REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone w PIT - tylko do 20 lutego można zaciągnąć kredyt w urzędzie skarbowym

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość stosowania zaliczek uproszczonych na PIT pozwala na wcześniejsze określenie wyskokości miesięcznego obciążenia firmy z tytułu podatku dochodowego. W ten sposób można płacić niższe zaliczki na PIT. Rozwiązanie to jest korzystne dla podanitków, którzy z każdym rokiem mają wyższe dochody. Natomiast nie opłaca się mieć stałych (uproszczonych) zaliczek tym firmom, które spodziewają się niższych wpływów i dochodów, a zwłaszcza strat.

Przedsiębiorca musi systematycznie wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Może jednak wybrać jeden z trzech dostępnych sposobów ich regulowania i wyliczania.

REKLAMA

Podstawowe rozwiązanie, które nie wymaga żadnego zgłoszenia i jest stosowane z mocy ustawy, to zaliczki miesięczne, wyliczane na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów. Inną możliwością są zaliczki uproszczone albo kwartalne. Tax Care przypomina, że wybór jednej z tych form wymaga jednak powiadomienia o tym fiskusa do 20. lutego. Dzisiaj przedstawiamy wady i zalety zaliczek uproszczonych.

Zaliczki uproszczone niedostępne dla nowych firm

REKLAMA

Zaliczki uproszczone są wpłacane miesięcznie - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który jest regulowana. Jednak ich wysokość nie jest uzależniona od faktycznego wyniku danego miesiąca, lecz dochodu osiągniętego dwa lata wcześniej. Do ustalenia wpłacanej w ten sposób kwoty bierze się pod uwagę dochód wykazany w zeznaniu złożonym w poprzednim roku, czyli w przypadku zaliczek wpłacanych w 2013 r. dochód wykazany w zeznaniu złożonym w 2012 r., a więc uzyskany w 2011 r.

Jeżeli przedsiębiorca nie osiągnął jednak w 2011 r. dochodu z działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (czyli 3091 zł), bierze pod uwagę dochód wykazany w roku poprzedzającym, czyli uzyskany w 2010 roku. Oznacza to, że taki sposób regulowania zaliczek nie jest osiągalny dla firm, które rozpoczęły działalność gospodarczą po 2010 r. lub 2011 r. lub, chociaż prowadzą działalność wystarczająco długo, to jednak nie osiągnęły wystarczającego dochodu we wskazanych dwóch latach.

Tylko na skali i podatku liniowym

Trzeba także pamiętać, że taką formę wpłacania zaliczek mogą wybrać osoby, które są opodatkowane według skali podatkowej (stawka 18% i 32%) albo 19-proc. podatkiem liniowym. Firma, która wybierze uproszczone zaliczki wpłaca miesięcznie zaliczki w wysokości 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu właściwej stawki do przyjętego dochodu z zeznania złożonego w 2012 r. (ewentualnie w 2011 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zakończeniu roku przedsiębiorca dokonuje rozliczenia w zeznaniu rocznym już na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów w danym roku, co wykazuje w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia. W tym terminie powinien także wpłacić różnicę wynikającą z wyliczonego podatku i wpłacanych w ciągu roku uproszczonych zaliczek (chyba, że powstanie nadpłata - wtedy do zwrotu będzie zobowiązany fiskus).

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Do 20. lutego poinformuj naczelnika urzędu skarbowego

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z zaliczek uproszczonych muszą do 20. lutego zawiadomić o tym w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego. Wybór ten będzie obowiązywał nie tylko przez cały rok, w którym został zgłoszony, ale także w kolejnych latach. Jeżeli więc ten sposób wpłacania zaliczek nie sprawdził się w praktyce lub przedsiębiorca przewiduje, że w 2013 r. jego dochód będzie niższy, w tym samym terminie powinien zawiadomić fiskusa o rezygnacji z zaliczek uproszczonych.

 

Korzyści dla rozwijających się firm

REKLAMA

Ze względu na swoją konstrukcję zaliczki uproszczone mogą być atrakcyjnym rozwiązaniem tylko dla tych firm, których dochód z roku na rok jest wyższy. Jeżeli także rok 2013 przyniesie wyższe dochody w odniesieniu do roku 2011 (ewentualnie 2010 r.), przedsiębiorca może w ten sposób uzyskać swego rodzaju „kredyt od fiskusa”.

Jeżeli jednak w ostatnim czasie spadek obrotów jest widoczny i są podstawy, by przypuszczać, że w tym roku sytuacja się nie zmieni lub pogorszy, nie warto wybierać tej formy. Warto również wziąć pod uwagę także planowane inwestycje, czyli koszty, które przedsiębiorca będzie mógł rozliczać w ciągu roku w związku z dokonywaniem firmowych zakupów. W takiej sytuacji może się okazać, że chociaż przychody w 2013 r. będę znacznie wyższe, to jednak po uwzględnieniu kosztów, dochód, czyli podstawa opodatkowania, będzie niższy niż wykazany w poprzednich latach.

 

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA