REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy dla początkujących przedsiębiorców

REKLAMA

Rozpoczynający działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z kredytu podatkowego od razu na starcie działalności. Takie rozwiązanie zawiera poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw, nad którym trwają prace w Sejmie.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt zmiany ustawy motywowany jest efektywnym zmniejszeniem obciążeń publicznoprawnych w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają na celu zachęcić ludzi młodych, absolwentów, bezrobotnych, osoby bez własnego kapitału, także osoby starsze (np. z grupy 50+) do zakładania własnych działalności gospodarczych i działania na własny rachunek.


Nowy katalog przedsiębiorców i wakacje ubezpieczeniowe


W projekcie przewidziano utworzenie nowej kategorii przedsiębiorców - „osoba prowadząca pozarolniczą działalność będąca osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą”. Nowa kategoria - czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność lub w ramach spółki cywilnej - będzie uprawniona do tzw. wakacji ubezpieczeniowych. W ich przypadku, aby zmniejszyć obciążenia publicznoprawne w początkowym etapie działalności, obowiązek objęcia ubezpieczeniami społecznymi oraz zdrowotnym powstawać będzie dopiero po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

REKLAMA

Projektodawcy proponują także wprowadzenie możliwości zmniejszenia - przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych (od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej) - minimalnej podstawy wymiaru składek z obecnych 30 (tzw. mały ZUS) do 20 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Bieg dwuletniego terminu rozpoczynać ma się po upływie półrocznych wakacji ubezpieczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiany w zakresie kredytu podatkowego


Projekt przewiduje też zmiany w przepisach o podatku dochodowym, a dokładnie w tzw. kredycie podatkowym, zwalniającym z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek przez ściśle określony czas. Obecnie stosowanie tej instytucji jest możliwe dopiero po minimum 10 miesiącach od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazują dane Ministerstwa Finansów, a także sami przedsiębiorcy, na przestrzeni lat wykorzystanie tego rozwiązania było znikome.

Zapisz się na nasz newsletter

 

Żeby zmienić dotychczasowe, niekorzystne dla początkujących przedsiębiorców uregulowania prawne - jak czytamy w uzasadnieniu projektu - proponuje się przesunięcie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego do momentu zarejestrowania prowadzenia działalności gospodarczej, co wydaje się absolutnie logiczne, skoro ma to być pomoc na starcie prowadzenia działalności gospodarczej, oraz wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych 2 lat podatkowych licząc od rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.

Zatem zgodnie z proponowanymi zmianami, możliwość skorzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego istniałaby już od samego początku prowadzenia działalności, a samo zwolnienie miałoby trwać 2 pełne lata podatkowe. Oprócz tego przewidziane jest skrócenie okresu przed skorzystaniem ze zwolnienia, w którym przedsiębiorca nie prowadził działalności gospodarczej z 3 lat na 2 lata.

Zawieszenie działalności - skutki w VAT

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wprowadzenie zmian przewiduje poselski - zgłoszony przez klub parlamentarny PO - projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. Na początku czerwca projekt trafił do konsultacji społecznych.

Ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA