REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Dłużników 2015/2016

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uruchomić Centralny Rejestr Dłużników. W ten sposób rząd wytacza wojnę nieuczciwym podatnikom. Centralny Rejestr Dłużników zostanie uruchomiony prawdopodobnie na początku 2016 r., natomiast ustawa dotycząca rejestru ma zostać uchwalona w połowie 2015 r.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Ministerstwo Finansów, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, planuje utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników. Rejestr ma spełniać dwie podstawowe funkcje - informacyjną i windykacyjną. Pierwsza ma na celu dostarczanie informacji przedsiębiorcom o wiarygodności płatniczej drugiej strony. Druga ma wspierać wierzycieli w egzekwowaniu ich należności.


De lege ferenda


W szerszej perspektywie ministerstwo zakłada wprowadzenie instytucji „dobrego podatnika”, który traktowany byłby na zasadach preferencyjnych w kontaktach z administracją skarbową. Warunkiem uzyskania uprzywilejowanego statusu miałby być brak wpisu do rejestru.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

REKLAMA


Czym będzie CRD?


W założeniu Centralny Rejestr Dłużników ma być bazą, w której ewidencjonowaliby podatnicy, którzy posiadają zaległości w zakresie wszystkich danin publicznych określonych w ustawie o finansach publicznych (podatki, składki, opłaty, cła, należności PFRON, ZUS, mandaty itp.), które podlegają egzekucji administracyjnej na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W początkowym okresie działalności systemu planuje się uwzględnienie wyłącznie dłużników Administracji Podatkowej i Służby Celnej. Stosowna ustawa ma zostać uchwalona w połowie 2015 roku. Sam rejestr zostanie uruchomiony na początku 2016 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Aspekty techniczne


Rejestr ma być udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów w formie on-line. Zainteresowani użytkownicy nieodpłatnie sprawdzą (przy znajomości podstawowych danych osoby rzekomo figurującej w rejestrze- imię i nazwisko, NIP, PESEL)  czy posiada ona zaległości bezsporne i wymagalne o wartości powyżej 500 zł wobec jednego wierzyciela. Dane takie jak zaległości sporne, objęte wstrzymaniem wykonania, układem ratalnym lub odroczone nie będą podlegały ujawnieniu.  Do rejestru wpisywani będą dłużnicy w przedziałach kwotowych, 60 dni od chwili doręczenia zawiadomienia o wpisaniu do rejestru.

 

 


Dłużnicy w prawie cywilnym


Obecnie przedsiębiorcy posiadają dostęp do Krajowego Rejestru Długów prowadzonego przez Biuro Informacji Obsługi Gospodarczej S.A. pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki. Podobnie jak planowany przez Ministerstwo Finansów projekt, funkcjonuje w obiegu informatycznym. Wniosek o wpis kierowany jest listem poleconym poprzez dołączenie wezwania do zapłaty. Informacja będzie upubliczniona do dnia zapłaty lub  10 lat od daty dokonania wpisu (bądź po 3 latach jeśli przedsiębiorca nie dokonał aktualizacji). Na wniosek przedsiębiorcy, który żądał wpisania dłużnika do rejestru, ten jest z niego usuwany po 7 dniach od złożenia nowego wniosku, bądź poprzez okazanie właściwych dowodów spłaty przez samego dłużnika.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Ministerstwo Finansów chce wywrzeć presję na przedsiębiorców, którzy nie są aż nazbyt skrupulatni w regulowaniu zobowiązań wobec fiskusa. Przenosząc rozwiązania z prawa prywatnego do stosunków stricte administracyjnych dąży więc do poprawy płynności podatkowej licząc na rwetes, który mogą wywołać kontrahenci nieuczciwych wobec budżetu przedsiębiorców.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA