REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w doradztwie podatkowym - opinia KRDP

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który przewiduje m.in. deregulację zawodu doradcy podatkowego. Przedstawiamy opinię Krajowej Rady Doradców Podatkowych dotyczącą zaproponowanych przez rząd zmian.

Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:

REKLAMA

- zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;

- usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów;

- utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się - zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - do realizacji tych celów. Poniżej KRDP przedstawia swoją argumentację.


Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam

 

Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in. skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.


Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli

 

Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest obecnie bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność - także cenowa - usług doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia, kompromisy - rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel - podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.

Podyskutuj o tym na naszym forum

 


Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy


Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych

 

Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego - świadczonych zarówno przez doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty - jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki. Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym, gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo niewielkie.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta 2013

Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA