REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie o projekcie ustawy dotyczącej Rady Fiskalnej

REKLAMA

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Radzie Fiskalnej. Projekt SLD zakłada powołanie instytucji, której zadaniem byłaby kontrola finansów publicznych. Za projektem opowiada się opozycja; koalicja i rząd mówią: nie.


Poseł Sojuszu Ryszard Zbrzyzny prezentując projekt ustawy mówił, że kluczem do obrony przed negatywnymi skutkami kryzysu zadłużeniowego jest podniesienie wiarygodności finansów publicznych. Ważnym jej elementem są niezależne od rządu instytucje fiskalne, których zadaniem jest opiniowanie i kontrola rządowej polityki fiskalnej i zapobieganie narastaniu długu, dostarczanie wiarygodnych prognoz makroekonomicznych oraz analizowanie ekonomicznej efektywności wydatków publicznych i podatków. "Temu celowi ma służyć powołanie nowej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym, jakim jest Rada Fiskalna" - wskazał. Dodał, że podobne instytucje działają od lat w wielu krajach, m.in. w USA czy na Węgrzech.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rada Fiskalna miałaby stanowić wolny od wpływów politycznych oraz innych podmiotów organ władzy publicznej. Powołanie Rady miałoby zapewnić niezależną od pozostałych organów władzy kontrolę nad jednostkami sektora finansów publicznych w zakresie planowanych przez nie wydatków, przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz efektywnego i racjonalnego planowania długookresowych wydatków.

"Powołanie Rady Fiskalnej zapewni w efekcie analizy aktualnych i planowanych wydatków, jak również projektowanych zmian prawnych, przestrzeganie zasady, aby państwowy dług publiczny nie przekraczał konstytucyjnie określonej wartości rocznego produktu krajowego brutto" - napisano w uzasadnieniu projektu.

Jak mówił Zbrzyzny, w skład Rady Fiskalnej wchodzić miałoby trzech członków powoływanych przez Sejm oraz po jednym nominowanym przez: prezydenta, prezesa NBP oraz prezesa Polskiej Akademii Nauk. Kadencja członków Rady trwałaby sześć lat. Natomiast co dwa lata zmieniałaby się 1/3 składu Rady. W projekcie zapisano, że członkowie Rady po zakończeniu kadencji nie mógłby się ubiegać o kolejną. Koszty działalności Rady miałyby być pokrywane z zysku NBP.

REKLAMA

Kluby PO i PSL wyraziły negatywną opinię w sprawie projektu. Monika Wielichowska (PO) powiedziała, że jej klub wnosi o jego odrzucenie, gdyż posłowie Platformy mają zastrzeżenia dotyczące m.in. statusu Rady czy wielu uchybień legislacyjnych. "Zastrzeżenia budzi też (...) ukształtowanie kompetencji tego organu" - mówiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Podobne zdanie wyraziła Genowefa Tokarska (PSL), która powiedziała, że jej klub nie może poprzeć tego projektu. "Propozycja (SLD) odnosi się do powołania gremium na zasadzie: nie wiesz co robić, powołaj komisję" - mówiła. Dodała, że opinia m.in. Komisji Ustawodawczej jest dla projektu negatywna.

Wincenty Elsner z Ruchu Palikota powiedział, że jego klub poprze projekt. Dodał jednak, że ma do niego wiele zastrzeżeń, m.in. dotyczących finansowania Rady czy jej składu. "Myślę, że podczas prac w komisjach uda się to zmienić i ewentualnie pewne kwestie rozwiązać" - podkreślił.

Jerzy Żyżyński (PiS) mówił, że jego klub, choć ma zastrzeżenia do projektu, będzie go popierał. "(...) polski minister finansów potrzebuje niezależnego, wolnego od wpływów lobbystycznych organu, takiej właśnie Rady Fiskalnej. Prawo i Sprawiedliwość popiera skierowanie tego wniosku do dalszych prac w komisjach, choć mamy do niego pewne zastrzeżenia" - powiedział Żyżyński.

Za skierowaniem projektu do dalszych prac w komisjach jest też Solidarna Polska. "Istnienie niezależnej instytucji analizującej politykę fiskalną, stan finansów publicznych, wydaje się niezbędne (...). Mimo błędów w projekcie, konieczność istnienia tej instytucji powinien widzieć każdy z nas. Dlatego powinniśmy pracować nad tym projektem" - powiedział Jacek Bogucki (SP).

Do projektu ustawy odniosła się wiceminister finansów Hanna Majszczyk, która powiedziała, że "rząd nie popiera tego projektu (...) i wnosi o nieprocedowanie nad tak sformułowanym projektem".

O tym, czy projekt zostanie odrzucony, czy trafi do prac w komisji, posłowie mają zdecydować w piątek podczas głosowania.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA