REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów jeszcze raz chce wprowadzić klauzulę o unikaniu opodatkowania. W ramach nowelizacji Ordynacji podatkowej ma zostać wprowadzona definicja klauzuli, instytucja opinii zabezpieczającej i nowe ciało - Rada do Spraw Unikania Opodatkowania. Wejście w życie klauzuli przeciwko unikaniu zaplanowane jest na rok 2015.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Trybunał odrzuca, Komisja zaleca


Ministerstwo Finansów pod koniec ubiegłego roku opublikowało projekt założeń nowelizacji Ordynacji Podatkowej. Jednym z kluczowych i dyskusyjnych rozwiązań jest próba ponownego przywrócenia klauzuli o unikaniu opodatkowania. Poprzednią regulację zakwestionował Trybunał Konstytucyjny orzekając jej niezgodność z art. 2 (demokratyczne państwo prawne) w związku z art. 217 (dopuszczalność wprowadzania zmian podatkowych wyłącznie w drodze ustawy) konstytucji. Trybunał nie był jednak zbytnio restrykcyjny, gdyż w zaleceniach dla rządu pozostawił furtkę do wprowadzenia jeszcze raz, tym razem poprawionych przepisów. Zachęca do tego ponadto zalecenie Komisji Europejskiej 2012/772/UE z 6 grudnia 2012 roku.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych - zmiany w Ordynacji podatkowej


Rozwiązywanie problemów, które się wcześniej wytworzyło


Ministerstwo górnolotnie uzasadnia konieczność wprowadzenia proponowanych zmian. Poza kontekstem międzynarodowym podnoszone są argumenty o konieczności zapewnienia równego traktowania podatników na płaszczyźnie stanowienia, ale i stosowania prawa. Zakłada się odejście od formalnej subsumcji na rzecz oceny treści realnego zdarzenia gospodarczego. W ocenach publicystów będzie to kolejna furtka dla organów skarbowych, aby oceniać co będzie można wliczyć w koszty i co będzie potrzebne przedsiębiorcy do prowadzenia działalności, a co nie. 

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany od strony technicznej


Od strony technicznej zastosowanie klauzuli ma wiązać się obligatoryjnie ze wstrzymaniem z mocy prawa wykonania decyzji do czasu zakończenia sporu. To Minister Finansów ma być organem właściwym do wydawania decyzji o zastosowaniu klauzuli. Podatnik będzie uprawniony do skorygowania deklaracji w toku postępowania podatkowego. Przedmiotowo korekta będzie jednak ograniczona do rozliczeń stanowiących unikanie opodatkowania. Postuluje się również wprowadzenie nowej instytucji opinii zabezpieczających. Ich istotą ma być zajęcie przez organ skarbowy pisemnego stanowiska w kwestii istnienia przesłanek do zastosowania klauzuli. Poza przepisami prawa mają one uwzględniać dodatkowo aspekty gospodarcze planowanych działań w relacji do korzyści podatkowych. Oceniana ma być sytuacja, a nie stanowisko wnioskodawcy. Opinie będą mogły ulegać zmianie z urzędu tylko w przypadku „milczących” opinii, a kompetentny do wszczęcia procedury będzie wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy

 

Biorąc pod uwagę fakt, iż rozpatrywany wniosek dotyczyć będzie również aspektów ekonomicznych - podobnie jak w przypadku cen transakcyjnych - projekt zakłada istotnie wysokie opłaty- 15 000 zł dla rezydentów i 30 000 zł dla nierezydentów (które i tak znacząco obniżono w toku konsultacji założeń w ramach Rządowego Centrum Legislacji).

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów


Kolejny organ- więcej biurokracji


Najbardziej egzotycznym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia nowego podmiotu- Rady do Spraw Unikania Opodatkowania.  Ma to być kolegialne, eksperckie ciało opiniodawcze w sprawach indywidualnych, w których zastosowano klauzulę. Ministerstwo optymistycznie zakłada, iż jej autorytet przyczyni się między innymi do ujednolicenia praktyki jej stosowania. Członkowie mieliby być powoływani na czteroletnią kadencję. Dwunastu ekspertów z grona specjalistów od spraw podatkowych, gospodarczych i ekonomicznych oraz przedstawicieli najważniejszych organów administracyjno-podatkowych miałoby podejmować niewiążące opinie w sprawach gdzie organy postulowały zastosowanie klauzuli.

Podatki to specyficzna gałąź prawa. Ustawodawca zawsze musi ustalić bezpiecznych dysonans pomiędzy elastycznym (a więc abstrakcyjnym), ale jednocześnie ostrym ( a więc bezpiecznym) definiowaniem pojęć, z których wynikają obowiązki publicznoprawne.  Eksperci podnoszą, że proponowane zmiany są niebezpieczne. Granica między omijaniem, a optymalizowaniem będzie nieznaczna natomiast organy skarbowe zyskają nowe narzędzie, które w polskiej praktyce stosowania prawa mogą spowodować, iż wolny rynek będzie drżał przed wszechmogącym urzędnikiem czyhającym z bronią w postaci kodeksu karnego skarbowego i ostrą amunicją- wysokimi karami i dodatkowymi opłatami.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA