REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są już pierwsze zeznania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do urzędów skarbowych w całej Polsce trafiają pierwsze zeznania podatkowe za 2005 rok. Na razie nie ma kolejek. Urzędy rozpoczęły jednak akcje informacyjne, pomagają też w wypełnianiu PIT. Gdy liczba zeznań się zwiększy, urzędnicy deklarują wydłużenie godzin pracy.
Urzędy skarbowe już w ubiegłym roku przygotowywały się do rozliczeń rocznych. Wszystko po to, by zapewnić właściwą obsługę podatników w trakcie akcji rozliczania podatku.
– We wszystkich urzędach skarbowych funkcjonują od stycznia stałe telefoniczne punkty informacyjne. Zorganizowano również punkty obsługi podatników, gdzie można bezpośrednio zasięgnąć wszelkich informacji związanych z rozliczeniem podatkowym, a także pobrać właściwe formularze i broszury informacyjne – wyjaśniała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie. Podobnie jest we wszystkich województwach.
W województwie pomorskim wszyscy pracownicy wyznaczeni do obsługi podatników składających zeznania zostali przeszkoleni i przygotowani do udzielania informacji. Jak poinformowała nas Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku, 2 stycznia wszystkie urzędy były wyposażone w niezbędną liczbę formularzy zeznań, załączników i broszur. We wszystkich urzędach obsługa składających zeznania odbywa się w salach obsługi podatników, przy odrębnych okienkach. Ponadto dostarczane są druki zeznań do ZUS, gmin, starostw i większych zakładów pracy.

Wszystko w internecie

Wszyscy pracownicy izb skarbowych zachęcają podatników do korzystania z informacji zawartych w internecie.
– Na stronach internetowych izb oraz urzędów skarbowych umieszczone zostały informacje na temat zasad rozliczeń za 2005 rok, m.in. z opisem ulg, wykorzystywanych formularzy PIT i załączników czy też zasad przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – twierdzi Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie. Dodaje, że podatnicy na stronie internetowej mogą też znaleźć przykłady wypełnionych zeznań i wykaz punktów informacyjnych. Na bieżąco umieszczane są także informacje lokalne, m.in. o planowanych przez dany urząd skarbowy dyżurach dla podatników.

Wizyty informacyjne

Pracownicy Izb Skarbowych podkreślali w rozmowie z nami, że to dopiero początek okresu rozliczeniowego i ruch w urzędach skarbowych można określić jako umiarkowany. Obecnie podatnicy głównie dowiadują się o przepisy dzwoniąc lub przychodząc do urzędów lub pobierają druki zeznań.
Zdaniem Mariusza Olecha z Izby Skarbowej w Lublinie, najwcześniej składają zeznania te osoby, które wykazały nadpłatę podatku i pośpiech w rozliczeniu się z fiskusem jest w ich przypadku podyktowany zazwyczaj chęcią szybszego otrzymania zwrotu. Osoby, które podatek muszą dopłacić, na ogół odkładają wizytę w urzędzie skarbowym na termin późniejszy.
Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach oceniła, że nasilenie w składaniu PIT-ów – jak w latach poprzednich – nastąpi dopiero od połowy marca. Związane jest to również z faktem, że do końca lutego pracodawcy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyła informacje o wysokości uzyskanych dochodów za rok poprzedni.

Wydłużenie pracy

Naczelnicy urzędów skarbowych w całej Polsce planują, w razie potrzeby, wydłużenie pracy urzędów.
– W kwietniu i 2 maja będzie przedłużany czas pracy w urzędach skarbowych. Informacje o tym będą podawane w środkach masowego przekazu i w widocznym miejscu w urzędzie skarbowym – przekonywała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.
Pracownicy urzędów skarbowych deklarują także dodatkową pomoc dla osób niepełnosprawnych.
– Wzorem roku ubiegłego planujemy wystąpić z inicjatywą zorganizowania specjalnych dyżurów dla osób niewidomych i słabo widzących – powiedziała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. W Pomorskiem formularze zeznań zostaną dostarczone do zakładów zatrudniających osoby niepełnosprawne i inwalidów. W szczególnych przypadkach przewidywana jest możliwość dostarczenia formularzy zeznań osobiście przez pracowników urzędu oraz udzielenie instruktażu wypełnienia zeznania w miejscu zamieszkania osobom starszym lub niepełnosprawnym.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szukaj informacji na stronach izb skarbowych

W związku z akcją rozliczeń rocznych izby skarbowe zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje pomocne przy wypełnieniu PIT za 2005 rok. Ze stron tych można pobrać formularze podatkowe, załączniki do nich, a także broszury informacyjne. Są też porady podatkowe oraz przykłady wypełnionych zeznań. Poniżej podajemy adresy internetowe izb z odesłaniem do przygotowanych poradników.
Izba Skarbowa w Gdańsku
Informacja o przebiegu akcji rozliczeń: http://www.is.gdansk.pl/news.php?id=292
Izba Skarbowa w Olsztynie
Punkty informacyjne w sprawie zwrotu VAT: http://www.olsztyn.is. gov.pl/portal/index.php?option=content&task=view&id=1272&Itemid=
Izba Skarbowa w Białymstoku
Poradnik o rozliczeniu za 2005 rok http://www.is.biaman.pl/index.php? option=content&task=view&id=243&Itemid=65
Izba Skarbowa w Poznaniu
Opodatkowanie dochodów z pracy za granicą: http://www.is.poznan.pl/modules/Komunikaty/Dokumenty/dochody z pracy w UE.pdf
Izba Skarbowa w Bydgoszczy
Uruchomiono telefoniczny punkt informacyjny w zakresie rozliczania PIT za 2005 rok: http://www.izba-skarbowa.bydgoszcz.pl/index.php?option=com content&task=view&id=636&Itemid=1
Informacje można uzyskać pod numerami: (0 52) 585 61 71 – podatek dochodowy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; (0 52) 585 61 31 – podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą; (0 52) 585 61 72 – zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Izba Skarbowa w Warszawie
Formularze podatkowe: http://www.izba-skarbowa.waw.pl/Index.htm
Izba Skarbowa we Wrocławiu
Przykłady wypełnionych zeznań podatkowych: http://www.is.wroc.pl/
Izba Skarbowa w Krakowie
Wniosek o zwrot części wydatków na materiały budowlane oraz wymagane załączniki: http://www.iskrakow.krak.pl/index.php?option=com content&task=blogcategory&id=0&Itemid=83
Izba Skarbowa w Zielonej Górze
Zasady zwrotu VAT za materiały budowlane: http://www.iszgora.mf.gov.pl/
Izba uruchomiła także telefoniczne punkty informacyjne, w których można uzyskać wyjaśnienia dotyczące zasad ubiegania się o zwrot. Informacja udziela porad w dni robocze w godzinach 10.00-14.00 pod numerami: (0 68) 456 07 45, 456 07 48, (0 95) 733 64 11.
Pozostałe adresy izb skarbowych opublikujemy jutro.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA