REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85% ceny papierosów będą stanowić podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Od 1 stycznia czekają nas podwyżki podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Po tej podwyżce VAT i akcyza będą stanowić w sumie około 85% ceny paczki papierosów. Już dziś Polska zajmuje pod tym względem czwarte miejsce w UE. Wyższy od nas udział podatków w cenie papierosów mają tylko Bułgaria, Węgry i Estonia.

REKLAMA

Autopromocja


Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>


Podwyżkę podatku akcyzowego zakładają zmiany ustawy o podatku akcyzowym zawarte w projekcie ustawy okołobudżetowej, przygotowanym przez Ministerstwo Finansów. Resort uzasadnia ją koniecznością spełnienia wymogów określonych prawem europejskim. Podwyżka akcyzy na papierosy związana jest z koniecznością osiągnięcia w przyszłości unijnego minimum podatkowego na te wyroby. Od 1 stycznia 2014 r. minimalny całkowity podatek akcyzowy na papierosy wynieść ma co najmniej 60% średniej ważonej ceny detalicznej, ale nie może być niższy niż  90 EUR na 1000 sztuk papierosów (dyrektywa Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych). Polska uzyskała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwyższenie stawek do tego poziomu. Resort finansów zdecydował się na stopniowe podwyżki,  by w ten sposób zneutralizować skutki społeczne i gospodarcze jednorazowej, za to znacznej podwyżki w 2017 roku. W 2012 r. podwyżka wynosiła 4%, w 2013 roku akcyza na papierosy wzrośnie po raz kolejny i nie ostatni.


Wzrośnie stawka kwotowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka akcyzy na papierosy ma charakter mieszany. Z jednej strony ustala się akcyzę przyjmując określony procent od tzw. maksymalnej ceny detalicznej, jednocześnie podatek nalicza się od każdego tysiąca sztuk papierosów stosując stawkę kwotową. Projektowane regulacje zakładają, z jednej strony wzrost stawki kwotowej, a z drugiej obniżenie stawki procentowej. Taki zabieg służy fiskusowi do zapewnienia wyższej stabilności wpływów z akcyzy za papierosy do budżetu. Podwyższając więc stawkę kwotową (od ilości sztuk) i obniżając stawkę procentową (stosowaną do ceny), zmniejsza się oddziaływanie producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych na wysokość opodatkowania akcyzą poprzez obniżanie poziomu cen detalicznych.

Zdaniem resortu, wyższa stawka kwotowa może mieć korzystny efekt dla konsumentów. Może bowiem sprawić, że producenci zaczną konkurować między sobą jakością wyrobów tytoniowych, a nie ceną.

Zgodnie z projektem od stycznia 2013 roku stawka na papierosy ma wynosić:

- stawka kwotowa - 222,58 zł za każde 1 000 sztuk i

- stawka procentowa w wysokości 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej.

Obecnie stawki te wynoszą:

- 170,97 zł za każde 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej.

 


Wzrost o 5% akcyzy to o 60 gr. droższa paczka papierosów


Podwyżki te oznaczają, że akcyza na papierosy wzrośnie o 5%. Oznacza, to że paczka papierosów w nowym roku, z nową akcyzą będzie kosztowała 60 groszy więcej. Według wyliczeń resortu finansów, w przypadku proponowanej podwyżki akcyzy ogółem na papierosy, jej udział w średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów, osiągnąłby poziom 66,26%, a to oznacza, że uwzględniając także VAT, łącznie w paczce papierosów będzie około 85% podatków. W paczce za którą trzeba zapłacić 13 zł będzie więc ponad 10 zł podatków. W Polsce chociaż samo obciążenie akcyzą papierosów nie jest jednym z wyższych, to jednak udział podatków w cenie jest na poziomie ok. 84%, co lokuje nas na 4. miejscu w UE pod względem procentowego obciążenia podatkami papierosów (wyższe jest w Bułgarii - ok.86%, na Węgrzech - ok. 85%, i w Estonii - ok. 84%).


Inne wyroby tytoniowe też z wyższym obciążeniem


Amatorzy innych wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia, cygar i cygaretek) muszą także liczyć się z podwyżkami. Resort finansów uzasadniając swoją propozycję względami społecznymi i zdrowotnymi, zaproponował wyższe stawki akcyzy także na te wyroby.

 

Proponowane stawki:

- na tytoń do palenia: stawka kwotowa - 153,98 zł/kg i stawka procentowa 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej;

- na cygara i cygaretki: 266,90 zł/1 000 sztuk.

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA