REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do starych rozwiązań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być m.in. materiały zgromadzone w toku postępowania karnego - wynika z założeń projektu zmian w Ordynacji podatkowej. To powrót do rozwiązań sprzed 1 września 2005 r. Projekt ustawy z 30 listopada 2005 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz Ordynacji podatkowej, jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.
W ustawie o kontroli skarbowej planowane są niewielkie zmiany. Sprowadzają się głównie do tego, że inspektorzy i pracownicy zatrudnieni w urzędach kontroli skarbowej będą mogli być upoważnieni przez generalnego inspektora kontroli skarbowej do przeprowadzenia czynności kontrolnych poza obszarem terytorialnego działania danego urzędu. To odstąpienie od rozwiązania polegającego na wyłącznym uprawnieniu GIKS do wszczęcia postępowania kontrolnego u tzw. dużego podatnika.
Bardziej istotne wydają się planowane zmiany w Ordynacji podatkowej. Projekt zakłada powrót do rozwiązań sprzed 1 września 2005 r., jeżeli chodzi o możliwości wykorzystywania w postępowaniu podatkowym materiałów dowodowych zebranych m.in. w toku postępowań karnych. Zmiana sprowadza się do wykreślenia słów „prawomocnie zakończonego postępowania karnego”, co oznacza, że w postępowaniu podatkowym będą mogły być wykorzystywane materiały z postępowań karnych, nawet tych, które nadal trwają. W uzasadnieniu projektu jako argument przemawiający za tą zmianą pojawia się zarzut, że istniejące dziś ograniczenie w postaci możliwości wykorzystywania dowodów wynikających tylko z zakończonych prawomocnie postępowań karnych utrudnia wyjaśnienie stanu faktycznego i wydłuża czas trwania postępowań podatkowych.
– To rozwiązanie jest ryzykowne. Ustalenia prokuratorskie są ustaleniami, które mogą podlegać weryfikacji. W trakcie tych ustaleń wychodzą na jaw nowe dowody czy okoliczności w sprawie. W efekcie może dojść do sytuacji, w której okaże się, że pierwotne dowody albo nie miały znaczenia, albo są zupełnie inne – powiedział Gazecie Prawnej Jerzy Bielawny, ekspert Instytutu Studiów Podatkowych. Jak podkreślił, pojawia się pytanie, co w sytuacji gdy na podstawie pierwotnych dowodów zostało już zakończone postępowanie podatkowe i wydana decyzja. Czy to oznacza, że rozstrzygnięcie podatkowe będzie wiążące dla prokuratorskiego. Przecież zasada symetrii działa w obie strony. To rozwiązanie jest o tyle niebezpieczne, że dowody niezweryfikowane, ale przyjęte w zakończonym postępowaniu podatkowym, mogą być zarówno wiążące, jak i kończące postępowanie prokuratorskie. Jerzy Bielawny pyta też: a co w takiej sytuacji z zasadą prawdy obiektywnej?
Co ciekawe, projekt zakłada dodatkowo, że materiały zebrane w toku postępowania karnego albo w sprawach o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe mogą być dowodami w postępowaniu podatkowym lub postępowaniu kontrolnym, lub kontroli podatkowej również wtedy, gdy zostały uzyskane przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej przed dniem wejścia w życie planowanych zmian.

Artykuł 181 Ordynacji podatkowej

Od 1 września 2005 r.
Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a par. 3, art. 284b par. 3 i art. 288 par. 2, oraz materiały zgromadzone w toku prawomocnie zakończonego postępowania karnego albo postępo- wania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Przepis sprzed 1 września 2005 r. oraz zapisany w projekcie.
Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a par. 3, art. 284b par. 2 i art. 288 par. 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy ominie Cię obowiązkowy KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

REKLAMA

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA