REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Dłużników 2015/2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uruchomić Centralny Rejestr Dłużników. W ten sposób rząd wytacza wojnę nieuczciwym podatnikom. Centralny Rejestr Dłużników zostanie uruchomiony prawdopodobnie na początku 2016 r., natomiast ustawa dotycząca rejestru ma zostać uchwalona w połowie 2015 r.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Ministerstwo Finansów, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, planuje utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników. Rejestr ma spełniać dwie podstawowe funkcje - informacyjną i windykacyjną. Pierwsza ma na celu dostarczanie informacji przedsiębiorcom o wiarygodności płatniczej drugiej strony. Druga ma wspierać wierzycieli w egzekwowaniu ich należności.


De lege ferenda


W szerszej perspektywie ministerstwo zakłada wprowadzenie instytucji „dobrego podatnika”, który traktowany byłby na zasadach preferencyjnych w kontaktach z administracją skarbową. Warunkiem uzyskania uprzywilejowanego statusu miałby być brak wpisu do rejestru.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów


Czym będzie CRD?


W założeniu Centralny Rejestr Dłużników ma być bazą, w której ewidencjonowaliby podatnicy, którzy posiadają zaległości w zakresie wszystkich danin publicznych określonych w ustawie o finansach publicznych (podatki, składki, opłaty, cła, należności PFRON, ZUS, mandaty itp.), które podlegają egzekucji administracyjnej na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W początkowym okresie działalności systemu planuje się uwzględnienie wyłącznie dłużników Administracji Podatkowej i Służby Celnej. Stosowna ustawa ma zostać uchwalona w połowie 2015 roku. Sam rejestr zostanie uruchomiony na początku 2016 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Aspekty techniczne


Rejestr ma być udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów w formie on-line. Zainteresowani użytkownicy nieodpłatnie sprawdzą (przy znajomości podstawowych danych osoby rzekomo figurującej w rejestrze- imię i nazwisko, NIP, PESEL)  czy posiada ona zaległości bezsporne i wymagalne o wartości powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela. Dane takie jak zaległości sporne, objęte wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczone nie będą podlegały ujawnieniu.  Do rejestru wpisywani będą dłużnicy w przedziałach kwotowych, 60 dni od chwili doręczenia zawiadomienia o wpisaniu do rejestru.

 

 


Dłużnicy w prawie cywilnym


Obecnie przedsiębiorcy posiadają dostęp do Krajowego Rejestru Długów prowadzonego przez Biuro Informacji Obsługi Gospodarczej S.A. pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki. Podobnie jak planowany przez Ministerstwo Finansów projekt, funkcjonuje w obiegu informatycznym. Wniosek o wpis kierowany jest listem poleconym poprzez dołączenie wezwania do zapłaty. Informacja będzie upubliczniona do dnia zapłaty lub  10 lat od daty dokonania wpisu (bądź po 3 latach jeśli przedsiębiorca nie dokonał aktualizacji). Na wniosek przedsiębiorcy, który żądał wpisania dłużnika do rejestru, ten jest z niego usuwany po 7 dniach od złożenia nowego wniosku, bądź poprzez okazanie właściwych dowodów spłaty przez samego dłużnika.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Ministerstwo Finansów chce wywrzeć presję na przedsiębiorców, którzy nie są aż nazbyt skrupulatni w regulowaniu zobowiązań wobec fiskusa. Przenosząc rozwiązania z prawa prywatnego do stosunków stricte administracyjnych dąży więc do poprawy płynności podatkowej licząc na rwetes, który mogą wywołać kontrahenci nieuczciwych wobec budżetu przedsiębiorców.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA