REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie dni na PIT

REKLAMA

Już tylko sześć dni zostało na sporządzenie i przekazanie pracownikom formularzy stanowiących informację o uzyskanych przez nich w ubiegłym roku zarobkach.
Przepisy podatkowe nakładają na przedsiębiorców oraz inne podmioty wypłacające w ciągu roku pieniądze dla pracowników i zleceniobiorców obowiązek sporządzenia formularzy podatkowych. Formularze należy przesłać podatnikowi, czyli pracownikowi, zleceniobiorcy lub innej osobie, której zostały wypłacone pieniądze, oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszania podatnika. W przypadku gdy wypłacono należności osobom zagranicznym, druki przesyła się tym osobom oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Rozlicza pracodawca

W pierwszej kolejności przedsiębiorcy zatrudniający pracowników powinni przygotować informację PIT-11 lub roczne rozliczenie na druku PIT-40. Formularze te określają należności ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych (ze stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy). Informację PIT-11 pracodawcy sporządzają zawsze dla każdego zatrudnionego u siebie pracownika. Roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika PIT-40 sporządza się tylko wtedy, gdy pracownik wyrazi taką chęć. Uzależnione to jest jednak od wcześniejszego złożenia pracodawcy odpowiedniego oświadczenia. Oświadczenie to (PIT-12) składa podatnik do 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym. Oznacza to, że jeśli pracownik chciał, by za 2005 rok rozliczył go pracodawca, powinien takie oświadczenie złożyć do 10 stycznia 2006 r. Jeśli tego nie zrobił, otrzyma od zakładu pracy informację PIT-11. Zarówno jeden, jak i drugi formularz pracodawca powinien sporządzić i przekazać do końca lutego.

Druk od zleceniodawcy

– Przepis ustawy mówi, że pracodawca jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu imienną informację PIT-11. Oznacza to, że w tym terminie pracodawca musi ją zarówno sporządzić, jak i doręczyć – zwraca uwagę Dorota Barcicka z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego. Trzeba się więc spieszyć, bo zostało zaledwie kilka dni na dopełnienie formalności.
Do końca lutego przedsiębiorcy i inne podmioty, które wypłacały w ciągu roku wynagrodzenia zleceniobiorcom, muszą sporządzić wypełnione formularze PIT-8B. Informacja PIT-8B stanowi jeden druk z informacją PIT-11 i oznaczona jest jako PIT-11/8B. W celu wykazania, jaki formularz wypełniamy, przedsiębiorca powinien skreślić niepotrzebne oznaczenie w nazwie druku. W zależności od skreślonego oznaczenia formularz PIT-11/8B będzie stanowił albo informację PIT-11 (wypełnianą dla pracowników), albo informację PIT-8B (wypełnianą dla zleceniobiorców). Gdy pieniądze wypłacone są przez instytucje, od których podatnik uzyskuje przychody w ramach pełnienia obowiązków społecznych lub obywatelskich do wypełnionego PIT-8B powinien być załączony PIT-R.
W przypadku wypłaty osobom zagranicznym należności opodatkowanych ryczałtowo, np. zleceniobiorcom, z tytułu odsetek, należności licencyjnych przedsiębiorca musi do końca lutego sporządzić informację IFT-1R.

Inne formularze

Odpowiednie formularze do końca lutego muszą przygotować również inne podmioty z tytułu wypłaconych przychodów. Organizacje i jednostki wypłacające stypendium powinny wystawić informację PIT-8S lub ewentualnie roczne rozliczenie PIT-40.
Organ rentowy (ZUS, KRUS) wystawia z tytułu wypłaconych rent i emerytur informację PIT-11A lub rozliczenie roczne PIT-40A.
Z końcem lutego mija też termin do złożenia druków przez podmioty, które nie są ani pracodawcami, ani zleceniodawcami i nie występują w roli płatników podatków.
Podmiot niebędący płatnikiem np. biuro maklerskie jest zobowiązany do końca lutego przesłać informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C. Informację taką powinien też przesłać przedsiębiorca, który wypłaca przychody z innych tytułów niż praca lub zlecenie. Dotyczy to np. przychodów wypłacanych emerytom przez ich dawny zakład pracy jako zapomogi z tytułu trudnej sytuacji materialnej czy podeszłego wieku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

REKLAMA