REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe regulacje w zakresie usług medialnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące usług audiowizualnych. Nowe przepisy dotyczą firm, których działalność gospodarcza polega na udostępnianiu audiowizualnych audycji na żądanie.

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2012 r., poz. 1315)

REKLAMA

REKLAMA

VOD to usługi, które mogą świadczyć nadawcy telewizyjni, ale nie tylko - wydzielony, odrębny katalog filmów, z którego możemy skorzystać w wybranym przez nas czasie, może np. mieć operator kablowy, dostawca Internetu czy portal internetowy albo podmiot zupełnie niezależny, który uzyska prawa do rozpowszechniania tych utworów. Zgodnie z wprowadzoną definicją audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, usługa ta obejmuje usługi medialne świadczone w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na publicznym udostępnieniu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu ustalonego przez podmiot dostarczający usługę. Natomiast publicznym udostępnianiem audiowizualnej usługi medialnej na żądanie jest jej świadczenie w sposób umożliwiający ogółowi użytkowników, w wybranym przez nich momencie i na ich życzenie, odbiór wybranej przez nich audycji z katalogu udostępnionego w ramach takiej usługi.

Do tej pory - w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych - usługi VOD nie były w polskim prawie ściśle regulowane. Nowa ustawa ustala natomiast obowiązki i obciążenia przedsiębiorców na najmniejszym możliwym poziomie wskazanym przez unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r.

Nowe przepisy dotyczą polskich firm, których celem działalności gospodarczej jest udostępnianie audiowizualnych audycji na żądane. Regulacją objęte zostały więc podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Ustawa nie dotyczy zaś ani osób, które działalności gospodarczej nie prowadzą (tj. np. tych, którzy publikują w sieci swoje filmiki), ani firm, które m.in. reklamują swoją działalność, publikując filmy o tym, co robią, albo publikują instrukcje obsługi w formie filmów. Udostępnianie musi również być publiczne, czyli - przynajmniej potencjalnie - odbierane przez masowego, nieoznaczonego odbiorcę.

REKLAMA

Czy usługi związane z badaniami klinicznymi są zwolnione z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy w zakresie świadczenia usług pocztowych

Polskie firmy, których ustawa dotyczy, zostały objęte m.in. wymogami dotyczącymi:

- przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów),

- ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami,

- promowania audycji europejskich i zakazem propagowania nienawiści.

Wymogi te zostały jednak określone w sposób elastyczny i adekwatny do potrzeb i możliwości krajowych przedsiębiorców.

 

Tak jak dotąd, świadczenie audiowizualnych usług medialnych nadal nie wymaga żadnej rejestracji czy nawet zgłoszenia. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji nie przewiduje bowiem tego typu obowiązków administracyjnych. Podmioty dostarczające usługi na żądanie zostały natomiast zobowiązane do składania corocznych sprawozdań. Roczne sprawozdania umożliwią wypełnienie obowiązków sprawozdawczych, jakie na Polskę nakłada ww. dyrektywa. Kary za niezłożenie sprawozdania są ustalone na niskim poziomie - maksymalnie 1000 zł - i wymierzane będą dopiero po uprzednim wezwaniu do złożenia brakującego sprawozdania. Jest to ogólna zasada ustawy - kary nakładane są dopiero po bezskutecznym wezwaniu do dobrowolnego poprawienia uchybień.

W swych rocznych sprawozdaniach dostawcy usług powinni upewnić Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, że stosują się do wymogu, że 20% audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie. Limit ten nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych - np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić , o ile w inny sposób (przykładowo publikując linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.

W jakiej wysokości naliczyć VAT dla usług demontażu

Dzieci muszą być chronione przed treściami, które mogłyby narazić na szwank ich rozwój i dobrostan. Dlatego też dostęp do audycji zawierających szczególnie drastyczne sceny musi być zabezpieczony. Nie chodzi tu jednak o wszystkie filmy „dozwolone od lat 18” , które w telewizji mogą być wyświetlane tylko w godz. 23-6 - w Internecie nie wprowadzono pod tym względem ograniczeń. Ustawa wymaga zabezpieczeń jedynie w przypadku treści, które w żadnym wypadku nie mogłyby być puszczone w telewizji. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, działając w porozumieniu z Ministrem Administracji i Cyfryzacji, została upoważniona do wydania w tej sprawie rozporządzenia -  choć nie będzie to konieczne, jeśli sami nadawcy porozumieją się i przygotują, a następnie będą skutecznie stosować, własny standard zabezpieczeń w postaci kodeksu dobrych praktyk. Jeżeli dostawcy nie wypracują kodeksu praktyk, zostanie wprowadzone rozporządzenie.

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA