REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe za rzadko korygują nasze deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy skarbowe mogą same korygować niektóre błędy w naszych deklaracjach podatkowych, ale za rzadko korzystają z takiej możliwości - uważają eksperci podatkowi. Administracja skarbowa tłumaczy, że większość błędów nie kwalifikuje się do takich korekt.

Możliwość skorygowania deklaracji złożonej przez podatnika daje urzędowi skarbowemu art. 274 Ordynacji podatkowej. Chodzi o sytuacje, w których podatnik popełnił błąd rachunkowy lub inną oczywistą pomyłkę, bądź wypełnił zeznanie niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, a kwota straty, nadpłaty lub zwrotu podatku w wyniku korekty nie przekroczy tysiąca złotych.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Marka Kolibskiego, partnera w kancelarii podatkowej Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy przepis jest bardzo dobry, bo odciąża podatników z kłopotliwego obowiązku składania korekty deklaracji wskutek popełnienia drobnej pomyłki. Niestety - uważa Kolibski - regulacja ta pozostaje niemal martwa, bo organy podatkowe za rzadko z niej korzystają.

"Większość błędów, które podatnicy popełniają w deklaracjach, rzadko przekracza kwotę tysiąca złotych. Jeżeli ktoś jest przedsiębiorcą zarabiającym setki tysięcy, czy miliony złotych, to zwykle w deklaracjach wszystko się zgadza, bo wypełniają je księgowi. Jednak przeciętni Kowalscy, którzy sami się rozliczają, gubią się w gąszczu przepisów i popełniają błędy, często drobne" - mówi Kolibski.

Według niego np. w Wielkiej Brytanii standardem jest, że to urząd skarbowy dokonuje korekt deklaracji za podatnika. "U nas urzędy się do tego nie kwapią. To może świadczyć o tym, że łatwiej jest podatnika kontrolować niż wypełnić deklaracje za niego" - powiedział.

Także radca prawny Anna Misiak z firmy doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy uważa, że urzędy skarbowe niezbyt często korzystają z możliwości, które daje im art. 274 Ordynacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"To może wynikać z przekroczenia kwoty 1000 zł, o której mowa w przepisach, albo z tego, że przedmiotem korekty jest zupełnie coś innego. Mam wrażenie, że - niezależnie od kwoty - urząd woli wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień i skorygowania przez niego zeznania" - powiedziała.

Dodała, że często podatnicy muszą składać wyjaśnienia w sprawach banalnych, mimo że urząd mógłby sam złożyć korektę deklaracji. "W takiej sytuacji trudno mi sobie wyobrazić likwidację deklaracji podatkowych i obarczenie urzędów skarbowych obowiązkiem ich wypełniania za podatników, co proponują w kampanii wyborczej niektórzy politycy" - dodała.

Rzecznik Prasowy Izby Skarbowej w Warszawie Mirosław Kucharczyk odpiera zarzuty ekspertów podatkowych, twierdząc, że wyrażenie "niewielka ilość" korekt dokonywanych przez urzędy jest względne.

"W składanych PIT-ach występuje niewielka ilość błędów, jakie zgodnie z przepisami mogą być skorygowane przez urząd skarbowy. Coraz większa liczba zeznań składanych jest elektronicznie i to powoduje, że do urzędu trafiają zeznania poprawne rachunkowo (systemy sprawdzają wszystkie wyliczenia i nie przepuszczą błędnej deklaracji)" - wyjaśnia Kucharczyk.

Jego zdaniem nawet jeśli podatnicy przynoszą PIT-y osobiście, to w przeważającej liczbie wypełniają je za pomocą programów komputerowych, które również sprawdzają poprawność zeznania. Poza tym pracownicy urzędów skarbowych sprawdzają merytorycznie i rachunkowo składane w urzędzie deklaracje. "Gdy pojawi się błąd, możemy od razu go wyjaśnić i poprawić" - dodał rzecznik.

 

Zgodnie z danymi IS w Warszawie w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Mokotów w 2009 r. dokonano 330 korekt z urzędu, a w 2010 r. - 280. W Urzędzie Skarbowym w Garwolinie w ubiegłym roku takich korekt było 100. Z kolei Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek skorygował w ten sposób 406 deklaracji w 2009 r. i 122 deklaracje w 2010 r.

"Występujące najczęściej błędy, np. brak podpisu, nieujęcie wszystkich dochodów z informacji PIT-11, nie kwalifikują się do dokonania korekty zeznania przez urząd skarbowy" - zaznaczył.

Także zdaniem naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku Macieja Imielskiego (w latach 2009-2011 urząd ten skorygował łącznie 522 deklaracji) większość stwierdzanych błędów nie kwalifikuje się do korygowania "z urzędu". Imielski uważa, że opinia ekspertów podatkowych, iż urzędy wolą kontrolować podatników niż korygować deklaracje, nie jest trafna.

"Urząd Skarbowy w Płocku skupia działania kontrolne na sprawach, w których istnieje uzasadnione podejrzenie uszczuplenia podatkowego w kwotach znacznie wyższych niż 1 tys. zł" - wyjaśnił.

Zapewnił, że sprawy, w których błędy są małej wartości, a deklaracji nie można skorygować "z urzędu", załatwiane są nie w drodze kontroli podatkowej, a przez wezwanie podatnika do korekty deklaracji wraz z wyjaśnieniem przyczyn tych błędów.

"Dobrą praktyką urzędu jest także wprowadzanie danych z deklaracji do bazy POLTAX przy podatniku, jeżeli składa deklarację osobiście. Pozwala to wyeliminować błąd już przy składaniu deklaracji" - dodał.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA