REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OPP mogą korzystać bezpłatnie z czasu w publicznych mediach

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego w tym roku po raz pierwzszy mogą korzystać bezpłatnie z czasu antenowego w publicznych radiu i telewizji podczas kampanii związanej z przekazywaniem tym organizacjom 1 proc. podatku.

W ocenie dyrektora departamentu pożytku publicznego w MPiPS Krzysztofa Więckiewicza wyrówna to szanse małych organizacji m.in. podczas kampanii związanej z zachęceniem podatników do przekazania 1 proc. podatku.

REKLAMA

Autopromocja

Ogólne zasady, na jakich organizacje mogą w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia bezpłatnie informować o swojej działalności w publicznych mediach, określa rozporządzenie KRRiT.

Ustalenia dotyczące szczegółów jego realizacji odbywają się w ramach m.in. Rady Działalności Pożytku Publicznego - organu działającego przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. W skład rady wchodzą przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej oraz organizacji pozarządowych.

Rzecznik prasowy Polskiego Radia Radosław Kazimierski wyjaśnił, że problem stanowi m.in. kwestia, jak sprawiedliwie przyznać czas antenowy organizacjom. Zaznaczył też, że radio musi dostosować do rozporządzenia swoją ramówkę.

Kazimierski powiedział, że zarząd PR podejmie uchwałę ws. rozporządzenia prawdopodobnie w połowie lutego. Podkreślił też, że obecnie mimo braku szczegółowych rozwiązań PR udostępnia bezpłatnie czas organizacjom pożytku publicznego, głównie w programie 2 PR. "W przypadku, gdybyśmy zostali zalani zgłoszeniami organizacji pozarządowych, będzie decydowała kolejność zgłoszeń" - zaznaczył. Kazimierski dodał, że na razie nie ma z tym problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że od października ub. roku zgłosiło się 12 organizacji, z czego wyemitowano spoty 10 z nich. Podkreślił, że wnioski o udzielenie organizacjom czasu antenowego są realizowane, jeśli spełniają określone kryteria.

Zespół Centrum Informacji TVP poinformował PAP, że telewizja respektuje rozporządzenie KRRiT. "Zgodnie z jego zapisami od stycznia, oprócz spotów kampanii społecznych, emituje też własny spot promujący ideę przekazywania 1 proc. z podatku dochodowego od osób fizycznych organizacjom pożytku publicznego" - podano.

REKLAMA

Więckiewicz ocenił, że rozporządzenie "zdemokratyzuje dostęp do mediów organizacji, które chcą informować o swojej działalności". Powiedział też, że potrzebna jest dyskusja na temat reklamy i promocji organizacji pożytku publicznego w mediach. "Powinna być zachowana równość szans. Małej organizacji nie stać na potężny przekaz w mediach" - dodał.

Podkreślił też, że w rozliczeniu podatkowym za 2010 jeden proc. podatku przekazało organizacjom ponad milion osób więcej niż rok wcześniej. Ocenił, że "ogromną rezerwę" stanowią podatnicy, za których rozlicza się z fiskusem pracodawca. Dodał, że trwają rozmowy z ZUS, by emeryci mogli przekazywać 1 proc. podatku wybranej organizacji za pomocą składanego oświadczenia. "Przewidujemy w tym roku korekty do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, i prawdopodobnie ten problem umieścimy jako element zmian" - zapowiedział.

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozliczeniu za 2010 r. przekazało 38 proc. uprawnionych, czyli ponad 10 mln podatników. Z danych na dzień 15 września ub. roku wynika, że na rzecz organizacji przekazano ponad 400 mln zł. Ostateczne rozliczenie ma być gotowe w marcu 2012 r. Podatnicy średnio przekazali organizacjom kwotę 39 zł. Pieniądze otrzymało 6,5 tys. organizacji, rok wcześniej 7,1 tys.

Rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia ub. roku określa sposób emisji audycji przygotowanych przez organizacje pozarządowe oraz czas przeznaczony na ich rozpowszechnianie. Mają one być emitowane w programach ogólnopolskich publicznej telewizji i radia, a także w stacjach regionalnych. Spółki mają obowiązek uwzględniać różnorodność zadań publicznych oraz ich znaczenie dla społeczności. Ponadto od 1 stycznia do 30 kwietnia telewizja i radio publiczne mają informować o możliwości i zasadach przekazywania 1 proc. podatku dochodowego organizacjom pożytku publicznego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA