiększenie najniższej płacy jest konieczne, gdyż dochody osiągane przez osoby najmniej zarabiające nie pozwalają im na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Zauważył, że wydatki 12 proc. rodzin pracowników są tak niskie, że żyją one poniżej progu egzystencji.

Projektodawcy proponują, żeby wzrost minimalnej płacy był powiązany ze wzrostem gospodarczym. Płaca ta rosłaby automatycznie, jeżeli wzrost PKB byłby większy niż 3 proc. W przypadku zaś wolniejszego wzrostu, wysokość płacy minimalnej byłaby negocjowana, tak jak dotychczas, w Komisji Trójstronnej.

Duda stwierdził, powołując się na badanie Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych z 2007 r., że nie ma zależności między wysokością płacy minimalnej a bezrobociem. Dodał, że z analizy tej wynika, że brak jest korelacji pomiędzy odsetkiem zatrudnionych a liczbą osób otrzymujących minimalne wynagrodzenie. Jak podkreślił, ta sprawa była wielokrotnie podnoszona przez pracodawców, którzy twierdzili, że podniesienie wynagrodzenia zwiększy bezrobocie. Według Dudy jest wręcz przeciwnie, wyższe minimalne wynagrodzenia zmniejszy szarą strefę.

Obywatelski projekt dotyczący płacy minimalnej poparła także minister pracy Jolanta Fedak. Jej zdaniem zaproponowane rozwiązania "idą we właściwym kierunku", gdyż wiążą wysokość płacy minimalnej ze wzrostem PKB. Ponadto celowe jest - jak zauważyła - wyrównywanie płacy do poziomu, jaki jest w UE, gdyż koszty w naszym kraju są podobne jak w innych krajach UE, a płace odbiegają od unijnych.

Fedak uważa, że nie ma bezpośredniej zależności między płacą minimalną a bezrobociem. Dodała, iż nie słyszała, by przedsiębiorca zbankrutował z powodu podniesienia zarobków, ale zna przypadki, gdy firma upadała z powodu opcji walutowych.

Marszałek Sejmu skierował społeczny projekt do dalszej pracy w komisji polityki społecznej i rodziny. Prace nad nim rozpoczną się jednak dopiero w następnej kadencji.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - zmiany od 2026 roku. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

REKLAMA

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

REKLAMA

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

REKLAMA