REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - jak skorzystają na tym mikroprzedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zmiana rozszerza katalog podmiotów zaliczanych do przedsiębiorstw mikro. Po wejściu w życie nowych przepisów przedsiębiorstwa te będą mogły złożyć sprawozdania finansowe w formie uproszczonej.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości jest implementacją dyrektywy Rady i Parlamentu Europejskiego 2014/34/EU. Ma na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej dla jednostek mikro poprzez uproszczenie możliwości sporządzania sprawozdania finansowego w celu obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.


Definicja z dyrektywy


Spośród 1,7 mln przedsiębiorstw niefinansowych 96% całego sektora stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Z około 112 tys. prowadzących księgi rachunkowe 21,7 tys. spełnia definicję jednostki mikro, biorąc pod uwagę kryterium przychodów i zatrudnienia. Dyrektywa definiuje jednostkę mikro jako spółkę akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkę komandytowo- akcyjną, której suma bilansowa nie przekracza 350 ty. euro, przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów nie są większe od 700 tys. euro, a przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym wynosi 10 pracowników.

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości


Rozszerzona definicja z projektu ustawy

REKLAMA


Projekt nowelizacji rozszerza definicję dyrektywy o inne osoby prawne z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych oraz oddziały przedsiębiorstw zagranicznych (ale tylko te, które nie przekroczyły 2 z 3 wielkości stanowiących kryterium rozróżniające). Ponadto do numerus clasus jednostek zakwalifikowano stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa zagraniczne, społeczno- zawodowe organizacje rolników, organy samorządu zawodowego oraz organy samorządu gospodarczego rzemiosła pod warunkiem, iż nie prowadzą działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzono także zakres kwalifikacji drugiej grupy przedsiębiorców mikro- osób fizycznych- o prowadzone przez nie spółki jawne, cywilne i partnerskie. Nowelizacja dotyczy też osób fizycznych, których obroty z pozarolniczej działalności oscylują w granicach 1,2-2 mln euro i po raz pierwszy składają sprawozdanie finansowe (przy założeniu, że wcześniej nie prowadzono ksiąg rachunkowych). Ten ostatni przypadek spaja definicję przedsiębiorcy mikro z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Projekt wprowadzając widełki dopuszczalnego obrotu łagodzi przepisy, które uprzednio zakładały, iż po przekroczeniu 1,2 mln euro prowadzący działalność był zobligowany do prowadzenia pełnej księgowości.


Stan aktualny, stan postulowany


Już na tle obecnego stanu prawnego dopuszcza się stosowanie uproszczeń. Problem polega na nieostrym określeniu podmiotów wchodzących w ten zakres. Ustawa mówi bowiem o bliżej niezdefiniowanych „mniejszych jednostkach”, które mogą prezentować dane w formie zagregowanej. Nowelizacja ma na celu sprecyzowanie pojęcia przedsiębiorcy mikro poprzez enumeratywne wyliczenie zaprezentowane powyżej. Planuje się także wykreślenie zwolnionych z obowiązku spółdzielni socjalnych oraz zobowiązanych do sporządzenia sprawozdania państwowych funduszy celowych. Dotychczas osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego mogły nie prowadzić ksiąg rachunkowych pod warunkiem rezydencji w jednym z krajów UE. Projekt rozszerza ten zakres o pozostałe osoby fizyczne, poprzez przedefiniowanie pojęcia „osoby zagranicznej”.

Sporządzanie zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym

 


Co ma z tego przedsiębiorca mikro?


Nowelizacja pozwala przedsiębiorcom na dokonanie dobrowolnego wyboru w kwestii składania uproszczonego sprawozdania finansowego. Podjęcie takiej decyzji pozwala na złożenie sprawozdania zawierającego wyłącznie podstawowe informacje.

Ponadto przedsiębiorca zwolniony będzie od sporządzania informacji dodatkowej oraz składania sprawozdania z działalności. Może to być jednak uzależnione od ewentualnego ujawnienia danych w informacjach uzupełniających.  Przywilej wyboru uproszczonej drogi składania sprawozdania ma też swoje negatywne aspekty. Mianowicie przedsiębiorca, który zdecyduje się na ten model nie będzie mógł skorzystać z tak zwanej wartości godziwej oraz skorygowanej ceny nabycia do wyceny aktywów i pasywów.

Sprawozdania finansowe - wycena wartości firmy


Tabela przedstawia elementy uproszczonego sprawozdania finansowego dla jednostek mikro.

Uproszczony bilans

Uproszczony rachunek zysków i strat

Informacja uzupełniająca

Aktywa

A. Aktywa trwałe

B. Aktywa obrotowe

C. Rozliczenia międzyokresowe

Razem aktywa

Pasywa

A. Kapitał (fundusz) własny

B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

C. Rozliczenia międzyokresowe

Razem pasywa

 

A. Przychody z działalności operacyjnej

B. Koszty działalności operacyjnej

I. Amortyzacja

II. Zużycie materiałów i energii

III. Wynagrodzenia, ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia

IV. Podatki i opłaty

V. Pozostałe

C. Wynik na pozostałej działalności operacyjnej, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

D. Wynik na działalności operacyjnej (A - B +/- C)

E. Wynik operacji finansowych, w tym:

I. Aktualizacja wartości aktywów

F. Wynik operacji nadzwyczajnych

G. Podatek dochodowy i inne obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty)

H. Zysk/strata netto (D +/- E +/- F +/- G)

 

Informacja o zastosowaniu zasad rachunkowości z wyszczególnieniem wybranych uproszczeń

Wysokość zobowiązań z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń

Pożyczki i świadczenia podobne na rzecz członków organów

Akcje własne

Podstawa nabycia akcji własnych

Liczba i wartości nominalna akcji nabytych w danym roku obrotowym  (ewentualnie wartość księgowa, gdy nie można określić nominalnej)

Równowartość akcji w przypadku zbycia odpłatnego

Liczba i wartość nominalna (ewentualnie księgowa) akcji nabytych lub zatrzymanych oraz część kapitału podstawowego, który reprezentują.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA