REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma chętnych na kredyt pod zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Rok temu rząd wprowadził możliwość zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku VAT udzielanego przez banki i oddziały SKOK. Niejasne przepisy zniechęcają do podjęcia ryzyka gospodarczego.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA


Od stycznia 2013 roku podatnicy mogą skorzystać z instytucji zawartej w art. 87 ust. 2 ordynacji podatkowej. Kredyt pod zwrot VAT miał w założeniu ułatwić funkcjonowanie podmiotom gospodarczym w obrocie, gdzie mniej więcej ćwierć z przysługujących im aktywów blokowana jest w urzędach skarbowych, gdzie kwota nadpłaty zalega częstokroć dłużej niż powinna. Nie dziwi zatem ukłon w stronę przedsiębiorców, którym umożliwiono skorzystanie z opcji zaciągnięcia kredytu pod zwrot podatku od towarów i usług. Na tę chwilę pomysł wydaje się być przestrzelony. Z opcji tej skorzystało niespełna 176 podatników- pisze w swoim artykule Magdalena Majkowska (spośród 400, którzy złożyli odpowiednie upoważnienie).


Nieodwołane upoważnienie w terminie złożenia deklaracji


Aby skorzystać z możliwości zaciągnięcia kredytu zabezpieczonego zwrotem z tytułu podatku VAT, podatnik zobligowany jest do złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego , potwierdzonego przez bank lub SKOK udzielający kredytu, do przekazania tego zwrotu. Upoważnienie musi zostać zgłoszone w terminie do złożenia deklaracji (nie oznacza to więc, że trzeba to zrobić jednocześnie ze złożeniem deklaracji). Instrument ten służyć ma głównie do uzyskania kredytu na bieżącą działalność (a więc nie będą to z pewnością sumy pokrywające ogromną inwestycję).  Nie jest natomiast  możliwe uzyskanie zabezpieczenia pod pożyczkę udzieloną  bank lub SKOK.

Specjalny system korekt VAT dla samochodów


Problemy interpretacyjne, czyli czemu nie brać kredytu


Od chwili, gdy projekt wszedł w życie pojawiały się liczne problemy natury interpretacyjnej. Zastanawiano się na przykład, czy zabezpieczeniem kredytu będzie roszczenie o zwrot podatku, czy przekazywane przez urząd skarbowy pieniądze. Doradcy podatkowi głowili się również nad charakterem samej spłaty (zaspokojenie całości lub części wartości kredytu). W założeniu kredyt miał stanowić formę finansowania pomostowego, która zapewnia przedsiębiorcy kapitał na realizację bieżących inwestycji w okresie pomiędzy złożeniem deklaracji, a zwrotem podatku. Problem polega na tym, iż z literalnego brzmienia przepisów kredyt może być udzielony tylko w związku ze zwrotami 60-dniowymi (25-dniowe już odpadają)- implikuje to wyższe odsetki od kredytu, którego minimalny okres spłaty wynosić będzie zapewne sumę dni potrzebną na uzyskanie zwrotu. Ponadto nie zawsze przedsiębiorca ma pewność automatycznego uzyskania należności już po dwóch miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Organy podatkowe - przy większych kwotach - miewają wątpliwości, które powodują wydłużenie oczekiwania o niebagatelny wpływie na wysokość odsetek. Ekspert Dorota Pokrop zaznacza również, iż należny zwrot podatku może być przecież niższy niż oczekiwana suma. Zwykła pomyłka przy składaniu deklaracji może spowodować obniżenie poziomu zaufania banku do przedsiębiorcy (dalsze relacje kredytowe mogą stanąć pod znakiem zapytania).


Przyszłość w szarych barwach


Ponad półtora miliona podatników jest potencjalnie uprawnionych do korzystania z mechanizmu uruchomionego przez rząd przed rokiem. Patrząc na liczbę złożonych upoważnień skala zjawiska jest śmiesznie niska. Korzystają z niego głównie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary  poza terytorium Polski (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, usługi opodatkowane poza granicami Rzeczpospolitej). Z obserwacji ekspertów wynika, iż instrument kredytu pod zastaw zwrotu VAT wykorzystywany jest głównie przy dużych jednorazowych transakcjach. Słabą popularność regulacji tłumaczy się przede wszystkim krótkim okresem jej obowiązywania, licznymi obowiązkami administracyjnymi (upoważnienie należy składać kolejno w każdym okresie rozliczeniowym- czyli jednocześnie musi być ono każdorazowo potwierdzone przez bank lub SKOK).

Zmiany w VAT 2015 - Mały Punkt Kompleksowej Obsługi

Być może wprowadzona przed rokiem instytucja jest przeznaczona dla nielicznych, aczkolwiek w sytuacji kiedy podatnik ma pewną płynność i regularnie składa deklaracje VAT dostaje możliwość podreperowania budżetu wydatków bieżących w oczekiwaniu na upragniony zwrot podatku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA