REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z 1 proc.: Premierze, podaruj podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego wystąpiły do premiera z prośbą o szybką zmianę przepisów podatkowych. Chodzi o to, by osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną liniową stawką 19 proc. mogły przekazywać organizacjom 1 proc. rocznego podatku.
Liniowo, czyli według 19-proc. stawki, z podatku za 2004 r. rozliczyło się z fiskusem prawie 200 tys. osób prowadzących działalność gospodarczą. Zapłacili w sumie ponad 5,7 mld zł podatku. Gdyby każdy z "liniowców" zdecydował się podarować 1 proc. swojego rocznego podatku, organizacje pożytku publicznego mogłyby otrzymać 57 mln zł. Mogłyby, ale nie otrzymają, bo "liniowcy" 1 proc. przekazywać nie mogą.

Oczywiście owe 57 mln zł to możliwość czysto teoretyczna, bo jak widać na przykładzie zwykłych podatników, 1 proc. podatku oddaje na razie stosunkowo niewielka część rozliczających się, choć ich liczba rośnie. Za zeszły rok do organizacji pożytku publicznego trafiło od nich 41 mln zł, choć mogło trafić prawie 300 mln zł.

Jest o co walczyć, bo na 19-proc. liniową stawkę od działalności gospodarczej przeszły osoby z wysokimi dochodami, które wcześniej, zanim wprowadzono taką formułę rozliczeń, podpadały pod stawki 30 i 40 proc.
Tego, że nie będą one mogły przekazywać organizacjom pożytku publicznego 1 proc. swojego podatku, nikt się nie spodziewał. Kiedy niemal rok temu wyszło to na jaw, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że "taka była jego intencja i tak to zostało zapisane w ustawie". Resort tłumaczył, że "od początku zapowiadał, iż stwarzając superpreferencję, jaką jest 19-proc. liniowa stawka podatku, jednocześnie zlikwiduje wszystkie, ale to wszystkie ulgi dla podatników, którzy z tej preferencji skorzystają". Zdaniem Ministerstwa Finansów możliwość przekazania 1 proc. podatku jest zaś rodzajem ulgi.

Nie zgodził się z tym rzecznik praw obywatelskich. - To nie jest żadna ulga. Nie mamy tu przecież do czynienia ze zmniejszeniem obciążeń podatkowych - stwierdził rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll i w marcu 2005 r. zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego brak możliwości przekazywania przez "liniowców" 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego.

W uzasadnieniu jego skargi czytamy, że ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nie pozostawia żadnych wątpliwości, iż prawo do przekazania 1 proc. podatku przysługuje wszystkim bez wyjątku podatnikom. Rzecznik uważa, że ustawa o PIT miała jedynie uregulować zasady przekazywania 1 proc. Nie poprzestała jednak na tym. Dodatkowo podzieliła podatników na tych, którzy ów 1 proc. mogą przekazać, oraz tych, którzy takiego prawa nie mają. W praktyce sprowadza się to do tego, że 1 proc. można przekazać od dochodów opodatkowanych według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc., a nie można od tych objętych stałą liniową stawką PIT 19 proc.

Zdaniem rzecznika doszło tu do dyskryminacji części podatników. - Złamana została jedna z podstawowych zasad konstytucji - zasada równości wobec prawa, a także powiązana z nią zasada sprawiedliwości społecznej - twierdzi prof. Zoll.

W tej chwili jego skarga czeka na rozpatrzenie przez Trybunał.

Organizacje pożytku publicznego chciałyby jednak, żeby rząd nie czekał na orzeczenie i szybko sam przygotował zmianę przepisów. Chodzi o to, by "liniowcy" mogli przekazać takim organizacjom 1 proc. swojego podatku za 2005 r. Przekonują, że jest to zmiana korzystna dla podatników, więc można by ją przeprowadzić nawet w trakcie roku, na początku 2006 r. Tłumaczą, że jeśli "liniowcy" nie dostaną możliwości darowywania 1 proc. podatku, to stracą na tym organizacje, które przekazane wpłaty spożytkować mogą na finansowanie różnorodnych inicjatyw społecznych służących dobru wspólnemu, w ten sposób straci jednak również państwo, które organizacje te wyręczają w realizacji wielu zadań publicznych.

- Domyślamy się, jakie będzie orzeczenie Trybunału. Ale chyba na nie poczekamy. Dopiero potem będziemy zmieniać przepisy. Siłą rzeczy nowe przepisy zaczną obowiązywać od 2007 r. - powiedział nam poseł PiS Artur Zawisza. Ujawnił, że w Sejmie powstał zespół na rzecz wspierania organizacji pożytku publicznego. - Wystąpiliśmy do organizacji pożytku, by przygotowały listę postulatów dla rządu, w której wskazałyby przepisy utrudniające ich działalność, nie tylko przepisy podatkowe - powiedział nam poseł Zawisza, który stanął na czele tego zespołu.

1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego nie można też odciągnąć od dochodów kapitałowych.

Piotr Skwirowski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA