REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Oliwia Jafra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Uruchomienie Portalu Podatkowego przewiduje ustawa z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 10 lutego 2014 r., poz. 183), która wchodzi w życie 11 maja 2014 r.


Elektroniczny kontakt podatnika z urzędem


Portal Podatkowy służyć ma do bezpośredniego kontaktu między organami podatkowymi a podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi. W szczególności ma na celu usprawnienie obsługi podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal będzie upowszechniał aktualne oraz bieżące informacje podatkowe. Zawarte w nim będą zarówno obowiązujące przepisy, jak i propozycje wprowadzanych zmian w ustawodawstwie. Dodatkowo będzie można znaleźć w nim informacje o charakterze ogólnym dotyczące uregulowań podatkowych, a także informacje stricte przepisane konkretnemu podatnikowi.

REKLAMA

Portal Podatkowy 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Obecnie wymiana informacji między administracją podatkową, a jej interesariuszami realizowana jest w dużej mierze środkami tradycyjnymi, tj. na papierze, a w konsekwencji jest pracochłonna i kosztowna. Kontakt elektroniczny między podatnikiem a administracją podatkową utrzymywany jest w niewielkim zakresie, a jeśli występuje, to jest jednokierunkowy - od podatnika do organu administracji podatkowej” - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Obowiązujący system komunikacji nie daje możliwości podatnikowi sprawdzenia stanu ani historii wykonywanych zobowiązań podatkowych. Nie ma również możliwości otrzymania drogą elektroniczną informacji o stanie sprawy, w której podatnik jest stroną, ani też innych informacji osobistych lub zindywidualizowanych.

Jak podkreśla resort finansów, administracja podatkowa za swój priorytet stawia zwiększenie stopnia satysfakcji podatników ze świadczonych usług, co również przyczyni się do podniesienia tzw. tax compliance.

Propozycja uruchomienia Portalu Podatkowego ma znacznie przyśpieszyć kontakt między podmiotami. Dzięki intuicyjnemu i funkcjonalnemu interfejsowi podatnik będzie mógł w dogodny sposób załatwić wszelkie sprawy z organami podatkowymi. Korzystając z systemu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów będzie możliwe wnoszenie wniosków, wyjaśnień czy też odwołań bez konieczności wychodzenia z domu.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015


Struktura Portalu Podatkowego


Struktura Portalu składać się będzie z dwóch części: ogólnodostępnej - nie wymagającej uwierzytelnienia, oraz zindywidualizowanej, do której dostęp będzie możliwy po zalogowaniu do konta podatnika. W treści ogólnodostępnej wśród aktualności na temat ważnych zmian w kwestiach podatkowych znajdować się mają przewodniki, kalkulatory, a także przydatne linki do systemów zewnętrznych oraz pliki do pobrania.

 

 

Personalizacja strony przez stworzenie profilu podatnika pozwoli na dopasowanie zawartości portalu do indywidualnych potrzeb. Rejestracja ma być dostępna wyłącznie dla osób fizycznych i odbywać się będzie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP. Po zalogowaniu użytkownik będzie mieć wgląd m.in. do takich usług, jak:

- udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych,

- dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych,

- wstępne wypełniane zeznania roczne (PIT-37).


Rejestracja i ewidencja podatników


Uruchomienie Portalu Podatkowego wprowadzi również kilka kluczowych uproszczeń w zakresie rejestracji i ewidencji podatników. Przykładowo, dzięki wymianie danych między system a bazą danych KRS podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego automatycznie otrzymają identyfikator podatkowy NIP oraz numer REGON. Natomiast dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócony zostanie czas oczekiwania na otrzymanie identyfikatora podatkowego (NIP), który zostanie nadany w przeciągu jednego dnia.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Przedstawiona propozycja rozwoju elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników została ujęta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Przewidziane w niej nowelizacje odnośnie funkcjonowania Portalu Podatkowego w większości mają wejść w życie 11 maja 2014 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA