REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie wykonalności decyzji po nowelizacji

REKLAMA

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony, będzie mógł złożyć zażalenie.
■ Parlament kończy właśnie prace nad nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zostało już tylko rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm i nowelizacja powędruje do prezydenta. Nowelizacja przynosi m.in. zmiany w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja podatkowa musi być przez podatnika wykonana nawet w sytuacji, gdy jest ewidentnie błędna, a jej wykonanie grozi bankructwem firmy. Skorzystanie przez podatnika ze środków odwoławczych nie wstrzymuje wykonania decyzji. Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej poprawi sytuację podatników?

– Nowelizując Ordynację podatkową, ustawodawca wprowadził zmiany w zakresie wykonalności decyzji podatkowych. Podatnik – podobnie jak dotychczas – będzie mógł złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w całości lub w części, jeśli wstrzymanie decyzji będzie uzasadnione jego ważnym interesem. Dotychczas wstrzymanie wykonania decyzji było jednak kwestią uznaniową. Nawet jeśli podatnik wskazał we wniosku ważne przyczyny przemawiające za wstrzymaniem wykonania decyzji, organ podatkowy nie musiał uwzględniać takiego wniosku. Nowelizacja ogranicza uznaniowość organu podatkowego. Stwierdzenie istnienia ważnego interesu podatnika obliguje organ podatkowy do wstrzymania wykonania decyzji.

Autopromocja
■ Czy jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy uzna, że powody podane przez podatnika nie uzasadniają wstrzymania wykonania decyzji, podatnik będzie musiał decyzję wykonać?

– Dotychczas podatnik, którego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji nie został uwzględniony przez organ podatkowy, nie mógł postanowienia organu podatkowego kwestionować. Po nowelizacji sytuacja podatnika ulega zmianie. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ordynacji podatkowej będzie on mógł złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji.

■ A jeśli złożone przez podatnika zażalenie nie zostanie uwzględnione, czy wówczas podatnik będzie zmuszony jednak wykonać decyzję?

– Zgodnie ze znowelizowanym art. 224a par. 1 Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł ustanowić zabezpieczenie wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji. Zabezpieczeniem może być m.in. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, poręczenie banku, zastaw rejestrowy na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP itp. Ustawodawca uznał, że tego rodzaju zabezpieczenie w sposób dostateczny i pewny chroni interes fiskalny Skarbu Państwa. Po ustanowieniu takiego zabezpieczenia podatnik nie będzie musiał się obawiać, że należności wynikające z decyzji podatkowej zostaną od niego wyegzekwowane, doprowadzając do zachwiania płynności finansowej firmy, a nawet do jej bankructwa.

■ Jak długo podatnik będzie mógł nie zastosować się do decyzji podatkowej, korzystając z ustanowionego zabezpieczenia?

– Wstrzymanie wykonania decyzji (w całości lub zaskarżonej – spornej części) może nastąpić zarówno na etapie postępowania odwoławczego, jak i w czasie postępowania sądowoadministracyjnego. Wykonanie decyzji może zostać wstrzymane aż do momentu uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego. Znowelizowane przepisy mają zapobiec sytuacji, w której w dniu ogłoszenia korzystnego dla podatnika rozstrzygnięcia sądu administracyjnego jego firma już nie istnieje, gdyż konieczność wykonania obowiązków wynikających z decyzji podatkowych doprowadziła ją do upadłości.


Z dr Jowitą Pustuł, doradcą podatkowym, firmy J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie rozmawiała  Ewa Matyszewska
Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zerowy VAT na żywność w 2024 roku - skutki dla budżetu

    Obniżenie stawki VAT na żywność do 0 proc. do końca marca 2024 roku zmniejszy wpływy budżetowe o 2 mld 745 mln zł - poinformowano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) załączonych do rozporządzenia.

    KSeF 2023/2024. Nadawanie uprawnień większej liczbie pracowników [Komunikat MF]. Samofakturowanie, biura rachunkowe, JST i jednostki wewnętrzne

    Jak nadawać uprawnienia do KSeF większej liczbie pracowników? Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF zapewnia podatnikowi pełen zakres uprawnień. Ministerstwo Finansów informuje, że poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika, np. biuro rachunkowe lub konkretna osoba fizyczna. Korzyści jakie otrzymuje podatnik po uwierzytelnieniu to możliwość przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. 

    Kiedy 12,5% od najmu?

    Ryczałt z tytułu najmu, od nadwyżki ponad 100 tys. zł przychodu, wynosi 12,5%. Jednak w przypadku osiągania przychodów z wynajmu przez małżonków obowiązuje limit łączny w wysokości 200 tys. zł, czyli dla każdego małżonka po 100 tys. zł. Limity te będą mały zastosowanie także w 2024 roku.

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych do 200 tys. zł

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. Nowelizacja ma umożliwić przedsiębiorcom szybsze rozliczenie poniesionych wydatków inwestycyjnych. W projekcie proponuje się również podwyższenie do 200 tys. zł limitu odpisów amortyzacyjnych.

    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    REKLAMA