Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
To jednoznaczny sygnał, że zmiany z lipca 2013 roku, kiedy to wprowadzono przepisy o kontrolach restrukturyzacji nie będą martwe. Organy podatkowe będą mogły kontrolować także restrukturyzacje, które już się odbyły w poprzednich latach podatkowych, a to może postawić niektórych podatników w jeszcze trudniejszej sytuacji.
Większy nacisk na kontrolę cen transferowych
Aktualne przepisy o cenach transferowych wskazują, iż wszelkie transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny być realizowane w taki sposób, jak gdyby nie istniały pomiędzy nimi powiązania (tzw. zasada ceny rynkowej). Brak zachowania rynkowych zasad rozliczeń oznacza doszacowanie dochodu i dodatkowy podatek do zapłaty. Powyższa zasada istniała w przepisach od wielu lat. Od lipca 2013 r. organy podatkowe uzyskały możliwość kontroli restrukturyzacji, ale dopiero teraz Ministerstwo Finansów wydało szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób kontrolować przedsiębiorców.
Wydane przez Ministerstwo Finansów wyjaśnienia są zbieżne z zapisami Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, ale w przeciwieństwie do tych Wytycznych, są bezpośrednio skierowane do polskich urzędników i wskazuje na sposób przeprowadzania kontroli restrukturyzacji u polskich podatników. Tak szczegółowych wyjaśnień w obszarze cen transferowych Ministerstwo Finansów nie publikowało od lat. Można domniemywać, że organy podatkowe położą jeszcze większy nacisk na kontrolę cen transferowych niż miało to miejsce dotychczas.
Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF
Działania restrukturyzacyjne pod szczególną kontrolą
To kluczowa wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują zmian w zasadach współpracy z podmiotami powiązanymi (i to zarówno zagranicznymi i krajowymi). Ministerstwo Finansów w dokumencie wymienia przykładowe działania restrukturyzacyjne, które powinny zwrócić uwagę organów podatkowych i które są dobrze znane polskim przedsiębiorcom: przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi dóbr materialnych lub wartości niematerialnych (np. znaki towarowe, patenty, baza klientów), scentralizowanie zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie, prawa wynikające z umowy (np. zakończenie przez jeden z podmiotów w grupie dobrowolnie umowę ze swoim klientem, tylko w celu zawarcia przez klienta umowy z drugim podmiotem z grupy), przeniesienie zintegrowanej części przedsiębiorstwa, czy też przeniesienie działalności przynoszącej straty do innego podmiotu.
Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę
Zapraszamy do dyskusji na forum
Wskazane wyżej typowe działania restrukturyzacyjne są częstą praktyką wśród przedsiębiorców, jednakże jak dotąd nie zawsze zwracali oni uwagę na obowiązek zachowania warunków rynkowych w dokonywaniu takich zmian w swojej działalności. Równocześnie, lista działań restrukturyzacyjnych wskazanych przez Ministerstwo Finansów nie jest zamknięta. Należy pamiętać, że definicja restrukturyzacji zawarta w przepisach jest bardzo ogólna i może objąć w zasadzie każdą istotną zmianę zasad współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym można spodziewać się, że zakres kontroli będzie bardzo szeroki.
Wydanie wyjaśnień potwierdza, że organy podatkowe będą kontrolować nie tylko podatkową poprawność rozliczeń ale także racjonalność biznesową kroków podejmowanych przez podatników. Aspekt biznesowy budzi najwięcej kontrowersji wśród podatników, ponieważ trudno jest przewidzieć, czy przedsiębiorcy uda się skutecznie wyjaśnić organom podatkowym specyfikę prowadzonej działalności oraz biznesowe przyczyny dokonania zmian, szczególnie po upływie kilku lat.
Ceny transferowe - nowe regulacje
Autorem komentarza eksperckiego jest Michał Szwed, Manager ds. cen transferowych w Accreo.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat