REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy mało przyjazny dla przedsiębiorców

REKLAMA

Przedsiębiorcy w dalszym ciągu negatywnie oceniają polski system podatkowy, uznając go za mało przyjazny w prowadzeniu biznesu; natomiast ostatnie reformy podatkowe, ich zdaniem, nie spowodowały jego poprawy - taki wniosek wynika z badania KPMG przeprowadzonego wśród pracowników odpowiedzialnych w firmach za finanse i podatki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

REKLAMA


W ocenie uczestników Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG - Edycja 2014, prawo jest niestabilne, a ustawodawca zbyt późno informuje o planowanych zmianach. Problemy stwarza także interpretacja zawiłych przepisów oraz to, że w przypadku sporów podatkowych urzędnicy nie są otwarci na argumenty przedsiębiorstw. Tak jak w poprzednim roku polski system podatkowy uzyskał bardzo słabą ocenę - mierny z plusem. Negatywnie postrzegane są także najnowsze zmiany w VAT. Firmy obawiają się w związku z nimi dodatkowych trudności i kosztów. Przedsiębiorstwa nadal nie doczekały się też skutecznego rozwiązania problemu zatorów płatniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Polski system podatkowy oceniony negatywnie


Podobnie jak w ubiegłym roku, o ocenę systemu podatkowego zapytani zostali uczestnicy Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG, czyli przedstawiciele kadry zarządzającej, dyrektorzy finansowi, główni księgowi oraz szefowie sprawozdawczości finansowej z przedsiębiorstw z różnych branż.

Z perspektywy uczestników Kongresu wszystkie badane elementy polskiego systemu podatkowego są oceniane negatywnie. Za najsłabszy aspekt uznano brak stabilności przepisów podatkowych - aż 77% respondentów uważa, że zbyt częste zmiany regulacji prawnych poważnie utrudniają przedsiębiorstwom prowadzenie działalności.

Bardzo duży odsetek respondentów skarży się również na brak możliwości konstruktywnej wymiany argumentów podczas kontroli podatkowej. Ponad połowa ankietowanych wskazała, że możliwość taka jest ograniczona, a zaledwie 4% jest odmiennego zdania. Według badanych bardzo uciążliwa jest również duża liczba deklaracji i informacji, które należy przygotowywać w ramach rozliczeń podatkowych.


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Formy opodatkowania działalności gospodarczej

 

Obraz KPMG


Zmiany w VAT będą kosztować


Z odpowiedzi respondentów wynika, że po najnowszych reformach system podatkowy stanie się jeszcze mniej przyjazny dla przedsiębiorstw. Uczestnicy IV Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG odnieśli się z rezerwą do najnowszych zmian w VAT dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego. Tylko 7% sądzi, że zmiana przepisów o podatku VAT nie spowoduje żadnych trudności. W związku z nowelizacją przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, zdecydowana większość respondentów (68%) spodziewa się trudności spowodowanych zmianami organizacyjnymi w firmie. Aż 61% liczy się także z dodatkowymi wydatkami na szkolenia dla pracowników. Znacznie poważniejszych skutków obawia się 14% respondentów - uważają oni, że zmiany przepisów spowodują zatory płatnicze i problemy z płynnością finansową firm.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 


Wprowadzana zmiana ma charakter strukturalny, dotknie każdego podatnika. Trudno więc się dziwić, iż przedsiębiorcy obawiają się zamieszania organizacyjnego i dodatkowych kosztów. Dodatkowo, w związku z odejściem od „zasady dnia siódmego”, oznacza ona w praktyce dla wielu z nich konieczność wcześniejszej zapłaty podatku, przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowych zasad odliczenia podatku dopiero z chwilą otrzymania faktury VAT.

W konsekwencji, przedsiębiorcy będą musieli nieco dłużej kredytować skarb państwa, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu na ich płynność finansową - tłumaczy Tomasz Grunwald, Partner i Szef Zespołu ds. VAT w KPMG w Polsce.


Jak wypełnić informację PIT-11

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów

 

Obraz KPMG


Zmiany w CIT nie zmobilizowały dłużników

Zeszłoroczna reforma prawa podatkowego, polegająca na wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów niezapłaconych faktur, przez zdecydowaną większość respondentów jest oceniania negatywnie. Aż 80% uważa, że zmiana ta nie pomogła w eliminacji zatorów płatniczych, a jedynie zwiększyła obowiązki administracyjne w firmie. Pozytywny efekt dostrzega tylko 12% badanych.

Po pełnym roku obowiązywania przepisów można stwierdzić, że potwierdzają się obawy, które zgłaszali przedsiębiorcy na etapie tworzenia regulacji mających rzekomo za pomocą sankcji podatkowych zdyscyplinować nierzetelnych kontrahentów i wyeliminować zatory płatnicze w gospodarce. W praktyce kwitną niepieniężne formy regulowania zobowiązań tam gdzie jest to konieczne, natomiast korekta kosztu własnego sprzedaży wydaje się być zarówno niemożliwa do wykonania dla podatników, jak i nieweryfikowalna dla organów podatkowych. Trudno przyznać się do błędu, natomiast jeszcze gorzej w błędzie tkwić. Należy mieć zatem nadzieję, że stosowne zmiany, z uchyleniem art. 15b ustawy o CIT włącznie, znajdą się w nowelizacji, nad którą obecnie pracuje Ministerstwo Finansów- mówi Rafał Ciołek, Dyrektor w Zespole International Corporate Tax w KPMG w Polsce.

 

Obraz KPMG

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA