REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko dla złotników - nowe prawo probiercze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 7 listopada 2011 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 roku - Prawo probiercze. Celem nowej ustawy jest przede wszystkim dostosowanie systemu administracji probierczej do potrzeb rynku i konsumentów.

Zanim przedstawimy uwagi dotyczące nowego prawa probierczego, należy wyjaśnić, iż określa ono zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Polski, a także zasady i tryb przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne. Metalami szlachetnymi w rozumieniu ustawy są: platyna, pallad, złoto i srebro, metale z grupy platynowców: iryd, osm, rod i ruten oraz ich stopy z innymi metalami.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 roku - Prawo probiercze (Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 529), uchyla dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 1993 Nr 55, poz. 249 ze zm.).

REKLAMA

Nowa ustawa określa: 1) zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) zasady i tryb przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne; 3) obowiązujące próby dla wyrobów z metali szlachetnych; 4) organizację administracji probierczej; 5) zasady nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustaw. Należy przy tym wskazać, że nowa ustawa wprowadza wiele nowych przepisów mających na celu bardziej precyzyjne ujęcie kwestii prawa probierczego. Dużo dokładniej określone zostały podstawowe terminy z zakresu prawa probierczego, a w wielu przypadkach wprowadzono wyczerpujące katalogi pojęć. Poniżej przedstawiamy niektóre zmiany wprowadzone nową ustawą.

Według dotychczas obowiązującej ustawy, to minister właściwy do spraw gospodarki określał, w drodze rozporządzenia, próby dla wyrobów z metali szlachetnych. To uregulowanie decydowało o względnie uznaniowym i elastycznym sposobie określania prób metali szlachetnych przez organ administracji. Nowa ustawa nie zawiera takiego upoważnienia i sama określa próby dla metali szlachetnych. Jednocześnie nowa ustawa precyzuje, że zawartość metalu szlachetnego w wyrobie określa się próbą, przez którą rozumie się stosunek masy czystego metalu szlachetnego zawartego w stopie do masy stopu, wyrażony w częściach tysięcznych. Wyrób odpowiada danej próbie, jeżeli zawartość metalu szlachetnego nie jest mniejsza od przewidzianej dla danej próby.

REKLAMA

Przepisami nowej ustawy, zasługującymi na uwagę, są przepisy dotyczące administracji probierczej, zakresu jej działania i uprawnień. Nowe przepisy precyzują kompetencje organów administracji probierczej i upraszczają jej funkcjonowanie. Organami administracji probierczej, po wejściu w życie nowej ustawy, są Prezes Głównego Urzędu Miar (który wykonuje swoje zadania w zakresie probiernictwa przy pomocy Głównego Urzędu Miar) oraz dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych (którzy wykonują swoje zadania przy pomocy kierowanych przez nich okręgowych urzędów probierczych). Zlikwidowane zostały urzędy obwodowe. Ponadto, nowa ustawa wprowadziła możliwość realizowania zadań administracji probierczej w oparciu o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego oraz możliwość tworzenia punktów probierczych u podmiotu wprowadzającego wyrób do obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną istotną zmianą, którą wprowadza nowa ustawa jest określenie, że organ administracji probierczej, na podstawie przeprowadzonych badań, określa zawartość metalu szlachetnego w wyrobie oraz stwierdza, w drodze decyzji administracyjnej, czy zawartość ta odpowiada obowiązującej próbie, co potwierdza, umieszczając na wyrobie cechę probierczą, wydając świadectwo badania lub umieszczając znak „MET”. Powyższe rozwiązanie pozwoli na zastosowanie przewidzianego w Kodeksie postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) trybu postępowania odwoławczego i zagwarantuje pełną ochronę interesów stron uczestniczących w postępowaniu przed organem administracji probierczej. Nowa ustawa w sposób dużo bardziej wyczerpujący określa katalog usług, za które organy administracji probierczej pobierają opłaty.

Postanowienia nowej ustawy, które w sposób bardziej przejrzysty regulują całe prawo probiercze to ukłon nie tylko w stronę przedsiębiorców, ale również konsumentów. Jasne wymogi dotyczące m. in. zasad oznaczania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu, sprawiają, że konsument otrzymuje precyzyjne i ujednolicone informacje.

Podsumowując, nowa ustawa stanowi odpowiedź na problemy, jakie dotychczas napotykali nie tylko przedsiębiorcy z branży jubilerskiej, ale także konsumenci. Nowe przepisy upraszczają funkcjonowanie organów administracji probierczej poprzez doprecyzowanie ich kompetencji. Pozytywnie należy ocenić również dookreślenie, że organy administracji probierczej w drodze decyzji administracyjnej stwierdzają, czy zawartość metalu szlachetnego w wyrobie odpowiada obowiązującej próbie i w związku z tym zastosowanie trybu odwoławczego przewidzianego w Kodeksie postępowania administracyjnego. Istotne jest również, że punkty probiercze mogą być tworzone u przedsiębiorców wprowadzających do obrotu wyroby jubilerskie, co powinno doprowadzić do zmniejszenia  kosztów transportu, ubezpieczenia i przetrzymywania wyrobów w urzędach probierczych, a przez to być może do zmniejszenia cen wyrobów dla konsumentów.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA