REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy dla początkujących przedsiębiorców

REKLAMA

Rozpoczynający działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z kredytu podatkowego od razu na starcie działalności. Takie rozwiązanie zawiera poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw, nad którym trwają prace w Sejmie.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja

Projekt zmiany ustawy motywowany jest efektywnym zmniejszeniem obciążeń publicznoprawnych w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają na celu zachęcić ludzi młodych, absolwentów, bezrobotnych, osoby bez własnego kapitału, także osoby starsze (np. z grupy 50+) do zakładania własnych działalności gospodarczych i działania na własny rachunek.


Nowy katalog przedsiębiorców i wakacje ubezpieczeniowe


W projekcie przewidziano utworzenie nowej kategorii przedsiębiorców - „osoba prowadząca pozarolniczą działalność będąca osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą”. Nowa kategoria - czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność lub w ramach spółki cywilnej - będzie uprawniona do tzw. wakacji ubezpieczeniowych. W ich przypadku, aby zmniejszyć obciążenia publicznoprawne w początkowym etapie działalności, obowiązek objęcia ubezpieczeniami społecznymi oraz zdrowotnym powstawać będzie dopiero po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

Projektodawcy proponują także wprowadzenie możliwości zmniejszenia - przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych (od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej) - minimalnej podstawy wymiaru składek z obecnych 30 (tzw. mały ZUS) do 20 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Bieg dwuletniego terminu rozpoczynać ma się po upływie półrocznych wakacji ubezpieczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany w zakresie kredytu podatkowego


Projekt przewiduje też zmiany w przepisach o podatku dochodowym, a dokładnie w tzw. kredycie podatkowym, zwalniającym z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek przez ściśle określony czas. Obecnie stosowanie tej instytucji jest możliwe dopiero po minimum 10 miesiącach od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazują dane Ministerstwa Finansów, a także sami przedsiębiorcy, na przestrzeni lat wykorzystanie tego rozwiązania było znikome.

Zapisz się na nasz newsletter

 

Żeby zmienić dotychczasowe, niekorzystne dla początkujących przedsiębiorców uregulowania prawne - jak czytamy w uzasadnieniu projektu - proponuje się przesunięcie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego do momentu zarejestrowania prowadzenia działalności gospodarczej, co wydaje się absolutnie logiczne, skoro ma to być pomoc na starcie prowadzenia działalności gospodarczej, oraz wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych 2 lat podatkowych licząc od rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.

Zatem zgodnie z proponowanymi zmianami, możliwość skorzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego istniałaby już od samego początku prowadzenia działalności, a samo zwolnienie miałoby trwać 2 pełne lata podatkowe. Oprócz tego przewidziane jest skrócenie okresu przed skorzystaniem ze zwolnienia, w którym przedsiębiorca nie prowadził działalności gospodarczej z 3 lat na 2 lata.

Zawieszenie działalności - skutki w VAT

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wprowadzenie zmian przewiduje poselski - zgłoszony przez klub parlamentarny PO - projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. Na początku czerwca projekt trafił do konsultacji społecznych.

Ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA