REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.

 OLAF zakończył rekordową liczbę dochodzeń przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego czasu ich trwania, a także wydał więcej zaleceń niż w ciągu poprzednich pięciu lat. OLAF zarekomendował odzyskanie 402,8 mln EUR do budżetu UE, które mogą być wykorzystane do finansowania innych projektów i zmniejszą obciążenia finansowe podatników UE.

REKLAMA

Autopromocja

W 2013 r. udało nam się zmodernizować OLAF i sprawić, że stał się on skuteczniejszy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i korupcji w UE. Reorganizacja w ostatnich latach zaowocowała obiecującymi wynikami i pozwoliła nam zwiększyć efektywność naszych wysiłków dochodzeniowych, wnieść wkład do kluczowych kwestii legislacyjnych i pogłębić współpracę z naszymi partnerami operacyjnymi. Zostało to uczynione przy wykorzystaniu tej samej liczby pracowników, co w latach poprzednich; to potwierdza ich zaangażowanie i profesjonalizm” powiedział dyrektor generalny Giovanni Kessler podczas corocznej konferencji prasowej poświęconej Raportowi za 2013 r.

Mówiąc o perspektywach na rok 2014, dodał: „OLAF został wzmocniony wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie OLAF oraz poprzez przyjęcie nowych wytycznych dla pracowników OLAF w sprawie procedur dochodzeniowych. Jesteśmy przekonani iż pozwolą nam one na kontynuowanie skutecznej pracy dochodzeniowej oraz zwiększenie efektywności polityki zwalczania nadużyć finansowych. Kluczowym elementem naszej wizji w celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych UE jest aktywne wsparcie dla planów Komisji dotyczących ustanowienia Prokuratury Europejskiej.”

 

Przegląd najważniejszych wyników Urzędu w 2013 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- OLAF otrzymał największą liczbę informacji o podejrzeniu nadużycia finansowego- 1294 - wzrost o 35 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Świadczy to nieustająco rosnącym zainteresowaniu, świadomości i potrzebie reagowania obywateli UE, instytucji i innych partnerów na wszelkie sygnały nadużyć finansowych. Większa ilość otrzymywanych informacji wykazuje równoczesny wzrost zaufania do zdolności dochodzeniowych OLAF-u.


- Pomimo rosnącej ilości otrzymywanych informacji, OLAF z powodzeniem utrzymał krótki okres procesu oceny ważności otrzymanych informacji - średnio 1,8 miesiąca między datą wpłynięcia informacji a datą podjęcia decyzji o wszczęciu lub nie postępowania. W ciągu ostatnich dwóch lat OLAF skrócił czas trwania etapu selekcji o ponad 70 proc., co jest istotnym osiągnięciem.


- OLAF wszczął -253 śledztwa. Oznacza to wzrost o ponad 58 proc. w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. zakończono także 293 dochodzenia. Średni czas trwania dochodzenia zmniejszył się do 21,8 miesięcy, co stanowi wyraźny znak, że OLAF poprawił swoją efektywność. Jest to najkrótszy średni czas trwania dochodzeń w ciągu ponad pięciu lat. Prowadzenie dochodzeń w sposób bardziej wydajny i zakończenie ich krótszym czasie zwiększa szanse na odzyskanie sprzeniewierzonych środków.


- OLAF wydał 353 zalecenia i rekomendacje o charakterze finansowym, sądowym, administracyjnym i dyscyplinarnym, które powinny zostać wdrożone przez właściwe organy. To o 81 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. OLAF zalecił również odzyskanie do budżetu UE 402,8 mln EUR.

 

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wkład OLAF-u do kluczowych polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych

W 2013 r. OLAF udzielił wsparcia Komisji Europejskiej w sprawie rozwoju prawodawstwa i polityki zwalczania nadużyć finansowych. Urząd wniósł znaczący wkład techniczny do wniosku ustawodawczego Komisji w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej złożonego w lipcu 2013 r. Inicjatywa ta pomoże zapewnić, iż nadużycia finansowe na szkodę budżetu UE będą konsekwentnie ścigane w całej Europie oraz, że oszuści zostaną postawieni przed wymiarem sprawiedliwości.

Ze względu na fakt, że nielegalny handel wyrobami tytoniowymi pozbawia UE i budżet państw członkowskich znacznych dochodów każdego roku, OLAF kontynuował zwalczanie tego szkodliwego zjawiska.

Ponieważ skomplikowane przypadki nadużyć finansowych o charakterze transgranicznym lub międzynarodowym są coraz częstsze, w 2013 r. OLAF rozszerzył zasięg prowadzonych dochodzeń. Urząd zawarł szereg porozumień o współpracy z partnerami w Europie i poza nią. Porozumienia te przyczynią się do lepszej ochrony interesów finansowych UE, z korzyścią dla europejskich podatników.

 

OLAF

Misja OLAF-u ma trojaki charakter: ochrona interesów finansowych Unii Europejskiej poprzez prowadzenie dochodzeń w zakresie nadużyć finansowych, korupcji i innych nielegalnych działań; wykrywanie poważnych kwestii dotyczących działalności zawodowej członków i pracowników instytucji i organów UE, i prowadzenie dochodzenia w ich sprawie, co może skutkować postępowaniem dyscyplinarnym lub karnym; wspieranie działań instytucji UE, w szczególności Komisji Europejskiej w rozwoju i wdrażaniu prawodawstwa i polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych .

Szczegółowych informacji udziela:
Alina BUREA
rzecznik
Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
tel.: +32 (2) 295 73 36 E-mail: olaf-media@ec.europa.eu
http://ec.europa.eu/anti_fraud

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA