REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85% ceny papierosów będą stanowić podatki

Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Od 1 stycznia czekają nas podwyżki podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Po tej podwyżce VAT i akcyza będą stanowić w sumie około 85% ceny paczki papierosów. Już dziś Polska zajmuje pod tym względem czwarte miejsce w UE. Wyższy od nas udział podatków w cenie papierosów mają tylko Bułgaria, Węgry i Estonia.

Autopromocja


Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>


Podwyżkę podatku akcyzowego zakładają zmiany ustawy o podatku akcyzowym zawarte w projekcie ustawy okołobudżetowej, przygotowanym przez Ministerstwo Finansów. Resort uzasadnia ją koniecznością spełnienia wymogów określonych prawem europejskim. Podwyżka akcyzy na papierosy związana jest z koniecznością osiągnięcia w przyszłości unijnego minimum podatkowego na te wyroby. Od 1 stycznia 2014 r. minimalny całkowity podatek akcyzowy na papierosy wynieść ma co najmniej 60% średniej ważonej ceny detalicznej, ale nie może być niższy niż  90 EUR na 1000 sztuk papierosów (dyrektywa Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych). Polska uzyskała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwyższenie stawek do tego poziomu. Resort finansów zdecydował się na stopniowe podwyżki,  by w ten sposób zneutralizować skutki społeczne i gospodarcze jednorazowej, za to znacznej podwyżki w 2017 roku. W 2012 r. podwyżka wynosiła 4%, w 2013 roku akcyza na papierosy wzrośnie po raz kolejny i nie ostatni.


Wzrośnie stawka kwotowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Stawka akcyzy na papierosy ma charakter mieszany. Z jednej strony ustala się akcyzę przyjmując określony procent od tzw. maksymalnej ceny detalicznej, jednocześnie podatek nalicza się od każdego tysiąca sztuk papierosów stosując stawkę kwotową. Projektowane regulacje zakładają, z jednej strony wzrost stawki kwotowej, a z drugiej obniżenie stawki procentowej. Taki zabieg służy fiskusowi do zapewnienia wyższej stabilności wpływów z akcyzy za papierosy do budżetu. Podwyższając więc stawkę kwotową (od ilości sztuk) i obniżając stawkę procentową (stosowaną do ceny), zmniejsza się oddziaływanie producentów, importerów i nabywców wewnątrzwspólnotowych na wysokość opodatkowania akcyzą poprzez obniżanie poziomu cen detalicznych.

Zdaniem resortu, wyższa stawka kwotowa może mieć korzystny efekt dla konsumentów. Może bowiem sprawić, że producenci zaczną konkurować między sobą jakością wyrobów tytoniowych, a nie ceną.

Zgodnie z projektem od stycznia 2013 roku stawka na papierosy ma wynosić:

- stawka kwotowa - 222,58 zł za każde 1 000 sztuk i

- stawka procentowa w wysokości 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej.

Obecnie stawki te wynoszą:

- 170,97 zł za każde 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej.

 


Wzrost o 5% akcyzy to o 60 gr. droższa paczka papierosów


Podwyżki te oznaczają, że akcyza na papierosy wzrośnie o 5%. Oznacza, to że paczka papierosów w nowym roku, z nową akcyzą będzie kosztowała 60 groszy więcej. Według wyliczeń resortu finansów, w przypadku proponowanej podwyżki akcyzy ogółem na papierosy, jej udział w średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów, osiągnąłby poziom 66,26%, a to oznacza, że uwzględniając także VAT, łącznie w paczce papierosów będzie około 85% podatków. W paczce za którą trzeba zapłacić 13 zł będzie więc ponad 10 zł podatków. W Polsce chociaż samo obciążenie akcyzą papierosów nie jest jednym z wyższych, to jednak udział podatków w cenie jest na poziomie ok. 84%, co lokuje nas na 4. miejscu w UE pod względem procentowego obciążenia podatkami papierosów (wyższe jest w Bułgarii - ok.86%, na Węgrzech - ok. 85%, i w Estonii - ok. 84%).


Inne wyroby tytoniowe też z wyższym obciążeniem


Amatorzy innych wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia, cygar i cygaretek) muszą także liczyć się z podwyżkami. Resort finansów uzasadniając swoją propozycję względami społecznymi i zdrowotnymi, zaproponował wyższe stawki akcyzy także na te wyroby.

 

Proponowane stawki:

- na tytoń do palenia: stawka kwotowa - 153,98 zł/kg i stawka procentowa 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej;

- na cygara i cygaretki: 266,90 zł/1 000 sztuk.

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA