REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów jeszcze raz chce wprowadzić klauzulę o unikaniu opodatkowania. W ramach nowelizacji Ordynacji podatkowej ma zostać wprowadzona definicja klauzuli, instytucja opinii zabezpieczającej i nowe ciało - Rada do Spraw Unikania Opodatkowania. Wejście w życie klauzuli przeciwko unikaniu zaplanowane jest na rok 2015.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Trybunał odrzuca, Komisja zaleca


Ministerstwo Finansów pod koniec ubiegłego roku opublikowało projekt założeń nowelizacji Ordynacji Podatkowej. Jednym z kluczowych i dyskusyjnych rozwiązań jest próba ponownego przywrócenia klauzuli o unikaniu opodatkowania. Poprzednią regulację zakwestionował Trybunał Konstytucyjny orzekając jej niezgodność z art. 2 (demokratyczne państwo prawne) w związku z art. 217 (dopuszczalność wprowadzania zmian podatkowych wyłącznie w drodze ustawy) konstytucji. Trybunał nie był jednak zbytnio restrykcyjny, gdyż w zaleceniach dla rządu pozostawił furtkę do wprowadzenia jeszcze raz, tym razem poprawionych przepisów. Zachęca do tego ponadto zalecenie Komisji Europejskiej 2012/772/UE z 6 grudnia 2012 roku.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych - zmiany w Ordynacji podatkowej


Rozwiązywanie problemów, które się wcześniej wytworzyło


Ministerstwo górnolotnie uzasadnia konieczność wprowadzenia proponowanych zmian. Poza kontekstem międzynarodowym podnoszone są argumenty o konieczności zapewnienia równego traktowania podatników na płaszczyźnie stanowienia, ale i stosowania prawa. Zakłada się odejście od formalnej subsumcji na rzecz oceny treści realnego zdarzenia gospodarczego. W ocenach publicystów będzie to kolejna furtka dla organów skarbowych, aby oceniać co będzie można wliczyć w koszty i co będzie potrzebne przedsiębiorcy do prowadzenia działalności, a co nie. 

Zmiany w ordynacji podatkowej - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany od strony technicznej


Od strony technicznej zastosowanie klauzuli ma wiązać się obligatoryjnie ze wstrzymaniem z mocy prawa wykonania decyzji do czasu zakończenia sporu. To Minister Finansów ma być organem właściwym do wydawania decyzji o zastosowaniu klauzuli. Podatnik będzie uprawniony do skorygowania deklaracji w toku postępowania podatkowego. Przedmiotowo korekta będzie jednak ograniczona do rozliczeń stanowiących unikanie opodatkowania. Postuluje się również wprowadzenie nowej instytucji opinii zabezpieczających. Ich istotą ma być zajęcie przez organ skarbowy pisemnego stanowiska w kwestii istnienia przesłanek do zastosowania klauzuli. Poza przepisami prawa mają one uwzględniać dodatkowo aspekty gospodarcze planowanych działań w relacji do korzyści podatkowych. Oceniana ma być sytuacja, a nie stanowisko wnioskodawcy. Opinie będą mogły ulegać zmianie z urzędu tylko w przypadku „milczących” opinii, a kompetentny do wszczęcia procedury będzie wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy

 

Biorąc pod uwagę fakt, iż rozpatrywany wniosek dotyczyć będzie również aspektów ekonomicznych - podobnie jak w przypadku cen transakcyjnych - projekt zakłada istotnie wysokie opłaty- 15 000 zł dla rezydentów i 30 000 zł dla nierezydentów (które i tak znacząco obniżono w toku konsultacji założeń w ramach Rządowego Centrum Legislacji).

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów


Kolejny organ- więcej biurokracji

REKLAMA


Najbardziej egzotycznym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia nowego podmiotu- Rady do Spraw Unikania Opodatkowania.  Ma to być kolegialne, eksperckie ciało opiniodawcze w sprawach indywidualnych, w których zastosowano klauzulę. Ministerstwo optymistycznie zakłada, iż jej autorytet przyczyni się między innymi do ujednolicenia praktyki jej stosowania. Członkowie mieliby być powoływani na czteroletnią kadencję. Dwunastu ekspertów z grona specjalistów od spraw podatkowych, gospodarczych i ekonomicznych oraz przedstawicieli najważniejszych organów administracyjno-podatkowych miałoby podejmować niewiążące opinie w sprawach gdzie organy postulowały zastosowanie klauzuli.

Podatki to specyficzna gałąź prawa. Ustawodawca zawsze musi ustalić bezpiecznych dysonans pomiędzy elastycznym (a więc abstrakcyjnym), ale jednocześnie ostrym ( a więc bezpiecznym) definiowaniem pojęć, z których wynikają obowiązki publicznoprawne.  Eksperci podnoszą, że proponowane zmiany są niebezpieczne. Granica między omijaniem, a optymalizowaniem będzie nieznaczna natomiast organy skarbowe zyskają nowe narzędzie, które w polskiej praktyce stosowania prawa mogą spowodować, iż wolny rynek będzie drżał przed wszechmogącym urzędnikiem czyhającym z bronią w postaci kodeksu karnego skarbowego i ostrą amunicją- wysokimi karami i dodatkowymi opłatami.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA