REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trybunał Konstytucyjny zajmie się opodatkowaniem imprez integracyjnych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny odpowie na pytanie dotyczące opodatkowania nieodpłatnych świadczeń dla pracowników, w tym m.in. organizowanych przez pracodawcę imprez integracyjnych. Wniosek o rozstrzygnięcie w tej sprawie złożył Naczelny Sąd Administracyjny.

Ze uwagi na to pytanie prawne skierowane do Trybunału Konstytucyjnego, NSA nie wydał uchwał w sprawach o sygn. akt: II FPS 3/13 i II FPS 6/13. Sędziowie, którzy mieli podjąć uchwałę w kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń, w tym opodatkowania imprez integracyjnych, uznali, że zanim dokonają rozstrzygnięcia, muszą zapoznać się z oceną Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

REKLAMA


Komentarz Moniki Ławnickiej, doradcy podatkowego, menedżera w Accreo Tax&Legal


Naczelny Sąd Administracyjny nie odpowiedział 21 października na pytanie, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni rozliczać organizowane dla swoich pracowników imprezy integracyjne, w przypadku, gdy nie są w stanie stwierdzić, który zatrudniony faktycznie skorzystał z takiego świadczenia. NSA zawiesił postępowania w sprawach wszczętych wnioskami Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Prokuratora Generalnego z uwagi na skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego pytania prawnego w kwestii rozliczania nieodpłatnych świadczeń.

Brak uchwały ze strony NSA jest równoznaczny z utrzymaniem obecnej sytuacji, w której organy podatkowe próbują określić podatnikom przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń nawet, jeśli świadczenia te zostały podatnikom jedynie postawione do dyspozycji. Ustawa o PIT natomiast w swym literalnym brzmieniu wymaga, aby nieodpłatne świadczenia były przez podatnika otrzymane. W przypadku np. imprez integracyjnych czy dowozu do pracy sfinansowanego przez pracodawcę ustalenie, kto faktycznie otrzymał świadczenie, rodzi istotne trudności dokumentacyjne. Teoretycznie, pracodawca powinien sporządzać listę uczestników korzystających z każdego tego typu świadczenia. Z kolei w przypadku braku możliwości przyporządkowania przychodu do konkretnej osoby, dosłowne brzmienie przepisów ustawy o PIT nakazuje nie określać przychodu. Z taką praktyką nie zgadzają się jednak organy podatkowe. Zdaniem organów, w takiej sytuacji należy podzielić cenę „zbiorczego” świadczenia (organizacji całej imprezy czy wynajmu autokaru dowożącego do pracy) przez liczbę potencjalnych (a nie rzeczywistych) uczestników.


Tematyce rozliczania nieodpłatnych świadczeń poświęcone będzie webinarium "Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze" - 7 listopada 2013 r. Zapraszamy!

REKLAMA


Z punktu widzenia podatników i przedsiębiorców (pełniących rolę płatników), brak rozstrzygnięcia NSA oznacza kolejne miesiące, a nawet lata oczekiwania na definitywne rozwianie wątpliwości. Dodatkowo, nie jest wykluczone, że Trybunał Konstytucyjny odmówi odpowiedzi na postawione przez NSA pytanie. Zmierza ono bowiem do rozstrzygnięcia, czy przepisy ustawy o PIT są zgodne z Konstytucją w zakresie, w jakim nie zawierają określonego elementu - tj. nie precyzują pojęcia „nieodpłatnych świadczeń”, a jednocześnie stanowią podstawę do ustalenia wartości takich świadczeń wliczanej do przychodu ze stosunku pracy. W zbliżony sposób, w przeszłości, zostało sformułowane skierowane do TK pytanie o zgodność z Konstytucją Ordynacji podatkowej w zakresie, w jakim nie zawierała odniesienia do „ciężaru ekonomicznego”. Trybunał odmówił wtedy odpowiedzi na tak postawione pytanie, wskazując m.in. że nie może odnosić się do zapisów, których ustawa nie zawiera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy przychodem jest sama możliwość uczestnictwa w spotkaniu integracyjnym

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA