REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Oliwia Jafra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Uruchomienie Portalu Podatkowego przewiduje ustawa z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 10 lutego 2014 r., poz. 183), która wchodzi w życie 11 maja 2014 r.


Elektroniczny kontakt podatnika z urzędem


Portal Podatkowy służyć ma do bezpośredniego kontaktu między organami podatkowymi a podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi. W szczególności ma na celu usprawnienie obsługi podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal będzie upowszechniał aktualne oraz bieżące informacje podatkowe. Zawarte w nim będą zarówno obowiązujące przepisy, jak i propozycje wprowadzanych zmian w ustawodawstwie. Dodatkowo będzie można znaleźć w nim informacje o charakterze ogólnym dotyczące uregulowań podatkowych, a także informacje stricte przepisane konkretnemu podatnikowi.

Portal Podatkowy 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Obecnie wymiana informacji między administracją podatkową, a jej interesariuszami realizowana jest w dużej mierze środkami tradycyjnymi, tj. na papierze, a w konsekwencji jest pracochłonna i kosztowna. Kontakt elektroniczny między podatnikiem a administracją podatkową utrzymywany jest w niewielkim zakresie, a jeśli występuje, to jest jednokierunkowy - od podatnika do organu administracji podatkowej” - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Obowiązujący system komunikacji nie daje możliwości podatnikowi sprawdzenia stanu ani historii wykonywanych zobowiązań podatkowych. Nie ma również możliwości otrzymania drogą elektroniczną informacji o stanie sprawy, w której podatnik jest stroną, ani też innych informacji osobistych lub zindywidualizowanych.

Jak podkreśla resort finansów, administracja podatkowa za swój priorytet stawia zwiększenie stopnia satysfakcji podatników ze świadczonych usług, co również przyczyni się do podniesienia tzw. tax compliance.

Propozycja uruchomienia Portalu Podatkowego ma znacznie przyśpieszyć kontakt między podmiotami. Dzięki intuicyjnemu i funkcjonalnemu interfejsowi podatnik będzie mógł w dogodny sposób załatwić wszelkie sprawy z organami podatkowymi. Korzystając z systemu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów będzie możliwe wnoszenie wniosków, wyjaśnień czy też odwołań bez konieczności wychodzenia z domu.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015


Struktura Portalu Podatkowego


Struktura Portalu składać się będzie z dwóch części: ogólnodostępnej - nie wymagającej uwierzytelnienia, oraz zindywidualizowanej, do której dostęp będzie możliwy po zalogowaniu do konta podatnika. W treści ogólnodostępnej wśród aktualności na temat ważnych zmian w kwestiach podatkowych znajdować się mają przewodniki, kalkulatory, a także przydatne linki do systemów zewnętrznych oraz pliki do pobrania.

 

 

Personalizacja strony przez stworzenie profilu podatnika pozwoli na dopasowanie zawartości portalu do indywidualnych potrzeb. Rejestracja ma być dostępna wyłącznie dla osób fizycznych i odbywać się będzie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP. Po zalogowaniu użytkownik będzie mieć wgląd m.in. do takich usług, jak:

- udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych,

- dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych,

- wstępne wypełniane zeznania roczne (PIT-37).


Rejestracja i ewidencja podatników


Uruchomienie Portalu Podatkowego wprowadzi również kilka kluczowych uproszczeń w zakresie rejestracji i ewidencji podatników. Przykładowo, dzięki wymianie danych między system a bazą danych KRS podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego automatycznie otrzymają identyfikator podatkowy NIP oraz numer REGON. Natomiast dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócony zostanie czas oczekiwania na otrzymanie identyfikatora podatkowego (NIP), który zostanie nadany w przeciągu jednego dnia.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Przedstawiona propozycja rozwoju elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników została ujęta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Przewidziane w niej nowelizacje odnośnie funkcjonowania Portalu Podatkowego w większości mają wejść w życie 11 maja 2014 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA