REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Fakturę za ratę leasingową należy ująć w pkpir w dacie jej wystawienia. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży. VAT z otrzymanej faktury należy odliczyć w miesiącu jej otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy. Wydatki na leasing należy zaliczyć do kosztów pośrednich. Niezależnie od przyjętej metody prowadzenia pkpir koszty pośrednie ewidencjonuje się w pkpir w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 4 i ust. 5c updof). W przypadku podatników prowadzących pkpir dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Tym samym fakturę dokumentującą ratę leasingu należy ująć w kosztach w dacie jej wystawienia przez leasingodawcę. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT. Prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik w tym okresie takiego odliczenia nie dokona, prawo to przysługuje mu jeszcze przez dwa następne okresy rozliczeniowe (art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W przypadku faktur za leasing operacyjny obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. W związku z tym nie znajduje tu zastosowania art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, że w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Przepisu tego nie stosuje się bowiem m.in. do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (art. 86 ust. 12a ustawy o VAT).

Dowody księgowe w PKPiR

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

W interpretacji indywidualnej z 7 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1250/10-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Jednakże na mocy art. 86 ust. 12a pkt 1 ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1) faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9, 11, (...)

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

 

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż warunek wskazany w art. 86 ust. 12 ustawy nie dotyczy m.in. usług najmu, dzierżawy, leasingu, a także usług dozoru i przechowywania mienia.

Oznacza to, że dla momentu odliczenia VAT z faktur za usługi leasingu operacyjnego nie ma znaczenia, jakiego okresu one dotyczą, tylko moment ich otrzymania. Podatnik odlicza VAT z takich faktur za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym je otrzymał, albo w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych. Jeżeli zatem w stanie faktycznym opisanym w pytaniu w lutym 2013 r. otrzymano fakturę za marzec 2013 r., to przy założeniu, że deklaracje VAT są składane miesięcznie, luty był pierwszym z możliwych okresów rozliczeniowych, w którym można było dokonać odliczenia VAT z tej faktury. Jeżeli podatek nie został odliczony w lutym, to można dokonać odliczenia także w deklaracji za marzec lub za kwiecień 2013 r.

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gięcia, cięcia metali. W ramach zawartej umowy leasingowej użytkuje maszynę produkcyjną do cięcia metali. Za wynajem maszyny otrzymał w lutym 2013 r. fakturę VAT nr 52/L/2013 z 18 lutego 2013 r., z datą sprzedaży marzec 2013 r. i terminem płatności także określonym w marcu 2013 r. Kwota netto na fakturze wyniosła 1000 zł, VAT 230 zł.

Zapis tej operacji w pkpir za luty 2013 r. wyglądał następująco:

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

Zakup towarów i materiałów
wg cen nabycia

Pozostałe wydatki w zł

1

2

3

6

7

10

13

90)

18.02.2013

Faktura VAT 52/L/2013

Rata leasingowa

 

 

1 000,00

Kwotę netto 1000 zł i VAT wykazany w fakturze w kwocie 230 zł należy ująć w deklaracji VAT-7 w pozycjach 51 i 52 w lutym 2013 r. lub ewentualnie w deklaracji za marzec lub kwiecień 2013 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22 ust. 1, 4, 5c i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 35

Justyna Michałowska - księgowa, praktyk, autorka licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA