REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawiamy kolejne akty prawne, jakie zakwalifikowaliśmy do naszego rankingu.

IV miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 855), która weszła w życie 27 września 2012 r. W ustawie w kompleksowy sposób określono zasady tworzenia, organizacji oraz działalności spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych, a także zasady sprawowania nad nimi nadzoru. Podstawowym celem ustawy było zapewnienie stabilności finansowej spółdzielczym kasom oszczędnościowo - kredytowym, a także prawidłowości ich funkcjonowania i zwiększenie bezpieczeństwa depozytów ich członków. Najistotniejszą zmianą przewidzianą w ustawie jest poddanie działalności spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Ponadto zgodnie z ustawą, spółdzielcze kasy oszczędnościowo - kredytowe są zobowiązane do przeprowadzenia audytu zewnętrznego i przekazania jego wyników stosownym podmiotom nadzorującym, a także do posiadania funduszy własnych w odpowiedniej wysokości, dostosowanych do rozmiarów prowadzonej działalności. Wprowadzone zmiany mają na celu przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa oszczędności członków spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych.

REKLAMA

REKLAMA

V miejsce w ww. rankingu kancelarii zajmuje ustawa z dnia 16 września 2011 r. o timeshare (Dz. U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370), która weszła w życie 28 kwietnia 2012 r. Zmiana dotychczasowej regulacji w zakresie objętym nową ustawą była podyktowana obowiązkiem dostosowania polskiego porządku prawnego do przepisów prawa unijnego. W nowej ustawie została zawarta definicja „umowa timeshare” oraz został zmieniony zakres czasowy tej umowy. Ponadto, ustawa ta wprowadziła i szczegółowo zdefiniowała następujące pojęcia: umowa o długoterminowy produkt wakacyjny, umowa pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego oraz umowa o uczestnictwo w systemie wymiany. Dodatkowo, przepisy nowej ustawy określiły prawa i obowiązki przedsiębiorcy oraz konsumenta, przy czym, konsument został otoczony przez przepisy nowej ustawy większą ochroną prawną.

VI miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 14 września 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2012 r., poz. 1115), która weszła w życie 9 listopada 2012 r. Jednym z fundamentalnych mechanizmów wprowadzonych nowelizacją jest zakazanie organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie, w określonych przez ustawę wypadkach. Ponadto, zmienione przepisy ustawy wyposażyły organ gminy w prawo do wezwania organizatora później zgłoszonego zgromadzenia do zmiany miejsca, czasu lub trasy przejścia uczestników zgromadzenia oraz do wydania decyzji o zakazie organizacji zgromadzenia zgłoszonego później. Równie istotną zmianą wprowadzoną ustawą zmieniającą jest zakazanie posiadania niebezpiecznych materiałów lub narzędzi przez uczestników zgromadzeń. Doniosłe znaczenie z punktu widzenia ochrony porządku publicznego mają również zmienione przepisy ustawy w zakresie obowiązków przewodniczącego zgromadzenia, a także odnośnie jego odpowiedzialności za umyślne zaniechanie realizacji obowiązków określonych w ustawie. Zmienione przepisy ustawy mogą pozytywnie wpłynąć na zagwarantowanie osobom przebywającym na terytorium RP prawa do wolności zgromadzeń oraz na poprawę ochrony pozostałych wartości konstytucyjnych.

 

REKLAMA

VII miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1390), której kolejna część przepisów weszła w życie 4 maja 2012 r. Zgodnie z nowelizacją, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest zobowiązany do bezpłatnego zapewnienia abonentowi określenia progu kwotowego, po przekroczeniu którego dostawca został zobowiązany do wykonania ściśle określonych czynności. Tymi czynnościami są: natychmiastowe poinformowanie abonenta o tym fakcie oraz nieodpłatne zablokowanie na żądanie abonenta możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów. W świetle przepisów nowelizacji, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest również zobowiązany do umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie. Rozwiązania wprowadzone ww. nowelizacją należy z całą pewnością ocenić, jako korzystne dla abonentów usług telekomunikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejne akty prawne w naszym rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej i zarazem ostatniej części naszych publikacji.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA