REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów jeszcze raz chce wprowadzić klauzulę o unikaniu opodatkowania. W ramach nowelizacji Ordynacji podatkowej ma zostać wprowadzona definicja klauzuli, instytucja opinii zabezpieczającej i nowe ciało - Rada do Spraw Unikania Opodatkowania. Wejście w życie klauzuli przeciwko unikaniu zaplanowane jest na rok 2015.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Trybunał odrzuca, Komisja zaleca


Ministerstwo Finansów pod koniec ubiegłego roku opublikowało projekt założeń nowelizacji Ordynacji Podatkowej. Jednym z kluczowych i dyskusyjnych rozwiązań jest próba ponownego przywrócenia klauzuli o unikaniu opodatkowania. Poprzednią regulację zakwestionował Trybunał Konstytucyjny orzekając jej niezgodność z art. 2 (demokratyczne państwo prawne) w związku z art. 217 (dopuszczalność wprowadzania zmian podatkowych wyłącznie w drodze ustawy) konstytucji. Trybunał nie był jednak zbytnio restrykcyjny, gdyż w zaleceniach dla rządu pozostawił furtkę do wprowadzenia jeszcze raz, tym razem poprawionych przepisów. Zachęca do tego ponadto zalecenie Komisji Europejskiej 2012/772/UE z 6 grudnia 2012 roku.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych - zmiany w Ordynacji podatkowej


Rozwiązywanie problemów, które się wcześniej wytworzyło


Ministerstwo górnolotnie uzasadnia konieczność wprowadzenia proponowanych zmian. Poza kontekstem międzynarodowym podnoszone są argumenty o konieczności zapewnienia równego traktowania podatników na płaszczyźnie stanowienia, ale i stosowania prawa. Zakłada się odejście od formalnej subsumcji na rzecz oceny treści realnego zdarzenia gospodarczego. W ocenach publicystów będzie to kolejna furtka dla organów skarbowych, aby oceniać co będzie można wliczyć w koszty i co będzie potrzebne przedsiębiorcy do prowadzenia działalności, a co nie. 

Zmiany w ordynacji podatkowej - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany od strony technicznej


Od strony technicznej zastosowanie klauzuli ma wiązać się obligatoryjnie ze wstrzymaniem z mocy prawa wykonania decyzji do czasu zakończenia sporu. To Minister Finansów ma być organem właściwym do wydawania decyzji o zastosowaniu klauzuli. Podatnik będzie uprawniony do skorygowania deklaracji w toku postępowania podatkowego. Przedmiotowo korekta będzie jednak ograniczona do rozliczeń stanowiących unikanie opodatkowania. Postuluje się również wprowadzenie nowej instytucji opinii zabezpieczających. Ich istotą ma być zajęcie przez organ skarbowy pisemnego stanowiska w kwestii istnienia przesłanek do zastosowania klauzuli. Poza przepisami prawa mają one uwzględniać dodatkowo aspekty gospodarcze planowanych działań w relacji do korzyści podatkowych. Oceniana ma być sytuacja, a nie stanowisko wnioskodawcy. Opinie będą mogły ulegać zmianie z urzędu tylko w przypadku „milczących” opinii, a kompetentny do wszczęcia procedury będzie wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy

 

Biorąc pod uwagę fakt, iż rozpatrywany wniosek dotyczyć będzie również aspektów ekonomicznych - podobnie jak w przypadku cen transakcyjnych - projekt zakłada istotnie wysokie opłaty- 15 000 zł dla rezydentów i 30 000 zł dla nierezydentów (które i tak znacząco obniżono w toku konsultacji założeń w ramach Rządowego Centrum Legislacji).

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów


Kolejny organ- więcej biurokracji


Najbardziej egzotycznym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia nowego podmiotu- Rady do Spraw Unikania Opodatkowania.  Ma to być kolegialne, eksperckie ciało opiniodawcze w sprawach indywidualnych, w których zastosowano klauzulę. Ministerstwo optymistycznie zakłada, iż jej autorytet przyczyni się między innymi do ujednolicenia praktyki jej stosowania. Członkowie mieliby być powoływani na czteroletnią kadencję. Dwunastu ekspertów z grona specjalistów od spraw podatkowych, gospodarczych i ekonomicznych oraz przedstawicieli najważniejszych organów administracyjno-podatkowych miałoby podejmować niewiążące opinie w sprawach gdzie organy postulowały zastosowanie klauzuli.

Podatki to specyficzna gałąź prawa. Ustawodawca zawsze musi ustalić bezpiecznych dysonans pomiędzy elastycznym (a więc abstrakcyjnym), ale jednocześnie ostrym ( a więc bezpiecznym) definiowaniem pojęć, z których wynikają obowiązki publicznoprawne.  Eksperci podnoszą, że proponowane zmiany są niebezpieczne. Granica między omijaniem, a optymalizowaniem będzie nieznaczna natomiast organy skarbowe zyskają nowe narzędzie, które w polskiej praktyce stosowania prawa mogą spowodować, iż wolny rynek będzie drżał przed wszechmogącym urzędnikiem czyhającym z bronią w postaci kodeksu karnego skarbowego i ostrą amunicją- wysokimi karami i dodatkowymi opłatami.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA