Nowe regulacje w zakresie usług medialnych
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2012 r., poz. 1315)
REKLAMA
VOD to usługi, które mogą świadczyć nadawcy telewizyjni, ale nie tylko - wydzielony, odrębny katalog filmów, z którego możemy skorzystać w wybranym przez nas czasie, może np. mieć operator kablowy, dostawca Internetu czy portal internetowy albo podmiot zupełnie niezależny, który uzyska prawa do rozpowszechniania tych utworów. Zgodnie z wprowadzoną definicją audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, usługa ta obejmuje usługi medialne świadczone w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na publicznym udostępnieniu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu ustalonego przez podmiot dostarczający usługę. Natomiast publicznym udostępnianiem audiowizualnej usługi medialnej na żądanie jest jej świadczenie w sposób umożliwiający ogółowi użytkowników, w wybranym przez nich momencie i na ich życzenie, odbiór wybranej przez nich audycji z katalogu udostępnionego w ramach takiej usługi.
Do tej pory - w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych - usługi VOD nie były w polskim prawie ściśle regulowane. Nowa ustawa ustala natomiast obowiązki i obciążenia przedsiębiorców na najmniejszym możliwym poziomie wskazanym przez unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r.
Nowe przepisy dotyczą polskich firm, których celem działalności gospodarczej jest udostępnianie audiowizualnych audycji na żądane. Regulacją objęte zostały więc podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Ustawa nie dotyczy zaś ani osób, które działalności gospodarczej nie prowadzą (tj. np. tych, którzy publikują w sieci swoje filmiki), ani firm, które m.in. reklamują swoją działalność, publikując filmy o tym, co robią, albo publikują instrukcje obsługi w formie filmów. Udostępnianie musi również być publiczne, czyli - przynajmniej potencjalnie - odbierane przez masowego, nieoznaczonego odbiorcę.
Czy usługi związane z badaniami klinicznymi są zwolnione z VAT
Nowe przepisy w zakresie świadczenia usług pocztowych
Polskie firmy, których ustawa dotyczy, zostały objęte m.in. wymogami dotyczącymi:
- przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów),
- ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami,
- promowania audycji europejskich i zakazem propagowania nienawiści.
Wymogi te zostały jednak określone w sposób elastyczny i adekwatny do potrzeb i możliwości krajowych przedsiębiorców.
Tak jak dotąd, świadczenie audiowizualnych usług medialnych nadal nie wymaga żadnej rejestracji czy nawet zgłoszenia. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji nie przewiduje bowiem tego typu obowiązków administracyjnych. Podmioty dostarczające usługi na żądanie zostały natomiast zobowiązane do składania corocznych sprawozdań. Roczne sprawozdania umożliwią wypełnienie obowiązków sprawozdawczych, jakie na Polskę nakłada ww. dyrektywa. Kary za niezłożenie sprawozdania są ustalone na niskim poziomie - maksymalnie 1000 zł - i wymierzane będą dopiero po uprzednim wezwaniu do złożenia brakującego sprawozdania. Jest to ogólna zasada ustawy - kary nakładane są dopiero po bezskutecznym wezwaniu do dobrowolnego poprawienia uchybień.
W swych rocznych sprawozdaniach dostawcy usług powinni upewnić Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, że stosują się do wymogu, że 20% audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie. Limit ten nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych - np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić , o ile w inny sposób (przykładowo publikując linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.
W jakiej wysokości naliczyć VAT dla usług demontażu
Dzieci muszą być chronione przed treściami, które mogłyby narazić na szwank ich rozwój i dobrostan. Dlatego też dostęp do audycji zawierających szczególnie drastyczne sceny musi być zabezpieczony. Nie chodzi tu jednak o wszystkie filmy „dozwolone od lat 18” , które w telewizji mogą być wyświetlane tylko w godz. 23-6 - w Internecie nie wprowadzono pod tym względem ograniczeń. Ustawa wymaga zabezpieczeń jedynie w przypadku treści, które w żadnym wypadku nie mogłyby być puszczone w telewizji. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, działając w porozumieniu z Ministrem Administracji i Cyfryzacji, została upoważniona do wydania w tej sprawie rozporządzenia - choć nie będzie to konieczne, jeśli sami nadawcy porozumieją się i przygotują, a następnie będą skutecznie stosować, własny standard zabezpieczeń w postaci kodeksu dobrych praktyk. Jeżeli dostawcy nie wypracują kodeksu praktyk, zostanie wprowadzone rozporządzenie.
A.J.
Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat