REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie wykonalności decyzji po nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony, będzie mógł złożyć zażalenie.
■ Parlament kończy właśnie prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zostało już tylko rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm i nowelizacja powędruje do prezydenta. Nowelizacja przynosi m.in. zmiany w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja podatkowa musi być przez podatnika wykonana nawet w sytuacji, gdy jest ewidentnie błędna, a jej wykonanie grozi bankructwem firmy. Skorzystanie przez podatnika ze środków odwoławczych nie wstrzymuje wykonania decyzji. Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej poprawi sytuację podatników?

– Nowelizując Ordynację podatkową, ustawodawca wprowadził zmiany w zakresie wykonalności decyzji podatkowych. Podatnik – podobnie jak dotychczas – będzie mógł złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w całości lub w części, jeśli wstrzymanie decyzji będzie uzasadnione jego ważnym interesem. Dotychczas wstrzymanie wykonania decyzji było jednak kwestią uznaniową. Nawet jeśli podatnik wskazał we wniosku ważne przyczyny przemawiające za wstrzymaniem wykonania decyzji, organ podatkowy nie musiał uwzględniać takiego wniosku. Nowelizacja ogranicza uznaniowość organu podatkowego. Stwierdzenie istnienia ważnego interesu podatnika obliguje organ podatkowy do wstrzymania wykonania decyzji.

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy uzna, że powody podane przez podatnika nie uzasadniają wstrzymania wykonania decyzji, podatnik będzie musiał decyzję wykonać?

– Dotychczas podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony przez organ podatkowy, nie mógł postanowienia organu podatkowego kwestionować. Po nowelizacji sytuacja podatnika ulega zmianie. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej będzie on mógł złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji.

■ A jeśli złożone przez podatnika zażalenie nie zostanie uwzględnione, czy wówczas podatnik będzie zmuszony jednak wykonać decyzję?

– Zgodnie ze znowelizowanym art. 224a par. 1 Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł ustanowić zabezpieczenie wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji. Zabezpieczeniem może być m.in. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, poręczenie banku, zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP itp. Ustawodawca uznał, że tego rodzaju zabezpieczenie w sposób dostateczny i pewny chroni interes fiskalny Skarbu Państwa. Po ustanowieniu takiego zabezpieczenia podatnik nie będzie musiał się obawiać, że należności wynikające z decyzji podatkowej zostaną od niego wyegzekwowane, doprowadzając do zachwiania płynności finansowej firmy, a nawet do jej bankructwa.

■ Jak długo podatnik będzie mógł nie zastosować się do decyzji podatkowej, korzystając z ustanowionego zabezpieczenia?

– Wstrzymanie wykonania decyzji (w całości lub zaskarżonej – spornej części) może nastąpić zarówno na etapie postępowania odwoławczego, jak i w czasie postępowania sądowoadministracyjnego. Wykonanie decyzji może zostać wstrzymane aż do momentu uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego. Znowelizowane przepisy mają zapobiec sytuacji, w której w dniu ogłoszenia korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia sądu administracyjnego jego firma już nie istnieje, gdyż konieczność wykonania obowiązków wynikających z decyzji podatkowych doprowadziła ją do upadłości.


Z dr Jowitą Pustuł, doradcą podatkowym, firmy J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA