Ceny transferowe - nowe regulacje
REKLAMA
REKLAMA
Nowe regulacje dotyczące cen transferowych wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, które zacznie obowiązywać 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie dotyczy zarówno dochodów osób fizycznych, jak i osób prawnych. Zmiany wynikają głównie z wdrożenia zaktualizowanych Wytycznych OECD w zakresie cen transferowych.
REKLAMA
Zasady oceny restrukturyzacji
Najważniejszą i zarazem najbardziej ryzykowną dla podatników zmianą jest wprowadzenie zasad oceny, czy przeprowadzana restrukturyzacja odpowiada warunkom rynkowym. Za restrukturyzację będzie uważana każda zmiana w funkcjonowaniu podatnika skutkująca przesunięciem istotnych obowiązków stron, (pełnionych funkcji, przesunięcia ryzyk lub aktywów). Organy podatkowe będą badały przyczyny restrukturyzacji, a także korzyści jakich strony oczekują oraz „opcje realistycznie dostępne” dla tych podmiotów.
W praktyce podatnik powinien być w stanie wykazać, iż przeprowadzana restrukturyzacja skutkuje rynkową rekompensatą dla stron transakcji (zarówno w związku z samą restrukturyzacją, jak i w transakcjach po zakończeniu procesu), a nowe warunki współpracy stron byłyby akceptowalne przez niepowiązane podmioty.
Zapraszamy na forum o podatkach
Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym
Kontrola usług o niskiej wartości
Kolejną zmianą jest wprowadzenie zasad kontroli i oceny rynkowego charakteru tzw. usług o niskiej wartości dodanej, czyli usługi pomocniczych, których celem jest wsparcie głównej działalności podmiotu nabywającego usługi. Zmiany te dotyczyć będą więc wszystkich podmiotów, które nabywają usługi wsparcia od podmiotów z grupy, również od tzw. centrów usług wspólnych.
W Rozporządzeniu wskazano zasady kontroli takich usług na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika, a wymagane elementy takiego opisu zostały bezpośrednio wskazane. Informacje takie jak zasady alokacji kosztów, czy też szczegółowe pozycje kosztowe wchodzące w podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi najczęściej nie są w posiadaniu usługobiorców. W efekcie zmiany, podatnicy będą więc musieli takie dane dostarczyć kontrolującym w opisie usług, co może być problematyczne ze względu na trudności w ich pozyskaniu od usługodawcy.
Koszty akcjonariusza
Z tematem usług związana jest też kolejna zmiana - definicja tzw. kosztów akcjonariusza, czyli kosztów poniesionych przez udziałowca spółki, których poniesienie przynosi korzyść wyłącznie temu udziałowcowi (np. koszty sprawozdania finansowego udziałowca). Koszty takie nie powinny być ponoszone przez podmiot zależny, a często są one częścią bazy kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia za usługi.
Rozporządzenie wprowadza katalog przykładowych kosztów akcjonariusza - nie należy jednakże tego katalogu uznawać za wyczerpujący ani za bezwzględnie obowiązujący.
Ponieważ koszty akcjonariusza nie mogą być kosztem uzyskania przychodów podmiotu zależnego, zmiana ta obejmować będzie przede wszystkim podatników obecnie nabywających usługi. Powinni dokonać analizy bazy kosztowej pod kątem wyłączenia z nich ewentualnych kosztów akcjonariusza.
Zmiany dotyczące usług o niskiej wartości dodanej oraz wprowadzenie definicji kosztów akcjonariusza, wskazują, iż organy podatkowe będą dokładniej przyglądać się usługom i wyłączać pewne kategorie kosztów z baz kosztowych jako niezwiązane ze świadczeniem usług.
Analiza porównywalności
Ministerstwo Finansów uszczegółowiło też zasady dokonywania analizy porównywalności, wykorzystywanej do weryfikacji rynkowego poziomu cen. Z jednej strony zmiana ta doprecyzowuje na jakie czynniki powinien zwrócić uwagę organ podatkowy (korzystna informacja dla podatników), z drugiej zaś też może być podstawą do nieuznania przez organy podatkowe analiz porównawczych (benchmarków) posiadanych przez podatników, gdyby nie uwzględniały one wszystkich wskazanych czynników porównywalności.
Oprócz wskazanych powyżej zmian Rozporządzenie likwiduje także nadrzędny charakter metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, co z pewnością będzie ułatwienie dla podatników, ze względu na praktyczne trudności jakie niesie za sobą stosowanie tej metody.
Autorem komentarza prawnego jest Michał Szwed, Manager w firmie doradczej Accreo.
Podstawa prawna:
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat