REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będziemy płacili wyższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przyszłym roku nie będzie niższych stawek PIT ani waloryzacji progów podatkowych. Wspierana ma być za to polityka prorodzinna. Dodatkowe wydatki trzeba jednak sfinansować. Pomysł podwyższenia składek od osób samotnych i bezdzietnych czy wzrost akcyzy na papierosy może okazać się niewystarczający. Czy zatem zamiast spodziewanej obniżki możemy mieć podwyżkę podatków?
Mirosław Barszcz, partner w Baker & McKenzie

Nie ma takiego ryzyka, że zostaną wprowadzone nowe podatki lub będą podwyższone. W przypadku PIT lub CIT nie da się tego zrobić, bo jest za późno. Jeśli chodzi o VAT, zmiany można wprowadzić w dowolnym momencie. Wpływy z VAT wzrosną tak czy inaczej, niezależnie od podnoszenia stawki. Jeżeli zwiększymy konsumpcję, ludzie kupią więcej towarów. Nie trzeba więc zwiększać stawki, żeby uzyskać większe wpływy. Przyczynić się do tego może np. niższe oprocentowanie kredytów konsumpcyjnych, wzrost gospodarczy. Cykl koniunkturalny jest ciągle wznoszący. To wszystko będzie sprzyjało większym zakupom.
Jeśli chodzi o akcyzę, to papierosy są u nas ciągle tańsze niż w krajach Unii. Podniesienie akcyzy na papierosy, które rząd zawarł w autopoprawce do budżetu, byłoby więc raczej dorównywaniem do poziomu obciążenia tymi podatkami w UE. U nas paczka dobrych papierosów kosztuje ok. 1,5 euro, a wszędzie w Unii to jest ok. 2,5 euro. To 1 euro różnicy to właśnie akcyza.
W przypadku akcyzy są tak naprawdę dwa pola do pozyskania nowych wpływów budżetowych – papierosy i paliwo. W przypadku papierosów bardziej uzasadnione byłoby mówienie o wyrównywaniu stawek w porównaniu z unijnymi, a w przypadku paliwa o powrocie do tego, co było wcześniej, niż o formie nakładania nowych podatków. Wynika z tego, że pewnie zapłacimy więcej podatków, ale nie będą one wyższe. To znaczyć będzie, że ludziom lepiej się powodzi.

Zbigniew Chlebowski,
poseł Platformy Obywatelskiej

Zapłacimy wyższe podatki, bo nie są waloryzowane progi podatkowe w PIT. Ta waloryzacja jest blokowana już od kilku lat, a to jest ewidentna podwyżka podatków. Będziemy płacić więcej również dlatego, że dochody podatkowe w przyszłorocznym budżecie mają wzrosnąć o kilkanaście procent. W związku z tym, mimo że nic się nie mówi o nowych tytułach podatkowych, nie wierzę, że nagle zostaną zrealizowane dochody na takim wysokim poziomie. Nowymi obciążeniami podatkowymi są też wzrost akcyzy na papierosy i zapowiadany wzrost wpływów z VAT, które rząd zapisał w autopoprawce. Myślę, że rząd może także zwiększyć składki na ubezpieczenia społeczne.
Ministrowie i premier mówią, że wyższe wpływy będą wynikały m.in. ze wzrostu gospodarczego. Trzeba wziąć tu jednak pod uwagę, że ten budżet jest oparty na pewnych założeniach makroekonomicznych. Jeżeli zakładamy, że popyt, PKB, eksport i import będą na pewnym poziomie, to nie można opierać się na hipotetycznych założeniach, że będą większe wpływy, tylko trzeba mówić o założeniach, od których ustalamy budżet. To może najwyżej te wskaźniki poprawić, ale nie można na podstawie takich szacunków mówić o zwiększonych wpływach do budżetu.
Uważam więc, że zapłacimy większe podatki. Więcej, z tego, co mówi premier, wynika, że nie ma chęci obniżania podatków. Bo jeśli słyszymy, że rząd zakłada kotwicę na deficyt na poziomie 30 mld zł, a z drugiej strony chce podwyższać wydatki, to nie ma mowy o wprowadzeniu reformy podatkowej, bo wtedy muszą spaść dochody i kotwica nie zostanie utrzymana.

Notował Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA