REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma chętnych na kredyt pod zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Rok temu rząd wprowadził możliwość zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku VAT udzielanego przez banki i oddziały SKOK. Niejasne przepisy zniechęcają do podjęcia ryzyka gospodarczego.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Od stycznia 2013 roku podatnicy mogą skorzystać z instytucji zawartej w art. 87 ust. 2 ordynacji podatkowej. Kredyt pod zwrot VAT miał w założeniu ułatwić funkcjonowanie podmiotom gospodarczym w obrocie, gdzie mniej więcej ćwierć z przysługujących im aktywów blokowana jest w urzędach skarbowych, gdzie kwota nadpłaty zalega częstokroć dłużej niż powinna. Nie dziwi zatem ukłon w stronę przedsiębiorców, którym umożliwiono skorzystanie z opcji zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku od towarów i usług. Na tę chwilę pomysł wydaje się być przestrzelony. Z opcji tej skorzystało niespełna 176 podatników- pisze w swoim artykule Magdalena Majkowska (spośród 400, którzy złożyli odpowiednie upoważnienie).


Nieodwołane upoważnienie w terminie złożenia deklaracji


Aby skorzystać z możliwości zaciągnięcia kredytu zabezpieczonego zwrotem z tytułu podatku VAT, podatnik zobligowany jest do złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego , potwierdzonego przez bank lub SKOK udzielający kredytu, do przekazania tego zwrotu. Upoważnienie musi zostać zgłoszone w terminie do złożenia deklaracji (nie oznacza to więc, że trzeba to zrobić jednocześnie ze złożeniem deklaracji). Instrument ten służyć ma głównie do uzyskania kredytu na bieżącą działalność (a więc nie będą to z pewnością sumy pokrywające ogromną inwestycję).  Nie jest natomiast  możliwe uzyskanie zabezpieczenia pod pożyczkę udzieloną  bank lub SKOK.

Specjalny system korekt VAT dla samochodów

REKLAMA


Problemy interpretacyjne, czyli czemu nie brać kredytu


Od chwili, gdy projekt wszedł w życie pojawiały się liczne problemy natury interpretacyjnej. Zastanawiano się na przykład, czy zabezpieczeniem kredytu będzie roszczenie o zwrot podatku, czy przekazywane przez urząd skarbowy pieniądze. Doradcy podatkowi głowili się również nad charakterem samej spłaty (zaspokojenie całości lub części wartości kredytu). W założeniu kredyt miał stanowić formę finansowania pomostowego, która zapewnia przedsiębiorcy kapitał na realizację bieżących inwestycji w okresie pomiędzy złożeniem deklaracji, a zwrotem podatku. Problem polega na tym, iż z literalnego brzmienia przepisów kredyt może być udzielony tylko w związku ze zwrotami 60-dniowymi (25-dniowe już odpadają)- implikuje to wyższe odsetki od kredytu, którego minimalny okres spłaty wynosić będzie zapewne sumę dni potrzebną na uzyskanie zwrotu. Ponadto nie zawsze przedsiębiorca ma pewność automatycznego uzyskania należności już po dwóch miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Organy podatkowe - przy większych kwotach - miewają wątpliwości, które powodują wydłużenie oczekiwania o niebagatelny wpływie na wysokość odsetek. Ekspert Dorota Pokrop zaznacza również, iż należny zwrot podatku może być przecież niższy niż oczekiwana suma. Zwykła pomyłka przy składaniu deklaracji może spowodować obniżenie poziomu zaufania banku do przedsiębiorcy (dalsze relacje kredytowe mogą stanąć pod znakiem zapytania).


Przyszłość w szarych barwach


Ponad półtora miliona podatników jest potencjalnie uprawnionych do korzystania z mechanizmu uruchomionego przez rząd przed rokiem. Patrząc na liczbę złożonych upoważnień skala zjawiska jest śmiesznie niska. Korzystają z niego głównie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary  poza terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, usługi opodatkowane poza granicami Rzeczpospolitej). Z obserwacji ekspertów wynika, iż instrument kredytu pod zastaw zwrotu VAT wykorzystywany jest głównie przy dużych jednorazowych transakcjach. Słabą popularność regulacji tłumaczy się przede wszystkim krótkim okresem jej obowiązywania, licznymi obowiązkami administracyjnymi (upoważnienie należy składać kolejno w każdym okresie rozliczeniowym- czyli jednocześnie musi być ono każdorazowo potwierdzone przez bank lub SKOK).

Zmiany w VAT 2015 - Mały Punkt Kompleksowej Obsługi

Być może wprowadzona przed rokiem instytucja jest przeznaczona dla nielicznych, aczkolwiek w sytuacji kiedy podatnik ma pewną płynność i regularnie składa deklaracje VAT dostaje możliwość podreperowania budżetu wydatków bieżących w oczekiwaniu na upragniony zwrot podatku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA