REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wnioski dopiero w lutym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pierwsze prawidłowe wnioski o zwrot VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych będzie można złożyć w lutym. Dopiero wtedy będzie znany wskaźnik GUS potrzebny do wyliczenia maksymalnej kwoty zwrotu. Oznacza to, że podatnicy dłużej poczekają na pieniądze.
Od 1 stycznia 2006 r. osoby fizyczne będą mogły odzyskać zwrot VAT za materiały budowlane. Zwrot pieniędzy będzie dotyczył wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Ostatni wniosek będzie można złożyć nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
Warunkiem odzyskania pieniędzy będzie złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (decyduje miejsce zamieszkania). We wniosku konieczne będzie m.in. samodzielne obliczenie maksymalnej kwoty zwrotu. A to w praktyce może przysporzyć pewnych problemów.
– W przypadku osób, które nie korzystały z tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota zwrotu w okresie obowiązywania ustawy o zwrocie VAT jest równa 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej określony iloczyn – tłumaczył Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.
Niestety, przy obliczaniu tego iloczynu mogą pojawić się kłopoty, zwłaszcza dla tych, którzy zaplanowali, że złożą wniosek o zwrot VAT już w styczniu.

Kłopoty z wnioskiem

Cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jest ogłaszana przez prezesa GUS. Do wniosków składanych w I kwartale 2006 r. podstawą określenia wysokości zwrotu będzie cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za IV kwartał 2005 r. Komunikat GUS ukazuje się do końca drugiego miesiąca po każdym kwartale.
– W związku z tym należy sądzić, że wysokość wskaźnika dla inwestorów, składających wnioski w pierwszym kwartale 2006 r., będzie znana w lutym 2006 r. – twierdzi Magdalena Kobos, z Izby Skarbowej w Krakowie.
A to oznacza, że podatnicy, którzy będą musieli obliczyć iloczyn, prawidłowy wniosek będą mogli złożyć najwcześniej pod koniec lutego, choć mają do tego prawo już od 1 stycznia 2006 r.
– Osoby, które złożą wnioski przed ogłoszeniem komunikatu GUS, nie będą miały możliwości wyliczenia kwoty zwrotu VAT – wyjaśniła Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. Dodała jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po ukazaniu się komunikatu podatnicy dokonali wyliczenia i ewentualnie w razie potrzeby złożyli odpowiednią korektę wniosku zawierającą prawidłową kwotę zwrotu VAT. Jednocześnie w przypadku braku korekty wniosku organy podatkowe dokonają wyliczenia zwrotu podatku z uwzględnieniem obowiązujących limitów.

Rady dla podatników

Pracownicy organów skarbowych zdają sobie sprawę z problemów, jakie mogą pojawić się w związku ze składaniem wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane.
– Od dłuższego czasu prowadzimy kompleksowe przygotowania do akcji zwrotu różnicy VAT w budownictwie. Jeśli nie nastąpi żadna zmiana, to podatnicy będą mogli składać wnioski o zwrot podatku już od 1 stycznia, niemniej wnioski złożone w pierwszej części kwartału nie będą pełne – przekonywał Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku. Jego zdaniem nie będą się one mogły opierać na wyliczeniach uwzględniających poprawną cenę 1 mkw. ogłoszoną przez GUS – ta nie będzie jeszcze znana.
– Jedyne, co możemy zrobić, to namawiać podatników do tego, żeby wnioski składali w drugiej połowie każdego kwartału, kiedy znane są już dane GUS za poprzedni kwartał. Pozwoli to uniknąć dodatkowych formalności – przekonywał nasz rozmówca.

Jak wyliczyć kwotę zwrotu

Kwota zwrotu równa jest 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn:
• 70 mkw. i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek (w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę),
• 30 mkw. powierzchni użytkowej i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej ustalonej w taki sam sposób (gdy pozwolenie niepotrzebne).
Jeśli podatnik korzystał z odliczeń z tytułu tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota podlegająca zwrotowi wynosi 55,23 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa wcześniej.

Wskazany jest pośpiech

Ze złożeniem wniosku nie warto jednak czekać. Pośpiech jest uzasadniony, zwłaszcza jeśli podatnikom będzie zależeć na szybkim odzyskaniu podatku. Procedura dotycząca zwrotu jest długa – urząd skarbowy na wydanie decyzji o zwrocie ma 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, a na zwrot pieniędzy 25 dni od dnia wydania decyzji.
Do postępowań w sprawach zwrotu podatku będą miały zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej. Jeśli wniosek będzie niekompletny, organom podatkowym będzie przysługiwało prawo wezwania podatnika do uzupełnienia wniosku, np. o wyliczenie maksymalnej kwoty zwrotu.
– Nie oznacza to, że w przypadku, gdy we wniosku nie będzie wyliczenia tego wskaźnika czy wniosek nie zostanie uzupełniony przez podatnika w tym zakresie, wydana zostanie decyzja odmawiająca zwrotu. Żaden przepis nie stanowi wprost o możliwości odmowy zwrotu podatku z tej przyczyny – wyjaśniła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.
Co więcej, bez względu na to, jakiego wyliczenia dokona podatnik organ podatkowy będzie i tak musiał w toku postępowania podatkowego zweryfikować wyliczenie podatnika, a to oznacza powtórne wyliczenie kwoty zwrotu. Jeśli uwzględnić, że organy podatkowe będą miały 6 miesięcy na wydanie decyzji, zapewne wnioski złożone wcześniej i tak nie zostaną rozpatrzone przed datą opublikowania wskaźnika przez prezesa GUS, chociażby ze względu na konieczność weryfikacji faktur VAT i zeznania rocznego – dodała nasza rozmówczyni.
Istotny przy weryfikacji będzie nie tylko wskaźnik kwoty maksymalnego zwrotu, ale również wskaźnik zwrotu, którego wysokość jest zależna od tego, czy podatnik skorzystał z odliczeń, np. remontowych.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA