REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są już pierwsze zeznania

REKLAMA

Do urzędów skarbowych w całej Polsce trafiają pierwsze zeznania podatkowe za 2005 rok. Na razie nie ma kolejek. Urzędy rozpoczęły jednak akcje informacyjne, pomagają też w wypełnianiu PIT. Gdy liczba zeznań się zwiększy, urzędnicy deklarują wydłużenie godzin pracy.
Urzędy skarbowe już w ubiegłym roku przygotowywały się do rozliczeń rocznych. Wszystko po to, by zapewnić właściwą obsługę podatników w trakcie akcji rozliczania podatku.
– We wszystkich urzędach skarbowych funkcjonują od stycznia stałe telefoniczne punkty informacyjne. Zorganizowano również punkty obsługi podatników, gdzie można bezpośrednio zasięgnąć wszelkich informacji związanych z rozliczeniem podatkowym, a także pobrać właściwe formularze i broszury informacyjne – wyjaśniała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie. Podobnie jest we wszystkich województwach.
W województwie pomorskim wszyscy pracownicy wyznaczeni do obsługi podatników składających zeznania zostali przeszkoleni i przygotowani do udzielania informacji. Jak poinformowała nas Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku, 2 stycznia wszystkie urzędy były wyposażone w niezbędną liczbę formularzy zeznań, załączników i broszur. We wszystkich urzędach obsługa składających zeznania odbywa się w salach obsługi podatników, przy odrębnych okienkach. Ponadto dostarczane są druki zeznań do ZUS, gmin, starostw i większych zakładów pracy.

Wszystko w internecie

Wszyscy pracownicy izb skarbowych zachęcają podatników do korzystania z informacji zawartych w internecie.
– Na stronach internetowych izb oraz urzędów skarbowych umieszczone zostały informacje na temat zasad rozliczeń za 2005 rok, m.in. z opisem ulg, wykorzystywanych formularzy PIT i załączników czy też zasad przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – twierdzi Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie. Dodaje, że podatnicy na stronie internetowej mogą też znaleźć przykłady wypełnionych zeznań i wykaz punktów informacyjnych. Na bieżąco umieszczane są także informacje lokalne, m.in. o planowanych przez dany urząd skarbowy dyżurach dla podatników.

Wizyty informacyjne

Pracownicy Izb Skarbowych podkreślali w rozmowie z nami, że to dopiero początek okresu rozliczeniowego i ruch w urzędach skarbowych można określić jako umiarkowany. Obecnie podatnicy głównie dowiadują się o przepisy dzwoniąc lub przychodząc do urzędów lub pobierają druki zeznań.
Zdaniem Mariusza Olecha z Izby Skarbowej w Lublinie, najwcześniej składają zeznania te osoby, które wykazały nadpłatę podatku i pośpiech w rozliczeniu się z fiskusem jest w ich przypadku podyktowany zazwyczaj chęcią szybszego otrzymania zwrotu. Osoby, które podatek muszą dopłacić, na ogół odkładają wizytę w urzędzie skarbowym na termin późniejszy.
Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach oceniła, że nasilenie w składaniu PIT-ów – jak w latach poprzednich – nastąpi dopiero od połowy marca. Związane jest to również z faktem, że do końca lutego pracodawcy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyła informacje o wysokości uzyskanych dochodów za rok poprzedni.

Wydłużenie pracy

Naczelnicy urzędów skarbowych w całej Polsce planują, w razie potrzeby, wydłużenie pracy urzędów.
– W kwietniu i 2 maja będzie przedłużany czas pracy w urzędach skarbowych. Informacje o tym będą podawane w środkach masowego przekazu i w widocznym miejscu w urzędzie skarbowym – przekonywała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.
Pracownicy urzędów skarbowych deklarują także dodatkową pomoc dla osób niepełnosprawnych.
– Wzorem roku ubiegłego planujemy wystąpić z inicjatywą zorganizowania specjalnych dyżurów dla osób niewidomych i słabo widzących – powiedziała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. W Pomorskiem formularze zeznań zostaną dostarczone do zakładów zatrudniających osoby niepełnosprawne i inwalidów. W szczególnych przypadkach przewidywana jest możliwość dostarczenia formularzy zeznań osobiście przez pracowników urzędu oraz udzielenie instruktażu wypełnienia zeznania w miejscu zamieszkania osobom starszym lub niepełnosprawnym.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szukaj informacji na stronach izb skarbowych

W związku z akcją rozliczeń rocznych izby skarbowe zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje pomocne przy wypełnieniu PIT za 2005 rok. Ze stron tych można pobrać formularze podatkowe, załączniki do nich, a także broszury informacyjne. Są też porady podatkowe oraz przykłady wypełnionych zeznań. Poniżej podajemy adresy internetowe izb z odesłaniem do przygotowanych poradników.
Izba Skarbowa w Gdańsku
Informacja o przebiegu akcji rozliczeń: http://www.is.gdansk.pl/news.php?id=292
Izba Skarbowa w Olsztynie
Punkty informacyjne w sprawie zwrotu VAT: http://www.olsztyn.is. gov.pl/portal/index.php?option=content&task=view&id=1272&Itemid=
Izba Skarbowa w Białymstoku
Poradnik o rozliczeniu za 2005 rok http://www.is.biaman.pl/index.php? option=content&task=view&id=243&Itemid=65
Izba Skarbowa w Poznaniu
Opodatkowanie dochodów z pracy za granicą: http://www.is.poznan.pl/modules/Komunikaty/Dokumenty/dochody z pracy w UE.pdf
Izba Skarbowa w Bydgoszczy
Uruchomiono telefoniczny punkt informacyjny w zakresie rozliczania PIT za 2005 rok: http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/index.php?option=com content&task=view&id=636&Itemid=1
Informacje można uzyskać pod numerami: (0 52) 585 61 71 – podatek dochodowy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; (0 52) 585 61 31 – podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą; (0 52) 585 61 72 – zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Izba Skarbowa w Warszawie
Formularze podatkowe: http://www.izba-skarbowa.waw.pl/Index.htm
Izba Skarbowa we Wrocławiu
Przykłady wypełnionych zeznań podatkowych: http://www.is.wroc.pl/
Izba Skarbowa w Krakowie
Wniosek o zwrot części wydatków na materiały budowlane oraz wymagane załączniki: http://www.iskrakow.krak.pl/index.php?option=com content&task=blogcategory&id=0&Itemid=83
Izba Skarbowa w Zielonej Górze
Zasady zwrotu VAT za materiały budowlane: http://www.iszgora.mf.gov.pl/
Izba uruchomiła także telefoniczne punkty informacyjne, w których można uzyskać wyjaśnienia dotyczące zasad ubiegania się o zwrot. Informacja udziela porad w dni robocze w godzinach 10.00-14.00 pod numerami: (0 68) 456 07 45, 456 07 48, (0 95) 733 64 11.
Pozostałe adresy izb skarbowych opublikujemy jutro.

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA