Zmiany w organizacji urzędów i izb skarbowych w 2015 r.
REKLAMA
Zmiany w tym zakresie zakłada projekt nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych, nad którym obecnie pracuje resort finansów. Głównym celem projektowanych zmian jest poprawa jakości zarządzania zasobami kadrowymi w administracji podatkowej, optymalizacja poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych oraz poprawa jakości obsługi podatników w warunkach jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązania zaproponowane nowelizacją mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.
REKLAMA
Portal Podatkowy - innowacyjny system MF
Poprawa funkcjonowania administracji podatkowej
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie istniejąca struktura organizacyjna administracji podatkowej, składająca się z 16 izb skarbowych i 400 urzędów skarbowych, uniemożliwia dokonanie bardziej efektywnego podziału oraz delegacji zadań pomiędzy nimi. Znaczna liczba lokalnych jednostek prowadzących własną gospodarkę majątkową, finansową i kadrową i obciążenie zadaniami obsługowymi, niezwiązanymi bezpośrednio z procesem poboru podatków i obsługi podatnika jest jedną z głównych przyczyn słabości obecnego systemu. Usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek administracji podatkowej, stworzenie lepszych warunków do realizacji zadań podstawowych w zakresie poboru podatków, egzekucji i kontroli, a przede wszystkim poprawa jakości obsługi podatników i podniesienie jej do poziomu zgodnego z oczekiwaniem społecznym, wymaga w pierwszej kolejności wewnętrznego wzmocnienia organizacyjnego administracji podatkowej m.in. poprzez konsolidację niektórych procesów na poziomie wojewódzkim oraz wyeliminowanie dublowania zadań przez jednostki organizacyjne administracji podatkowej.
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.
Optymalizacja struktur i wsparcie podatnika
Resort finansów planuje rozwiązania, do których należą:
1. Optymalizacja struktur organizacyjnych jednostek administracji podatkowej, m.in. poprzez konsolidację procesów pomocniczych w administracji podatkowej i dostosowanie struktur do przyjęcia produktów Programu e-Podatki;
2. Stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika realizowanego poprzez wdrożenie nowych lub usprawnienie istniejących rozwiązań w trzech obszarach:
- informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),
- standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom (organizacja front office),
- wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie (obsługa indywidualnej sprawy) - a przez to wzmacnianie wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa oraz zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych przy jednoczesnym wsparciu podatnika w indywidualnej sprawie.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Konsolidacja procesów
Konsolidacja na poziomie województwa procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych poprzez ustanowienie izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych wspólnym urzędem, w którym zadania dyrektora generalnego oraz kierownika urzędu wykonywał będzie dyrektor izby skarbowej. Resor finansów podkreśla jednak, że proponowana konsolidacja nie ma na celu likwidacji urzędów skarbowych, jako podstawowych jednostek administracji podatkowej.
Obsługa podatnika
Natomiast organizacja sprawnego i efektywnego systemu wsparcia podatnika będzie możliwa poprzez efektywny przepływ informacji podatkowej między podatnikiem i administracją oraz wewnątrz administracji, obowiązujące w administracji podatkowej jednolite standardy pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjęty w administracji podatkowej sposób obsługi podatnika (klienta) w jego indywidualnej sprawie.
Fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego
System wsparcia podatnika ma polegać na:
- informowaniu o ich prawach i obowiązkach wynikających z systemu podatkowego w Polsce,
- wskazaniu kryteriów i warunków mających wpływ na możliwości wyboru poszczególnych form opodatkowania,
- przekazaniu umiejętności w zakresie stosowania formularzy i druków podatkowych,
- wzmacnianiu świadomości podatkowej społeczeństwa,
- zwiększaniu stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych.
Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów
Zadania te realizowane mają być zarówno w oparciu o funkcjonującą już w ramach administracji podatkowej Krajową Informacją Podatkową poprzez zwiększenie jej zakresu działania, ale także poprzez rozbudowę w urzędach skarbowych funkcji bezpośredniej relacji z podatnikami od chwili zaistnienia obowiązku podatkowego aż do momentu wypełniania skonkretyzowanych zobowiązań podatkowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat