REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna rewolucja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W administracji skarbowej szykuje się rewolucja. W związku z projektem wprowadzania w coraz szerszym zakresie rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej, Ministerstwo Finansów przewiduje w ciągu 2-3 lat redukcję zatrudnienia w administracji skarbowej o około 30 proc.
Realizacja projektu przewidującego wprowadzenie możliwości m.in. rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej (e-podatki) ruszy 27 września. Wtedy najprawdopodobniej zostaną przyznane środki z Unii Europejskiej na wsparcie projektu. Realizacja projektu prawdopodobnie będzie kosztować 150 mln zł, z czego 10 mln pochłoną m.in. szkolenia.
Trzy czwarte z pozostałych 140 mln da nam Unia (z programu pomocowego na rozwój przedsiębiorczości drogą elektroniczną). Kontakty podatników z organami podatkowymi w formie elektronicznej, w tym składanie deklaracji, umożliwia znowelizowana Ordynacja podatkowa i ustawa o podpisie elektronicznym.

Redukcje w administracji skarbowej

– Chcielibyśmy, aby bardzo rozbudowany model administracji publicznej został trochę zrewidowany – powiedział Grzegorz Stanisławski, wiceminister finansów odpowiedzialny za informatyzację w resorcie. – Szacujemy, na podstawie doświadczeń innych krajów, że przez następne 3 lata możliwe będzie zredukowanie o około 30 proc. kadry administracji podatkowej – dodaje. Jak podkreśla, istnieje jednak pewien czynnik ryzyka. Na przykładzie Belgii, w której dostęp do internetu ma ok. 80 proc. społeczeństwa, pokazuje, że system e-podatków może się nie upowszechnić. – W Belgii tylko 3,75 proc. deklaracji podatkowych jest przesyłanych drogą elektroniczną – stwierdził.
W związku z projektami e-podatki i e-deklaracje przeprowadzono już lokalne (m.in. w Krakowie i na Pomorzu) testy przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Jak podkreśla wiceminister Stanisławski, system elektronicznych rozliczeń nie może być skomplikowany technologicznie i powodować nowych kosztów po stronie podatnika, bo to rodziłoby niechęć do korzystania z niego. – Zaprojektowaliśmy system tak, aby usługi obejmowały wszystkich obywateli, a więc możliwość przesyłania deklaracji PIT, VAT i CIT – podsumowuje wiceminister.

Harmonogram e-podatków

W czwartek 9 września Ministerstwo Finansów organizuje Otwarte Dni Informatyki dla zainteresowanych firm, które chciałyby wdrażać projekty e-podatki i e-deklaracje. Na spotkaniu przedstawiony zostanie harmonogram realizacji programu, przetargów, wymagania i zakres usług, które ministerstwo chce wprowadzić.
W ramach projektu e-deklaracje planowane jest uruchomienie m.in. takich usług, jak: wysyłanie deklaracji CIT, PIT, VAT, NIP, PCC; obsługa innych dokumentów, np. podań; sprawdzanie stanu sprawy (podatnik będzie mógł śledzić postęp w interesującej go sprawie); dostęp do informacji o stanie rozliczeń; aktualizacji danych on-line. W późniejszym terminie planowane jest wydawanie zaświadczeń drogą elektroniczną oraz uruchomienie usługi płatności należności podatkowych i innych opłat skarbowych.

Internet w kontaktach z podatnikami

– Dotychczasowe regulacje prawne ograniczają wprawdzie możliwości wykorzystania internetu w kontaktach z podatnikami. Organy podatkowe jednak chętnie posługują się internetem jako wygodną dla podatnika formą komunikacji z urzędem – powiedziała nam Agnieszka Dziura, rzecznik Izby Skarbowej w Rzeszowie.
– Rozwiązanie polegające na elektronicznym składaniu deklaracji podatkowych jest z pewnością rozwiązaniem przyszłościowym – przekonywał Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W jego opinii kontakty z podatnikami przez internet będą coraz częstsze. – Szczególnie ułatwi to kontakty dużym firmom rozliczającym się w wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym z uwagi na odległość, którą przedstawiciele takich firm muszą przebyć, by osobiście skontaktować się z urzędem – stwierdził M. Cichański.
Obecnie szczególnie przydatna w kontaktach z klientami jest poczta elektroniczna. Jak powiedziała A. Dziura, najczęściej tą drogą udzielane są odpowiedzi na proste pytania zadawane przez podatników, dotyczące m.in. sposobu załatwienia interesującej go sprawy, wyboru właściwego formularza, terminów czy godzin pracy urzędu. – Na wniosek, który może być złożony również pocztą elektroniczną, podatnik może uzyskać (również w ten sposób) informacje dotyczące rejestracji kontrahenta unijnego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych – wyjaśniła rzecznik IS w Rzeszowie.
Korzyści z wprowadzenia systemu e-podatków mogą być bardzo duże. Jak podkreślają specjaliści, spowoduje to „odchudzenie” administracji skarbowej. Stało się tak m.in. w krajach, gdzie e-podatki już funkcjonują.
Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA