REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Fakturę za ratę leasingową należy ująć w pkpir w dacie jej wystawienia. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży. VAT z otrzymanej faktury należy odliczyć w miesiącu jej otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy. Wydatki na leasing należy zaliczyć do kosztów pośrednich. Niezależnie od przyjętej metody prowadzenia pkpir koszty pośrednie ewidencjonuje się w pkpir w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 4 i ust. 5c updof). W przypadku podatników prowadzących pkpir dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Tym samym fakturę dokumentującą ratę leasingu należy ująć w kosztach w dacie jej wystawienia przez leasingodawcę. Dla zaewidencjonowania tej faktury w pkpir nie ma znaczenia, że data jej wystawienia przypada w innym miesiącu niż data sprzedaży.

Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT. Prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik w tym okresie takiego odliczenia nie dokona, prawo to przysługuje mu jeszcze przez dwa następne okresy rozliczeniowe (art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W przypadku faktur za leasing operacyjny obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. W związku z tym nie znajduje tu zastosowania art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, że w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Przepisu tego nie stosuje się bowiem m.in. do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (art. 86 ust. 12a ustawy o VAT).

Dowody księgowe w PKPiR

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

W interpretacji indywidualnej z 7 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1250/10-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Jednakże na mocy art. 86 ust. 12a pkt 1 ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1) faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9, 11, (...)

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

 

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż warunek wskazany w art. 86 ust. 12 ustawy nie dotyczy m.in. usług najmu, dzierżawy, leasingu, a także usług dozoru i przechowywania mienia.

Oznacza to, że dla momentu odliczenia VAT z faktur za usługi leasingu operacyjnego nie ma znaczenia, jakiego okresu one dotyczą, tylko moment ich otrzymania. Podatnik odlicza VAT z takich faktur za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym je otrzymał, albo w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych. Jeżeli zatem w stanie faktycznym opisanym w pytaniu w lutym 2013 r. otrzymano fakturę za marzec 2013 r., to przy założeniu, że deklaracje VAT są składane miesięcznie, luty był pierwszym z możliwych okresów rozliczeniowych, w którym można było dokonać odliczenia VAT z tej faktury. Jeżeli podatek nie został odliczony w lutym, to można dokonać odliczenia także w deklaracji za marzec lub za kwiecień 2013 r.

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gięcia, cięcia metali. W ramach zawartej umowy leasingowej użytkuje maszynę produkcyjną do cięcia metali. Za wynajem maszyny otrzymał w lutym 2013 r. fakturę VAT nr 52/L/2013 z 18 lutego 2013 r., z datą sprzedaży marzec 2013 r. i terminem płatności także określonym w marcu 2013 r. Kwota netto na fakturze wyniosła 1000 zł, VAT 230 zł.

Zapis tej operacji w pkpir za luty 2013 r. wyglądał następująco:

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

Zakup towarów i materiałów
wg cen nabycia

Pozostałe wydatki w zł

1

2

3

6

7

10

13

90)

18.02.2013

Faktura VAT 52/L/2013

Rata leasingowa

 

 

1 000,00

Kwotę netto 1000 zł i VAT wykazany w fakturze w kwocie 230 zł należy ująć w deklaracji VAT-7 w pozycjach 51 i 52 w lutym 2013 r. lub ewentualnie w deklaracji za marzec lub kwiecień 2013 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22 ust. 1, 4, 5c i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 35

Justyna Michałowska - księgowa, praktyk, autorka licznych publikacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA