REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma chętnych na kredyt pod zwrot VAT

Mateusz Potocki

REKLAMA

Rok temu rząd wprowadził możliwość zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku VAT udzielanego przez banki i oddziały SKOK. Niejasne przepisy zniechęcają do podjęcia ryzyka gospodarczego.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Od stycznia 2013 roku podatnicy mogą skorzystać z instytucji zawartej w art. 87 ust. 2 ordynacji podatkowej. Kredyt pod zwrot VAT miał w założeniu ułatwić funkcjonowanie podmiotom gospodarczym w obrocie, gdzie mniej więcej ćwierć z przysługujących im aktywów blokowana jest w urzędach skarbowych, gdzie kwota nadpłaty zalega częstokroć dłużej niż powinna. Nie dziwi zatem ukłon w stronę przedsiębiorców, którym umożliwiono skorzystanie z opcji zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku od towarów i usług. Na tę chwilę pomysł wydaje się być przestrzelony. Z opcji tej skorzystało niespełna 176 podatników- pisze w swoim artykule Magdalena Majkowska (spośród 400, którzy złożyli odpowiednie upoważnienie).


Nieodwołane upoważnienie w terminie złożenia deklaracji


Aby skorzystać z możliwości zaciągnięcia kredytu zabezpieczonego zwrotem z tytułu podatku VAT, podatnik zobligowany jest do złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego , potwierdzonego przez bank lub SKOK udzielający kredytu, do przekazania tego zwrotu. Upoważnienie musi zostać zgłoszone w terminie do złożenia deklaracji (nie oznacza to więc, że trzeba to zrobić jednocześnie ze złożeniem deklaracji). Instrument ten służyć ma głównie do uzyskania kredytu na bieżącą działalność (a więc nie będą to z pewnością sumy pokrywające ogromną inwestycję).  Nie jest natomiast  możliwe uzyskanie zabezpieczenia pod pożyczkę udzieloną  bank lub SKOK.

Specjalny system korekt VAT dla samochodów

REKLAMA


Problemy interpretacyjne, czyli czemu nie brać kredytu


Od chwili, gdy projekt wszedł w życie pojawiały się liczne problemy natury interpretacyjnej. Zastanawiano się na przykład, czy zabezpieczeniem kredytu będzie roszczenie o zwrot podatku, czy przekazywane przez urząd skarbowy pieniądze. Doradcy podatkowi głowili się również nad charakterem samej spłaty (zaspokojenie całości lub części wartości kredytu). W założeniu kredyt miał stanowić formę finansowania pomostowego, która zapewnia przedsiębiorcy kapitał na realizację bieżących inwestycji w okresie pomiędzy złożeniem deklaracji, a zwrotem podatku. Problem polega na tym, iż z literalnego brzmienia przepisów kredyt może być udzielony tylko w związku ze zwrotami 60-dniowymi (25-dniowe już odpadają)- implikuje to wyższe odsetki od kredytu, którego minimalny okres spłaty wynosić będzie zapewne sumę dni potrzebną na uzyskanie zwrotu. Ponadto nie zawsze przedsiębiorca ma pewność automatycznego uzyskania należności już po dwóch miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Organy podatkowe - przy większych kwotach - miewają wątpliwości, które powodują wydłużenie oczekiwania o niebagatelny wpływie na wysokość odsetek. Ekspert Dorota Pokrop zaznacza również, iż należny zwrot podatku może być przecież niższy niż oczekiwana suma. Zwykła pomyłka przy składaniu deklaracji może spowodować obniżenie poziomu zaufania banku do przedsiębiorcy (dalsze relacje kredytowe mogą stanąć pod znakiem zapytania).


Przyszłość w szarych barwach


Ponad półtora miliona podatników jest potencjalnie uprawnionych do korzystania z mechanizmu uruchomionego przez rząd przed rokiem. Patrząc na liczbę złożonych upoważnień skala zjawiska jest śmiesznie niska. Korzystają z niego głównie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary  poza terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, usługi opodatkowane poza granicami Rzeczpospolitej). Z obserwacji ekspertów wynika, iż instrument kredytu pod zastaw zwrotu VAT wykorzystywany jest głównie przy dużych jednorazowych transakcjach. Słabą popularność regulacji tłumaczy się przede wszystkim krótkim okresem jej obowiązywania, licznymi obowiązkami administracyjnymi (upoważnienie należy składać kolejno w każdym okresie rozliczeniowym- czyli jednocześnie musi być ono każdorazowo potwierdzone przez bank lub SKOK).

Zmiany w VAT 2015 - Mały Punkt Kompleksowej Obsługi

Być może wprowadzona przed rokiem instytucja jest przeznaczona dla nielicznych, aczkolwiek w sytuacji kiedy podatnik ma pewną płynność i regularnie składa deklaracje VAT dostaje możliwość podreperowania budżetu wydatków bieżących w oczekiwaniu na upragniony zwrot podatku.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA