REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie wykonalności decyzji po nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony, będzie mógł złożyć zażalenie.
■ Parlament kończy właśnie prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zostało już tylko rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm i nowelizacja powędruje do prezydenta. Nowelizacja przynosi m.in. zmiany w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja podatkowa musi być przez podatnika wykonana nawet w sytuacji, gdy jest ewidentnie błędna, a jej wykonanie grozi bankructwem firmy. Skorzystanie przez podatnika ze środków odwoławczych nie wstrzymuje wykonania decyzji. Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej poprawi sytuację podatników?

– Nowelizując Ordynację podatkową, ustawodawca wprowadził zmiany w zakresie wykonalności decyzji podatkowych. Podatnik – podobnie jak dotychczas – będzie mógł złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w całości lub w części, jeśli wstrzymanie decyzji będzie uzasadnione jego ważnym interesem. Dotychczas wstrzymanie wykonania decyzji było jednak kwestią uznaniową. Nawet jeśli podatnik wskazał we wniosku ważne przyczyny przemawiające za wstrzymaniem wykonania decyzji, organ podatkowy nie musiał uwzględniać takiego wniosku. Nowelizacja ogranicza uznaniowość organu podatkowego. Stwierdzenie istnienia ważnego interesu podatnika obliguje organ podatkowy do wstrzymania wykonania decyzji.

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy uzna, że powody podane przez podatnika nie uzasadniają wstrzymania wykonania decyzji, podatnik będzie musiał decyzję wykonać?

– Dotychczas podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony przez organ podatkowy, nie mógł postanowienia organu podatkowego kwestionować. Po nowelizacji sytuacja podatnika ulega zmianie. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej będzie on mógł złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji.

■ A jeśli złożone przez podatnika zażalenie nie zostanie uwzględnione, czy wówczas podatnik będzie zmuszony jednak wykonać decyzję?

– Zgodnie ze znowelizowanym art. 224a par. 1 Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł ustanowić zabezpieczenie wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji. Zabezpieczeniem może być m.in. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, poręczenie banku, zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP itp. Ustawodawca uznał, że tego rodzaju zabezpieczenie w sposób dostateczny i pewny chroni interes fiskalny Skarbu Państwa. Po ustanowieniu takiego zabezpieczenia podatnik nie będzie musiał się obawiać, że należności wynikające z decyzji podatkowej zostaną od niego wyegzekwowane, doprowadzając do zachwiania płynności finansowej firmy, a nawet do jej bankructwa.

■ Jak długo podatnik będzie mógł nie zastosować się do decyzji podatkowej, korzystając z ustanowionego zabezpieczenia?

– Wstrzymanie wykonania decyzji (w całości lub zaskarżonej – spornej części) może nastąpić zarówno na etapie postępowania odwoławczego, jak i w czasie postępowania sądowoadministracyjnego. Wykonanie decyzji może zostać wstrzymane aż do momentu uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego. Znowelizowane przepisy mają zapobiec sytuacji, w której w dniu ogłoszenia korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia sądu administracyjnego jego firma już nie istnieje, gdyż konieczność wykonania obowiązków wynikających z decyzji podatkowych doprowadziła ją do upadłości.


Z dr Jowitą Pustuł, doradcą podatkowym, firmy J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA