REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Dłużników 2015/2016

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uruchomić Centralny Rejestr Dłużników. W ten sposób rząd wytacza wojnę nieuczciwym podatnikom. Centralny Rejestr Dłużników zostanie uruchomiony prawdopodobnie na początku 2016 r., natomiast ustawa dotycząca rejestru ma zostać uchwalona w połowie 2015 r.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Ministerstwo Finansów, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, planuje utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników. Rejestr ma spełniać dwie podstawowe funkcje - informacyjną i windykacyjną. Pierwsza ma na celu dostarczanie informacji przedsiębiorcom o wiarygodności płatniczej drugiej strony. Druga ma wspierać wierzycieli w egzekwowaniu ich należności.


De lege ferenda


W szerszej perspektywie ministerstwo zakłada wprowadzenie instytucji „dobrego podatnika”, który traktowany byłby na zasadach preferencyjnych w kontaktach z administracją skarbową. Warunkiem uzyskania uprzywilejowanego statusu miałby być brak wpisu do rejestru.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów


Czym będzie CRD?


W założeniu Centralny Rejestr Dłużników ma być bazą, w której ewidencjonowaliby podatnicy, którzy posiadają zaległości w zakresie wszystkich danin publicznych określonych w ustawie o finansach publicznych (podatki, składki, opłaty, cła, należności PFRON, ZUS, mandaty itp.), które podlegają egzekucji administracyjnej na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W początkowym okresie działalności systemu planuje się uwzględnienie wyłącznie dłużników Administracji Podatkowej i Służby Celnej. Stosowna ustawa ma zostać uchwalona w połowie 2015 roku. Sam rejestr zostanie uruchomiony na początku 2016 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Aspekty techniczne


Rejestr ma być udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów w formie on-line. Zainteresowani użytkownicy nieodpłatnie sprawdzą (przy znajomości podstawowych danych osoby rzekomo figurującej w rejestrze- imię i nazwisko, NIP, PESEL)  czy posiada ona zaległości bezsporne i wymagalne o wartości powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela. Dane takie jak zaległości sporne, objęte wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczone nie będą podlegały ujawnieniu.  Do rejestru wpisywani będą dłużnicy w przedziałach kwotowych, 60 dni od chwili doręczenia zawiadomienia o wpisaniu do rejestru.

 

 


Dłużnicy w prawie cywilnym


Obecnie przedsiębiorcy posiadają dostęp do Krajowego Rejestru Długów prowadzonego przez Biuro Informacji Obsługi Gospodarczej S.A. pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki. Podobnie jak planowany przez Ministerstwo Finansów projekt, funkcjonuje w obiegu informatycznym. Wniosek o wpis kierowany jest listem poleconym poprzez dołączenie wezwania do zapłaty. Informacja będzie upubliczniona do dnia zapłaty lub  10 lat od daty dokonania wpisu (bądź po 3 latach jeśli przedsiębiorca nie dokonał aktualizacji). Na wniosek przedsiębiorcy, który żądał wpisania dłużnika do rejestru, ten jest z niego usuwany po 7 dniach od złożenia nowego wniosku, bądź poprzez okazanie właściwych dowodów spłaty przez samego dłużnika.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Ministerstwo Finansów chce wywrzeć presję na przedsiębiorców, którzy nie są aż nazbyt skrupulatni w regulowaniu zobowiązań wobec fiskusa. Przenosząc rozwiązania z prawa prywatnego do stosunków stricte administracyjnych dąży więc do poprawy płynności podatkowej licząc na rwetes, który mogą wywołać kontrahenci nieuczciwych wobec budżetu przedsiębiorców.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA