REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy mało przyjazny dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy w dalszym ciągu negatywnie oceniają polski system podatkowy, uznając go za mało przyjazny w prowadzeniu biznesu; natomiast ostatnie reformy podatkowe, ich zdaniem, nie spowodowały jego poprawy - taki wniosek wynika z badania KPMG przeprowadzonego wśród pracowników odpowiedzialnych w firmach za finanse i podatki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

REKLAMA


W ocenie uczestników Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG - Edycja 2014, prawo jest niestabilne, a ustawodawca zbyt późno informuje o planowanych zmianach. Problemy stwarza także interpretacja zawiłych przepisów oraz to, że w przypadku sporów podatkowych urzędnicy nie są otwarci na argumenty przedsiębiorstw. Tak jak w poprzednim roku polski system podatkowy uzyskał bardzo słabą ocenę - mierny z plusem. Negatywnie postrzegane są także najnowsze zmiany w VAT. Firmy obawiają się w związku z nimi dodatkowych trudności i kosztów. Przedsiębiorstwa nadal nie doczekały się też skutecznego rozwiązania problemu zatorów płatniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Polski system podatkowy oceniony negatywnie


Podobnie jak w ubiegłym roku, o ocenę systemu podatkowego zapytani zostali uczestnicy Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG, czyli przedstawiciele kadry zarządzającej, dyrektorzy finansowi, główni księgowi oraz szefowie sprawozdawczości finansowej z przedsiębiorstw z różnych branż.

Z perspektywy uczestników Kongresu wszystkie badane elementy polskiego systemu podatkowego są oceniane negatywnie. Za najsłabszy aspekt uznano brak stabilności przepisów podatkowych - aż 77% respondentów uważa, że zbyt częste zmiany regulacji prawnych poważnie utrudniają przedsiębiorstwom prowadzenie działalności.

Bardzo duży odsetek respondentów skarży się również na brak możliwości konstruktywnej wymiany argumentów podczas kontroli podatkowej. Ponad połowa ankietowanych wskazała, że możliwość taka jest ograniczona, a zaledwie 4% jest odmiennego zdania. Według badanych bardzo uciążliwa jest również duża liczba deklaracji i informacji, które należy przygotowywać w ramach rozliczeń podatkowych.


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Formy opodatkowania działalności gospodarczej

 

Obraz KPMG


Zmiany w VAT będą kosztować


Z odpowiedzi respondentów wynika, że po najnowszych reformach system podatkowy stanie się jeszcze mniej przyjazny dla przedsiębiorstw. Uczestnicy IV Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG odnieśli się z rezerwą do najnowszych zmian w VAT dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego. Tylko 7% sądzi, że zmiana przepisów o podatku VAT nie spowoduje żadnych trudności. W związku z nowelizacją przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, zdecydowana większość respondentów (68%) spodziewa się trudności spowodowanych zmianami organizacyjnymi w firmie. Aż 61% liczy się także z dodatkowymi wydatkami na szkolenia dla pracowników. Znacznie poważniejszych skutków obawia się 14% respondentów - uważają oni, że zmiany przepisów spowodują zatory płatnicze i problemy z płynnością finansową firm.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 


Wprowadzana zmiana ma charakter strukturalny, dotknie każdego podatnika. Trudno więc się dziwić, iż przedsiębiorcy obawiają się zamieszania organizacyjnego i dodatkowych kosztów. Dodatkowo, w związku z odejściem od „zasady dnia siódmego”, oznacza ona w praktyce dla wielu z nich konieczność wcześniejszej zapłaty podatku, przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowych zasad odliczenia podatku dopiero z chwilą otrzymania faktury VAT.

W konsekwencji, przedsiębiorcy będą musieli nieco dłużej kredytować skarb państwa, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu na ich płynność finansową - tłumaczy Tomasz Grunwald, Partner i Szef Zespołu ds. VAT w KPMG w Polsce.


Jak wypełnić informację PIT-11

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów

 

Obraz KPMG


Zmiany w CIT nie zmobilizowały dłużników

Zeszłoroczna reforma prawa podatkowego, polegająca na wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów niezapłaconych faktur, przez zdecydowaną większość respondentów jest oceniania negatywnie. Aż 80% uważa, że zmiana ta nie pomogła w eliminacji zatorów płatniczych, a jedynie zwiększyła obowiązki administracyjne w firmie. Pozytywny efekt dostrzega tylko 12% badanych.

Po pełnym roku obowiązywania przepisów można stwierdzić, że potwierdzają się obawy, które zgłaszali przedsiębiorcy na etapie tworzenia regulacji mających rzekomo za pomocą sankcji podatkowych zdyscyplinować nierzetelnych kontrahentów i wyeliminować zatory płatnicze w gospodarce. W praktyce kwitną niepieniężne formy regulowania zobowiązań tam gdzie jest to konieczne, natomiast korekta kosztu własnego sprzedaży wydaje się być zarówno niemożliwa do wykonania dla podatników, jak i nieweryfikowalna dla organów podatkowych. Trudno przyznać się do błędu, natomiast jeszcze gorzej w błędzie tkwić. Należy mieć zatem nadzieję, że stosowne zmiany, z uchyleniem art. 15b ustawy o CIT włącznie, znajdą się w nowelizacji, nad którą obecnie pracuje Ministerstwo Finansów- mówi Rafał Ciołek, Dyrektor w Zespole International Corporate Tax w KPMG w Polsce.

 

Obraz KPMG

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA