REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna rewolucja

REKLAMA

W administracji skarbowej szykuje się rewolucja. W związku z projektem wprowadzania w coraz szerszym zakresie rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej, Ministerstwo Finansów przewiduje w ciągu 2-3 lat redukcję zatrudnienia w administracji skarbowej o około 30 proc.
Realizacja projektu przewidującego wprowadzenie możliwości m.in. rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej (e-podatki) ruszy 27 września. Wtedy najprawdopodobniej zostaną przyznane środki z Unii Europejskiej na wsparcie projektu. Realizacja projektu prawdopodobnie będzie kosztować 150 mln zł, z czego 10 mln pochłoną m.in. szkolenia.
Trzy czwarte z pozostałych 140 mln da nam Unia (z programu pomocowego na rozwój przedsiębiorczości drogą elektroniczną). Kontakty podatników z organami podatkowymi w formie elektronicznej, w tym składanie deklaracji, umożliwia znowelizowana Ordynacja podatkowa i ustawa o podpisie elektronicznym.

Redukcje w administracji skarbowej

– Chcielibyśmy, aby bardzo rozbudowany model administracji publicznej został trochę zrewidowany – powiedział Grzegorz Stanisławski, wiceminister finansów odpowiedzialny za informatyzację w resorcie. – Szacujemy, na podstawie doświadczeń innych krajów, że przez następne 3 lata możliwe będzie zredukowanie o około 30 proc. kadry administracji podatkowej – dodaje. Jak podkreśla, istnieje jednak pewien czynnik ryzyka. Na przykładzie Belgii, w której dostęp do internetu ma ok. 80 proc. społeczeństwa, pokazuje, że system e-podatków może się nie upowszechnić. – W Belgii tylko 3,75 proc. deklaracji podatkowych jest przesyłanych drogą elektroniczną – stwierdził.
W związku z projektami e-podatki i e-deklaracje przeprowadzono już lokalne (m.in. w Krakowie i na Pomorzu) testy przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Jak podkreśla wiceminister Stanisławski, system elektronicznych rozliczeń nie może być skomplikowany technologicznie i powodować nowych kosztów po stronie podatnika, bo to rodziłoby niechęć do korzystania z niego. – Zaprojektowaliśmy system tak, aby usługi obejmowały wszystkich obywateli, a więc możliwość przesyłania deklaracji PIT, VAT i CIT – podsumowuje wiceminister.

Harmonogram e-podatków

W czwartek 9 września Ministerstwo Finansów organizuje Otwarte Dni Informatyki dla zainteresowanych firm, które chciałyby wdrażać projekty e-podatki i e-deklaracje. Na spotkaniu przedstawiony zostanie harmonogram realizacji programu, przetargów, wymagania i zakres usług, które ministerstwo chce wprowadzić.
W ramach projektu e-deklaracje planowane jest uruchomienie m.in. takich usług, jak: wysyłanie deklaracji CIT, PIT, VAT, NIP, PCC; obsługa innych dokumentów, np. podań; sprawdzanie stanu sprawy (podatnik będzie mógł śledzić postęp w interesującej go sprawie); dostęp do informacji o stanie rozliczeń; aktualizacji danych on-line. W późniejszym terminie planowane jest wydawanie zaświadczeń drogą elektroniczną oraz uruchomienie usługi płatności należności podatkowych i innych opłat skarbowych.

Internet w kontaktach z podatnikami

– Dotychczasowe regulacje prawne ograniczają wprawdzie możliwości wykorzystania internetu w kontaktach z podatnikami. Organy podatkowe jednak chętnie posługują się internetem jako wygodną dla podatnika formą komunikacji z urzędem – powiedziała nam Agnieszka Dziura, rzecznik Izby Skarbowej w Rzeszowie.
– Rozwiązanie polegające na elektronicznym składaniu deklaracji podatkowych jest z pewnością rozwiązaniem przyszłościowym – przekonywał Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W jego opinii kontakty z podatnikami przez internet będą coraz częstsze. – Szczególnie ułatwi to kontakty dużym firmom rozliczającym się w wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym z uwagi na odległość, którą przedstawiciele takich firm muszą przebyć, by osobiście skontaktować się z urzędem – stwierdził M. Cichański.
Obecnie szczególnie przydatna w kontaktach z klientami jest poczta elektroniczna. Jak powiedziała A. Dziura, najczęściej tą drogą udzielane są odpowiedzi na proste pytania zadawane przez podatników, dotyczące m.in. sposobu załatwienia interesującej go sprawy, wyboru właściwego formularza, terminów czy godzin pracy urzędu. – Na wniosek, który może być złożony również pocztą elektroniczną, podatnik może uzyskać (również w ten sposób) informacje dotyczące rejestracji kontrahenta unijnego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych – wyjaśniła rzecznik IS w Rzeszowie.
Korzyści z wprowadzenia systemu e-podatków mogą być bardzo duże. Jak podkreślają specjaliści, spowoduje to „odchudzenie” administracji skarbowej. Stało się tak m.in. w krajach, gdzie e-podatki już funkcjonują.
Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA