REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT 2014. Skorzystają firmy kupujące droższe auta

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zmian w VAT w 2014 r. przy nabyciu samochodów osobowych i wydatków związanych z ich wykorzystywaniem w firmie. Jeżeli zmiany wejdą w życie, zyskają przedsiębiorcy, którzy nabędą droższe auta.

W przypadku samochodu za 85 tys. zł różnica wyniesie 2 tys. zł. Wciąż jednak będą to regulacje dyskryminujące firmy niepotrzebujące większych samochodów.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie nabywając samochód osobowy przedsiębiorca może dokonać odliczenia do 60% VAT-u wykazanego na fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. W zakresie nabycia paliwa do takiego auta prawo do odliczenia nie przysługuje. Nie ma także w ogóle prawa do odliczenia VAT-u z faktury zakupu paliwa. Odliczenie nie jest natomiast ograniczone w zakresie pozostałych kosztów związanych z eksploatacją. Można więc zmniejszyć VAT np. odliczając VAT z faktur za naprawę firmowego samochodu. Od przyszłego roku zasady mają się zmienić.

Zapraszamy na forum o podatku VAT


Od 2014 roku 50% ale do 8 tys. zł


Zgodnie z planem resortu finansów od przyszłego roku (do końca 2018 r.) przedsiębiorcy będą mieli prawo do odliczenia do 50% VAT-u nie więcej jednak niż 8 tys. zł. Oznacza to, że na tej zmianie skorzystają przedsiębiorcy, którzy planują zakup droższego samochodu. Osoby, które kupią do celów firmowych tańszy samochód stracą na tych zmianach, gdyż w ich przypadku będzie to powiązane z faktycznie mniejszą kwotą odliczenia.

W praktyce najwięcej, tj. 2 tys. zł, zyskają przedsiębiorcy kupujący samochód, który brutto kosztuje ok. 85 tys. zł. Osoby, które chciałyby kupić tańszy samochód np. za 50 tys. zł stracą na odliczeniu, w tym przypadku ok. 1 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poprawnie kalkulować koszt wytworzenia wyrobów

Zwrot kosztów opłaty pocztowej nie podlega VAT


Tańsze paliwo, droższe naprawy


Planowane jest wprowadzenie, co prawda ograniczonego, to jednak prawa do odliczenia w przypadku nabycia paliwa do samochodów osobowych. Przedsiębiorca mógłby odliczyć 50% VAT-u z faktury. Będzie to zmiana, którą najbardziej odczują te firmy, których działalność wymaga znacznego przemieszczania się samochodem. Obecnie wydatki na paliwo można rozliczyć tylko na gruncie podatku dochodowego, zaliczając do kosztów uzyskania przychodu. Nie niweluje to jednak w pełni braku prawa do odliczenia na gruncie VAT. Niestety od przyszłego roku przedsiębiorcy natrafią na nowe ograniczenie związane z odliczeniem VAT-u przy zakupach o charakterze eksploatacyjnym takich jak np. naprawy, przeglądy (obecnie można odliczyć 100 proc. VAT-u).

 


Skąd te ograniczenia?


Prawo do odliczenia VAT-u przysługuje przedsiębiorcy w takim zakresie w jakim dokonany zakup jest przez niego wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, czyli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, która podlega opodatkowaniu VAT-em. Problem związany z samochodami osobowymi jest dość bolesny. Przedsiębiorcy, którzy w praktyce nie potrzebują w swojej firmie ani samochodu ciężarowego ani specjalistycznego (te, nawet gdy są do 3,5 ton dają pełne prawdo do odliczenia) są w gorszej sytuacji nawet, jeżeli faktycznie nabyty samochód wykorzystują tylko do celów firmowych.

Ograniczenie prawa do odliczenia oparte jest na dwóch przesłankach. Po pierwsze na założeniu, że przedsiębiorca firmowe auto wykorzystuje także do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, jak np. wyjazd na wakacje, zawożenie dzieci do szkoły. Po drugie warunkowane jest sytuacją gospodarczą Polski, co stanowi jeden z argumentów w skierowanym do Komisji Europejskiej wniosku o upoważnienie do wprowadzenia kolejnego środka stanowiącego odstępstwo od przepisów dyrektywy 2006/112/WE (obecnie ograniczenie prawa do odliczenia VAT-u przy nabyciu samochodów osobowych oraz wyłączenie prawa przy nabyciu paliwa zostało oparte na zgodzie do wprowadzenia takich ograniczeń do końca 2013 r.). Zgodę wydaje Rada na wniosek Komisji (czyli państwo kieruje wniosek do Komisji, a ta jeżeli wniosek nie budzi jej wątpliwości, przedstawia stosowny wniosek Radzie). Uzyskanie zgody jest niezbędne do wprowadzenia ograniczenia w zgodzie z regulacjami prawa wspólnotowego, co oznacza, że w przypadku braku takiej zgody, przedsiębiorcy mieliby pełne prawo do odliczenia VAT-u zarówno na etapie nabycia samochodu osobowego, jak też później, ponosząc wydatki związane z używaniem go w celach firmowych.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Czy można zastosować 50 proc. koszty uzyskania przychodów do premii

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA