REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w organizacji urzędów i izb skarbowych w 2015 r.

REKLAMA

W 2015 r. zmienią się zasady funkcjonowania urzędów i izb skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki zmianom nastąpi poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.

Zmiany w tym zakresie zakłada projekt nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych, nad którym obecnie pracuje resort finansów. Głównym celem projektowanych zmian jest poprawa jakości zarządzania zasobami kadrowymi w administracji podatkowej, optymalizacja poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych oraz poprawa jakości obsługi podatników w warunkach jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązania zaproponowane nowelizacją mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF


Poprawa funkcjonowania administracji podatkowej


Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie istniejąca struktura organizacyjna administracji podatkowej, składająca się z 16 izb skarbowych i 400 urzędów skarbowych, uniemożliwia dokonanie bardziej efektywnego podziału oraz delegacji zadań pomiędzy nimi. Znaczna liczba lokalnych jednostek prowadzących własną gospodarkę majątkową, finansową i kadrową i obciążenie zadaniami obsługowymi, niezwiązanymi bezpośrednio z procesem poboru podatków i obsługi podatnika jest jedną z głównych przyczyn słabości obecnego systemu. Usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek administracji podatkowej, stworzenie lepszych warunków do realizacji zadań podstawowych w zakresie poboru podatków, egzekucji i kontroli, a przede wszystkim poprawa jakości obsługi podatników i podniesienie jej do poziomu zgodnego z oczekiwaniem społecznym, wymaga w pierwszej kolejności wewnętrznego wzmocnienia organizacyjnego administracji podatkowej m.in. poprzez konsolidację niektórych procesów na poziomie wojewódzkim oraz wyeliminowanie dublowania zadań przez jednostki organizacyjne administracji podatkowej.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.


Optymalizacja struktur i wsparcie podatnika


Resort finansów planuje rozwiązania, do których należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Optymalizacja struktur organizacyjnych jednostek administracji podatkowej, m.in. poprzez konsolidację procesów pomocniczych w administracji podatkowej i dostosowanie struktur do przyjęcia produktów Programu e-Podatki;

2. Stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika realizowanego poprzez wdrożenie nowych lub usprawnienie istniejących rozwiązań w trzech obszarach:

- informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),

- standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom (organizacja front office),

- wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie (obsługa indywidualnej sprawy) - a przez to wzmacnianie wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa oraz zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych przy jednoczesnym wsparciu podatnika w indywidualnej sprawie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 


Konsolidacja procesów


Konsolidacja na poziomie województwa procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych poprzez ustanowienie izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych wspólnym urzędem, w którym zadania dyrektora generalnego oraz kierownika urzędu wykonywał będzie dyrektor izby skarbowej. Resor finansów podkreśla jednak, że proponowana konsolidacja nie ma na celu likwidacji urzędów skarbowych, jako podstawowych jednostek administracji podatkowej.


Obsługa podatnika


Natomiast organizacja sprawnego i efektywnego systemu wsparcia podatnika będzie możliwa poprzez efektywny przepływ informacji podatkowej między podatnikiem i administracją oraz wewnątrz administracji, obowiązujące w administracji podatkowej jednolite standardy pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjęty w administracji podatkowej sposób obsługi podatnika (klienta) w jego indywidualnej sprawie.

Fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego

System wsparcia podatnika ma polegać na:

- informowaniu o ich prawach i obowiązkach wynikających z systemu podatkowego w Polsce,

- wskazaniu kryteriów i warunków mających wpływ na możliwości wyboru poszczególnych form opodatkowania,

- przekazaniu umiejętności w zakresie stosowania formularzy i druków podatkowych,

- wzmacnianiu świadomości podatkowej społeczeństwa,

- zwiększaniu stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

Zadania te realizowane mają być zarówno w oparciu o funkcjonującą już w ramach administracji podatkowej Krajową Informacją Podatkową poprzez zwiększenie jej zakresu działania, ale także poprzez rozbudowę w urzędach skarbowych funkcji bezpośredniej relacji z podatnikami od chwili zaistnienia obowiązku podatkowego aż do momentu wypełniania skonkretyzowanych zobowiązań podatkowych.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA