REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydent będzie musiał podpisać ustawę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uzasadnienie do prezydenckiego weta przedstawione w Sejmie przez Waldemara Dubaniowskiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta, posłowie przyjęli buczeniem. Dubaniowski powiedział, że prezydent nie podpisał ustawy z troski o finanse publiczne państwa. Według pesymistycznego scenariusza przedstawionego prezydentowi przez Ministerstwo Finansów ustawa może kosztować nawet 18 mld zł.
– Kumulacja wypłat nastąpi w 2006 r. To może naruszyć równowagę finansów publicznych – mówił minister.

Podczas sejmowej debaty nad odrzuceniem weta prezydenta posłowie nie zostawili suchej nitki ani na ministrze finansów, ani na prezydencie, który uległ apelom resortu o niepodpisywanie ustawy o zwrocie VAT. Ministrowi zarzucano oszustwo, mijanie się z prawdą, manipulowanie liczbami i działania niezgodne z konstytucją. Wszyscy występujący posłowie zadeklarowali głosowanie za odrzuceniem weta prezydenckiego. Posłowie przypomnieli, że jeszcze w ubiegłym roku rząd obiecywał zrekompensowanie inwestorom indywidualnym podwyżki VAT na materiały budowlane, ale nie dotrzymał słowa. Szacuje się, że w efekcie podwyżek podatku szara strefa w budownictwie urosła do 35 proc. Tymczasem w Polsce brakuje 1,5 mln mieszkań.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział, że ewentualny koszt ustawy w wysokości 18 mld zł, który ostatnio się pojawił, to wariant pesymistyczny. Szacunek najbardziej realny to wydatki w wysokości 4,5 mld zł. Zdaniem Nenemana są jednak lepsze sposoby na wspieranie budownictwa mieszkaniowego niż zwrot VAT. Nie jest to też najlepszy sposób na walkę z szarą strefą, gdyż towar bez VAT będzie zawsze tańszy niż ten obarczony 7-proc. podatkiem.

– Kampania wyborcza jest w toku. Łatwo rozdaje się nie swoje pieniądze – skwitował.

– Wydatki z tytułu zwrotu VAT Sejm zrekompensował likwidacją ulgi budowlanej i ulgi remontowej – argumentowała poseł Jolanta Banach (SDPL).

Minister finansów Mirosław Gronicki tłumaczył, że w trakcie projektowania przyszłorocznego budżetu nie uwzględniono skutków budżetowych ustawy o zwrocie VAT, gdyż nie była jeszcze ona uchwalona. Minister stwierdził, że Polska ma nadmierny deficyt budżetowy. Jego zdaniem w celu zrekompensowania dochodów budżetowych niższych o 3 mld zł można będzie podnieść akcyzę na paliwa o 25 gr na litrze.

– Z planu Hausnera, programu ratowania finansów publicznych udało się przyjąć tylko jedną ustawę – o waloryzacji rent i emerytur. Wszystkie inne Sejm odrzucił. Jeżeli do 2007 r. nie wyjdziemy z nadmiernego deficytu, to Unia Europejska zacznie nas za to karać – ostrzegł minister M. Gronicki. Zwrócił uwagę, że branża budowlana w Polsce rośnie bardzo szybko mimo 22-proc. VAT na materiały budowlane. Jego zdaniem wzrost deficytu zostanie też negatywnie odebrany przez rynki finansowe.

– Osłabienie złotego o 1 proc. będzie oznaczać podwyżkę cen benzyny o 1 proc. – mówił minister M. Gronicki. Podkreślił, że chce jedynie ukazać skutki budżetowe wejścia w życie ustawy.– Ja nie biorę udziału w wyborach – oświadczył na koniec szef resortu finansów. Prezydent ma 7 dni na podpisanie ustawy. Nie może jeszcze raz jej zawetować.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA