REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik musi mieć protokół

REKLAMA

Podatnik, który kupuje nowe mieszkanie lub dom i zamierza skorzystać z ulgi remontowej, powinien dysponować pozwoleniem na użytkowanie albo przynajmniej protokołem zdawczo-odbiorczym. Sama umowa przedwstępna nie wystarczy.
Jedną z istotniejszych kwestii, jaka może budzić wątpliwości podatników korzystających z ulgi remontowej jest to, od kiedy można zacząć kupować materiały premiowane ulgą przy nowym mieszkaniu. Niektórzy uważają, że momentem, do którego trzeba czekać, jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku przez dewelopera. Zdarza się jednak tak, że firma zajmująca się realizacją inwestycji wcześniej podpisuje z przyszłymi właścicielami protokół zdawczo- -odbiorczy. W takiej sytuacji nie trzeba czekać na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Interpretację, że to protokół zdawczo-odbiorczy jest wystarczający do dokonywania zakupów premiowanych odliczeniem potwierdzają organy podatkowe w wiążących interpretacjach prawa podatkowego (patrz ramka).
Protokołu nie można jednak mylić z umową przedwstępną, która zazwyczaj podpisywana jest na długo przed zakończeniem budowy i udostępnieniem lokalu podatnikowi.

Interpretacje urzędów potwierdzające prawo do ulgi po uzyskaniu protokołu

W dniu 15 marca 2004 r. strony umowy, tj. deweloper i podatniczka, podpisując protokół zdawczo-odbiorczy potwierdziły wykonanie wzajemnych zobowiązań, które były określone w umowie. Zatem odbierając mieszkanie wraz z kluczami w dniu 15 marca 2004 r. podatniczka uzyskała tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i tym samym uprawnienia do skorzystania z ulgi remontowowej – postanowienie Urzędu Skarbowego w Płocku z 19 kwietnia 2005 r., nr UPO-415-44/05/03/RL.
Przyjmując, że firma budowlana zawarła w umowie przedwstępnej klauzulę o udostępnieniu budynku mieszkalnego bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem odrębnej własności w drodze notarialnej umowy sprzedaży (o czym może świadczyć podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego), wydatki poniesione na remont tegoż budynku podatnik będzie mógł odliczyć od podatku, jednak dopiero od momentu odbioru budynku mieszkalnego, tj. od 21 czerwca 2004 r., a nie od momentu podpisania umowy przedwstępnej – postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 8 lipca 2005 r., nr IIUS PBII/415-99/05
Tytułem prawnym do lokalu mieszkalnego będzie protokół zdawczo-odbiorczy z września 2005 r. potwierdzający istnienie innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo do lokalu. Tym samym wydatki na remont i modernizację tego lokalu ponoszone po dacie przekazania lokalu protokołem zdawczo-odbiorczym będą uprawniały do odliczeń od podatku – postanowienie Urzędu Skarbowego w Iławie z 23 czerwca 2005 r., nr PD/415-11/05.

Aleksandra Tarka


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA