REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.

 OLAF zakończył rekordową liczbę dochodzeń przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego czasu ich trwania, a także wydał więcej zaleceń niż w ciągu poprzednich pięciu lat. OLAF zarekomendował odzyskanie 402,8 mln EUR do budżetu UE, które mogą być wykorzystane do finansowania innych projektów i zmniejszą obciążenia finansowe podatników UE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W 2013 r. udało nam się zmodernizować OLAF i sprawić, że stał się on skuteczniejszy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i korupcji w UE. Reorganizacja w ostatnich latach zaowocowała obiecującymi wynikami i pozwoliła nam zwiększyć efektywność naszych wysiłków dochodzeniowych, wnieść wkład do kluczowych kwestii legislacyjnych i pogłębić współpracę z naszymi partnerami operacyjnymi. Zostało to uczynione przy wykorzystaniu tej samej liczby pracowników, co w latach poprzednich; to potwierdza ich zaangażowanie i profesjonalizm” powiedział dyrektor generalny Giovanni Kessler podczas corocznej konferencji prasowej poświęconej Raportowi za 2013 r.

Mówiąc o perspektywach na rok 2014, dodał: „OLAF został wzmocniony wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie OLAF oraz poprzez przyjęcie nowych wytycznych dla pracowników OLAF w sprawie procedur dochodzeniowych. Jesteśmy przekonani iż pozwolą nam one na kontynuowanie skutecznej pracy dochodzeniowej oraz zwiększenie efektywności polityki zwalczania nadużyć finansowych. Kluczowym elementem naszej wizji w celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych UE jest aktywne wsparcie dla planów Komisji dotyczących ustanowienia Prokuratury Europejskiej.”

 

REKLAMA

Przegląd najważniejszych wyników Urzędu w 2013 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- OLAF otrzymał największą liczbę informacji o podejrzeniu nadużycia finansowego- 1294 - wzrost o 35 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Świadczy to nieustająco rosnącym zainteresowaniu, świadomości i potrzebie reagowania obywateli UE, instytucji i innych partnerów na wszelkie sygnały nadużyć finansowych. Większa ilość otrzymywanych informacji wykazuje równoczesny wzrost zaufania do zdolności dochodzeniowych OLAF-u.


- Pomimo rosnącej ilości otrzymywanych informacji, OLAF z powodzeniem utrzymał krótki okres procesu oceny ważności otrzymanych informacji - średnio 1,8 miesiąca między datą wpłynięcia informacji a datą podjęcia decyzji o wszczęciu lub nie postępowania. W ciągu ostatnich dwóch lat OLAF skrócił czas trwania etapu selekcji o ponad 70 proc., co jest istotnym osiągnięciem.


- OLAF wszczął -253 śledztwa. Oznacza to wzrost o ponad 58 proc. w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. zakończono także 293 dochodzenia. Średni czas trwania dochodzenia zmniejszył się do 21,8 miesięcy, co stanowi wyraźny znak, że OLAF poprawił swoją efektywność. Jest to najkrótszy średni czas trwania dochodzeń w ciągu ponad pięciu lat. Prowadzenie dochodzeń w sposób bardziej wydajny i zakończenie ich krótszym czasie zwiększa szanse na odzyskanie sprzeniewierzonych środków.


- OLAF wydał 353 zalecenia i rekomendacje o charakterze finansowym, sądowym, administracyjnym i dyscyplinarnym, które powinny zostać wdrożone przez właściwe organy. To o 81 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2009.


- W 2013 r. OLAF zalecił również odzyskanie do budżetu UE 402,8 mln EUR.

 

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wkład OLAF-u do kluczowych polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych

W 2013 r. OLAF udzielił wsparcia Komisji Europejskiej w sprawie rozwoju prawodawstwa i polityki zwalczania nadużyć finansowych. Urząd wniósł znaczący wkład techniczny do wniosku ustawodawczego Komisji w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej złożonego w lipcu 2013 r. Inicjatywa ta pomoże zapewnić, iż nadużycia finansowe na szkodę budżetu UE będą konsekwentnie ścigane w całej Europie oraz, że oszuści zostaną postawieni przed wymiarem sprawiedliwości.

Ze względu na fakt, że nielegalny handel wyrobami tytoniowymi pozbawia UE i budżet państw członkowskich znacznych dochodów każdego roku, OLAF kontynuował zwalczanie tego szkodliwego zjawiska.

Ponieważ skomplikowane przypadki nadużyć finansowych o charakterze transgranicznym lub międzynarodowym są coraz częstsze, w 2013 r. OLAF rozszerzył zasięg prowadzonych dochodzeń. Urząd zawarł szereg porozumień o współpracy z partnerami w Europie i poza nią. Porozumienia te przyczynią się do lepszej ochrony interesów finansowych UE, z korzyścią dla europejskich podatników.

 

OLAF

Misja OLAF-u ma trojaki charakter: ochrona interesów finansowych Unii Europejskiej poprzez prowadzenie dochodzeń w zakresie nadużyć finansowych, korupcji i innych nielegalnych działań; wykrywanie poważnych kwestii dotyczących działalności zawodowej członków i pracowników instytucji i organów UE, i prowadzenie dochodzenia w ich sprawie, co może skutkować postępowaniem dyscyplinarnym lub karnym; wspieranie działań instytucji UE, w szczególności Komisji Europejskiej w rozwoju i wdrażaniu prawodawstwa i polityk w zakresie zwalczania nadużyć finansowych .

Szczegółowych informacji udziela:
Alina BUREA
rzecznik
Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
tel.: +32 (2) 295 73 36 E-mail: olaf-media@ec.europa.eu
http://ec.europa.eu/anti_fraud

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA