REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wnioski dopiero w lutym

REKLAMA

Pierwsze prawidłowe wnioski o zwrot VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych będzie można złożyć w lutym. Dopiero wtedy będzie znany wskaźnik GUS potrzebny do wyliczenia maksymalnej kwoty zwrotu. Oznacza to, że podatnicy dłużej poczekają na pieniądze.
Od 1 stycznia 2006 r. osoby fizyczne będą mogły odzyskać zwrot VAT za materiały budowlane. Zwrot pieniędzy będzie dotyczył wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Ostatni wniosek będzie można złożyć nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
Warunkiem odzyskania pieniędzy będzie złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (decyduje miejsce zamieszkania). We wniosku konieczne będzie m.in. samodzielne obliczenie maksymalnej kwoty zwrotu. A to w praktyce może przysporzyć pewnych problemów.
– W przypadku osób, które nie korzystały z tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota zwrotu w okresie obowiązywania ustawy o zwrocie VAT jest równa 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej określony iloczyn – tłumaczył Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.
Niestety, przy obliczaniu tego iloczynu mogą pojawić się kłopoty, zwłaszcza dla tych, którzy zaplanowali, że złożą wniosek o zwrot VAT już w styczniu.

Kłopoty z wnioskiem

Cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jest ogłaszana przez prezesa GUS. Do wniosków składanych w I kwartale 2006 r. podstawą określenia wysokości zwrotu będzie cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za IV kwartał 2005 r. Komunikat GUS ukazuje się do końca drugiego miesiąca po każdym kwartale.
– W związku z tym należy sądzić, że wysokość wskaźnika dla inwestorów, składających wnioski w pierwszym kwartale 2006 r., będzie znana w lutym 2006 r. – twierdzi Magdalena Kobos, z Izby Skarbowej w Krakowie.
A to oznacza, że podatnicy, którzy będą musieli obliczyć iloczyn, prawidłowy wniosek będą mogli złożyć najwcześniej pod koniec lutego, choć mają do tego prawo już od 1 stycznia 2006 r.
– Osoby, które złożą wnioski przed ogłoszeniem komunikatu GUS, nie będą miały możliwości wyliczenia kwoty zwrotu VAT – wyjaśniła Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. Dodała jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po ukazaniu się komunikatu podatnicy dokonali wyliczenia i ewentualnie w razie potrzeby złożyli odpowiednią korektę wniosku zawierającą prawidłową kwotę zwrotu VAT. Jednocześnie w przypadku braku korekty wniosku organy podatkowe dokonają wyliczenia zwrotu podatku z uwzględnieniem obowiązujących limitów.

Rady dla podatników

Pracownicy organów skarbowych zdają sobie sprawę z problemów, jakie mogą pojawić się w związku ze składaniem wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane.
– Od dłuższego czasu prowadzimy kompleksowe przygotowania do akcji zwrotu różnicy VAT w budownictwie. Jeśli nie nastąpi żadna zmiana, to podatnicy będą mogli składać wnioski o zwrot podatku już od 1 stycznia, niemniej wnioski złożone w pierwszej części kwartału nie będą pełne – przekonywał Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku. Jego zdaniem nie będą się one mogły opierać na wyliczeniach uwzględniających poprawną cenę 1 mkw. ogłoszoną przez GUS – ta nie będzie jeszcze znana.
– Jedyne, co możemy zrobić, to namawiać podatników do tego, żeby wnioski składali w drugiej połowie każdego kwartału, kiedy znane są już dane GUS za poprzedni kwartał. Pozwoli to uniknąć dodatkowych formalności – przekonywał nasz rozmówca.

Jak wyliczyć kwotę zwrotu

Kwota zwrotu równa jest 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn:
• 70 mkw. i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek (w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę),
• 30 mkw. powierzchni użytkowej i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej ustalonej w taki sam sposób (gdy pozwolenie niepotrzebne).
Jeśli podatnik korzystał z odliczeń z tytułu tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota podlegająca zwrotowi wynosi 55,23 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa wcześniej.

Wskazany jest pośpiech

Ze złożeniem wniosku nie warto jednak czekać. Pośpiech jest uzasadniony, zwłaszcza jeśli podatnikom będzie zależeć na szybkim odzyskaniu podatku. Procedura dotycząca zwrotu jest długa – urząd skarbowy na wydanie decyzji o zwrocie ma 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, a na zwrot pieniędzy 25 dni od dnia wydania decyzji.
Do postępowań w sprawach zwrotu podatku będą miały zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej. Jeśli wniosek będzie niekompletny, organom podatkowym będzie przysługiwało prawo wezwania podatnika do uzupełnienia wniosku, np. o wyliczenie maksymalnej kwoty zwrotu.
– Nie oznacza to, że w przypadku, gdy we wniosku nie będzie wyliczenia tego wskaźnika czy wniosek nie zostanie uzupełniony przez podatnika w tym zakresie, wydana zostanie decyzja odmawiająca zwrotu. Żaden przepis nie stanowi wprost o możliwości odmowy zwrotu podatku z tej przyczyny – wyjaśniła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.
Co więcej, bez względu na to, jakiego wyliczenia dokona podatnik organ podatkowy będzie i tak musiał w toku postępowania podatkowego zweryfikować wyliczenie podatnika, a to oznacza powtórne wyliczenie kwoty zwrotu. Jeśli uwzględnić, że organy podatkowe będą miały 6 miesięcy na wydanie decyzji, zapewne wnioski złożone wcześniej i tak nie zostaną rozpatrzone przed datą opublikowania wskaźnika przez prezesa GUS, chociażby ze względu na konieczność weryfikacji faktur VAT i zeznania rocznego – dodała nasza rozmówczyni.
Istotny przy weryfikacji będzie nie tylko wskaźnik kwoty maksymalnego zwrotu, ale również wskaźnik zwrotu, którego wysokość jest zależna od tego, czy podatnik skorzystał z odliczeń, np. remontowych.

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA