REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Fakturę za ratę leasingową należy ująć w pkpir w dacie jej wystawienia. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży. VAT z otrzymanej faktury należy odliczyć w miesiącu jej otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy. Wydatki na leasing należy zaliczyć do kosztów pośrednich. Niezależnie od przyjętej metody prowadzenia pkpir koszty pośrednie ewidencjonuje się w pkpir w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 4 i ust. 5c updof). W przypadku podatników prowadzących pkpir dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Tym samym fakturę dokumentującą ratę leasingu należy ująć w kosztach w dacie jej wystawienia przez leasingodawcę. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży.

Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT. Prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik w tym okresie takiego odliczenia nie dokona, prawo to przysługuje mu jeszcze przez dwa następne okresy rozliczeniowe (art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W przypadku faktur za leasing operacyjny obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. W związku z tym nie znajduje tu zastosowania art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, że w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Przepisu tego nie stosuje się bowiem m.in. do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (art. 86 ust. 12a ustawy o VAT).

Dowody księgowe w PKPiR

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

W interpretacji indywidualnej z 7 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1250/10-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Jednakże na mocy art. 86 ust. 12a pkt 1 ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1) faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9, 11, (...)

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

 

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż warunek wskazany w art. 86 ust. 12 ustawy nie dotyczy m.in. usług najmu, dzierżawy, leasingu, a także usług dozoru i przechowywania mienia.

Oznacza to, że dla momentu odliczenia VAT z faktur za usługi leasingu operacyjnego nie ma znaczenia, jakiego okresu one dotyczą, tylko moment ich otrzymania. Podatnik odlicza VAT z takich faktur za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym je otrzymał, albo w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych. Jeżeli zatem w stanie faktycznym opisanym w pytaniu w lutym 2013 r. otrzymano fakturę za marzec 2013 r., to przy założeniu, że deklaracje VAT są składane miesięcznie, luty był pierwszym z możliwych okresów rozliczeniowych, w którym można było dokonać odliczenia VAT z tej faktury. Jeżeli podatek nie został odliczony w lutym, to można dokonać odliczenia także w deklaracji za marzec lub za kwiecień 2013 r.

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gięcia, cięcia metali. W ramach zawartej umowy leasingowej użytkuje maszynę produkcyjną do cięcia metali. Za wynajem maszyny otrzymał w lutym 2013 r. fakturę VAT nr 52/L/2013 z 18 lutego 2013 r., z datą sprzedaży marzec 2013 r. i terminem płatności także określonym w marcu 2013 r. Kwota netto na fakturze wyniosła 1000 zł, VAT 230 zł.

Zapis tej operacji w pkpir za luty 2013 r. wyglądał następująco:

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

Zakup towarów i materiałów
wg cen nabycia

Pozostałe wydatki w zł

1

2

3

6

7

10

13

90)

18.02.2013

Faktura VAT 52/L/2013

Rata leasingowa

 

 

1 000,00

Kwotę netto 1000 zł i VAT wykazany w fakturze w kwocie 230 zł należy ująć w deklaracji VAT-7 w pozycjach 51 i 52 w lutym 2013 r. lub ewentualnie w deklaracji za marzec lub kwiecień 2013 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22 ust. 1, 4, 5c i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 35

Justyna Michałowska - księgowa, praktyk, autorka licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA