REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone w PIT - tylko do 20 lutego można zaciągnąć kredyt w urzędzie skarbowym

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość stosowania zaliczek uproszczonych na PIT pozwala na wcześniejsze określenie wyskokości miesięcznego obciążenia firmy z tytułu podatku dochodowego. W ten sposób można płacić niższe zaliczki na PIT. Rozwiązanie to jest korzystne dla podanitków, którzy z każdym rokiem mają wyższe dochody. Natomiast nie opłaca się mieć stałych (uproszczonych) zaliczek tym firmom, które spodziewają się niższych wpływów i dochodów, a zwłaszcza strat.

Przedsiębiorca musi systematycznie wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Może jednak wybrać jeden z trzech dostępnych sposobów ich regulowania i wyliczania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowe rozwiązanie, które nie wymaga żadnego zgłoszenia i jest stosowane z mocy ustawy, to zaliczki miesięczne, wyliczane na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów. Inną możliwością są zaliczki uproszczone albo kwartalne. Tax Care przypomina, że wybór jednej z tych form wymaga jednak powiadomienia o tym fiskusa do 20. lutego. Dzisiaj przedstawiamy wady i zalety zaliczek uproszczonych.

Zaliczki uproszczone niedostępne dla nowych firm

Zaliczki uproszczone są wpłacane miesięcznie - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który jest regulowana. Jednak ich wysokość nie jest uzależniona od faktycznego wyniku danego miesiąca, lecz dochodu osiągniętego dwa lata wcześniej. Do ustalenia wpłacanej w ten sposób kwoty bierze się pod uwagę dochód wykazany w zeznaniu złożonym w poprzednim roku, czyli w przypadku zaliczek wpłacanych w 2013 r. dochód wykazany w zeznaniu złożonym w 2012 r., a więc uzyskany w 2011 r.

Jeżeli przedsiębiorca nie osiągnął jednak w 2011 r. dochodu z działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (czyli 3091 zł), bierze pod uwagę dochód wykazany w roku poprzedzającym, czyli uzyskany w 2010 roku. Oznacza to, że taki sposób regulowania zaliczek nie jest osiągalny dla firm, które rozpoczęły działalność gospodarczą po 2010 r. lub 2011 r. lub, chociaż prowadzą działalność wystarczająco długo, to jednak nie osiągnęły wystarczającego dochodu we wskazanych dwóch latach.

REKLAMA

Tylko na skali i podatku liniowym

Trzeba także pamiętać, że taką formę wpłacania zaliczek mogą wybrać osoby, które są opodatkowane według skali podatkowej (stawka 18% i 32%) albo 19-proc. podatkiem liniowym. Firma, która wybierze uproszczone zaliczki wpłaca miesięcznie zaliczki w wysokości 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu właściwej stawki do przyjętego dochodu z zeznania złożonego w 2012 r. (ewentualnie w 2011 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zakończeniu roku przedsiębiorca dokonuje rozliczenia w zeznaniu rocznym już na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów w danym roku, co wykazuje w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia. W tym terminie powinien także wpłacić różnicę wynikającą z wyliczonego podatku i wpłacanych w ciągu roku uproszczonych zaliczek (chyba, że powstanie nadpłata - wtedy do zwrotu będzie zobowiązany fiskus).

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Do 20. lutego poinformuj naczelnika urzędu skarbowego

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z zaliczek uproszczonych muszą do 20. lutego zawiadomić o tym w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego. Wybór ten będzie obowiązywał nie tylko przez cały rok, w którym został zgłoszony, ale także w kolejnych latach. Jeżeli więc ten sposób wpłacania zaliczek nie sprawdził się w praktyce lub przedsiębiorca przewiduje, że w 2013 r. jego dochód będzie niższy, w tym samym terminie powinien zawiadomić fiskusa o rezygnacji z zaliczek uproszczonych.

 

Korzyści dla rozwijających się firm

Ze względu na swoją konstrukcję zaliczki uproszczone mogą być atrakcyjnym rozwiązaniem tylko dla tych firm, których dochód z roku na rok jest wyższy. Jeżeli także rok 2013 przyniesie wyższe dochody w odniesieniu do roku 2011 (ewentualnie 2010 r.), przedsiębiorca może w ten sposób uzyskać swego rodzaju „kredyt od fiskusa”.

Jeżeli jednak w ostatnim czasie spadek obrotów jest widoczny i są podstawy, by przypuszczać, że w tym roku sytuacja się nie zmieni lub pogorszy, nie warto wybierać tej formy. Warto również wziąć pod uwagę także planowane inwestycje, czyli koszty, które przedsiębiorca będzie mógł rozliczać w ciągu roku w związku z dokonywaniem firmowych zakupów. W takiej sytuacji może się okazać, że chociaż przychody w 2013 r. będę znacznie wyższe, to jednak po uwzględnieniu kosztów, dochód, czyli podstawa opodatkowania, będzie niższy niż wykazany w poprzednich latach.

 

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care
Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA