REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.

 OLAF zakończył rekordową liczbę dochodzeń przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego czasu ich trwania, a także wydał więcej zaleceń niż w ciągu poprzednich pięciu lat. OLAF zarekomendował odzyskanie 402,8 mln EUR do budżetu UE, które mogą być wykorzystane do finansowania innych projektów i zmniejszą obciążenia finansowe podatników UE.

REKLAMA

REKLAMA

W 2013 r. udało nam się zmodernizować OLAF i sprawić, że stał się on skuteczniejszy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i korupcji w UE. Reorganizacja w ostatnich latach zaowocowała obiecującymi wynikami i pozwoliła nam zwiększyć efektywność naszych wysiłków dochodzeniowych, wnieść wkład do kluczowych kwestii legislacyjnych i pogłębić współpracę z naszymi partnerami operacyjnymi. Zostało to uczynione przy wykorzystaniu tej samej liczby pracowników, co w latach poprzednich; to potwierdza ich zaangażowanie i profesjonalizm” powiedział dyrektor generalny Giovanni Kessler podczas corocznej konferencji prasowej poświęconej Raportowi za 2013 r.

Mówiąc o perspektywach na rok 2014, dodał: „OLAF został wzmocniony wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie OLAF oraz poprzez przyjęcie nowych wytycznych dla pracowników OLAF w sprawie procedur dochodzeniowych. Jesteśmy przekonani iż pozwolą nam one na kontynuowanie skutecznej pracy dochodzeniowej oraz zwiększenie efektywności polityki zwalczania nadużyć finansowych. Kluczowym elementem naszej wizji w celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych UE jest aktywne wsparcie dla planów Komisji dotyczących ustanowienia Prokuratury Europejskiej.”

 

REKLAMA

Przegląd najważniejszych wyników Urzędu w 2013 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- OLAF otrzymał największą liczbę informacji o podejrzeniu nadużycia finansowego- 1294 - wzrost o 35 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Świadczy to nieustająco rosnącym zainteresowaniu, świadomości i potrzebie reagowania obywateli UE, instytucji i innych partnerów na wszelkie sygnały nadużyć finansowych. Większa ilość otrzymywanych informacji wykazuje równoczesny wzrost zaufania do zdolności dochodzeniowych OLAF-u.


- Pomimo rosnącej ilości otrzymywanych informacji, OLAF z powodzeniem utrzymał krótki okres procesu oceny ważności otrzymanych informacji - średnio 1,8 miesiąca między datą wpłynięcia informacji a datą podjęcia decyzji o wszczęciu lub nie postępowania. W ciągu ostatnich dwóch lat OLAF skrócił czas trwania etapu selekcji o ponad 70 proc., co jest istotnym osiągnięciem.


- OLAF wszczął -253 śledztwa. Oznacza to wzrost o ponad 58 proc. w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. zakończono także 293 dochodzenia. Średni czas trwania dochodzenia zmniejszył się do 21,8 miesięcy, co stanowi wyraźny znak, że OLAF poprawił swoją efektywność. Jest to najkrótszy średni czas trwania dochodzeń w ciągu ponad pięciu lat. Prowadzenie dochodzeń w sposób bardziej wydajny i zakończenie ich krótszym czasie zwiększa szanse na odzyskanie sprzeniewierzonych środków.


- OLAF wydał 353 zalecenia i rekomendacje o charakterze finansowym, sądowym, administracyjnym i dyscyplinarnym, które powinny zostać wdrożone przez właściwe organy. To o 81 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. OLAF zalecił również odzyskanie do budżetu UE 402,8 mln EUR.

 

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wkład OLAF-u do kluczowych polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych

W 2013 r. OLAF udzielił wsparcia Komisji Europejskiej w sprawie rozwoju prawodawstwa i polityki zwalczania nadużyć finansowych. Urząd wniósł znaczący wkład techniczny do wniosku ustawodawczego Komisji w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej złożonego w lipcu 2013 r. Inicjatywa ta pomoże zapewnić, iż nadużycia finansowe na szkodę budżetu UE będą konsekwentnie ścigane w całej Europie oraz, że oszuści zostaną postawieni przed wymiarem sprawiedliwości.

Ze względu na fakt, że nielegalny handel wyrobami tytoniowymi pozbawia UE i budżet państw członkowskich znacznych dochodów każdego roku, OLAF kontynuował zwalczanie tego szkodliwego zjawiska.

Ponieważ skomplikowane przypadki nadużyć finansowych o charakterze transgranicznym lub międzynarodowym są coraz częstsze, w 2013 r. OLAF rozszerzył zasięg prowadzonych dochodzeń. Urząd zawarł szereg porozumień o współpracy z partnerami w Europie i poza nią. Porozumienia te przyczynią się do lepszej ochrony interesów finansowych UE, z korzyścią dla europejskich podatników.

 

OLAF

Misja OLAF-u ma trojaki charakter: ochrona interesów finansowych Unii Europejskiej poprzez prowadzenie dochodzeń w zakresie nadużyć finansowych, korupcji i innych nielegalnych działań; wykrywanie poważnych kwestii dotyczących działalności zawodowej członków i pracowników instytucji i organów UE, i prowadzenie dochodzenia w ich sprawie, co może skutkować postępowaniem dyscyplinarnym lub karnym; wspieranie działań instytucji UE, w szczególności Komisji Europejskiej w rozwoju i wdrażaniu prawodawstwa i polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych .

Szczegółowych informacji udziela:
Alina BUREA
rzecznik
Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
tel.: +32 (2) 295 73 36 E-mail: olaf-media@ec.europa.eu
http://ec.europa.eu/anti_fraud

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA