REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy dla początkujących przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozpoczynający działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z kredytu podatkowego od razu na starcie działalności. Takie rozwiązanie zawiera poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw, nad którym trwają prace w Sejmie.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Projekt zmiany ustawy motywowany jest efektywnym zmniejszeniem obciążeń publicznoprawnych w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają na celu zachęcić ludzi młodych, absolwentów, bezrobotnych, osoby bez własnego kapitału, także osoby starsze (np. z grupy 50+) do zakładania własnych działalności gospodarczych i działania na własny rachunek.


Nowy katalog przedsiębiorców i wakacje ubezpieczeniowe


W projekcie przewidziano utworzenie nowej kategorii przedsiębiorców - „osoba prowadząca pozarolniczą działalność będąca osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą”. Nowa kategoria - czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność lub w ramach spółki cywilnej - będzie uprawniona do tzw. wakacji ubezpieczeniowych. W ich przypadku, aby zmniejszyć obciążenia publicznoprawne w początkowym etapie działalności, obowiązek objęcia ubezpieczeniami społecznymi oraz zdrowotnym powstawać będzie dopiero po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

Projektodawcy proponują także wprowadzenie możliwości zmniejszenia - przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych (od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej) - minimalnej podstawy wymiaru składek z obecnych 30 (tzw. mały ZUS) do 20 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Bieg dwuletniego terminu rozpoczynać ma się po upływie półrocznych wakacji ubezpieczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany w zakresie kredytu podatkowego


Projekt przewiduje też zmiany w przepisach o podatku dochodowym, a dokładnie w tzw. kredycie podatkowym, zwalniającym z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek przez ściśle określony czas. Obecnie stosowanie tej instytucji jest możliwe dopiero po minimum 10 miesiącach od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazują dane Ministerstwa Finansów, a także sami przedsiębiorcy, na przestrzeni lat wykorzystanie tego rozwiązania było znikome.

Zapisz się na nasz newsletter

 

REKLAMA

Żeby zmienić dotychczasowe, niekorzystne dla początkujących przedsiębiorców uregulowania prawne - jak czytamy w uzasadnieniu projektu - proponuje się przesunięcie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego do momentu zarejestrowania prowadzenia działalności gospodarczej, co wydaje się absolutnie logiczne, skoro ma to być pomoc na starcie prowadzenia działalności gospodarczej, oraz wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych 2 lat podatkowych licząc od rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.

Zatem zgodnie z proponowanymi zmianami, możliwość skorzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego istniałaby już od samego początku prowadzenia działalności, a samo zwolnienie miałoby trwać 2 pełne lata podatkowe. Oprócz tego przewidziane jest skrócenie okresu przed skorzystaniem ze zwolnienia, w którym przedsiębiorca nie prowadził działalności gospodarczej z 3 lat na 2 lata.

Zawieszenie działalności - skutki w VAT

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wprowadzenie zmian przewiduje poselski - zgłoszony przez klub parlamentarny PO - projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. Na początku czerwca projekt trafił do konsultacji społecznych.

Ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA