REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna w wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm opowiedział się za kontynuowaniem prac nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Zakłada on stopniowe podwyższanie płacy - do 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie tego projektu. Celem regulacji jest stopniowe podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę do wysokości 50 proc. średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - poinformował przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej i jednocześnie przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda.

REKLAMA

Autopromocja

Mimo, że Sejm zajął się społecznym projektem dopiero na ostatnim swoim posiedzeniu w tej kadencji, prace nad nim mogą być kontynuowane - zaznaczył Duda. Zapowiedział, że jeżeli jednak projekt trafi do "jakieś zamrażarki" to Solidarność ją otworzy. Podkreślił, że pod projektem podpisało się 350 tys. osób.

Obecnie wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalana jest co roku poprzez negocjacje w Komisji Trójstronnej złożonej z pracowników, pracodawców i strony rządowej - mówił Duda. Jak zaznaczył, zgłoszony projekt zakłada zaś powiązanie wzrostu płacy minimalnej ze wzrostem gospodarczym.

W 2011 r. płaca minimalna wynosiła 1386 zł brutto, w 2012 r. będzie to 1500 zł brutto, czyli faktycznie pracownik na rękę dostanie ok. 1100 zł.

Znowelizowana w 2005 r. ustawa o minimalnym wynagrodzeniu miała stopniowo doprowadzić do zwiększenia płacy minimalnej do 50 proc. średniej płacy. Jednak w praktyce osiągnięcie tego celu jest niemożliwe, stąd społeczny projekt zmiany tej ustawy - tłumaczył Duda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomniał, że w 2006 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 889,10 zł, czyli 36,6 proc. przeciętnej płacy. W 2007 r. była ona na poziomie 936 zł (34,8 proc.). W latach 2008-2009 relacja minimalnej płacy do średniej płacy wzrosła do 41,1 proc. Ale w 2010 r. spadła do poziomu 40,8 proc.

Zdaniem sprawozdawcy projektu, zwiększenie najniższej płacy jest konieczne, gdyż dochody osiągane przez osoby najmniej zarabiające nie pozwalają im na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Zauważył, że wydatki 12 proc. rodzin pracowników są tak niskie, że żyją one poniżej progu egzystencji.

Projektodawcy proponują, żeby wzrost minimalnej płacy był powiązany ze wzrostem gospodarczym. Płaca ta rosłaby automatycznie, jeżeli wzrost PKB byłby większy niż 3 proc. W przypadku zaś wolniejszego wzrostu, wysokość płacy minimalnej byłaby negocjowana, tak jak dotychczas, w Komisji Trójstronnej.

Duda stwierdził, powołując się na badanie Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych z 2007 r., że nie ma zależności między wysokością płacy minimalnej a bezrobociem. Dodał, że z analizy tej wynika, że brak jest korelacji pomiędzy odsetkiem zatrudnionych a liczbą osób otrzymujących minimalne wynagrodzenie. Jak podkreślił, ta sprawa była wielokrotnie podnoszona przez pracodawców, którzy twierdzili, że podniesienie wynagrodzenia zwiększy bezrobocie. Według Dudy jest wręcz przeciwnie, wyższe minimalne wynagrodzenia zmniejszy szarą strefę.

Obywatelski projekt dotyczący płacy minimalnej poparła także minister pracy Jolanta Fedak. Jej zdaniem zaproponowane rozwiązania "idą we właściwym kierunku", gdyż wiążą wysokość płacy minimalnej ze wzrostem PKB. Ponadto celowe jest - jak zauważyła - wyrównywanie płacy do poziomu, jaki jest w UE, gdyż koszty w naszym kraju są podobne jak w innych krajach UE, a płace odbiegają od unijnych.

Fedak uważa, że nie ma bezpośredniej zależności między płacą minimalną a bezrobociem. Dodała, iż nie słyszała, by przedsiębiorca zbankrutował z powodu podniesienia zarobków, ale zna przypadki, gdy firma upadała z powodu opcji walutowych.

Marszałek Sejmu skierował społeczny projekt do dalszej pracy w komisji polityki społecznej i rodziny. Prace nad nim rozpoczną się jednak dopiero w następnej kadencji.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA