REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej porażek niż sukcesów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Żaden z czterech ostatnich ministrów finansów nie miał pomysłu na tak potrzebną reformę podatków. Z szumnych zapowiedzi upraszczania systemu podatkowego udało się wcielić w życie naprawdę niewiele. Systematycznie topniały za to ulgi podatkowe.
Pierwszym ministrem w rządzie SLD–UP był Marek Belka. Okoliczności, w jakich objął tekę ministra finansów, trudno mu pozazdrościć. Jego poprzednik z rządu AWS-owskiego, Jarosław Bauc, przed odejściem ogłosił gigantyczną dziurę budżetową. Spodziewano się katastrofy. Jeszcze przed wprowadzeniem się do gmachu przy ul. Świętokrzyskiej M. Belka straszył cięciem wydatków publicznych, likwidacją wspólnego opodatkowania małżonków, podniesieniem VAT itp. Powiało grozą, ale budżet udało się skonstruować.
Nominacja Grzegorza W. Kołodko wywołała dreszcz emocji. Z jednej strony obawiano się jego eksperymentów podatkowych, z drugiej pojawiła się nadzieja na powrót do wzrostu gospodarczego, który rządy SLD osiągnęły, gdy Grzegorz Kołodko był ministrem. W przeciwieństwie do M. Belki nowy minister epatował optymizmem – nie było mowy o zaciskaniu pasa, pojawiły się obietnice uproszczenia i obniżenia podatków. Grzegorz Kołodko zaczął jednak od wprowadzenia nowych standardów w kontaktach z dziennikarzami. Komunikował się z prasą za pomocą sprostowań publikowanych na stronach internetowych resortu finansów. Wkrótce przyszła kolej na eksperymenty fiskalne. Minister ogłosił abolicję podatkową i próbował wprowadzić obowiązek wypełniania deklaracji majątkowych. Trybunał Konstytucyjny uznał, że powstał bubel, którego nie da się wcielić w życie. Spodziewanych skutków nie przyniósł też program restrukturyzacji zadłużenia firm wobec Skarbu Państwa.
Andrzej Raczko, który objął stanowisko po Kołodce, do historii przejdzie jako pierwszy minister finansów, który poszedł w ślady prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego i wystąpił w reklamie. Na początku ubiegłego roku emitowano w telewizji spot, w którym minister zachęcał do czytania jednego z dzienników, w którym eksperci podatkowi resortu finansów mieli tłumaczyć, jak wypełniać PIT-y. Po odejściu z rządu A. Raczki pozostały niezrealizowane obietnice. Chodzi o przygotowanie projektu ustawy rekompensującej podwyżkę VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc., która miała nastąpić po 1 maja 2004 r. W końcu posłowie opracowali własny projekt, ale aby go uchwalić, musieli odbyć batalię z kolejnym ministrem – Mirosławem Gronickim.
Nowy szef resortu postanowił walczyć z mafią paliwową, zrównując akcyzę na paliwa napędowe i opałowe. Problem w tym, że resort finansów zapomniał o przygotowaniu programu osłon dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych wykorzystujących paliwa opałowe zgodnie z ich przeznaczeniem. Sejm naprędce przygotował ustawę, która uniemożliwia podwyżki akcyzy na paliwa opałowe. Niedawno M. Gronicki znowu groził podwyżką akcyzy. Swoje „niepopularne” pomysły tłumaczy troską o stan finansów publicznych. Niechęć posłów budzi też wiceminister w resorcie odpowiedzialny za podatki – Jarosław Neneman. Wiceminister nie owija w bawełnę. Pytany, skąd rząd weźmie pieniądze na zwrot akcyzy za sprowadzane z UE samochody, mówi wprost, że „podatnicy będą musieli się zrzucić”. Podczas debaty nad ustawą o zwrocie VAT za materiały budowlane nie bał się też przypomnieć posłom, że „łatwo rozdaje się nie swoje pieniądze”.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA