REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko dla złotników - nowe prawo probiercze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 7 listopada 2011 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 roku - Prawo probiercze. Celem nowej ustawy jest przede wszystkim dostosowanie systemu administracji probierczej do potrzeb rynku i konsumentów.

Zanim przedstawimy uwagi dotyczące nowego prawa probierczego, należy wyjaśnić, iż określa ono zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Polski, a także zasady i tryb przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne. Metalami szlachetnymi w rozumieniu ustawy są: platyna, pallad, złoto i srebro, metale z grupy platynowców: iryd, osm, rod i ruten oraz ich stopy z innymi metalami.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 roku - Prawo probiercze (Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 529), uchyla dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 1993 Nr 55, poz. 249 ze zm.).

Nowa ustawa określa: 1) zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) zasady i tryb przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne; 3) obowiązujące próby dla wyrobów z metali szlachetnych; 4) organizację administracji probierczej; 5) zasady nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustaw. Należy przy tym wskazać, że nowa ustawa wprowadza wiele nowych przepisów mających na celu bardziej precyzyjne ujęcie kwestii prawa probierczego. Dużo dokładniej określone zostały podstawowe terminy z zakresu prawa probierczego, a w wielu przypadkach wprowadzono wyczerpujące katalogi pojęć. Poniżej przedstawiamy niektóre zmiany wprowadzone nową ustawą.

Według dotychczas obowiązującej ustawy, to minister właściwy do spraw gospodarki określał, w drodze rozporządzenia, próby dla wyrobów z metali szlachetnych. To uregulowanie decydowało o względnie uznaniowym i elastycznym sposobie określania prób metali szlachetnych przez organ administracji. Nowa ustawa nie zawiera takiego upoważnienia i sama określa próby dla metali szlachetnych. Jednocześnie nowa ustawa precyzuje, że zawartość metalu szlachetnego w wyrobie określa się próbą, przez którą rozumie się stosunek masy czystego metalu szlachetnego zawartego w stopie do masy stopu, wyrażony w częściach tysięcznych. Wyrób odpowiada danej próbie, jeżeli zawartość metalu szlachetnego nie jest mniejsza od przewidzianej dla danej próby.

Przepisami nowej ustawy, zasługującymi na uwagę, są przepisy dotyczące administracji probierczej, zakresu jej działania i uprawnień. Nowe przepisy precyzują kompetencje organów administracji probierczej i upraszczają jej funkcjonowanie. Organami administracji probierczej, po wejściu w życie nowej ustawy, są Prezes Głównego Urzędu Miar (który wykonuje swoje zadania w zakresie probiernictwa przy pomocy Głównego Urzędu Miar) oraz dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych (którzy wykonują swoje zadania przy pomocy kierowanych przez nich okręgowych urzędów probierczych). Zlikwidowane zostały urzędy obwodowe. Ponadto, nowa ustawa wprowadziła możliwość realizowania zadań administracji probierczej w oparciu o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego oraz możliwość tworzenia punktów probierczych u podmiotu wprowadzającego wyrób do obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną istotną zmianą, którą wprowadza nowa ustawa jest określenie, że organ administracji probierczej, na podstawie przeprowadzonych badań, określa zawartość metalu szlachetnego w wyrobie oraz stwierdza, w drodze decyzji administracyjnej, czy zawartość ta odpowiada obowiązującej próbie, co potwierdza, umieszczając na wyrobie cechę probierczą, wydając świadectwo badania lub umieszczając znak „MET”. Powyższe rozwiązanie pozwoli na zastosowanie przewidzianego w Kodeksie postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) trybu postępowania odwoławczego i zagwarantuje pełną ochronę interesów stron uczestniczących w postępowaniu przed organem administracji probierczej. Nowa ustawa w sposób dużo bardziej wyczerpujący określa katalog usług, za które organy administracji probierczej pobierają opłaty.

Postanowienia nowej ustawy, które w sposób bardziej przejrzysty regulują całe prawo probiercze to ukłon nie tylko w stronę przedsiębiorców, ale również konsumentów. Jasne wymogi dotyczące m. in. zasad oznaczania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu, sprawiają, że konsument otrzymuje precyzyjne i ujednolicone informacje.

Podsumowując, nowa ustawa stanowi odpowiedź na problemy, jakie dotychczas napotykali nie tylko przedsiębiorcy z branży jubilerskiej, ale także konsumenci. Nowe przepisy upraszczają funkcjonowanie organów administracji probierczej poprzez doprecyzowanie ich kompetencji. Pozytywnie należy ocenić również dookreślenie, że organy administracji probierczej w drodze decyzji administracyjnej stwierdzają, czy zawartość metalu szlachetnego w wyrobie odpowiada obowiązującej próbie i w związku z tym zastosowanie trybu odwoławczego przewidzianego w Kodeksie postępowania administracyjnego. Istotne jest również, że punkty probiercze mogą być tworzone u przedsiębiorców wprowadzających do obrotu wyroby jubilerskie, co powinno doprowadzić do zmniejszenia  kosztów transportu, ubezpieczenia i przetrzymywania wyrobów w urzędach probierczych, a przez to być może do zmniejszenia cen wyrobów dla konsumentów.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA