REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od miedzi i srebra ponownie do sejmowej komisji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm w drugim czytaniu skierował ponownie do komisji finansów projekt ustawy, wprowadzającej opodatkowanie wydobycia miedzi i srebra. Posłowie zgłosili kilkanaście poprawek do rządowej propozycji.


Jak argumentował w czasie wtorkowej dyskusji sprawozdawca komisji finansów publicznych Artur Gierada (PO), nałożenie dodatkowych podatków na metale uzasadnia osiągnięcie przez przedsiębiorcę korzyści z wydobycia surowców należących do państwa. "W Polsce podstawowym elementem renty surowcowej jest tzw. podatek eksploatacyjny, ale nie może być traktowany, jako danina dla skarbu państwa, bo nie wpływa do budżetu państwa, ale do budżetów samorządów i NFOŚ. Jest bardzo niski i nie wiąże się z ceną rynkową" - mówił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gierada argumentował, że podatek dziś dotyczy KGHM, ale złożami w Polsce interesują się inne podmioty, m.in. koncerny kanadyjskie i Kombinat w przyszłości może przestać być monopolistą. "Zależy nam na tym, żeby od tego, czego wszyscy Polacy są właścicielami wszyscy mogli czerpać zyski, niezależnie od tego, gdzie ktoś mieszka" - mówił.

Występujący w imieniu PO Dariusz Rosati oświadczył, że symulacje i analizy pokazują, iż nie ma ryzyka utraty przez niektóre oddziały KGHM rentowności w wyniku nałożenia podatku. "Przy dzisiejszych cenach miedzi po nałożeniu podatku spółka realizuje 4,5 mld zł zysku rocznie" - stwierdził. Podkreślał też, że nawet po nałożeniu podatku KGHM będzie jedną z najbardziej rentownych w Europie spółek i to w szerokim zakresie rynkowych cen miedzi i srebra.

Wśród poprawek zgłoszonych przez Rosatiego znalazła się propozycja zwolnienia z podatku rudy miedzi, wydobywanej w ilości mniejszej niż jedna tona miesięcznie na cele naukowe.

REKLAMA

Paweł Szałamacha z PiS zgłosił ponownie poprawki, składane już przez tą partię, by "dać koalicji rządzącej szansę na refleksję i zdroworozsądkowego podejścia do sprawy". Państwo powinno pobierać wynagrodzenie za eksploatację, a nie podatek, bo to dwie różne rzeczy - argumentował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PiS w poprawkach proponuje, by daninę obniżyć, zmieniając odpowiednio parametry we wzorach do obliczania kwoty podatków od miedzi i srebra, bo obciążenia są za wysokie. Ponadto PiS chce możliwości odliczania daniny od podstawy opodatkowania oraz opóźnienia wejścia w życia podatku do 2013 r.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

Andrzej Rozenek (Ruch Palikota) apelował, by koalicja jeszcze raz przemyślała wprowadzenie nowego podatku i zasady jego funkcjonowania. Rozenek zgłosił poprawkę uzależniającą wysokość podatku od cen energii elektrycznej, które - jak argumentował - stanowią ok. 44 proc. kosztów produkcji w KGHM.

Genowefa Tokarska (PSL) mówiła, że "nowy podatek i ustawa służy całej Polsce, bo daje stałe źródło dochodów". Przypomniała, że propozycja została zmodyfikowany, zgodnie z propozycjami KGHM.

Ryszard Zbrzyzny (SLD) mówił w debacie, że rząd najpierw przyjął, iż musi pozyskać 1,8 mld zł w tym roku, a potem - pod taką tezę - nie bacząc na konsekwencje, przygotował regulacje. "Takie działania podważają zaufanie przedsiębiorców do państwa. Żadne wpływy, nawet wielomiliardowe nie są adekwatne do strat wywołanych tymi działaniami" - mówił.

Zbrzyzny podkreślał, że błędem było wyzbycie się przez skarb państwa własności nad KGHM. "Gdybyście nie sprzedali części akcji, moglibyście wziąć 100 proc. zysku, jako dywidendę. Nie prawie 2 mld zł, a 10 mld w tym roku" - mówił.

W jego ocenie przyjecie podatku jest zarzynaniem kury, która znosi złote jajka. "Ustawa została napisana na kolanie, bez uwzględnienia kosztów. Ten podatek może pogłębiać stratę przy niekorzystnych warunkach ekonomicznych i jest działaniem na szkodę przedsiębiorcy" - przekonywał. W jego ocenie podatek spowoduje wzrost kosztów wydobycia i doprowadzi do sytuacji, gdy KGHM będzie produkował najdroższy koncentrat miedziowy na świecie.

Mariusz Orion-Jędrysek (SP) apelował, by zbadać, w jaki sposób były wydawane koncesje na poszukiwania miedzi i jak doszło do tego, że dwie istotne dla KGHM koncesje uzyskał inny podmiot. Poseł wniósł, by sprawą wydawania koncesji, również dotyczących gazu łupkowego zajęła się sejmowa komisja środowiska.

W jego ocenie proponowane przez rząd rozwiązanie to próba naprawy nieprzemyślanych decyzji o udzielaniu koncesji. Orion-Jędrysek poparł opodatkowanie kopalin, ale nie jego stawkę, która według niego jest zbyt wysoka. "Jestem za tym, by państwo miało zysk z kopalin, ale nie aż tak wysoki" - mówił.

Odpowiadając na pytania posłów wiceminister finansów Maciej Grabowski mówił, że w całej ustawie chodzi o to, żeby wszyscy obywatele czerpali korzyści z bogactw naturalnych, jak miedź i srebro. "Ten projekt ustawy eliminuje lukę, zaniechanie i to jest główny motyw działania" - mówił Grabowski. Ten podatek i podatek CIT będą dwoma głównymi narzędziami poboru zysków, które są czerpane z wydobywania miedzi i srebra - podkreślał Grabowski. Odnosząc się do zarzutów PiS, że od podstawy opodatkowania nową daniną nie można odliczać kosztów działalności stwierdził, że można je odliczać od CIT.

Według ostatnich planów rządu, podatek miałby obowiązywać od 1 kwietnia i w 2012 r. dać 1,8 mld zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA