REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w doradztwie podatkowym - opinia KRDP

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który przewiduje m.in. deregulację zawodu doradcy podatkowego. Przedstawiamy opinię Krajowej Rady Doradców Podatkowych dotyczącą zaproponowanych przez rząd zmian.

Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:

REKLAMA

Autopromocja

- zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;

- usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów;

- utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się - zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - do realizacji tych celów. Poniżej KRDP przedstawia swoją argumentację.


Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam

 

Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in. skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.


Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli

 

Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest obecnie bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność - także cenowa - usług doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia, kompromisy - rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel - podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.

Podyskutuj o tym na naszym forum

 


Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy


Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych

 

Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego - świadczonych zarówno przez doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty - jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki. Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym, gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo niewielkie.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta 2013

Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA