REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje podatkowe dla zatrudniających gosposie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniła zasady opodatkowania przy zatrudnianiu gosposi. Jakie będą konsekwencje tych regulacji?
Na pytania odpowiada Monika Kopiecka, Izba Skarbowa w Gdańsku
– W opinii pracowników administracji podatkowej województwa pomorskiego znowelizowanie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku jest krokiem w celu likwidacji tzw. szarej strefy. W ostatnich latach wzrastała liczba osób (zwłaszcza kobiet), które nie były w stanie podołać jednocześnie obowiązkom domowym i zawodowym, stąd coraz częściej zatrudniane były gosposie do prowadzenia gospodarstwa domowego. Jednak obciążenia wynikające z formalnego zatrudnienia, w postaci podatku dochodowego, składek ubezpieczeniowych, były i są tak duże, że rezygnowano z formalnego zatrudniania tych osób i w efekcie świadczenie gosposi odbywało się „na czarno”, co należy odczytać z pominięciem prawa podatkowego, prawa pracy, w ostateczności prawa cywilnego.

Zmiany wchodzą w życie dopiero od 1 stycznia 2006 r. W jaki sposób będzie można od przyszłego roku zatrudnić gosposię?

– Gosposię będzie można zatrudnić wyłącznie na podstawie pisemnej umowy nazwanej umową aktywizacyjną, do której będą miały zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego odnoszące się do umowy zlecenia. Nie będzie można powierzać gosposi czynności służących potrzebom działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę zamieszkującą w gospodarstwie domowym, także wtedy gdy działalność ta będzie wykonywana w lokalu położonym w takim gospodarstwie. Umowę z gosposią będzie trzeba zgłosić do powiatowego urzędu pracy, właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu bezrobotnej gosposi, wraz z dołączeniem kopii zawartej umowy. Zatrudniający gosposię będzie zobowiązany jako płatnik do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności wynikającej z umowy aktywizacyjnej, z uwzględnieniem kwoty wolnej, kosztów uzyskania przychodów, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne i przekazania ich w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, według miejsca zamieszkania płatnika, przesyłając równocześnie deklarację podatkową. Będzie też zobowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać gosposi oraz do urzędu skarbowego, właściwego według miejsca zamieszkania gosposi, imienną informację o wysokości przychodu, sporządzoną według ustalonego wzoru.

Jakie zatem preferencje podatkowe przewidziano dla osób zatrudniających gosposie?

– Zatrudniającemu gosposię, który poniósł wydatki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne, będzie przysługiwało odliczenie tych wydatków od podatku obliczonego zgodnie z zasadami wymienionymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych albo o podatku zryczałtowanym, po każdym okresie 12 miesięcy nieprzerwanego trwania umowy z gosposią i pod warunkiem jej zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy. Zatrudniający będzie mógł dokonywać odliczeń w zeznaniu rocznym, pod warunkiem posiadania dowodów poniesienia tych wydatków oraz nieodliczenia od podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Czy uważa pani, że zatrudnienie gosposi będzie teraz bardziej opłacalne? Czy podatnicy rzeczywiście będą chcieli wyjść z szarej strefy?

– Po pierwsze, omówione zmiany nie „legalizują” zatrudnienia gosposi, ale jedynie mają na celu promocję zatrudnienia i w ten sposób przyczynienia się do zmniejszenia bezrobocia. Żaden z dotychczas obowiązujących przepisów polskiego systemu prawa nie zabraniał i nie zabrania zatrudniania gosposi na umowę o pracę czy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Więcej pojęcie pracodawcy w kodeksie pracy (art. 3) nadal obejmuje również osobę zatrudniającą gosposię.
Po drugie, ściśle na warunkach wymienionych we wspomnianej ustawie o promocji zatrudnienia powinien zatrudnić gosposię tylko ten podatnik, który zamierza skorzystać z odliczeń w podatku dochodowym.
Po trzecie, podatnik zatrudniający gosposię i modelujący umowę tak, aby uniknąć płacenia podatku od towarów i usług, sprawi, że faktycznie umowa zostanie potraktowana przez organy podatkowe jako umowa o pracę (zwolniona z VAT), lecz jednocześnie podatnik ten utraci prawo do odliczeń w podatku dochodowym, ale to nie jest tak oczywiście korzystne, jeśli uwzględni się zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług (do kwoty 10 tys. euro).
Po czwarte, jakby nie patrzeć przepisy nie mają charakteru dyskryminacyjnego, a zatem możliwe jest zatrudnienie w charakterze gosposi również mężczyzny, nie tylko do gotowania, ale i do sprawowania opieki nad domownikami czy innych prac domowych, takich jak pielęgnacja otoczenia domu czy prac ogrodniczych.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA