REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.

REKLAMA

 OLAF zakończył rekordową liczbę dochodzeń przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego czasu ich trwania, a także wydał więcej zaleceń niż w ciągu poprzednich pięciu lat. OLAF zarekomendował odzyskanie 402,8 mln EUR do budżetu UE, które mogą być wykorzystane do finansowania innych projektów i zmniejszą obciążenia finansowe podatników UE.

REKLAMA

W 2013 r. udało nam się zmodernizować OLAF i sprawić, że stał się on skuteczniejszy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i korupcji w UE. Reorganizacja w ostatnich latach zaowocowała obiecującymi wynikami i pozwoliła nam zwiększyć efektywność naszych wysiłków dochodzeniowych, wnieść wkład do kluczowych kwestii legislacyjnych i pogłębić współpracę z naszymi partnerami operacyjnymi. Zostało to uczynione przy wykorzystaniu tej samej liczby pracowników, co w latach poprzednich; to potwierdza ich zaangażowanie i profesjonalizm” powiedział dyrektor generalny Giovanni Kessler podczas corocznej konferencji prasowej poświęconej Raportowi za 2013 r.

Mówiąc o perspektywach na rok 2014, dodał: „OLAF został wzmocniony wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie OLAF oraz poprzez przyjęcie nowych wytycznych dla pracowników OLAF w sprawie procedur dochodzeniowych. Jesteśmy przekonani iż pozwolą nam one na kontynuowanie skutecznej pracy dochodzeniowej oraz zwiększenie efektywności polityki zwalczania nadużyć finansowych. Kluczowym elementem naszej wizji w celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych UE jest aktywne wsparcie dla planów Komisji dotyczących ustanowienia Prokuratury Europejskiej.”

 

Przegląd najważniejszych wyników Urzędu w 2013 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- OLAF otrzymał największą liczbę informacji o podejrzeniu nadużycia finansowego- 1294 - wzrost o 35 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Świadczy to nieustająco rosnącym zainteresowaniu, świadomości i potrzebie reagowania obywateli UE, instytucji i innych partnerów na wszelkie sygnały nadużyć finansowych. Większa ilość otrzymywanych informacji wykazuje równoczesny wzrost zaufania do zdolności dochodzeniowych OLAF-u.


- Pomimo rosnącej ilości otrzymywanych informacji, OLAF z powodzeniem utrzymał krótki okres procesu oceny ważności otrzymanych informacji - średnio 1,8 miesiąca między datą wpłynięcia informacji a datą podjęcia decyzji o wszczęciu lub nie postępowania. W ciągu ostatnich dwóch lat OLAF skrócił czas trwania etapu selekcji o ponad 70 proc., co jest istotnym osiągnięciem.


- OLAF wszczął -253 śledztwa. Oznacza to wzrost o ponad 58 proc. w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. zakończono także 293 dochodzenia. Średni czas trwania dochodzenia zmniejszył się do 21,8 miesięcy, co stanowi wyraźny znak, że OLAF poprawił swoją efektywność. Jest to najkrótszy średni czas trwania dochodzeń w ciągu ponad pięciu lat. Prowadzenie dochodzeń w sposób bardziej wydajny i zakończenie ich krótszym czasie zwiększa szanse na odzyskanie sprzeniewierzonych środków.


- OLAF wydał 353 zalecenia i rekomendacje o charakterze finansowym, sądowym, administracyjnym i dyscyplinarnym, które powinny zostać wdrożone przez właściwe organy. To o 81 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. OLAF zalecił również odzyskanie do budżetu UE 402,8 mln EUR.

 

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wkład OLAF-u do kluczowych polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych

W 2013 r. OLAF udzielił wsparcia Komisji Europejskiej w sprawie rozwoju prawodawstwa i polityki zwalczania nadużyć finansowych. Urząd wniósł znaczący wkład techniczny do wniosku ustawodawczego Komisji w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej złożonego w lipcu 2013 r. Inicjatywa ta pomoże zapewnić, iż nadużycia finansowe na szkodę budżetu UE będą konsekwentnie ścigane w całej Europie oraz, że oszuści zostaną postawieni przed wymiarem sprawiedliwości.

Ze względu na fakt, że nielegalny handel wyrobami tytoniowymi pozbawia UE i budżet państw członkowskich znacznych dochodów każdego roku, OLAF kontynuował zwalczanie tego szkodliwego zjawiska.

Ponieważ skomplikowane przypadki nadużyć finansowych o charakterze transgranicznym lub międzynarodowym są coraz częstsze, w 2013 r. OLAF rozszerzył zasięg prowadzonych dochodzeń. Urząd zawarł szereg porozumień o współpracy z partnerami w Europie i poza nią. Porozumienia te przyczynią się do lepszej ochrony interesów finansowych UE, z korzyścią dla europejskich podatników.

 

OLAF

Misja OLAF-u ma trojaki charakter: ochrona interesów finansowych Unii Europejskiej poprzez prowadzenie dochodzeń w zakresie nadużyć finansowych, korupcji i innych nielegalnych działań; wykrywanie poważnych kwestii dotyczących działalności zawodowej członków i pracowników instytucji i organów UE, i prowadzenie dochodzenia w ich sprawie, co może skutkować postępowaniem dyscyplinarnym lub karnym; wspieranie działań instytucji UE, w szczególności Komisji Europejskiej w rozwoju i wdrażaniu prawodawstwa i polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych .

Szczegółowych informacji udziela:
Alina BUREA
rzecznik
Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
tel.: +32 (2) 295 73 36 E-mail: olaf-media@ec.europa.eu
http://ec.europa.eu/anti_fraud

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA