REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są już pierwsze zeznania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do urzędów skarbowych w całej Polsce trafiają pierwsze zeznania podatkowe za 2005 rok. Na razie nie ma kolejek. Urzędy rozpoczęły jednak akcje informacyjne, pomagają też w wypełnianiu PIT. Gdy liczba zeznań się zwiększy, urzędnicy deklarują wydłużenie godzin pracy.
Urzędy skarbowe już w ubiegłym roku przygotowywały się do rozliczeń rocznych. Wszystko po to, by zapewnić właściwą obsługę podatników w trakcie akcji rozliczania podatku.
– We wszystkich urzędach skarbowych funkcjonują od stycznia stałe telefoniczne punkty informacyjne. Zorganizowano również punkty obsługi podatników, gdzie można bezpośrednio zasięgnąć wszelkich informacji związanych z rozliczeniem podatkowym, a także pobrać właściwe formularze i broszury informacyjne – wyjaśniała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie. Podobnie jest we wszystkich województwach.
W województwie pomorskim wszyscy pracownicy wyznaczeni do obsługi podatników składających zeznania zostali przeszkoleni i przygotowani do udzielania informacji. Jak poinformowała nas Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku, 2 stycznia wszystkie urzędy były wyposażone w niezbędną liczbę formularzy zeznań, załączników i broszur. We wszystkich urzędach obsługa składających zeznania odbywa się w salach obsługi podatników, przy odrębnych okienkach. Ponadto dostarczane są druki zeznań do ZUS, gmin, starostw i większych zakładów pracy.

Wszystko w internecie

Wszyscy pracownicy izb skarbowych zachęcają podatników do korzystania z informacji zawartych w internecie.
– Na stronach internetowych izb oraz urzędów skarbowych umieszczone zostały informacje na temat zasad rozliczeń za 2005 rok, m.in. z opisem ulg, wykorzystywanych formularzy PIT i załączników czy też zasad przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – twierdzi Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie. Dodaje, że podatnicy na stronie internetowej mogą też znaleźć przykłady wypełnionych zeznań i wykaz punktów informacyjnych. Na bieżąco umieszczane są także informacje lokalne, m.in. o planowanych przez dany urząd skarbowy dyżurach dla podatników.

Wizyty informacyjne

Pracownicy Izb Skarbowych podkreślali w rozmowie z nami, że to dopiero początek okresu rozliczeniowego i ruch w urzędach skarbowych można określić jako umiarkowany. Obecnie podatnicy głównie dowiadują się o przepisy dzwoniąc lub przychodząc do urzędów lub pobierają druki zeznań.
Zdaniem Mariusza Olecha z Izby Skarbowej w Lublinie, najwcześniej składają zeznania te osoby, które wykazały nadpłatę podatku i pośpiech w rozliczeniu się z fiskusem jest w ich przypadku podyktowany zazwyczaj chęcią szybszego otrzymania zwrotu. Osoby, które podatek muszą dopłacić, na ogół odkładają wizytę w urzędzie skarbowym na termin późniejszy.
Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach oceniła, że nasilenie w składaniu PIT-ów – jak w latach poprzednich – nastąpi dopiero od połowy marca. Związane jest to również z faktem, że do końca lutego pracodawcy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyła informacje o wysokości uzyskanych dochodów za rok poprzedni.

Wydłużenie pracy

Naczelnicy urzędów skarbowych w całej Polsce planują, w razie potrzeby, wydłużenie pracy urzędów.
– W kwietniu i 2 maja będzie przedłużany czas pracy w urzędach skarbowych. Informacje o tym będą podawane w środkach masowego przekazu i w widocznym miejscu w urzędzie skarbowym – przekonywała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.
Pracownicy urzędów skarbowych deklarują także dodatkową pomoc dla osób niepełnosprawnych.
– Wzorem roku ubiegłego planujemy wystąpić z inicjatywą zorganizowania specjalnych dyżurów dla osób niewidomych i słabo widzących – powiedziała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. W Pomorskiem formularze zeznań zostaną dostarczone do zakładów zatrudniających osoby niepełnosprawne i inwalidów. W szczególnych przypadkach przewidywana jest możliwość dostarczenia formularzy zeznań osobiście przez pracowników urzędu oraz udzielenie instruktażu wypełnienia zeznania w miejscu zamieszkania osobom starszym lub niepełnosprawnym.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szukaj informacji na stronach izb skarbowych

W związku z akcją rozliczeń rocznych izby skarbowe zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje pomocne przy wypełnieniu PIT za 2005 rok. Ze stron tych można pobrać formularze podatkowe, załączniki do nich, a także broszury informacyjne. Są też porady podatkowe oraz przykłady wypełnionych zeznań. Poniżej podajemy adresy internetowe izb z odesłaniem do przygotowanych poradników.
Izba Skarbowa w Gdańsku
Informacja o przebiegu akcji rozliczeń: http://www.is.gdansk.pl/news.php?id=292
Izba Skarbowa w Olsztynie
Punkty informacyjne w sprawie zwrotu VAT: http://www.olsztyn.is. gov.pl/portal/index.php?option=content&task=view&id=1272&Itemid=
Izba Skarbowa w Białymstoku
Poradnik o rozliczeniu za 2005 rok http://www.is.biaman.pl/index.php? option=content&task=view&id=243&Itemid=65
Izba Skarbowa w Poznaniu
Opodatkowanie dochodów z pracy za granicą: http://www.is.poznan.pl/modules/Komunikaty/Dokumenty/dochody z pracy w UE.pdf
Izba Skarbowa w Bydgoszczy
Uruchomiono telefoniczny punkt informacyjny w zakresie rozliczania PIT za 2005 rok: http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/index.php?option=com content&task=view&id=636&Itemid=1
Informacje można uzyskać pod numerami: (0 52) 585 61 71 – podatek dochodowy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; (0 52) 585 61 31 – podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą; (0 52) 585 61 72 – zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Izba Skarbowa w Warszawie
Formularze podatkowe: http://www.izba-skarbowa.waw.pl/Index.htm
Izba Skarbowa we Wrocławiu
Przykłady wypełnionych zeznań podatkowych: http://www.is.wroc.pl/
Izba Skarbowa w Krakowie
Wniosek o zwrot części wydatków na materiały budowlane oraz wymagane załączniki: http://www.iskrakow.krak.pl/index.php?option=com content&task=blogcategory&id=0&Itemid=83
Izba Skarbowa w Zielonej Górze
Zasady zwrotu VAT za materiały budowlane: http://www.iszgora.mf.gov.pl/
Izba uruchomiła także telefoniczne punkty informacyjne, w których można uzyskać wyjaśnienia dotyczące zasad ubiegania się o zwrot. Informacja udziela porad w dni robocze w godzinach 10.00-14.00 pod numerami: (0 68) 456 07 45, 456 07 48, (0 95) 733 64 11.
Pozostałe adresy izb skarbowych opublikujemy jutro.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA