REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgę podatkową możesz zachować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli podarowano ci mieszkanie, możesz skorzystać z ulgi podatkowej. Powinieneś jednak m.in. mieszkać w nim przez pięć lat. Jeżeli jednak w pewnych sytuacjach warunek ten nie jest spełniony, to nie powoduje utraty ulgi - poinformowali przedstawiciele administracji skarbowej.
Prawo do skorzystania z ulgi od podatku od spadków i darowizn przy darowiźnie mieszkania przez bliskich przewiduje ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.). Jednym z warunków uprawniających do ulgi jest 5-letni okres zamieszkiwania w darowanym mieszkaniu. Gdy warunek ten nie zostanie spełniony, obdarowany będzie musiał zapłacić podatek.
Nie zawsze jednak niedopełnienie tej przesłanki pociąga za sobą utratę ulgi, wynika z sondy przeprowadzonej w izbach skarbowych. I tak Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku podkreśliła, że w niektórych przypadkach, mimo niezamieszkiwania przez pięć lat w nabytym w drodze spadku czy darowizny budynku lub lokalu, ulgi się nie utraci. – W sprawach, z którymi mieliśmy do czynienia w województwie pomorskim, uwzględniono m.in. takie przesłanki: nabyte mieszkanie znajdowało się na trzecim piętrze budynku bez windy, a podatnik był w starszym wieku i miał chore narządy ruchu; uciążliwe sąsiedztwo mieszkańców innych mieszkań (alkoholików), w stopniu mogącym spowodować rozstrój zdrowia; przeniesienie służbowe podatnika do pracy w innej miejscowości; nabyte mieszkanie było tak małe, że w ogóle nie nadawało się do zamieszkania dla podatnika i jego rodziny; koszty utrzymania nabytego mieszkania były tak duże, że podatnik nie był w stanie utrzymać go z własnych środków – argumentowała Monika Kopiecka.
Izabela Januchowska z Izby Skarbowej w Szczecinie zwróciła uwagę na fakt, że w zakresie obowiązku zamieszkiwania w nabytym lokalu przez pięć lat przepisy dopuszczają zbycie takiego lokalu przed upływem pięciu lat ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania. Jednak w tej sytuacji nabycie innego budynku lub mieszkania albo uzyskanie pozwolenia na budowę musi nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia, aby podatnik mógł zachować prawo do ulgi.
Jak podkreślają organy podatkowe, aby ulgi nie utracić, zbycie lokalu musi być uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych. – Ocena, czy taka konieczność zaszła, w każdym przypadku należy do organu podatkowego. Biorąc pod uwagę orzecznictwo, można stwierdzić, że chodzi tu o obiektywnie rozumianą konieczność, a nie np. chęć poprawy warunków mieszkaniowych. Taką koniecznością jest np. uzyskanie pracy w innej miejscowości, powiększenie rodziny, trudna sytuacja finansowa powodująca brak możliwości utrzymania lokalu – wyjaśniła Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi. Podobnego zdania jest Małgorzata Spychała z Izby Skarbowej w Poznaniu, która wskazała, że zachowanie ulgi jest uzależnione od kryteriów subiektywnych i w zasadzie w każdym przypadku sprawę należy rozpatrywać indywidualnie. – Stworzenie uniwersalnego katalogu sytuacji pozwalających na zachowane ulgi jest niezwykle trudne, gdyż nawet dość podobne (ale nie identyczne) stany faktyczne mogą prowadzić w tym przypadku do odmiennych rozstrzygnięć. Tym samym może to spowodować błędne wrażenie o nieprzychylnym działaniu organów podatkowych w różnych częściach kraju – dodała Małgorzata Spychała.
Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA