REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OPP mogą korzystać bezpłatnie z czasu w publicznych mediach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego w tym roku po raz pierwzszy mogą korzystać bezpłatnie z czasu antenowego w publicznych radiu i telewizji podczas kampanii związanej z przekazywaniem tym organizacjom 1 proc. podatku.

W ocenie dyrektora departamentu pożytku publicznego w MPiPS Krzysztofa Więckiewicza wyrówna to szanse małych organizacji m.in. podczas kampanii związanej z zachęceniem podatników do przekazania 1 proc. podatku.

REKLAMA

Ogólne zasady, na jakich organizacje mogą w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia bezpłatnie informować o swojej działalności w publicznych mediach, określa rozporządzenie KRRiT.

Ustalenia dotyczące szczegółów jego realizacji odbywają się w ramach m.in. Rady Działalności Pożytku Publicznego - organu działającego przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. W skład rady wchodzą przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej oraz organizacji pozarządowych.

Rzecznik prasowy Polskiego Radia Radosław Kazimierski wyjaśnił, że problem stanowi m.in. kwestia, jak sprawiedliwie przyznać czas antenowy organizacjom. Zaznaczył też, że radio musi dostosować do rozporządzenia swoją ramówkę.

REKLAMA

Kazimierski powiedział, że zarząd PR podejmie uchwałę ws. rozporządzenia prawdopodobnie w połowie lutego. Podkreślił też, że obecnie mimo braku szczegółowych rozwiązań PR udostępnia bezpłatnie czas organizacjom pożytku publicznego, głównie w programie 2 PR. "W przypadku, gdybyśmy zostali zalani zgłoszeniami organizacji pozarządowych, będzie decydowała kolejność zgłoszeń" - zaznaczył. Kazimierski dodał, że na razie nie ma z tym problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że od października ub. roku zgłosiło się 12 organizacji, z czego wyemitowano spoty 10 z nich. Podkreślił, że wnioski o udzielenie organizacjom czasu antenowego są realizowane, jeśli spełniają określone kryteria.

Zespół Centrum Informacji TVP poinformował PAP, że telewizja respektuje rozporządzenie KRRiT. "Zgodnie z jego zapisami od stycznia, oprócz spotów kampanii społecznych, emituje też własny spot promujący ideę przekazywania 1 proc. z podatku dochodowego od osób fizycznych organizacjom pożytku publicznego" - podano.

REKLAMA

Więckiewicz ocenił, że rozporządzenie "zdemokratyzuje dostęp do mediów organizacji, które chcą informować o swojej działalności". Powiedział też, że potrzebna jest dyskusja na temat reklamy i promocji organizacji pożytku publicznego w mediach. "Powinna być zachowana równość szans. Małej organizacji nie stać na potężny przekaz w mediach" - dodał.

Podkreślił też, że w rozliczeniu podatkowym za 2010 jeden proc. podatku przekazało organizacjom ponad milion osób więcej niż rok wcześniej. Ocenił, że "ogromną rezerwę" stanowią podatnicy, za których rozlicza się z fiskusem pracodawca. Dodał, że trwają rozmowy z ZUS, by emeryci mogli przekazywać 1 proc. podatku wybranej organizacji za pomocą składanego oświadczenia. "Przewidujemy w tym roku korekty do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, i prawdopodobnie ten problem umieścimy jako element zmian" - zapowiedział.

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozliczeniu za 2010 r. przekazało 38 proc. uprawnionych, czyli ponad 10 mln podatników. Z danych na dzień 15 września ub. roku wynika, że na rzecz organizacji przekazano ponad 400 mln zł. Ostateczne rozliczenie ma być gotowe w marcu 2012 r. Podatnicy średnio przekazali organizacjom kwotę 39 zł. Pieniądze otrzymało 6,5 tys. organizacji, rok wcześniej 7,1 tys.

Rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia ub. roku określa sposób emisji audycji przygotowanych przez organizacje pozarządowe oraz czas przeznaczony na ich rozpowszechnianie. Mają one być emitowane w programach ogólnopolskich publicznej telewizji i radia, a także w stacjach regionalnych. Spółki mają obowiązek uwzględniać różnorodność zadań publicznych oraz ich znaczenie dla społeczności. Ponadto od 1 stycznia do 30 kwietnia telewizja i radio publiczne mają informować o możliwości i zasadach przekazywania 1 proc. podatku dochodowego organizacjom pożytku publicznego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA