REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w doradztwie podatkowym - opinia KRDP

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który przewiduje m.in. deregulację zawodu doradcy podatkowego. Przedstawiamy opinię Krajowej Rady Doradców Podatkowych dotyczącą zaproponowanych przez rząd zmian.

Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:

REKLAMA

Autopromocja

- zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;

- usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów;

- utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się - zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - do realizacji tych celów. Poniżej KRDP przedstawia swoją argumentację.


Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam

 

Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in. skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.


Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli

 

Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest obecnie bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność - także cenowa - usług doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia, kompromisy - rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel - podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.

Podyskutuj o tym na naszym forum

 


Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy


Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych

 

Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego - świadczonych zarówno przez doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty - jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki. Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym, gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo niewielkie.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta 2013

Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA