REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna w wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm opowiedział się za kontynuowaniem prac nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Zakłada on stopniowe podwyższanie płacy - do 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie tego projektu. Celem regulacji jest stopniowe podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę do wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - poinformował przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej i jednocześnie przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że Sejm zajął się społecznym projektem dopiero na ostatnim swoim posiedzeniu w tej kadencji, prace nad nim mogą być kontynuowane - zaznaczył Duda. Zapowiedział, że jeżeli jednak projekt trafi do "jakieś zamrażarki" to Solidarność ją otworzy. Podkreślił, że pod projektem podpisało się 350 tys. osób.

Obecnie wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalana jest co roku poprzez negocjacje w Komisji Trójstronnej złożonej z pracowników, pracodawców i strony rządowej - mówił Duda. Jak zaznaczył, zgłoszony projekt zakłada zaś powiązanie wzrostu płacy minimalnej ze wzrostem gospodarczym.

W 2011 r. płaca minimalna wynosiła 1386 zł brutto, w 2012 r. będzie to 1500 zł brutto, czyli faktycznie pracownik na rękę dostanie ok. 1100 zł.

Znowelizowana w 2005 r. ustawa o minimalnym wynagrodzeniu miała stopniowo doprowadzić do zwiększenia płacy minimalnej do 50 proc. średniej płacy. Jednak w praktyce osiągnięcie tego celu jest niemożliwe, stąd społeczny projekt zmiany tej ustawy - tłumaczył Duda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przypomniał, że w 2006 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 889,10 zł, czyli 36,6 proc. przeciętnej płacy. W 2007 r. była ona na poziomie 936 zł (34,8 proc.). W latach 2008-2009 relacja minimalnej płacy do średniej płacy wzrosła do 41,1 proc. Ale w 2010 r. spadła do poziomu 40,8 proc.

Zdaniem sprawozdawcy projektu, zwiększenie najniższej płacy jest konieczne, gdyż dochody osiągane przez osoby najmniej zarabiające nie pozwalają im na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Zauważył, że wydatki 12 proc. rodzin pracowników są tak niskie, że żyją one poniżej progu egzystencji.

Projektodawcy proponują, żeby wzrost minimalnej płacy był powiązany ze wzrostem gospodarczym. Płaca ta rosłaby automatycznie, jeżeli wzrost PKB byłby większy niż 3 proc. W przypadku zaś wolniejszego wzrostu, wysokość płacy minimalnej byłaby negocjowana, tak jak dotychczas, w Komisji Trójstronnej.

Duda stwierdził, powołując się na badanie Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych z 2007 r., że nie ma zależności między wysokością płacy minimalnej a bezrobociem. Dodał, że z analizy tej wynika, że brak jest korelacji pomiędzy odsetkiem zatrudnionych a liczbą osób otrzymujących minimalne wynagrodzenie. Jak podkreślił, ta sprawa była wielokrotnie podnoszona przez pracodawców, którzy twierdzili, że podniesienie wynagrodzenia zwiększy bezrobocie. Według Dudy jest wręcz przeciwnie, wyższe minimalne wynagrodzenia zmniejszy szarą strefę.

Obywatelski projekt dotyczący płacy minimalnej poparła także minister pracy Jolanta Fedak. Jej zdaniem zaproponowane rozwiązania "idą we właściwym kierunku", gdyż wiążą wysokość płacy minimalnej ze wzrostem PKB. Ponadto celowe jest - jak zauważyła - wyrównywanie płacy do poziomu, jaki jest w UE, gdyż koszty w naszym kraju są podobne jak w innych krajach UE, a płace odbiegają od unijnych.

Fedak uważa, że nie ma bezpośredniej zależności między płacą minimalną a bezrobociem. Dodała, iż nie słyszała, by przedsiębiorca zbankrutował z powodu podniesienia zarobków, ale zna przypadki, gdy firma upadała z powodu opcji walutowych.

Marszałek Sejmu skierował społeczny projekt do dalszej pracy w komisji polityki społecznej i rodziny. Prace nad nim rozpoczną się jednak dopiero w następnej kadencji.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA