REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć wydatki za internet

REKLAMA

Podatnicy z ulgi na internet będą korzystać po raz pierwszy. Maksymalnie odliczą do 760 zł, pod warunkiem jednak, że w ciągu roku ponieśli wydatki na internet i mogą je udokumentować imienną fakturą VAT.

Ulga internetowa obowiązuje od 1 stycznia 2005 roku. Zanim podatnicy skorzystają z niej po raz pierwszy w zeznaniu rocznym, warto przypomnieć warunki, które uprawniają do odliczenia. Odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet. Korzystanie z sieci internetowej może odbywać się zarówno w mieszkaniu, jak i domu. Ważne jest jednak to, że musi to być miejsce zamieszkania podatnika. Zwróćmy uwagę, że nie chodzi tu o miejsce zameldowania. Odliczenie nie jest uzależnione również od posiadania tytułu prawnego do lokalu. Wystarczy, że podatnik przebywa (mieszka) w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Maksymalnie podatnik może odliczyć wydatki w wysokości 760 zł. W przypadku małżonków limit ten nie jest łączny. Oznacza to, że zarówno mąż jak i żona mogą skorzystać z własnego limitu.
76 DNI zostało na złożenie zeznania za 2005 rok
WARTO WIEDZIEĆ
Wydatki na internet podatnicy odliczają w załączniku PIT/O.

Uwaga na fakturę
Jak każda ulga, również i ulga na internet musi być udokumentowana. Ustawodawca stawia jednak w tym przypadku wyższe wymagania. Żeby odliczyć ulgę internetową, konieczna jest faktura VAT.
Przepis określający sposób dokumentacji znacznie ogranicza możliwość skorzystania z ulgi niektórym podatnikom. Przede wszystkim kłopoty z odliczeniem mogą mieć osoby, które wynajmują lokum, w którym zainstalowany jest internet. Mimo że wynajmowane mieszkanie jest miejscem zamieszkania najemcy i to on płaci za internet, to najczęściej faktury za usługi wystawiane są na właściciela. Ściśle mówiąc, w takiej sytuacji ani najemca nie może skorzystać z ulgi, bo nie ma faktury na swoje nazwisko, ani wynajmujący, bo to nie on ponosił wydatki na internet.
Sprawa komplikuje się także w przypadku współdomowników. Jeżeli w rodzinie skorzystać z ulgi chce więcej niż jedna osoba, konieczne będzie zamówienie osobnych imiennych faktur. Jeżeli użytkownikiem internetu są małżonkowie, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Taka sama zasada zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów dotyczy także pozostałych domowników. Jeżeli z ulgi internetowej chciałoby skorzystać dziecko, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony wydatek z tytułu korzystania z internetu. Brak faktury w każdym przypadku będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia (pismo Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. nr PB5/MC-033-29-368/05).

Może być przelew
Wielu podatników ma wątpliwości, czy może skorzystać z ulgi internetowej dokonując opłat stałym przelewem bankowym czy przy pomocy konta internetowego. Z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie. W obu przypadkach jednak podatnik musi przede wszystkim posiadać imienną fakturę, w oparciu o którą dokonywany jest przelew.
Jeżeli sami dokonujemy płatności za pomocą przelewu internetowego, potwierdzeniem dokonania wpłaty może być załączony do faktury wydruk komputerowy. Musi jednak z niego jednoznacznie wynikać:
• kwota dokonanej wpłaty,
• imię i nazwisko wpłacającego,
• data poniesienia wydatku,
• tytuł wpłaty,
• numer faktury, której wpłata dotyczy.
760 zł tyle podatnik korzystający z ulgi na internet może maksymalnie odliczyć.
Aleksandra Tarka


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA