REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - jak skorzystają na tym mikroprzedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zmiana rozszerza katalog podmiotów zaliczanych do przedsiębiorstw mikro. Po wejściu w życie nowych przepisów przedsiębiorstwa te będą mogły złożyć sprawozdania finansowe w formie uproszczonej.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości jest implementacją dyrektywy Rady i Parlamentu Europejskiego 2014/34/EU. Ma na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej dla jednostek mikro poprzez uproszczenie możliwości sporządzania sprawozdania finansowego w celu obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.


Definicja z dyrektywy


Spośród 1,7 mln przedsiębiorstw niefinansowych 96% całego sektora stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Z około 112 tys. prowadzących księgi rachunkowe 21,7 tys. spełnia definicję jednostki mikro, biorąc pod uwagę kryterium przychodów i zatrudnienia. Dyrektywa definiuje jednostkę mikro jako spółkę akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkę komandytowo- akcyjną, której suma bilansowa nie przekracza 350 ty. euro, przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów nie są większe od 700 tys. euro, a przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym wynosi 10 pracowników.

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości


Rozszerzona definicja z projektu ustawy

REKLAMA


Projekt nowelizacji rozszerza definicję dyrektywy o inne osoby prawne z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych oraz oddziały przedsiębiorstw zagranicznych (ale tylko te, które nie przekroczyły 2 z 3 wielkości stanowiących kryterium rozróżniające). Ponadto do numerus clasus jednostek zakwalifikowano stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa zagraniczne, społeczno- zawodowe organizacje rolników, organy samorządu zawodowego oraz organy samorządu gospodarczego rzemiosła pod warunkiem, iż nie prowadzą działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzono także zakres kwalifikacji drugiej grupy przedsiębiorców mikro- osób fizycznych- o prowadzone przez nie spółki jawne, cywilne i partnerskie. Nowelizacja dotyczy też osób fizycznych, których obroty z pozarolniczej działalności oscylują w granicach 1,2-2 mln euro i po raz pierwszy składają sprawozdanie finansowe (przy założeniu, że wcześniej nie prowadzono ksiąg rachunkowych). Ten ostatni przypadek spaja definicję przedsiębiorcy mikro z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Projekt wprowadzając widełki dopuszczalnego obrotu łagodzi przepisy, które uprzednio zakładały, iż po przekroczeniu 1,2 mln euro prowadzący działalność był zobligowany do prowadzenia pełnej księgowości.


Stan aktualny, stan postulowany


Już na tle obecnego stanu prawnego dopuszcza się stosowanie uproszczeń. Problem polega na nieostrym określeniu podmiotów wchodzących w ten zakres. Ustawa mówi bowiem o bliżej niezdefiniowanych „mniejszych jednostkach”, które mogą prezentować dane w formie zagregowanej. Nowelizacja ma na celu sprecyzowanie pojęcia przedsiębiorcy mikro poprzez enumeratywne wyliczenie zaprezentowane powyżej. Planuje się także wykreślenie zwolnionych z obowiązku spółdzielni socjalnych oraz zobowiązanych do sporządzenia sprawozdania państwowych funduszy celowych. Dotychczas osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego mogły nie prowadzić ksiąg rachunkowych pod warunkiem rezydencji w jednym z krajów UE. Projekt rozszerza ten zakres o pozostałe osoby fizyczne, poprzez przedefiniowanie pojęcia „osoby zagranicznej”.

Sporządzanie zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym

 


Co ma z tego przedsiębiorca mikro?


Nowelizacja pozwala przedsiębiorcom na dokonanie dobrowolnego wyboru w kwestii składania uproszczonego sprawozdania finansowego. Podjęcie takiej decyzji pozwala na złożenie sprawozdania zawierającego wyłącznie podstawowe informacje.

Ponadto przedsiębiorca zwolniony będzie od sporządzania informacji dodatkowej oraz składania sprawozdania z działalności. Może to być jednak uzależnione od ewentualnego ujawnienia danych w informacjach uzupełniających.  Przywilej wyboru uproszczonej drogi składania sprawozdania ma też swoje negatywne aspekty. Mianowicie przedsiębiorca, który zdecyduje się na ten model nie będzie mógł skorzystać z tak zwanej wartości godziwej oraz skorygowanej ceny nabycia do wyceny aktywów i pasywów.

Sprawozdania finansowe - wycena wartości firmy


Tabela przedstawia elementy uproszczonego sprawozdania finansowego dla jednostek mikro.

Uproszczony bilans

Uproszczony rachunek zysków i strat

Informacja uzupełniająca

Aktywa

A. Aktywa trwałe

B. Aktywa obrotowe

C. Rozliczenia międzyokresowe

Razem aktywa

Pasywa

A. Kapitał (fundusz) własny

B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

C. Rozliczenia międzyokresowe

Razem pasywa

 

A. Przychody z działalności operacyjnej

B. Koszty działalności operacyjnej

I. Amortyzacja

II. Zużycie materiałów i energii

III. Wynagrodzenia, ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia

IV. Podatki i opłaty

V. Pozostałe

C. Wynik na pozostałej działalności operacyjnej, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

D. Wynik na działalności operacyjnej (A - B +/- C)

E. Wynik operacji finansowych, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

F. Wynik operacji nadzwyczajnych

G. Podatek dochodowy i inne obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)

H. Zysk/strata netto (D +/- E +/- F +/- G)

 

Informacja o zastosowaniu zasad rachunkowości z wyszczególnieniem wybranych uproszczeń

Wysokość zobowiązań z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń

Pożyczki i świadczenia podobne na rzecz członków organów

Akcje własne

Podstawa nabycia akcji własnych

Liczba i wartości nominalna akcji nabytych w danym roku obrotowym  (ewentualnie wartość księgowa, gdy nie można określić nominalnej)

Równowartość akcji w przypadku zbycia odpłatnego

Liczba i wartość nominalna (ewentualnie księgowa) akcji nabytych lub zatrzymanych oraz część kapitału podstawowego, który reprezentują.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA