REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Szwed
Manager ds. cen transferowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.

 

REKLAMA

Autopromocja

To jednoznaczny sygnał, że zmiany z lipca 2013 roku, kiedy to wprowadzono przepisy o kontrolach restrukturyzacji nie będą martwe. Organy podatkowe będą mogły kontrolować także restrukturyzacje, które już się odbyły w poprzednich latach podatkowych, a to może postawić niektórych podatników w jeszcze trudniejszej sytuacji.

 


Większy nacisk na kontrolę cen transferowych


Aktualne przepisy o cenach transferowych wskazują, iż wszelkie transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny być realizowane w taki sposób, jak gdyby nie istniały pomiędzy nimi powiązania (tzw. zasada ceny rynkowej). Brak zachowania rynkowych zasad rozliczeń oznacza doszacowanie dochodu i dodatkowy podatek do zapłaty. Powyższa zasada istniała w przepisach od wielu lat. Od lipca 2013 r. organy podatkowe uzyskały możliwość kontroli restrukturyzacji, ale dopiero teraz Ministerstwo Finansów wydało szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób kontrolować przedsiębiorców.

Wydane przez Ministerstwo Finansów wyjaśnienia są zbieżne z zapisami Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, ale w przeciwieństwie do tych Wytycznych, są bezpośrednio skierowane do polskich urzędników i wskazuje na sposób przeprowadzania kontroli restrukturyzacji u polskich podatników. Tak szczegółowych wyjaśnień w obszarze cen transferowych Ministerstwo Finansów nie publikowało od lat. Można domniemywać, że organy podatkowe położą jeszcze większy nacisk na kontrolę cen transferowych niż miało to miejsce dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF


Działania restrukturyzacyjne pod szczególną kontrolą


To kluczowa wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują zmian w zasadach współpracy z podmiotami powiązanymi (i to zarówno zagranicznymi i krajowymi).  Ministerstwo Finansów w dokumencie wymienia przykładowe działania restrukturyzacyjne, które powinny zwrócić uwagę organów podatkowych i które są dobrze znane polskim przedsiębiorcom: przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi dóbr materialnych lub wartości niematerialnych (np. znaki towarowe, patenty, baza klientów), scentralizowanie zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie, prawa wynikające z umowy (np. zakończenie przez jeden z podmiotów w grupie dobrowolnie umowę ze swoim klientem, tylko w celu zawarcia przez klienta umowy z drugim podmiotem z grupy), przeniesienie zintegrowanej części przedsiębiorstwa, czy też przeniesienie działalności przynoszącej straty do innego podmiotu.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Wskazane wyżej typowe działania restrukturyzacyjne są częstą praktyką wśród przedsiębiorców, jednakże jak dotąd nie zawsze zwracali oni uwagę na obowiązek zachowania warunków rynkowych w dokonywaniu takich zmian w swojej działalności. Równocześnie, lista działań restrukturyzacyjnych wskazanych przez Ministerstwo Finansów nie jest zamknięta. Należy pamiętać, że definicja restrukturyzacji zawarta w przepisach jest bardzo ogólna i może objąć w zasadzie każdą istotną zmianę zasad współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym można spodziewać się, że zakres kontroli będzie bardzo szeroki.

Wydanie wyjaśnień potwierdza, że organy podatkowe będą kontrolować nie tylko podatkową poprawność rozliczeń ale także racjonalność biznesową kroków podejmowanych przez podatników. Aspekt biznesowy budzi najwięcej kontrowersji wśród podatników, ponieważ trudno jest przewidzieć, czy przedsiębiorcy uda się skutecznie wyjaśnić organom podatkowym specyfikę prowadzonej działalności oraz biznesowe przyczyny dokonania zmian, szczególnie po upływie kilku lat.

Ceny transferowe - nowe regulacje


Autorem komentarza eksperckiego jest Michał Szwed, Manager ds. cen transferowych w Accreo.

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA