REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje

Michał Szwed
Manager ds. cen transferowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.

 

REKLAMA

Autopromocja

To jednoznaczny sygnał, że zmiany z lipca 2013 roku, kiedy to wprowadzono przepisy o kontrolach restrukturyzacji nie będą martwe. Organy podatkowe będą mogły kontrolować także restrukturyzacje, które już się odbyły w poprzednich latach podatkowych, a to może postawić niektórych podatników w jeszcze trudniejszej sytuacji.

 


Większy nacisk na kontrolę cen transferowych


Aktualne przepisy o cenach transferowych wskazują, iż wszelkie transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny być realizowane w taki sposób, jak gdyby nie istniały pomiędzy nimi powiązania (tzw. zasada ceny rynkowej). Brak zachowania rynkowych zasad rozliczeń oznacza doszacowanie dochodu i dodatkowy podatek do zapłaty. Powyższa zasada istniała w przepisach od wielu lat. Od lipca 2013 r. organy podatkowe uzyskały możliwość kontroli restrukturyzacji, ale dopiero teraz Ministerstwo Finansów wydało szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób kontrolować przedsiębiorców.

Wydane przez Ministerstwo Finansów wyjaśnienia są zbieżne z zapisami Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych, ale w przeciwieństwie do tych Wytycznych, są bezpośrednio skierowane do polskich urzędników i wskazuje na sposób przeprowadzania kontroli restrukturyzacji u polskich podatników. Tak szczegółowych wyjaśnień w obszarze cen transferowych Ministerstwo Finansów nie publikowało od lat. Można domniemywać, że organy podatkowe położą jeszcze większy nacisk na kontrolę cen transferowych niż miało to miejsce dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF


Działania restrukturyzacyjne pod szczególną kontrolą


To kluczowa wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują zmian w zasadach współpracy z podmiotami powiązanymi (i to zarówno zagranicznymi i krajowymi).  Ministerstwo Finansów w dokumencie wymienia przykładowe działania restrukturyzacyjne, które powinny zwrócić uwagę organów podatkowych i które są dobrze znane polskim przedsiębiorcom: przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi dóbr materialnych lub wartości niematerialnych (np. znaki towarowe, patenty, baza klientów), scentralizowanie zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie, prawa wynikające z umowy (np. zakończenie przez jeden z podmiotów w grupie dobrowolnie umowę ze swoim klientem, tylko w celu zawarcia przez klienta umowy z drugim podmiotem z grupy), przeniesienie zintegrowanej części przedsiębiorstwa, czy też przeniesienie działalności przynoszącej straty do innego podmiotu.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Wskazane wyżej typowe działania restrukturyzacyjne są częstą praktyką wśród przedsiębiorców, jednakże jak dotąd nie zawsze zwracali oni uwagę na obowiązek zachowania warunków rynkowych w dokonywaniu takich zmian w swojej działalności. Równocześnie, lista działań restrukturyzacyjnych wskazanych przez Ministerstwo Finansów nie jest zamknięta. Należy pamiętać, że definicja restrukturyzacji zawarta w przepisach jest bardzo ogólna i może objąć w zasadzie każdą istotną zmianę zasad współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym można spodziewać się, że zakres kontroli będzie bardzo szeroki.

Wydanie wyjaśnień potwierdza, że organy podatkowe będą kontrolować nie tylko podatkową poprawność rozliczeń ale także racjonalność biznesową kroków podejmowanych przez podatników. Aspekt biznesowy budzi najwięcej kontrowersji wśród podatników, ponieważ trudno jest przewidzieć, czy przedsiębiorcy uda się skutecznie wyjaśnić organom podatkowym specyfikę prowadzonej działalności oraz biznesowe przyczyny dokonania zmian, szczególnie po upływie kilku lat.

Ceny transferowe - nowe regulacje


Autorem komentarza eksperckiego jest Michał Szwed, Manager ds. cen transferowych w Accreo.

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA