REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85% ceny papierosów będą stanowić podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Od 1 stycznia czekają nas podwyżki podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Po tej podwyżce VAT i akcyza będą stanowić w sumie około 85% ceny paczki papierosów. Już dziś Polska zajmuje pod tym względem czwarte miejsce w UE. Wyższy od nas udział podatków w cenie papierosów mają tylko Bułgaria, Węgry i Estonia.

REKLAMA


Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>


Podwyżkę podatku akcyzowego zakładają zmiany ustawy o podatku akcyzowym zawarte w projekcie ustawy okołobudżetowej, przygotowanym przez Ministerstwo Finansów. Resort uzasadnia ją koniecznością spełnienia wymogów określonych prawem europejskim. Podwyżka akcyzy na papierosy związana jest z koniecznością osiągnięcia w przyszłości unijnego minimum podatkowego na te wyroby. Od 1 stycznia 2014 r. minimalny całkowity podatek akcyzowy na papierosy wynieść ma co najmniej 60% średniej ważonej ceny detalicznej, ale nie może być niższy niż  90 EUR na 1000 sztuk papierosów (dyrektywa Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych). Polska uzyskała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwyższenie stawek do tego poziomu. Resort finansów zdecydował się na stopniowe podwyżki,  by w ten sposób zneutralizować skutki społeczne i gospodarcze jednorazowej, za to znacznej podwyżki w 2017 roku. W 2012 r. podwyżka wynosiła 4%, w 2013 roku akcyza na papierosy wzrośnie po raz kolejny i nie ostatni.


Wzrośnie stawka kwotowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Stawka akcyzy na papierosy ma charakter mieszany. Z jednej strony ustala się akcyzę przyjmując określony procent od tzw. maksymalnej ceny detalicznej, jednocześnie podatek nalicza się od każdego tysiąca sztuk papierosów stosując stawkę kwotową. Projektowane regulacje zakładają, z jednej strony wzrost stawki kwotowej, a z drugiej obniżenie stawki procentowej. Taki zabieg służy fiskusowi do zapewnienia wyższej stabilności wpływów z akcyzy za papierosy do budżetu. Podwyższając więc stawkę kwotową (od ilości sztuk) i obniżając stawkę procentową (stosowaną do ceny), zmniejsza się oddziaływanie producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych na wysokość opodatkowania akcyzą poprzez obniżanie poziomu cen detalicznych.

Zdaniem resortu, wyższa stawka kwotowa może mieć korzystny efekt dla konsumentów. Może bowiem sprawić, że producenci zaczną konkurować między sobą jakością wyrobów tytoniowych, a nie ceną.

Zgodnie z projektem od stycznia 2013 roku stawka na papierosy ma wynosić:

- stawka kwotowa - 222,58 zł za każde 1 000 sztuk i

- stawka procentowa w wysokości 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej.

Obecnie stawki te wynoszą:

- 170,97 zł za każde 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej.

 


Wzrost o 5% akcyzy to o 60 gr. droższa paczka papierosów


Podwyżki te oznaczają, że akcyza na papierosy wzrośnie o 5%. Oznacza, to że paczka papierosów w nowym roku, z nową akcyzą będzie kosztowała 60 groszy więcej. Według wyliczeń resortu finansów, w przypadku proponowanej podwyżki akcyzy ogółem na papierosy, jej udział w średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów, osiągnąłby poziom 66,26%, a to oznacza, że uwzględniając także VAT, łącznie w paczce papierosów będzie około 85% podatków. W paczce za którą trzeba zapłacić 13 zł będzie więc ponad 10 zł podatków. W Polsce chociaż samo obciążenie akcyzą papierosów nie jest jednym z wyższych, to jednak udział podatków w cenie jest na poziomie ok. 84%, co lokuje nas na 4. miejscu w UE pod względem procentowego obciążenia podatkami papierosów (wyższe jest w Bułgarii - ok.86%, na Węgrzech - ok. 85%, i w Estonii - ok. 84%).


Inne wyroby tytoniowe też z wyższym obciążeniem


Amatorzy innych wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia, cygar i cygaretek) muszą także liczyć się z podwyżkami. Resort finansów uzasadniając swoją propozycję względami społecznymi i zdrowotnymi, zaproponował wyższe stawki akcyzy także na te wyroby.

 

Proponowane stawki:

- na tytoń do palenia: stawka kwotowa - 153,98 zł/kg i stawka procentowa 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej;

- na cygara i cygaretki: 266,90 zł/1 000 sztuk.

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA