REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić informację PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do najczęściej sporządzanych przez płatników informacji podatkowych należy PIT-11, wystawiany m.in. dla pracowników oraz zleceniobiorców, którzy uzyskali dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak wypełnić i do kiedy złożyć informację PIT-11?

Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

 

 


 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obowiązek sporządzenia informacji PIT-11


Początek roku to okres wystawiania przez płatników informacji podatkowych za rok poprzedni dla osób, które za ich pośrednictwem uzyskały dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. PIT-11, czyli informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, należy do najczęściej wystawianych informacji podatkowych. Przedstawiamy instrukcję, która pomoże wypełnić informację PIT-11(20) właściwą do wykazania przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2013 r.

Obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 dotyczy płatników, którzy nie dokonują podatnikowi rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40.

Wzór formularza PIT-11

Darmowy program do rozliczeń PIT 2013


Termin przekazania


28 lutego 2014 r. mija termin na sporządzenie i przesłanie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu informacji PIT-11 za 2013 r. (art. 39 ust. 1 updof). Jeżeli obowiązek poboru zaliczek ustał w trakcie 2013 r., informację PIT-11:

• należało wystawić i przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez pracownika o wystawienie informacji PIT-11, albo

• należy sporządzić i przekazać do 28 lutego 2014 r. - jeżeli pracownik nie złożył takiego wniosku.

W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o dzieło, umowy-zlecenia czy wypłat z tytułu praw majątkowych, jeżeli płatnik uległ likwidacji przed 28 lutego 2014 r., informację PIT-11 należy złożyć do dnia likwidacji płatnika (art. 42 ust. 2 i 3 updof).


PRZYKŁAD

Spółka jawna została zlikwidowana 31 grudnia 2013 r. W dniu likwidacji zatrudniała czterech pracowników oraz trzy osoby na umowę o dzieło. Pracownicy złożyli spółce 31 grudnia wnioski o wystawienie informacji PIT-11. Spółka powinna przekazać im informacje PIT-11 do 14 stycznia 2014 r. Osobom zatrudnionym na umowę o dzieło spółka powinna wystawić informację PIT-11 do 31 grudnia 2013 r.


INFORFK: Formularze podatkowe pracodawcy za 2013 r. - instrukcja wypełniania informacji i deklaracji


Doręczenie informacji PIT-11 podatnikowi może nastąpić nie tylko osobiście albo listownie. Może nastąpić również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. e-mailem, pod warunkiem że zostanie zachowany wzór informacji PIT-11 i będzie on zawierał wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa, w tym podpis elektroniczny lub tradycyjny (zachowany przy przesłaniu skanu deklaracji). Pracodawca, który wystawił prawidłowo informację PIT-11 i przesłał ją listem poleconym na adres zamieszkania znany z dokumentów kadrowych, nie ponosi żadnej odpowiedzialności, gdy PIT-11 nie zostanie odebrany i wróci do siedziby firmy.


Właściwy urząd skarbowy


Informację PIT-11 należy złożyć do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Jeżeli podatnik zmieniał w ciągu roku miejsce zamieszkania, właściwy jest urząd według miejsca zamieszkania podatnika na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzana jest informacja PIT-11 (dotyczy to informacji sporządzanych po zakończeniu roku). W przypadku gdy podatnik nie poinformuje płatnika o zmianie miejsca zamieszkania, płatnik powinien przesłać informację do urzędu skarbowego właściwego ze względu na znane mu miejsce zamieszkania podatnika i nie ma obowiązku dokonywania żadnych korekt informacji.

Obowiązek złożenia formularzy PIT-8AR i PIT-4R

 

 

REKLAMA

Dla podatników objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym właściwy będzie urząd do opodatkowania osób zagranicznych. Z rozporządzenia w sprawie właściwości organów podatkowych wynika, do jakich urzędów skarbowych należy składać PIT-11 zatrudnionego w firmie nierezydenta.

Do urzędu skarbowego informację PIT-11 płatnik może przekazać w formie papierowej albo elektronicznej. Warunkiem składania PIT-11 w formie elektronicznej jest konieczność złożenia jednorazowo do US właściwego dla płatnika formularza UPL-1 w formie papierowej (pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej z użyciem podpisu elektronicznego).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw


Cel złożenia informacji


PIT-11, jak każda informacja podatkowa, podlega korekcie w razie konieczności poprawienia zawartych w niej błędów. Informację o korekcie należy wówczas zaznaczyć w poz. 6 PIT-11, a do korekty dołączyć pisemne wyjaśnienie jej przyczyn.


PRZYKŁAD

W latach 2011-2012 pani Anna była zatrudniona przez spółkę na umowę o dzieło. Umowa ta została rozwiązana w lutym 2012 r. Pani Anna weszła w spór ze spółką i wystąpiła do sądu o uznanie umowy o dzieło za stosunek pracy. Sąd ustalił, że w rozstrzyganym przypadku świadczenie usług na podstawie umowy o dzieło spełnia wszelkie przesłanki do uznania ich za pracę wykonywaną w ramach stosunku pracy. Kwalifikacja dokonana przez sąd zmusiła spółkę m.in. do korekty dotychczas wystawionych pani Annie informacji PIT-11, w których były rozliczane przychody z działalności wykonywanej osobiście. Spółka dokona korekty informacji PIT-11 w ten sposób, że przychody uzyskane przez osobę rozliczy jako przychody z umowy o pracę. Obowiązek korekty informacji PIT-11 w takiej sytuacji potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 października 2013 r. (sygn. IBPBII/1/415-655/13/HK).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Praktyczna instrukcja wypełnienia informacji PIT-11(20)" >>    

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA