REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są już pierwsze zeznania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do urzędów skarbowych w całej Polsce trafiają pierwsze zeznania podatkowe za 2005 rok. Na razie nie ma kolejek. Urzędy rozpoczęły jednak akcje informacyjne, pomagają też w wypełnianiu PIT. Gdy liczba zeznań się zwiększy, urzędnicy deklarują wydłużenie godzin pracy.
Urzędy skarbowe już w ubiegłym roku przygotowywały się do rozliczeń rocznych. Wszystko po to, by zapewnić właściwą obsługę podatników w trakcie akcji rozliczania podatku.
– We wszystkich urzędach skarbowych funkcjonują od stycznia stałe telefoniczne punkty informacyjne. Zorganizowano również punkty obsługi podatników, gdzie można bezpośrednio zasięgnąć wszelkich informacji związanych z rozliczeniem podatkowym, a także pobrać właściwe formularze i broszury informacyjne – wyjaśniała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie. Podobnie jest we wszystkich województwach.
W województwie pomorskim wszyscy pracownicy wyznaczeni do obsługi podatników składających zeznania zostali przeszkoleni i przygotowani do udzielania informacji. Jak poinformowała nas Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku, 2 stycznia wszystkie urzędy były wyposażone w niezbędną liczbę formularzy zeznań, załączników i broszur. We wszystkich urzędach obsługa składających zeznania odbywa się w salach obsługi podatników, przy odrębnych okienkach. Ponadto dostarczane są druki zeznań do ZUS, gmin, starostw i większych zakładów pracy.

Wszystko w internecie

Wszyscy pracownicy izb skarbowych zachęcają podatników do korzystania z informacji zawartych w internecie.
– Na stronach internetowych izb oraz urzędów skarbowych umieszczone zostały informacje na temat zasad rozliczeń za 2005 rok, m.in. z opisem ulg, wykorzystywanych formularzy PIT i załączników czy też zasad przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – twierdzi Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie. Dodaje, że podatnicy na stronie internetowej mogą też znaleźć przykłady wypełnionych zeznań i wykaz punktów informacyjnych. Na bieżąco umieszczane są także informacje lokalne, m.in. o planowanych przez dany urząd skarbowy dyżurach dla podatników.

Wizyty informacyjne

Pracownicy Izb Skarbowych podkreślali w rozmowie z nami, że to dopiero początek okresu rozliczeniowego i ruch w urzędach skarbowych można określić jako umiarkowany. Obecnie podatnicy głównie dowiadują się o przepisy dzwoniąc lub przychodząc do urzędów lub pobierają druki zeznań.
Zdaniem Mariusza Olecha z Izby Skarbowej w Lublinie, najwcześniej składają zeznania te osoby, które wykazały nadpłatę podatku i pośpiech w rozliczeniu się z fiskusem jest w ich przypadku podyktowany zazwyczaj chęcią szybszego otrzymania zwrotu. Osoby, które podatek muszą dopłacić, na ogół odkładają wizytę w urzędzie skarbowym na termin późniejszy.
Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach oceniła, że nasilenie w składaniu PIT-ów – jak w latach poprzednich – nastąpi dopiero od połowy marca. Związane jest to również z faktem, że do końca lutego pracodawcy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyła informacje o wysokości uzyskanych dochodów za rok poprzedni.

Wydłużenie pracy

Naczelnicy urzędów skarbowych w całej Polsce planują, w razie potrzeby, wydłużenie pracy urzędów.
– W kwietniu i 2 maja będzie przedłużany czas pracy w urzędach skarbowych. Informacje o tym będą podawane w środkach masowego przekazu i w widocznym miejscu w urzędzie skarbowym – przekonywała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.
Pracownicy urzędów skarbowych deklarują także dodatkową pomoc dla osób niepełnosprawnych.
– Wzorem roku ubiegłego planujemy wystąpić z inicjatywą zorganizowania specjalnych dyżurów dla osób niewidomych i słabo widzących – powiedziała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. W Pomorskiem formularze zeznań zostaną dostarczone do zakładów zatrudniających osoby niepełnosprawne i inwalidów. W szczególnych przypadkach przewidywana jest możliwość dostarczenia formularzy zeznań osobiście przez pracowników urzędu oraz udzielenie instruktażu wypełnienia zeznania w miejscu zamieszkania osobom starszym lub niepełnosprawnym.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szukaj informacji na stronach izb skarbowych

W związku z akcją rozliczeń rocznych izby skarbowe zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje pomocne przy wypełnieniu PIT za 2005 rok. Ze stron tych można pobrać formularze podatkowe, załączniki do nich, a także broszury informacyjne. Są też porady podatkowe oraz przykłady wypełnionych zeznań. Poniżej podajemy adresy internetowe izb z odesłaniem do przygotowanych poradników.
Izba Skarbowa w Gdańsku
Informacja o przebiegu akcji rozliczeń: http://www.is.gdansk.pl/news.php?id=292
Izba Skarbowa w Olsztynie
Punkty informacyjne w sprawie zwrotu VAT: http://www.olsztyn.is. gov.pl/portal/index.php?option=content&task=view&id=1272&Itemid=
Izba Skarbowa w Białymstoku
Poradnik o rozliczeniu za 2005 rok http://www.is.biaman.pl/index.php? option=content&task=view&id=243&Itemid=65
Izba Skarbowa w Poznaniu
Opodatkowanie dochodów z pracy za granicą: http://www.is.poznan.pl/modules/Komunikaty/Dokumenty/dochody z pracy w UE.pdf
Izba Skarbowa w Bydgoszczy
Uruchomiono telefoniczny punkt informacyjny w zakresie rozliczania PIT za 2005 rok: http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/index.php?option=com content&task=view&id=636&Itemid=1
Informacje można uzyskać pod numerami: (0 52) 585 61 71 – podatek dochodowy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; (0 52) 585 61 31 – podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą; (0 52) 585 61 72 – zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Izba Skarbowa w Warszawie
Formularze podatkowe: http://www.izba-skarbowa.waw.pl/Index.htm
Izba Skarbowa we Wrocławiu
Przykłady wypełnionych zeznań podatkowych: http://www.is.wroc.pl/
Izba Skarbowa w Krakowie
Wniosek o zwrot części wydatków na materiały budowlane oraz wymagane załączniki: http://www.iskrakow.krak.pl/index.php?option=com content&task=blogcategory&id=0&Itemid=83
Izba Skarbowa w Zielonej Górze
Zasady zwrotu VAT za materiały budowlane: http://www.iszgora.mf.gov.pl/
Izba uruchomiła także telefoniczne punkty informacyjne, w których można uzyskać wyjaśnienia dotyczące zasad ubiegania się o zwrot. Informacja udziela porad w dni robocze w godzinach 10.00-14.00 pod numerami: (0 68) 456 07 45, 456 07 48, (0 95) 733 64 11.
Pozostałe adresy izb skarbowych opublikujemy jutro.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA