REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Oliwia Jafra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Uruchomienie Portalu Podatkowego przewiduje ustawa z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 10 lutego 2014 r., poz. 183), która wchodzi w życie 11 maja 2014 r.


Elektroniczny kontakt podatnika z urzędem


Portal Podatkowy służyć ma do bezpośredniego kontaktu między organami podatkowymi a podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi. W szczególności ma na celu usprawnienie obsługi podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal będzie upowszechniał aktualne oraz bieżące informacje podatkowe. Zawarte w nim będą zarówno obowiązujące przepisy, jak i propozycje wprowadzanych zmian w ustawodawstwie. Dodatkowo będzie można znaleźć w nim informacje o charakterze ogólnym dotyczące uregulowań podatkowych, a także informacje stricte przepisane konkretnemu podatnikowi.

Portal Podatkowy 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Obecnie wymiana informacji między administracją podatkową, a jej interesariuszami realizowana jest w dużej mierze środkami tradycyjnymi, tj. na papierze, a w konsekwencji jest pracochłonna i kosztowna. Kontakt elektroniczny między podatnikiem a administracją podatkową utrzymywany jest w niewielkim zakresie, a jeśli występuje, to jest jednokierunkowy - od podatnika do organu administracji podatkowej” - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Obowiązujący system komunikacji nie daje możliwości podatnikowi sprawdzenia stanu ani historii wykonywanych zobowiązań podatkowych. Nie ma również możliwości otrzymania drogą elektroniczną informacji o stanie sprawy, w której podatnik jest stroną, ani też innych informacji osobistych lub zindywidualizowanych.

Jak podkreśla resort finansów, administracja podatkowa za swój priorytet stawia zwiększenie stopnia satysfakcji podatników ze świadczonych usług, co również przyczyni się do podniesienia tzw. tax compliance.

Propozycja uruchomienia Portalu Podatkowego ma znacznie przyśpieszyć kontakt między podmiotami. Dzięki intuicyjnemu i funkcjonalnemu interfejsowi podatnik będzie mógł w dogodny sposób załatwić wszelkie sprawy z organami podatkowymi. Korzystając z systemu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów będzie możliwe wnoszenie wniosków, wyjaśnień czy też odwołań bez konieczności wychodzenia z domu.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015


Struktura Portalu Podatkowego


Struktura Portalu składać się będzie z dwóch części: ogólnodostępnej - nie wymagającej uwierzytelnienia, oraz zindywidualizowanej, do której dostęp będzie możliwy po zalogowaniu do konta podatnika. W treści ogólnodostępnej wśród aktualności na temat ważnych zmian w kwestiach podatkowych znajdować się mają przewodniki, kalkulatory, a także przydatne linki do systemów zewnętrznych oraz pliki do pobrania.

 

 

Personalizacja strony przez stworzenie profilu podatnika pozwoli na dopasowanie zawartości portalu do indywidualnych potrzeb. Rejestracja ma być dostępna wyłącznie dla osób fizycznych i odbywać się będzie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP. Po zalogowaniu użytkownik będzie mieć wgląd m.in. do takich usług, jak:

- udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych,

- dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych,

- wstępne wypełniane zeznania roczne (PIT-37).


Rejestracja i ewidencja podatników


Uruchomienie Portalu Podatkowego wprowadzi również kilka kluczowych uproszczeń w zakresie rejestracji i ewidencji podatników. Przykładowo, dzięki wymianie danych między system a bazą danych KRS podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego automatycznie otrzymają identyfikator podatkowy NIP oraz numer REGON. Natomiast dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócony zostanie czas oczekiwania na otrzymanie identyfikatora podatkowego (NIP), który zostanie nadany w przeciągu jednego dnia.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Przedstawiona propozycja rozwoju elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników została ujęta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Przewidziane w niej nowelizacje odnośnie funkcjonowania Portalu Podatkowego w większości mają wejść w życie 11 maja 2014 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA