REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma chętnych na kredyt pod zwrot VAT

Mateusz Potocki

REKLAMA

Rok temu rząd wprowadził możliwość zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku VAT udzielanego przez banki i oddziały SKOK. Niejasne przepisy zniechęcają do podjęcia ryzyka gospodarczego.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Od stycznia 2013 roku podatnicy mogą skorzystać z instytucji zawartej w art. 87 ust. 2 ordynacji podatkowej. Kredyt pod zwrot VAT miał w założeniu ułatwić funkcjonowanie podmiotom gospodarczym w obrocie, gdzie mniej więcej ćwierć z przysługujących im aktywów blokowana jest w urzędach skarbowych, gdzie kwota nadpłaty zalega częstokroć dłużej niż powinna. Nie dziwi zatem ukłon w stronę przedsiębiorców, którym umożliwiono skorzystanie z opcji zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku od towarów i usług. Na tę chwilę pomysł wydaje się być przestrzelony. Z opcji tej skorzystało niespełna 176 podatników- pisze w swoim artykule Magdalena Majkowska (spośród 400, którzy złożyli odpowiednie upoważnienie).


Nieodwołane upoważnienie w terminie złożenia deklaracji


Aby skorzystać z możliwości zaciągnięcia kredytu zabezpieczonego zwrotem z tytułu podatku VAT, podatnik zobligowany jest do złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego , potwierdzonego przez bank lub SKOK udzielający kredytu, do przekazania tego zwrotu. Upoważnienie musi zostać zgłoszone w terminie do złożenia deklaracji (nie oznacza to więc, że trzeba to zrobić jednocześnie ze złożeniem deklaracji). Instrument ten służyć ma głównie do uzyskania kredytu na bieżącą działalność (a więc nie będą to z pewnością sumy pokrywające ogromną inwestycję).  Nie jest natomiast  możliwe uzyskanie zabezpieczenia pod pożyczkę udzieloną  bank lub SKOK.

Specjalny system korekt VAT dla samochodów


Problemy interpretacyjne, czyli czemu nie brać kredytu


Od chwili, gdy projekt wszedł w życie pojawiały się liczne problemy natury interpretacyjnej. Zastanawiano się na przykład, czy zabezpieczeniem kredytu będzie roszczenie o zwrot podatku, czy przekazywane przez urząd skarbowy pieniądze. Doradcy podatkowi głowili się również nad charakterem samej spłaty (zaspokojenie całości lub części wartości kredytu). W założeniu kredyt miał stanowić formę finansowania pomostowego, która zapewnia przedsiębiorcy kapitał na realizację bieżących inwestycji w okresie pomiędzy złożeniem deklaracji, a zwrotem podatku. Problem polega na tym, iż z literalnego brzmienia przepisów kredyt może być udzielony tylko w związku ze zwrotami 60-dniowymi (25-dniowe już odpadają)- implikuje to wyższe odsetki od kredytu, którego minimalny okres spłaty wynosić będzie zapewne sumę dni potrzebną na uzyskanie zwrotu. Ponadto nie zawsze przedsiębiorca ma pewność automatycznego uzyskania należności już po dwóch miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Organy podatkowe - przy większych kwotach - miewają wątpliwości, które powodują wydłużenie oczekiwania o niebagatelny wpływie na wysokość odsetek. Ekspert Dorota Pokrop zaznacza również, iż należny zwrot podatku może być przecież niższy niż oczekiwana suma. Zwykła pomyłka przy składaniu deklaracji może spowodować obniżenie poziomu zaufania banku do przedsiębiorcy (dalsze relacje kredytowe mogą stanąć pod znakiem zapytania).


Przyszłość w szarych barwach


Ponad półtora miliona podatników jest potencjalnie uprawnionych do korzystania z mechanizmu uruchomionego przez rząd przed rokiem. Patrząc na liczbę złożonych upoważnień skala zjawiska jest śmiesznie niska. Korzystają z niego głównie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary  poza terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, usługi opodatkowane poza granicami Rzeczpospolitej). Z obserwacji ekspertów wynika, iż instrument kredytu pod zastaw zwrotu VAT wykorzystywany jest głównie przy dużych jednorazowych transakcjach. Słabą popularność regulacji tłumaczy się przede wszystkim krótkim okresem jej obowiązywania, licznymi obowiązkami administracyjnymi (upoważnienie należy składać kolejno w każdym okresie rozliczeniowym- czyli jednocześnie musi być ono każdorazowo potwierdzone przez bank lub SKOK).

Zmiany w VAT 2015 - Mały Punkt Kompleksowej Obsługi

Być może wprowadzona przed rokiem instytucja jest przeznaczona dla nielicznych, aczkolwiek w sytuacji kiedy podatnik ma pewną płynność i regularnie składa deklaracje VAT dostaje możliwość podreperowania budżetu wydatków bieżących w oczekiwaniu na upragniony zwrot podatku.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA