REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie wykonalności decyzji po nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony, będzie mógł złożyć zażalenie.
■ Parlament kończy właśnie prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zostało już tylko rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm i nowelizacja powędruje do prezydenta. Nowelizacja przynosi m.in. zmiany w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja podatkowa musi być przez podatnika wykonana nawet w sytuacji, gdy jest ewidentnie błędna, a jej wykonanie grozi bankructwem firmy. Skorzystanie przez podatnika ze środków odwoławczych nie wstrzymuje wykonania decyzji. Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej poprawi sytuację podatników?

– Nowelizując Ordynację podatkową, ustawodawca wprowadził zmiany w zakresie wykonalności decyzji podatkowych. Podatnik – podobnie jak dotychczas – będzie mógł złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w całości lub w części, jeśli wstrzymanie decyzji będzie uzasadnione jego ważnym interesem. Dotychczas wstrzymanie wykonania decyzji było jednak kwestią uznaniową. Nawet jeśli podatnik wskazał we wniosku ważne przyczyny przemawiające za wstrzymaniem wykonania decyzji, organ podatkowy nie musiał uwzględniać takiego wniosku. Nowelizacja ogranicza uznaniowość organu podatkowego. Stwierdzenie istnienia ważnego interesu podatnika obliguje organ podatkowy do wstrzymania wykonania decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

■ Czy jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy uzna, że powody podane przez podatnika nie uzasadniają wstrzymania wykonania decyzji, podatnik będzie musiał decyzję wykonać?

– Dotychczas podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony przez organ podatkowy, nie mógł postanowienia organu podatkowego kwestionować. Po nowelizacji sytuacja podatnika ulega zmianie. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej będzie on mógł złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji.

■ A jeśli złożone przez podatnika zażalenie nie zostanie uwzględnione, czy wówczas podatnik będzie zmuszony jednak wykonać decyzję?

– Zgodnie ze znowelizowanym art. 224a par. 1 Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł ustanowić zabezpieczenie wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji. Zabezpieczeniem może być m.in. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, poręczenie banku, zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP itp. Ustawodawca uznał, że tego rodzaju zabezpieczenie w sposób dostateczny i pewny chroni interes fiskalny Skarbu Państwa. Po ustanowieniu takiego zabezpieczenia podatnik nie będzie musiał się obawiać, że należności wynikające z decyzji podatkowej zostaną od niego wyegzekwowane, doprowadzając do zachwiania płynności finansowej firmy, a nawet do jej bankructwa.

■ Jak długo podatnik będzie mógł nie zastosować się do decyzji podatkowej, korzystając z ustanowionego zabezpieczenia?

– Wstrzymanie wykonania decyzji (w całości lub zaskarżonej – spornej części) może nastąpić zarówno na etapie postępowania odwoławczego, jak i w czasie postępowania sądowoadministracyjnego. Wykonanie decyzji może zostać wstrzymane aż do momentu uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego. Znowelizowane przepisy mają zapobiec sytuacji, w której w dniu ogłoszenia korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia sądu administracyjnego jego firma już nie istnieje, gdyż konieczność wykonania obowiązków wynikających z decyzji podatkowych doprowadziła ją do upadłości.

REKLAMA


Z dr Jowitą Pustuł, doradcą podatkowym, firmy J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA