REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki biedy nie uleczą

REKLAMA

Są plany wprowadzenia międzynarodowego podatku od biletów lotniczych. Wpływy z tego podatku zostałyby przeznaczone na walkę z biedą i chorobami, w tym AIDS. Linie lotnicze protestują. Eksperci uważają, że to zły i obłudny pomysł, który w konsekwencji dodatkowo obciąży pasażerów, a nie pomoże potrzebującym.
Dyskusje na temat podatku od biletów lotniczych trwają już od dłuższego czasu. Jednym z największych zwolenników tej daniny jest Francja, która już w przyszłym roku planuje jako program pilotażowy wprowadzić u siebie nowy podatek. Uzyskane w ten sposób środki mają być przeznaczone na walkę z biedą, AIDS, gruźlicą i malarią.
Prezydent Chirac zwrócił się już do swojego rządu, aby ten rozpoczął procedury niezbędne do wprowadzenia podatku od biletów lotniczych w przyszłym roku. Sprawa jednak nie jest jeszcze przesądzona, bo nowy podatek musi zaakceptować parlament. Nie powinno być z tym jednak problemu, bo partia prezydenta Francji stanowi większość w parlamencie. W lipcu br. Jacques Chirac wystosował także listy do 145 przywódców na całym świecie, zabiegając o wsparcie dla koncepcji podatku.
Prezydent Francji zapowiedział, że Francja, Niemcy, Hiszpania, Algieria, Brazylia i Chile zamierzają forsować wprowadzenie międzynarodowego podatku od biletów lotniczych podczas szczytu onZ w Nowym Jorku w połowie września br. Władze francuskie wyliczyły, że ściągany globalnie podatek w wysokości 5 euro od każdego pasażera linii lotniczych (plus 20 euro od pasażerów klasy biznes) oznaczałby wpływy w wysokości 10 miliardów euro rocznie. W biedniejszych krajach podatek taki można by obniżyć. Zdaniem francuskiego ministra finansów Thierry Bretona, linie lotnicze są beneficjentami globalizacji i płacą niskie podatki, a pasażerowie raczej nie należą do obywateli najbiedniejszych. – Podatek solidarnościowy, jakim miałby być podatek od biletów lotniczych, to jedno z najbardziej obiecujących rozwiązań dla krajów rozwijających się i dla struktury pomocy międzynarodowej – uważa francuski minister finansów. Co na to linie lotnicze? Protestują. Według Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), taki podatek ugodziłby w turystykę – główne źródło dochodu wielu krajów.
Zdaniem Leszka Chorzewskiego, rzecznika prasowego Polskich Linii Lotniczych LOT, podatek od biletów lotniczych spowoduje przede wszystkim obniżenie atrakcyjności oferty linii lotniczych. Oczywiste jest, że jeśli zostaje wprowadzany nowy podatek, to jest on doliczany do ceny biletu. – W sytuacji gdy linie lotnicze mimo wzmożonego ruchu balansują na granicy opłacalności – choćby z powodu bardzo wysokich cen paliwa – wprowadzenie kolejnego podatku podniesie jeszcze bardziej ceny biletów. Ponadto linie lotnicze są dyskryminowane wobec innych (naziemnych) przewoźników, u których podatku od biletów nie zamierza się wprowadzić. Takie rozwiązanie uderzy przede wszystkim w pasażerów, bo w tym biznesie nie ma innych środków poza tymi, które zostawiają klienci – argumentował Leszek Chorzewski. Podobnego zdania są eksperci.
– Działania Francji określiłbym jako obłudne. Jeśli Francja rzeczywiście chce pomagać krajom ubogim, to niech zacznie pogłębiać wymianę handlową z tymi krajami. Można znaleźć tysiąc różnych źródeł do opodatkowania, ale to nie jest dobry kierunek działań. Nie podnośmy podatków, a zacieśniajmy więzy gospodarcze. Nie można stawiać dodatkowych barier celnych, aby biednym dać jałmużnę – uważa Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Również Mirosław Bąk, dyrektor w Krajowej Izbie Gospodarczej stwierdził, że nowy podatek to nie jest dobry pomysł, choć sam cel jest szczytny, bo kraje unijne powinny coś zrobić, np. dla Afryki. – Nie od dziś wiadomo, że znacznie lepiej krajom biednym pomagają organizacje pozarządowe niż rządowe. Nowy podatek nie jest najlepszą metodą na walkę z biedą i chorobami. Znacznie lepsze byłoby np. znalezienie możliwości zwiększenia dochodów organizacji pozarządowych, ale na zasadzie dobrowolności poprzez zwiększenie odpisów podatkowych. Nowy podatek może uderzyć głównie w mniej zamożnych ludzi. Będą go przecież płacić również klienci tanich linii lotniczych, dla których 5 euro będzie dodatkowym obciążeniem i zniechęceniem, aby korzystać z samolotu – podkreślił Mirosław Bąk.
Ważne liczby
5 euro – podatek, jaki miałby płacić każdy pasażer linii lotniczych,
20 euro – dodatkowy podatek, jaki mieliby płacić pasażerowie klasy biznes,
10 miliardów euro – szacowany roczny dochód z podatku od biletów lotniczych.
W 2004 r. LOT przewiózł 4 022 542 osoby. Gdyby przyjąć, że te 4 mln to pasażerowie, którzy podróżują w klasie turystycznej, a nie biznes i muszą zapłacić 5 euro podatku od swojego biletu, to sam LOT zebrałby 20 milionów euro podatku rocznie.
Ewa Matyszewska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA