REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wnioski dopiero w lutym

REKLAMA

Pierwsze prawidłowe wnioski o zwrot VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych będzie można złożyć w lutym. Dopiero wtedy będzie znany wskaźnik GUS potrzebny do wyliczenia maksymalnej kwoty zwrotu. Oznacza to, że podatnicy dłużej poczekają na pieniądze.
Od 1 stycznia 2006 r. osoby fizyczne będą mogły odzyskać zwrot VAT za materiały budowlane. Zwrot pieniędzy będzie dotyczył wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Ostatni wniosek będzie można złożyć nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
Warunkiem odzyskania pieniędzy będzie złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (decyduje miejsce zamieszkania). We wniosku konieczne będzie m.in. samodzielne obliczenie maksymalnej kwoty zwrotu. A to w praktyce może przysporzyć pewnych problemów.
– W przypadku osób, które nie korzystały z tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota zwrotu w okresie obowiązywania ustawy o zwrocie VAT jest równa 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej określony iloczyn – tłumaczył Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.
Niestety, przy obliczaniu tego iloczynu mogą pojawić się kłopoty, zwłaszcza dla tych, którzy zaplanowali, że złożą wniosek o zwrot VAT już w styczniu.

Kłopoty z wnioskiem

Cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jest ogłaszana przez prezesa GUS. Do wniosków składanych w I kwartale 2006 r. podstawą określenia wysokości zwrotu będzie cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za IV kwartał 2005 r. Komunikat GUS ukazuje się do końca drugiego miesiąca po każdym kwartale.
– W związku z tym należy sądzić, że wysokość wskaźnika dla inwestorów, składających wnioski w pierwszym kwartale 2006 r., będzie znana w lutym 2006 r. – twierdzi Magdalena Kobos, z Izby Skarbowej w Krakowie.
A to oznacza, że podatnicy, którzy będą musieli obliczyć iloczyn, prawidłowy wniosek będą mogli złożyć najwcześniej pod koniec lutego, choć mają do tego prawo już od 1 stycznia 2006 r.
– Osoby, które złożą wnioski przed ogłoszeniem komunikatu GUS, nie będą miały możliwości wyliczenia kwoty zwrotu VAT – wyjaśniła Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. Dodała jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po ukazaniu się komunikatu podatnicy dokonali wyliczenia i ewentualnie w razie potrzeby złożyli odpowiednią korektę wniosku zawierającą prawidłową kwotę zwrotu VAT. Jednocześnie w przypadku braku korekty wniosku organy podatkowe dokonają wyliczenia zwrotu podatku z uwzględnieniem obowiązujących limitów.

Rady dla podatników

Pracownicy organów skarbowych zdają sobie sprawę z problemów, jakie mogą pojawić się w związku ze składaniem wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane.
– Od dłuższego czasu prowadzimy kompleksowe przygotowania do akcji zwrotu różnicy VAT w budownictwie. Jeśli nie nastąpi żadna zmiana, to podatnicy będą mogli składać wnioski o zwrot podatku już od 1 stycznia, niemniej wnioski złożone w pierwszej części kwartału nie będą pełne – przekonywał Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku. Jego zdaniem nie będą się one mogły opierać na wyliczeniach uwzględniających poprawną cenę 1 mkw. ogłoszoną przez GUS – ta nie będzie jeszcze znana.
– Jedyne, co możemy zrobić, to namawiać podatników do tego, żeby wnioski składali w drugiej połowie każdego kwartału, kiedy znane są już dane GUS za poprzedni kwartał. Pozwoli to uniknąć dodatkowych formalności – przekonywał nasz rozmówca.

Jak wyliczyć kwotę zwrotu

Kwota zwrotu równa jest 68,18 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn:
• 70 mkw. i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek (w przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę),
• 30 mkw. powierzchni użytkowej i ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej ustalonej w taki sam sposób (gdy pozwolenie niepotrzebne).
Jeśli podatnik korzystał z odliczeń z tytułu tzw. ulgi budowlanej lub ulgi remontowo-modernizacyjnej, kwota podlegająca zwrotowi wynosi 55,23 proc. kwoty VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959 proc. kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa wcześniej.

Wskazany jest pośpiech

Ze złożeniem wniosku nie warto jednak czekać. Pośpiech jest uzasadniony, zwłaszcza jeśli podatnikom będzie zależeć na szybkim odzyskaniu podatku. Procedura dotycząca zwrotu jest długa – urząd skarbowy na wydanie decyzji o zwrocie ma 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, a na zwrot pieniędzy 25 dni od dnia wydania decyzji.
Do postępowań w sprawach zwrotu podatku będą miały zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej. Jeśli wniosek będzie niekompletny, organom podatkowym będzie przysługiwało prawo wezwania podatnika do uzupełnienia wniosku, np. o wyliczenie maksymalnej kwoty zwrotu.
– Nie oznacza to, że w przypadku, gdy we wniosku nie będzie wyliczenia tego wskaźnika czy wniosek nie zostanie uzupełniony przez podatnika w tym zakresie, wydana zostanie decyzja odmawiająca zwrotu. Żaden przepis nie stanowi wprost o możliwości odmowy zwrotu podatku z tej przyczyny – wyjaśniła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.
Co więcej, bez względu na to, jakiego wyliczenia dokona podatnik organ podatkowy będzie i tak musiał w toku postępowania podatkowego zweryfikować wyliczenie podatnika, a to oznacza powtórne wyliczenie kwoty zwrotu. Jeśli uwzględnić, że organy podatkowe będą miały 6 miesięcy na wydanie decyzji, zapewne wnioski złożone wcześniej i tak nie zostaną rozpatrzone przed datą opublikowania wskaźnika przez prezesa GUS, chociażby ze względu na konieczność weryfikacji faktur VAT i zeznania rocznego – dodała nasza rozmówczyni.
Istotny przy weryfikacji będzie nie tylko wskaźnik kwoty maksymalnego zwrotu, ale również wskaźnik zwrotu, którego wysokość jest zależna od tego, czy podatnik skorzystał z odliczeń, np. remontowych.

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA