REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza. Zasady opodatkowania energii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wyrównanie stawek podatkowych pomiędzy produktami energetycznymi, takimi jak gaz czy ropa naftowa, używanymi do celów grzewczych, i takimi samymi produktami używanymi do celów transportowych nie jest obojętne z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej

Dyrektywa 2003/96/WE dotycząca zasad opodatkowania energii elektrycznej i produktów energetycznych tworzy ramy polityki wspólnotowej w tej materii. Jej celem jest unifikacja w obrębie Unii Europejskiej zasad opodatkowania tych produktów, która oparta jest na pewnych celach i odbywa się w oparciu o jasno określone zasady, o czym należy pamiętać, tworząc regulacje krajowe w tej materii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
W kierunku jednolitego systemu

Celem dyrektywy 2003/96/WE jest stworzenie jednolitego systemu opodatkowania energii i produktów energetycznych, który zapewni rzeczywistą konkurencję na rynku Unii.
Istniejące w państwach różne zasady opodatkowania energii, która jest istotnym elementem kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, powodowały zróżnicowanie w pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku Unii. Faworyzowane były te przedsiębiorstwa, które funkcjonowały w państwach o bardziej liberalnym systemie podatkowym i wynikających z tego obciążeniach. W trudniejszej sytuacji były przedsiębiorstwa, które działały w państwach o wysokich obciążeniach podatkowych. Stanowiło to poważną barierę w swobodnym przepływie towarów i usług. Przedsiębiorstwa uciekały się do różnych metod obniżania własnych obciążeń podatkowych. Przykładem tego jest chociażby tzw. turystyka paliwowa.

Zróżnicowanie obciążeń

Dyrektywa daje państwom większą swobodę w różnicowaniu obciążeń podatkowych poszczególnych przedsiębiorstw w związku z ich inwestycjami proekologicznymi, zwłaszcza tymi, które ograniczają emisję gazów cieplarnianych. W świetle dyrektywy, jeżeli przedsiębiorstwa podejmą działania służące zwiększaniu efektywności energetycznej, powinny one mieć zredukowane obciążenia podatkowe.
Podobna sytuacja dotyczy konsumentów. Dyrektywa dopuszcza zatem różnicowanie w obciążeniach podatkowych osób fizycznych i prawnych, jeżeli wywołuje to pozytywne skutki w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Takie działania powinna realizować również regulacja polska.

Gospodarstwa domowe można zwolnić

Dyrektywa realizuje również cele społeczne, poprzez umożliwienie państwom stosowania zwolnień podatkowych dla elektryczności, gazu ziemnego, węgla oraz paliw stałych używanych przez gospodarstwa domowe i organizacje mające charakter charytatywny.
Dodatkowo możliwe jest zwolnienie elektryczności i produktów energetycznych (w tym paliw silnikowych) używanych w celu przewozu pasażerów lub towarów koleją, metrem, tramwajami i trolejbusami. Ma to spowodować obniżenie kosztów transportu publicznego, co ma nie tylko skutki społeczne, ale również ekologiczne. Takie działania są istotne ze społecznego punktu widzenia.

REKLAMA

W trosce o koszty pracy

Celem dyrektywy 2003/96/WE jest również zmuszenie państw członkowskich do zmiany polityki krajowej w zakresie kosztów pracy.
Wizją ustawodawcy wspólnotowego było, aby państwa poprzez zyskiwanie dodatkowych wpływów budżetowych z tytułu opodatkowania energii i produktów energetycznych, które w większości z nich nie podlegały zawsze opodatkowaniu, zdecydowały się na obniżanie kosztów pracy, wpływając tym samym na wzrost zatrudnienia.
Przyjmowane w Polsce rozwiązania prawne w zakresie opodatkowania energii elektrycznej oraz produktów energetycznych powinny służyć w swojej istocie realizacji przedstawionych celów polityki wspólnotowej.
Docelowe zastosowanie jednolitych stawek opodatkowania, mimo że rząd chwilowo z części podwyżek się wycofał, nie wydaje się właściwym rozwiązaniem. Nie będzie również pozytywnie wpływać na konkurencyjność gospodarki krajowej w aspekcie działania poszczególnych przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
dr  Robert Zajdler
Autor jest pracownikiem Departamentu Prawa Unii Europejskiej w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA