REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie wykonalności decyzji po nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony, będzie mógł złożyć zażalenie.
■ Parlament kończy właśnie prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zostało już tylko rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm i nowelizacja powędruje do prezydenta. Nowelizacja przynosi m.in. zmiany w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja podatkowa musi być przez podatnika wykonana nawet w sytuacji, gdy jest ewidentnie błędna, a jej wykonanie grozi bankructwem firmy. Skorzystanie przez podatnika ze środków odwoławczych nie wstrzymuje wykonania decyzji. Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej poprawi sytuację podatników?

– Nowelizując Ordynację podatkową, ustawodawca wprowadził zmiany w zakresie wykonalności decyzji podatkowych. Podatnik – podobnie jak dotychczas – będzie mógł złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w całości lub w części, jeśli wstrzymanie decyzji będzie uzasadnione jego ważnym interesem. Dotychczas wstrzymanie wykonania decyzji było jednak kwestią uznaniową. Nawet jeśli podatnik wskazał we wniosku ważne przyczyny przemawiające za wstrzymaniem wykonania decyzji, organ podatkowy nie musiał uwzględniać takiego wniosku. Nowelizacja ogranicza uznaniowość organu podatkowego. Stwierdzenie istnienia ważnego interesu podatnika obliguje organ podatkowy do wstrzymania wykonania decyzji.

REKLAMA

■ Czy jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy uzna, że powody podane przez podatnika nie uzasadniają wstrzymania wykonania decyzji, podatnik będzie musiał decyzję wykonać?

– Dotychczas podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony przez organ podatkowy, nie mógł postanowienia organu podatkowego kwestionować. Po nowelizacji sytuacja podatnika ulega zmianie. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej będzie on mógł złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji.

■ A jeśli złożone przez podatnika zażalenie nie zostanie uwzględnione, czy wówczas podatnik będzie zmuszony jednak wykonać decyzję?

– Zgodnie ze znowelizowanym art. 224a par. 1 Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł ustanowić zabezpieczenie wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji. Zabezpieczeniem może być m.in. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, poręczenie banku, zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP itp. Ustawodawca uznał, że tego rodzaju zabezpieczenie w sposób dostateczny i pewny chroni interes fiskalny Skarbu Państwa. Po ustanowieniu takiego zabezpieczenia podatnik nie będzie musiał się obawiać, że należności wynikające z decyzji podatkowej zostaną od niego wyegzekwowane, doprowadzając do zachwiania płynności finansowej firmy, a nawet do jej bankructwa.

■ Jak długo podatnik będzie mógł nie zastosować się do decyzji podatkowej, korzystając z ustanowionego zabezpieczenia?

– Wstrzymanie wykonania decyzji (w całości lub zaskarżonej – spornej części) może nastąpić zarówno na etapie postępowania odwoławczego, jak i w czasie postępowania sądowoadministracyjnego. Wykonanie decyzji może zostać wstrzymane aż do momentu uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego. Znowelizowane przepisy mają zapobiec sytuacji, w której w dniu ogłoszenia korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia sądu administracyjnego jego firma już nie istnieje, gdyż konieczność wykonania obowiązków wynikających z decyzji podatkowych doprowadziła ją do upadłości.


Z dr Jowitą Pustuł, doradcą podatkowym, firmy J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA