REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje

Michał Szwed
Manager ds. cen transferowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

To jednoznaczny sygnał, że zmiany z lipca 2013 roku, kiedy to wprowadzono przepisy o kontrolach restrukturyzacji nie będą martwe. Organy podatkowe będą mogły kontrolować także restrukturyzacje, które już się odbyły w poprzednich latach podatkowych, a to może postawić niektórych podatników w jeszcze trudniejszej sytuacji.

 


Większy nacisk na kontrolę cen transferowych


Aktualne przepisy o cenach transferowych wskazują, iż wszelkie transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny być realizowane w taki sposób, jak gdyby nie istniały pomiędzy nimi powiązania (tzw. zasada ceny rynkowej). Brak zachowania rynkowych zasad rozliczeń oznacza doszacowanie dochodu i dodatkowy podatek do zapłaty. Powyższa zasada istniała w przepisach od wielu lat. Od lipca 2013 r. organy podatkowe uzyskały możliwość kontroli restrukturyzacji, ale dopiero teraz Ministerstwo Finansów wydało szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób kontrolować przedsiębiorców.

REKLAMA

Wydane przez Ministerstwo Finansów wyjaśnienia są zbieżne z zapisami Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, ale w przeciwieństwie do tych Wytycznych, są bezpośrednio skierowane do polskich urzędników i wskazuje na sposób przeprowadzania kontroli restrukturyzacji u polskich podatników. Tak szczegółowych wyjaśnień w obszarze cen transferowych Ministerstwo Finansów nie publikowało od lat. Można domniemywać, że organy podatkowe położą jeszcze większy nacisk na kontrolę cen transferowych niż miało to miejsce dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF


Działania restrukturyzacyjne pod szczególną kontrolą


To kluczowa wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują zmian w zasadach współpracy z podmiotami powiązanymi (i to zarówno zagranicznymi i krajowymi).  Ministerstwo Finansów w dokumencie wymienia przykładowe działania restrukturyzacyjne, które powinny zwrócić uwagę organów podatkowych i które są dobrze znane polskim przedsiębiorcom: przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi dóbr materialnych lub wartości niematerialnych (np. znaki towarowe, patenty, baza klientów), scentralizowanie zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie, prawa wynikające z umowy (np. zakończenie przez jeden z podmiotów w grupie dobrowolnie umowę ze swoim klientem, tylko w celu zawarcia przez klienta umowy z drugim podmiotem z grupy), przeniesienie zintegrowanej części przedsiębiorstwa, czy też przeniesienie działalności przynoszącej straty do innego podmiotu.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Wskazane wyżej typowe działania restrukturyzacyjne są częstą praktyką wśród przedsiębiorców, jednakże jak dotąd nie zawsze zwracali oni uwagę na obowiązek zachowania warunków rynkowych w dokonywaniu takich zmian w swojej działalności. Równocześnie, lista działań restrukturyzacyjnych wskazanych przez Ministerstwo Finansów nie jest zamknięta. Należy pamiętać, że definicja restrukturyzacji zawarta w przepisach jest bardzo ogólna i może objąć w zasadzie każdą istotną zmianę zasad współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym można spodziewać się, że zakres kontroli będzie bardzo szeroki.

Wydanie wyjaśnień potwierdza, że organy podatkowe będą kontrolować nie tylko podatkową poprawność rozliczeń ale także racjonalność biznesową kroków podejmowanych przez podatników. Aspekt biznesowy budzi najwięcej kontrowersji wśród podatników, ponieważ trudno jest przewidzieć, czy przedsiębiorcy uda się skutecznie wyjaśnić organom podatkowym specyfikę prowadzonej działalności oraz biznesowe przyczyny dokonania zmian, szczególnie po upływie kilku lat.

Ceny transferowe - nowe regulacje


Autorem komentarza eksperckiego jest Michał Szwed, Manager ds. cen transferowych w Accreo.

 

 

 

 

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA