REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Oliwia Jafra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Uruchomienie Portalu Podatkowego przewiduje ustawa z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 10 lutego 2014 r., poz. 183), która wchodzi w życie 11 maja 2014 r.


Elektroniczny kontakt podatnika z urzędem


Portal Podatkowy służyć ma do bezpośredniego kontaktu między organami podatkowymi a podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi. W szczególności ma na celu usprawnienie obsługi podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal będzie upowszechniał aktualne oraz bieżące informacje podatkowe. Zawarte w nim będą zarówno obowiązujące przepisy, jak i propozycje wprowadzanych zmian w ustawodawstwie. Dodatkowo będzie można znaleźć w nim informacje o charakterze ogólnym dotyczące uregulowań podatkowych, a także informacje stricte przepisane konkretnemu podatnikowi.

Portal Podatkowy 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Obecnie wymiana informacji między administracją podatkową, a jej interesariuszami realizowana jest w dużej mierze środkami tradycyjnymi, tj. na papierze, a w konsekwencji jest pracochłonna i kosztowna. Kontakt elektroniczny między podatnikiem a administracją podatkową utrzymywany jest w niewielkim zakresie, a jeśli występuje, to jest jednokierunkowy - od podatnika do organu administracji podatkowej” - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Obowiązujący system komunikacji nie daje możliwości podatnikowi sprawdzenia stanu ani historii wykonywanych zobowiązań podatkowych. Nie ma również możliwości otrzymania drogą elektroniczną informacji o stanie sprawy, w której podatnik jest stroną, ani też innych informacji osobistych lub zindywidualizowanych.

Jak podkreśla resort finansów, administracja podatkowa za swój priorytet stawia zwiększenie stopnia satysfakcji podatników ze świadczonych usług, co również przyczyni się do podniesienia tzw. tax compliance.

Propozycja uruchomienia Portalu Podatkowego ma znacznie przyśpieszyć kontakt między podmiotami. Dzięki intuicyjnemu i funkcjonalnemu interfejsowi podatnik będzie mógł w dogodny sposób załatwić wszelkie sprawy z organami podatkowymi. Korzystając z systemu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów będzie możliwe wnoszenie wniosków, wyjaśnień czy też odwołań bez konieczności wychodzenia z domu.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015


Struktura Portalu Podatkowego


Struktura Portalu składać się będzie z dwóch części: ogólnodostępnej - nie wymagającej uwierzytelnienia, oraz zindywidualizowanej, do której dostęp będzie możliwy po zalogowaniu do konta podatnika. W treści ogólnodostępnej wśród aktualności na temat ważnych zmian w kwestiach podatkowych znajdować się mają przewodniki, kalkulatory, a także przydatne linki do systemów zewnętrznych oraz pliki do pobrania.

 

 

Personalizacja strony przez stworzenie profilu podatnika pozwoli na dopasowanie zawartości portalu do indywidualnych potrzeb. Rejestracja ma być dostępna wyłącznie dla osób fizycznych i odbywać się będzie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP. Po zalogowaniu użytkownik będzie mieć wgląd m.in. do takich usług, jak:

- udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych,

- dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych,

- wstępne wypełniane zeznania roczne (PIT-37).


Rejestracja i ewidencja podatników


Uruchomienie Portalu Podatkowego wprowadzi również kilka kluczowych uproszczeń w zakresie rejestracji i ewidencji podatników. Przykładowo, dzięki wymianie danych między system a bazą danych KRS podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego automatycznie otrzymają identyfikator podatkowy NIP oraz numer REGON. Natomiast dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócony zostanie czas oczekiwania na otrzymanie identyfikatora podatkowego (NIP), który zostanie nadany w przeciągu jednego dnia.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Przedstawiona propozycja rozwoju elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników została ujęta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Przewidziane w niej nowelizacje odnośnie funkcjonowania Portalu Podatkowego w większości mają wejść w życie 11 maja 2014 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA