REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Dłużników 2015/2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uruchomić Centralny Rejestr Dłużników. W ten sposób rząd wytacza wojnę nieuczciwym podatnikom. Centralny Rejestr Dłużników zostanie uruchomiony prawdopodobnie na początku 2016 r., natomiast ustawa dotycząca rejestru ma zostać uchwalona w połowie 2015 r.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA


Ministerstwo Finansów, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, planuje utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników. Rejestr ma spełniać dwie podstawowe funkcje - informacyjną i windykacyjną. Pierwsza ma na celu dostarczanie informacji przedsiębiorcom o wiarygodności płatniczej drugiej strony. Druga ma wspierać wierzycieli w egzekwowaniu ich należności.


De lege ferenda


W szerszej perspektywie ministerstwo zakłada wprowadzenie instytucji „dobrego podatnika”, który traktowany byłby na zasadach preferencyjnych w kontaktach z administracją skarbową. Warunkiem uzyskania uprzywilejowanego statusu miałby być brak wpisu do rejestru.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów


Czym będzie CRD?


W założeniu Centralny Rejestr Dłużników ma być bazą, w której ewidencjonowaliby podatnicy, którzy posiadają zaległości w zakresie wszystkich danin publicznych określonych w ustawie o finansach publicznych (podatki, składki, opłaty, cła, należności PFRON, ZUS, mandaty itp.), które podlegają egzekucji administracyjnej na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W początkowym okresie działalności systemu planuje się uwzględnienie wyłącznie dłużników Administracji Podatkowej i Służby Celnej. Stosowna ustawa ma zostać uchwalona w połowie 2015 roku. Sam rejestr zostanie uruchomiony na początku 2016 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Aspekty techniczne


Rejestr ma być udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów w formie on-line. Zainteresowani użytkownicy nieodpłatnie sprawdzą (przy znajomości podstawowych danych osoby rzekomo figurującej w rejestrze- imię i nazwisko, NIP, PESEL)  czy posiada ona zaległości bezsporne i wymagalne o wartości powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela. Dane takie jak zaległości sporne, objęte wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczone nie będą podlegały ujawnieniu.  Do rejestru wpisywani będą dłużnicy w przedziałach kwotowych, 60 dni od chwili doręczenia zawiadomienia o wpisaniu do rejestru.

 

 


Dłużnicy w prawie cywilnym


Obecnie przedsiębiorcy posiadają dostęp do Krajowego Rejestru Długów prowadzonego przez Biuro Informacji Obsługi Gospodarczej S.A. pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki. Podobnie jak planowany przez Ministerstwo Finansów projekt, funkcjonuje w obiegu informatycznym. Wniosek o wpis kierowany jest listem poleconym poprzez dołączenie wezwania do zapłaty. Informacja będzie upubliczniona do dnia zapłaty lub  10 lat od daty dokonania wpisu (bądź po 3 latach jeśli przedsiębiorca nie dokonał aktualizacji). Na wniosek przedsiębiorcy, który żądał wpisania dłużnika do rejestru, ten jest z niego usuwany po 7 dniach od złożenia nowego wniosku, bądź poprzez okazanie właściwych dowodów spłaty przez samego dłużnika.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Ministerstwo Finansów chce wywrzeć presję na przedsiębiorców, którzy nie są aż nazbyt skrupulatni w regulowaniu zobowiązań wobec fiskusa. Przenosząc rozwiązania z prawa prywatnego do stosunków stricte administracyjnych dąży więc do poprawy płynności podatkowej licząc na rwetes, który mogą wywołać kontrahenci nieuczciwych wobec budżetu przedsiębiorców.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA