REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podatnicy powinni rozliczać otrzymane zaliczki

REKLAMA

Z obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wszystkie zaliczki są opodatkowane. Jedyny wyjątek dotyczy eksportu, kiedy wywóz towaru miałby nastąpić w terminie późniejszym niż sześć miesięcy.
Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych

Fakturowanie i opodatkowanie zaliczek w eksporcie i dostawie wewnątrzwspólnotowej w dalszym ciągu sprawia problemy wielu przedsiębiorcom. Jak kwestie te reguluje obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług?

– Od początku czerwca tego roku, czyli od momentu wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy, wszystkie zaliczki w eksporcie oraz dostawie wewnątrzwspólnotowej są fakturowane, czyli rodzą obowiązek podatkowy. Uregulowano to w art. 19 i art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Jak z tego wynika, wszystkie zaliczki są opodatkowane. Wyjątek dotyczy eksportu, kiedy wywóz towaru miałby nastąpić w terminie późniejszym niż sześć miesięcy.
Chcę jednocześnie zwrócić uwagę na brak przepisów przejściowych dotyczących tej kwestii. W związku z tym każda zaliczka (poza wspomnianym jednym wyjątkiem), która wpłynęła od 1 czerwca tego roku, wymaga już wystawienia faktury.

Zdarza się, że niektórzy podatnicy VAT dokonujący eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej najpierw otrzymują od swoich kontrahentów tzw. 100-procentowe zaliczki. Następnie zaś dokonują rzeczywistego eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jak powinny wyglądać rozliczenia w tego rodzaju szczególnych sytuacjach?

– Nie można wykluczyć, że podatnik, który wykaże obrót z tytułu otrzymania wspomnianej 100-procentowej zaliczki dotyczącej dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, wystąpi o zwrot podatku w ciągu 180 dni. Potem zaś dokona faktycznego eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej. Chcę jednak zwrócić uwagę, że związany z taką transakcją obrót został już wykazany po otrzymaniu przez podatnika tej 100-procentowej zaliczki. Jednocześnie warto pamiętać, że obrót związany z dokonaniem faktycznego eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej daje prawo do zwrotu podatku w terminie 60 dni.

Jest to dość skomplikowane zagadnienie. Mamy przecież do czynienia z dwoma terminami zwrotu podatku dotyczącego jednej czynności. Czy moglibyśmy wyjaśnić tę kwestię na konkretnym przykładzie?

– Załóżmy, że podatnik po otrzymaniu 100-procentowej zaliczki wystąpi o zwrot VAT w ciągu 180 dni. Po upływie miesiąca, a więc jeszcze przed otrzymaniem zwrotu, dokona faktycznego eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy.
Dzięki temu nabędzie prawo do zwrotu podatku po 60 dniach. Temu podatnikowi więc opłaci się skorzystać z prawa do otrzymania zwrotu podatku we wcześniejszym terminie. W takiej sytuacji może on wykazać statystycznie eksport lub wewnątrz- wspólnotową dostawę za miesiąc, w którym ich dokonał (jeżeli oczywiście ma niezbędne dokumenty). Jednocześnie podatnik powinien skorygować deklarację za miesiąc, w którym wystąpił o zwrot w ciągu 180 dni po otrzymaniu zaliczki, i wystąpić o zwrot w ciągu 60 dni.

Czyli w korzystny dla siebie sposób podatnik może rozwiązać problem związany z dwoma terminami zwrotu VAT dotyczącego jednej czynności?

– Tak. Pamiętajmy jednak o tym, że jeżeli eksport nastąpi później, to taka operacja jest nieopłacalna, ponieważ podatnik otrzyma wcześniej zwrot z tytułu zaliczki.

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA