REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa z nieważnymi przepisami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W opublikowanej oficjalnie ustawie o finansach publicznych znalazły się artykuły, które Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z ustawą zasadniczą. Konstytucjonaliści uważają, że tych przepisów nie powinno być w ustawie. Podkreślają jednocześnie, że regulacje te nie obowiązują.
W ustawie o finansach publicznych znajdują się artykuły 65 ust. 1, 66 i 67, przy których umieszczono adnotacje ówczesnego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Przepisy te dotyczą możliwości przeprowadzenia audytu wewnętrznego w Sądzie Najwyższym, sądach powszechnych, administracyjnych i Trybunale Konstytucyjnym, a następnie przedstawienia wyników np. ministrowi finansów. Trybunał Konstytucyjny zakwestionował te regulacje, obawiając się, że spowodowałoby to kontrolę ministra finansów nad sądami.
Prezydent na końcu dokumentu wyjaśnił, że podpisał ustawę z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał część jej przepisów za niezgodne z ustawą zasadniczą.
– Jestem zaskoczony tym, że ustawę opublikowano z przepisami niezgodnymi z konstytucją – powiedział Gazecie Prawnej prof. Mirosław Granat, konstytucjonalista z UMCS i UKSW.

Ustawa ponownie w Trybunale Konstytucyjnym

Tymczasem ustawa o finansach publicznych znów jest w Trybunale Konstytucyjnym. Trybunał – na wniosek Samoobrony – sprawdzi konstytucyjność artykułu 122. Artykuł kwestionowany przez partię Andrzeja Leppera mówi, że rząd musi przyjąć i złożyć do Sejmu projekt ustawy budżetowej do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Konstytucja stanowi natomiast, że budżet musi być przyjęty przez parlament w ciągu czterech miesięcy od daty złożenia. Nieprzyjęcie go w terminie pozwala prezydentowi rozpisać nowe wybory.
Samoobrona – jak mówił Janusz Maksymiuk – chce mieć jasność, kiedy się liczy termin złożenia budżetu.

Dziwna praktyka

– Dziwnie to wygląda. To jest jakaś nowa praktyka – wtórował prof. Piotr Winczorek, konstytucjonalista UW.
Jak doszło do opublikowania przepisów, które nie powinny się w ustawie znaleźć? Problem tkwi w procedurach określonych w konstytucji. Prezydent nie miał wystarczająco dużo czasu, aby ustawę skierować do poprawy do Sejmu. Nie było zresztą nawet takiego przymusu. Zgodnie z art. 122 ust. 4 konstytucji, jeśli niezgodność z ustawą zasadniczą dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał nie uzna, że są nierozerwalnie z nią związane, prezydent zasięga opinii marszałka Sejmu i podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności. Skoro nie było czasu, aby Sejm zajął się ustawą, prezydent skorzystał z możliwości konsultacji i ustawę podpisał.
Jak powiedział Gazecie Prawnej przewodniczący sejmowej komisji finansów publicznych, Wojciech Jasiński, komisja sugerowała, żeby prezydent podpisał ustawę bez zakwestionowanych przepisów, bo one nie naruszają całości ustawy. Ale i tak te przepisy nie powinny znaleźć się w ustawie.
Konstytucjonaliści nie rozumieją tej praktyki.
– Nie wiem, czy wymagało to tak dużo pracy. Przecież wykreśleń dokonuje się w komputerze. Jeśli można było wstawić odnośnik, to równie dobrze można było wykreślić niezgodne artykuły – dziwił się prof. Piotr Winczorek. Jego zdaniem problem tkwi w sformułowaniu „z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z konstytucją”. Zdanie to oznacza, że należy te przepisy wykreślić z tekstu ustawy.
– Całą ustawę podpisuje prezydent i ona wchodzi w życie z wyłączeniem tych przepisów – stwierdził konstytucjonalista UW.
– Ustawa ukazała się w całości z adnotacją, że prezydent podpisał ją zgodnie z wyrokiem Trybunału, czyli że przepisy uznane za niezgodne z konstytucją nie wejdą w życie. A więc tutaj sprzeczności nie ma. Zadziwia mnie jednak praktyka, że ogłasza się przepisy zgodne i niezgodne, natomiast o zakresie niezgodności odsyła się do wyroku Trybunału – powiedział prof. Mirosław Granat. Nasi rozmówcy zgodnie potwierdzają, że opublikowane przepisy nie obowiązują.

Utraciły moc

– Utraciły moc obowiązującą w momencie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw wyroku Trybunału – poinformował konstytucjonalista UMCS i UKSW.
Co zrobić w takiej sytuacji?
– Z inicjatywą ustawodawczą powinien wystąpić prezydent – radzi profesor Winczorek. Zwraca jednak uwagę, że chodzi o coś więcej.
– Chodzi o wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Jeśli uznaje on przepisy za niezgodne z konstytucją, a potem przez długi czas nie są one nowelizowane przez Sejm, to przez takie praktyki powstają luki w prawie – podsumował.
Wojciech Jasiński nie widzi jednak potrzeby szybkiej nowelizacji.
– Z punktu widzenia całości finansów publicznych to są rzeczy trzeciorzędne. To nie jest pretekst, żeby tę ustawę nowelizować. Są w niej przepisy, które należałoby zmienić, ale z punktu widzenia jakości funkcjonowania finansów to nie jest problem – stwierdził poseł Prawa i Sprawiedliwości. Partia rządząca nie planuje na razie zmian w ustawie. Przewodniczący komisji finansów stwierdził, że najpierw trzeba sprawdzić, jak ustawa będzie funkcjonować (weszła w życie 1 stycznia tego roku). W tej chwili – jak dodał – nie dochodzą do niego sygnały o potrzebie wprowadzenia pilnych zmian.
Mimo że nowa ustawa o finansach publicznych obowiązuje dopiero od ponad miesiąca, premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiada całkiem nową.
– Nam potrzebna jest nowa ustawa o finansach publicznych, która wszystkie finanse publiczne, nie tylko budżet państwa, ale całe finanse, skupi pod większą kontrolą – powiedział w wywiadzie dla TVP1. Stwierdził, że między innymi po to do rządu weszła minister finansów Zyta Gilowska.

Co zmieniło się po wejściu w życie nowej ustawy

Tak było
głównym księgowym mogą zostać osoby ze średnim wykształceniem, kierunek rachunkowość
stara definicja funduszu celowego, ograniczająca ich powstawanie
stosowanie środków specjalnych jednostek sektora finansów publicznych
Tak jest
głównym księgowym mogą zostać osoby ze średnim wykształceniem ekonomicznym, biegli rewidenci i posiadający uprawnienia obywatele z innych krajów UE
nowa definicja, powracająca do ustawy z 1998 roku, nie ogranicza powstawania funduszy celowych
środki specjalne zastąpiono rachunkiem dochodów własnych

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA