REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji urzędów i izb skarbowych w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

W 2015 r. zmienią się zasady funkcjonowania urzędów i izb skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki zmianom nastąpi poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.

Zmiany w tym zakresie zakłada projekt nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych, nad którym obecnie pracuje resort finansów. Głównym celem projektowanych zmian jest poprawa jakości zarządzania zasobami kadrowymi w administracji podatkowej, optymalizacja poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych oraz poprawa jakości obsługi podatników w warunkach jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązania zaproponowane nowelizacją mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF


Poprawa funkcjonowania administracji podatkowej


Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie istniejąca struktura organizacyjna administracji podatkowej, składająca się z 16 izb skarbowych i 400 urzędów skarbowych, uniemożliwia dokonanie bardziej efektywnego podziału oraz delegacji zadań pomiędzy nimi. Znaczna liczba lokalnych jednostek prowadzących własną gospodarkę majątkową, finansową i kadrową i obciążenie zadaniami obsługowymi, niezwiązanymi bezpośrednio z procesem poboru podatków i obsługi podatnika jest jedną z głównych przyczyn słabości obecnego systemu. Usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek administracji podatkowej, stworzenie lepszych warunków do realizacji zadań podstawowych w zakresie poboru podatków, egzekucji i kontroli, a przede wszystkim poprawa jakości obsługi podatników i podniesienie jej do poziomu zgodnego z oczekiwaniem społecznym, wymaga w pierwszej kolejności wewnętrznego wzmocnienia organizacyjnego administracji podatkowej m.in. poprzez konsolidację niektórych procesów na poziomie wojewódzkim oraz wyeliminowanie dublowania zadań przez jednostki organizacyjne administracji podatkowej.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

REKLAMA


Optymalizacja struktur i wsparcie podatnika


Resort finansów planuje rozwiązania, do których należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Optymalizacja struktur organizacyjnych jednostek administracji podatkowej, m.in. poprzez konsolidację procesów pomocniczych w administracji podatkowej i dostosowanie struktur do przyjęcia produktów Programu e-Podatki;

2. Stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika realizowanego poprzez wdrożenie nowych lub usprawnienie istniejących rozwiązań w trzech obszarach:

- informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),

- standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom (organizacja front office),

- wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie (obsługa indywidualnej sprawy) - a przez to wzmacnianie wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa oraz zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych przy jednoczesnym wsparciu podatnika w indywidualnej sprawie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 


Konsolidacja procesów


Konsolidacja na poziomie województwa procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych poprzez ustanowienie izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych wspólnym urzędem, w którym zadania dyrektora generalnego oraz kierownika urzędu wykonywał będzie dyrektor izby skarbowej. Resor finansów podkreśla jednak, że proponowana konsolidacja nie ma na celu likwidacji urzędów skarbowych, jako podstawowych jednostek administracji podatkowej.


Obsługa podatnika


Natomiast organizacja sprawnego i efektywnego systemu wsparcia podatnika będzie możliwa poprzez efektywny przepływ informacji podatkowej między podatnikiem i administracją oraz wewnątrz administracji, obowiązujące w administracji podatkowej jednolite standardy pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjęty w administracji podatkowej sposób obsługi podatnika (klienta) w jego indywidualnej sprawie.

Fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego

System wsparcia podatnika ma polegać na:

- informowaniu o ich prawach i obowiązkach wynikających z systemu podatkowego w Polsce,

- wskazaniu kryteriów i warunków mających wpływ na możliwości wyboru poszczególnych form opodatkowania,

- przekazaniu umiejętności w zakresie stosowania formularzy i druków podatkowych,

- wzmacnianiu świadomości podatkowej społeczeństwa,

- zwiększaniu stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

Zadania te realizowane mają być zarówno w oparciu o funkcjonującą już w ramach administracji podatkowej Krajową Informacją Podatkową poprzez zwiększenie jej zakresu działania, ale także poprzez rozbudowę w urzędach skarbowych funkcji bezpośredniej relacji z podatnikami od chwili zaistnienia obowiązku podatkowego aż do momentu wypełniania skonkretyzowanych zobowiązań podatkowych.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA