REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna rewolucja

REKLAMA

W administracji skarbowej szykuje się rewolucja. W związku z projektem wprowadzania w coraz szerszym zakresie rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej, Ministerstwo Finansów przewiduje w ciągu 2-3 lat redukcję zatrudnienia w administracji skarbowej o około 30 proc.
Realizacja projektu przewidującego wprowadzenie możliwości m.in. rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej (e-podatki) ruszy 27 września. Wtedy najprawdopodobniej zostaną przyznane środki z Unii Europejskiej na wsparcie projektu. Realizacja projektu prawdopodobnie będzie kosztować 150 mln zł, z czego 10 mln pochłoną m.in. szkolenia.
Trzy czwarte z pozostałych 140 mln da nam Unia (z programu pomocowego na rozwój przedsiębiorczości drogą elektroniczną). Kontakty podatników z organami podatkowymi w formie elektronicznej, w tym składanie deklaracji, umożliwia znowelizowana Ordynacja podatkowa i ustawa o podpisie elektronicznym.

Redukcje w administracji skarbowej

– Chcielibyśmy, aby bardzo rozbudowany model administracji publicznej został trochę zrewidowany – powiedział Grzegorz Stanisławski, wiceminister finansów odpowiedzialny za informatyzację w resorcie. – Szacujemy, na podstawie doświadczeń innych krajów, że przez następne 3 lata możliwe będzie zredukowanie o około 30 proc. kadry administracji podatkowej – dodaje. Jak podkreśla, istnieje jednak pewien czynnik ryzyka. Na przykładzie Belgii, w której dostęp do internetu ma ok. 80 proc. społeczeństwa, pokazuje, że system e-podatków może się nie upowszechnić. – W Belgii tylko 3,75 proc. deklaracji podatkowych jest przesyłanych drogą elektroniczną – stwierdził.
W związku z projektami e-podatki i e-deklaracje przeprowadzono już lokalne (m.in. w Krakowie i na Pomorzu) testy przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Jak podkreśla wiceminister Stanisławski, system elektronicznych rozliczeń nie może być skomplikowany technologicznie i powodować nowych kosztów po stronie podatnika, bo to rodziłoby niechęć do korzystania z niego. – Zaprojektowaliśmy system tak, aby usługi obejmowały wszystkich obywateli, a więc możliwość przesyłania deklaracji PIT, VAT i CIT – podsumowuje wiceminister.

Harmonogram e-podatków

W czwartek 9 września Ministerstwo Finansów organizuje Otwarte Dni Informatyki dla zainteresowanych firm, które chciałyby wdrażać projekty e-podatki i e-deklaracje. Na spotkaniu przedstawiony zostanie harmonogram realizacji programu, przetargów, wymagania i zakres usług, które ministerstwo chce wprowadzić.
W ramach projektu e-deklaracje planowane jest uruchomienie m.in. takich usług, jak: wysyłanie deklaracji CIT, PIT, VAT, NIP, PCC; obsługa innych dokumentów, np. podań; sprawdzanie stanu sprawy (podatnik będzie mógł śledzić postęp w interesującej go sprawie); dostęp do informacji o stanie rozliczeń; aktualizacji danych on-line. W późniejszym terminie planowane jest wydawanie zaświadczeń drogą elektroniczną oraz uruchomienie usługi płatności należności podatkowych i innych opłat skarbowych.

Internet w kontaktach z podatnikami

– Dotychczasowe regulacje prawne ograniczają wprawdzie możliwości wykorzystania internetu w kontaktach z podatnikami. Organy podatkowe jednak chętnie posługują się internetem jako wygodną dla podatnika formą komunikacji z urzędem – powiedziała nam Agnieszka Dziura, rzecznik Izby Skarbowej w Rzeszowie.
– Rozwiązanie polegające na elektronicznym składaniu deklaracji podatkowych jest z pewnością rozwiązaniem przyszłościowym – przekonywał Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W jego opinii kontakty z podatnikami przez internet będą coraz częstsze. – Szczególnie ułatwi to kontakty dużym firmom rozliczającym się w wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym z uwagi na odległość, którą przedstawiciele takich firm muszą przebyć, by osobiście skontaktować się z urzędem – stwierdził M. Cichański.
Obecnie szczególnie przydatna w kontaktach z klientami jest poczta elektroniczna. Jak powiedziała A. Dziura, najczęściej tą drogą udzielane są odpowiedzi na proste pytania zadawane przez podatników, dotyczące m.in. sposobu załatwienia interesującej go sprawy, wyboru właściwego formularza, terminów czy godzin pracy urzędu. – Na wniosek, który może być złożony również pocztą elektroniczną, podatnik może uzyskać (również w ten sposób) informacje dotyczące rejestracji kontrahenta unijnego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych – wyjaśniła rzecznik IS w Rzeszowie.
Korzyści z wprowadzenia systemu e-podatków mogą być bardzo duże. Jak podkreślają specjaliści, spowoduje to „odchudzenie” administracji skarbowej. Stało się tak m.in. w krajach, gdzie e-podatki już funkcjonują.
Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA