REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w doradztwie podatkowym - opinia KRDP

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który przewiduje m.in. deregulację zawodu doradcy podatkowego. Przedstawiamy opinię Krajowej Rady Doradców Podatkowych dotyczącą zaproponowanych przez rząd zmian.

Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:

REKLAMA

Autopromocja

- zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;

- usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów;

- utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się - zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - do realizacji tych celów. Poniżej KRDP przedstawia swoją argumentację.


Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam

 

Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in. skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.


Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli

 

Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest obecnie bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność - także cenowa - usług doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia, kompromisy - rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel - podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.

Podyskutuj o tym na naszym forum

 


Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy


Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych

 

Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego - świadczonych zarówno przez doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty - jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki. Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym, gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo niewielkie.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta 2013

Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA