REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W 2015 r. zmienią się zasady funkcjonowania urzędów i izb skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki zmianom nastąpi poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.

Zmiany w tym zakresie zakłada projekt nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych, nad którym obecnie pracuje resort finansów. Głównym celem projektowanych zmian jest poprawa jakości zarządzania zasobami kadrowymi w administracji podatkowej, optymalizacja poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych oraz poprawa jakości obsługi podatników w warunkach jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązania zaproponowane nowelizacją mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF


Poprawa funkcjonowania administracji podatkowej


Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie istniejąca struktura organizacyjna administracji podatkowej, składająca się z 16 izb skarbowych i 400 urzędów skarbowych, uniemożliwia dokonanie bardziej efektywnego podziału oraz delegacji zadań pomiędzy nimi. Znaczna liczba lokalnych jednostek prowadzących własną gospodarkę majątkową, finansową i kadrową i obciążenie zadaniami obsługowymi, niezwiązanymi bezpośrednio z procesem poboru podatków i obsługi podatnika jest jedną z głównych przyczyn słabości obecnego systemu. Usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek administracji podatkowej, stworzenie lepszych warunków do realizacji zadań podstawowych w zakresie poboru podatków, egzekucji i kontroli, a przede wszystkim poprawa jakości obsługi podatników i podniesienie jej do poziomu zgodnego z oczekiwaniem społecznym, wymaga w pierwszej kolejności wewnętrznego wzmocnienia organizacyjnego administracji podatkowej m.in. poprzez konsolidację niektórych procesów na poziomie wojewódzkim oraz wyeliminowanie dublowania zadań przez jednostki organizacyjne administracji podatkowej.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

REKLAMA


Optymalizacja struktur i wsparcie podatnika


Resort finansów planuje rozwiązania, do których należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Optymalizacja struktur organizacyjnych jednostek administracji podatkowej, m.in. poprzez konsolidację procesów pomocniczych w administracji podatkowej i dostosowanie struktur do przyjęcia produktów Programu e-Podatki;

2. Stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika realizowanego poprzez wdrożenie nowych lub usprawnienie istniejących rozwiązań w trzech obszarach:

- informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),

- standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom (organizacja front office),

- wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie (obsługa indywidualnej sprawy) - a przez to wzmacnianie wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa oraz zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych przy jednoczesnym wsparciu podatnika w indywidualnej sprawie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 


Konsolidacja procesów


Konsolidacja na poziomie województwa procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych poprzez ustanowienie izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych wspólnym urzędem, w którym zadania dyrektora generalnego oraz kierownika urzędu wykonywał będzie dyrektor izby skarbowej. Resor finansów podkreśla jednak, że proponowana konsolidacja nie ma na celu likwidacji urzędów skarbowych, jako podstawowych jednostek administracji podatkowej.


Obsługa podatnika


Natomiast organizacja sprawnego i efektywnego systemu wsparcia podatnika będzie możliwa poprzez efektywny przepływ informacji podatkowej między podatnikiem i administracją oraz wewnątrz administracji, obowiązujące w administracji podatkowej jednolite standardy pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjęty w administracji podatkowej sposób obsługi podatnika (klienta) w jego indywidualnej sprawie.

Fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego

System wsparcia podatnika ma polegać na:

- informowaniu o ich prawach i obowiązkach wynikających z systemu podatkowego w Polsce,

- wskazaniu kryteriów i warunków mających wpływ na możliwości wyboru poszczególnych form opodatkowania,

- przekazaniu umiejętności w zakresie stosowania formularzy i druków podatkowych,

- wzmacnianiu świadomości podatkowej społeczeństwa,

- zwiększaniu stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

Zadania te realizowane mają być zarówno w oparciu o funkcjonującą już w ramach administracji podatkowej Krajową Informacją Podatkową poprzez zwiększenie jej zakresu działania, ale także poprzez rozbudowę w urzędach skarbowych funkcji bezpośredniej relacji z podatnikami od chwili zaistnienia obowiązku podatkowego aż do momentu wypełniania skonkretyzowanych zobowiązań podatkowych.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA