REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - nowe regulacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Szwed
Manager w firmie doradczej Accreo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów znowelizowało rozporządzenie dotyczące zasad szacowania cen w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. To największa jak dotąd nowelizacja regulacji dotyczących cen transferowych.

Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, które zacznie obowiązywać 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie dotyczy zarówno dochodów osób fizycznych, jak i osób prawnych. Zmiany wynikają głównie z wdrożenia zaktualizowanych Wytycznych OECD w zakresie cen transferowych.

REKLAMA


Zasady oceny restrukturyzacji


Najważniejszą i zarazem najbardziej ryzykowną dla podatników zmianą jest wprowadzenie zasad oceny, czy przeprowadzana restrukturyzacja odpowiada warunkom rynkowym. Za restrukturyzację będzie uważana  każda zmiana w funkcjonowaniu podatnika skutkująca przesunięciem istotnych obowiązków stron, (pełnionych funkcji, przesunięcia ryzyk lub aktywów). Organy podatkowe będą badały przyczyny restrukturyzacji, a także korzyści jakich strony oczekują oraz „opcje realistycznie dostępne” dla tych podmiotów.

W praktyce podatnik powinien być w stanie wykazać, iż przeprowadzana restrukturyzacja skutkuje rynkową rekompensatą dla stron transakcji (zarówno w związku z samą restrukturyzacją, jak i w transakcjach po zakończeniu procesu), a nowe warunki współpracy stron byłyby akceptowalne przez niepowiązane podmioty.

Zapraszamy na forum o podatkach

Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kontrola usług o niskiej wartości

 


Kolejną zmianą jest wprowadzenie zasad kontroli i oceny rynkowego charakteru tzw. usług o niskiej wartości dodanej, czyli usługi pomocniczych, których celem jest wsparcie głównej działalności podmiotu nabywającego usługi. Zmiany te dotyczyć będą więc wszystkich podmiotów, które nabywają usługi wsparcia od podmiotów z grupy, również od tzw. centrów usług wspólnych.

W Rozporządzeniu wskazano zasady kontroli takich usług na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika, a wymagane elementy takiego opisu zostały bezpośrednio wskazane. Informacje takie jak zasady alokacji kosztów, czy też szczegółowe pozycje kosztowe wchodzące w podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi najczęściej nie są w posiadaniu usługobiorców. W efekcie zmiany, podatnicy będą więc musieli takie dane dostarczyć kontrolującym w opisie usług, co może być problematyczne ze względu na trudności w ich pozyskaniu od usługodawcy.


Koszty akcjonariusza


Z tematem usług związana jest też kolejna zmiana  - definicja tzw. kosztów akcjonariusza, czyli kosztów poniesionych przez udziałowca spółki, których poniesienie przynosi korzyść wyłącznie temu udziałowcowi (np. koszty sprawozdania finansowego udziałowca). Koszty takie nie powinny być ponoszone przez podmiot zależny, a często są one częścią bazy kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi.

Rozporządzenie wprowadza katalog przykładowych kosztów akcjonariusza - nie należy jednakże tego katalogu uznawać za wyczerpujący ani za bezwzględnie obowiązujący.

 

Ponieważ koszty akcjonariusza nie mogą być kosztem uzyskania przychodów podmiotu zależnego, zmiana ta obejmować będzie przede wszystkim podatników obecnie nabywających usługi. Powinni dokonać analizy bazy kosztowej pod kątem wyłączenia z nich ewentualnych kosztów akcjonariusza.

Zmiany dotyczące usług o niskiej wartości dodanej oraz wprowadzenie definicji kosztów akcjonariusza, wskazują, iż organy podatkowe będą dokładniej przyglądać się usługom i wyłączać pewne kategorie kosztów z baz kosztowych jako niezwiązane ze świadczeniem usług.


Analiza porównywalności


Ministerstwo Finansów uszczegółowiło też zasady dokonywania analizy porównywalności, wykorzystywanej do weryfikacji rynkowego poziomu cen. Z jednej strony zmiana ta doprecyzowuje na jakie czynniki powinien zwrócić uwagę organ podatkowy (korzystna informacja dla podatników), z drugiej zaś też może być podstawą do nieuznania przez organy podatkowe analiz porównawczych (benchmarków) posiadanych przez podatników,  gdyby nie uwzględniały one wszystkich wskazanych czynników porównywalności.

Oprócz wskazanych powyżej zmian Rozporządzenie likwiduje także nadrzędny charakter metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, co z pewnością będzie ułatwienie dla podatników, ze względu na praktyczne trudności jakie niesie za sobą stosowanie tej metody.


Autorem komentarza prawnego jest Michał Szwed, Manager w firmie doradczej Accreo
.

 


Podstawa prawna:

REKLAMA

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 768)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz.U. z 3 lipca 2013 poz. 767)

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA