REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w doradztwie podatkowym - opinia KRDP

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który przewiduje m.in. deregulację zawodu doradcy podatkowego. Przedstawiamy opinię Krajowej Rady Doradców Podatkowych dotyczącą zaproponowanych przez rząd zmian.

Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:

REKLAMA

REKLAMA

- zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;

- usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów;

- utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

REKLAMA

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się - zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) - do realizacji tych celów. Poniżej KRDP przedstawia swoją argumentację.


Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam

 

Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in. skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.


Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym spadek cen i kosztów


Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli

 

Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest obecnie bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność - także cenowa - usług doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia, kompromisy - rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel - podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.

Podyskutuj o tym na naszym forum

 


Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy


Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych

 

Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego - świadczonych zarówno przez doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty - jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki. Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym, gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo niewielkie.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta 2013

Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA