REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus skontroluje firmy budowlane, restauracje i mechaników samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Fiskus skontroluje firmy budowlane, restauracje i mechaników samochodowych
Fiskus skontroluje firmy budowlane, restauracje i mechaników samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

"Stop szarej strefie" to najnowsza akcja Krajowej Administracji Skarbowej. Skarbówka szczególnie przyjrzy się podatnikom w branży budowlanej, gastronomicznej i motoryzacyjnej (naprawa pojazdów). Paweł Cybulski, wiceminister finansów i zastępca szefa KAS informuje, że od 25 października 2018 r. podatnicy z tych branż otrzymają pisma z organów podatkowych przypominające o obowiązkach podatkowych, zagrożeniu związanym z szarą strefą i możliwości korekty podatku z własnej inicjatywy. Po ok. 2 tygodniach rozpoczną się kontrole.

Cybulski powiedział w rozmowie z PAP, że zdecydowanych działań z szarą strefą oczekują przede wszystkim przedsiębiorcy. "Odbyliśmy wiele spotkań z firmami, które domagają się podjęcia zdecydowanych działań przeciw szarej strefie" - powiedział Cybulski. Wyjaśnił, że chodzi o to, aby wszyscy prowadzący działalność gospodarczą mieli takie same obowiązki, jak i prawa, co zagwarantuje uczciwą konkurencję.

REKLAMA

"Nie może być tak, że jedni uczciwie rozliczają się z podatków, a inni ich nie płacą, czym zaburzają konkurencję" - powiedział wiceminister.

Wyjaśnił, że odnośnie wielkości szarej strefy resort finansów polega na szacunkach Głównego Urzędu Statystycznego, a z nich wynika, że największy udział w szarej strefie w Polsce mają trzy branże: budowlana, gastronomiczna i motoryzacyjna. Odpowiadają one za ponad połowę szarej strefy.

Polecamy: Komplet podatki 2019

REKLAMA

"Mamy coraz lepsze systemy analityczne, dzięki którym jesteśmy w stanie wytypować podmioty, w których potencjalnie mogły zaistnieć nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych, a branże stanowiące największą część szarej strefy chcemy uporządkować w pierwszej kolejności" - zadeklarował wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Rozpoczynamy akcję +Stop szarej strefie+. Na zasadzie przyjazności działań, otwartości na podatników chcemy dać szanse tym, którzy nie rozliczają się w sposób poprawny lub nawet celowo unikają stosowania przepisów podatkowych. Dzięki analizom wiemy, które podmioty mogą działać w szarej strefie i wiedzę tę wykorzystamy w ewentualnych kontrolach podatkowych. Ale zanim je podejmiemy chcemy poinformować firmy, że wiemy o zjawisku, jednak dajemy czas na poprawienie rozliczeń z urzędem skarbowym" - wyjaśnił Cybulski.

REKLAMA

Wiceminister poinformował, że w czwartek 25 października 2018 r. urzędy skarbowe zaczną wysyłać do wszystkich przedsiębiorstw działających w tych trzech branżach pisma od szefa KAS Mariana Banasia informujące o obowiązkach podatkowych i zagrożeniu związanym z szarą strefą. Fiskus wskaże przy tym na możliwość złożenia korekty podatku i zapłaty zaległości wraz z odsetkami - w przypadku firm, które uznają, że popełniły błędy. Pozwoli to uniknąć im kontroli podatkowej, której konsekwencje mogą być dla przedsiębiorcy o wiele bardziej dotkliwe.

Cybulski powiedział, że przedsiębiorcy dostaną około dwóch tygodni na refleksję dotyczącą swoich rozliczeń podatkowych i ewentualne podjęcie czynności naprawczych. "To nie znaczy, że przez dwa tygodnie nie będziemy podejmowali żadnych kontroli. Będziemy działać planowo, tak jak dotychczas, natomiast w ramach akcji +Stop szarej strefie+ nasze kroki będą podejmowane w sposób zdecydowanie bardziej intensywny" - zaznaczył wiceminister.

Podkreślił, że systemy analityczne MF i wdrożone już narzędzia nakierowane na uszczelnienie systemu podatkowego np. JPK, pozwalają typować podatników, których cechy mogą wskazywać na uchylanie się od opodatkowania. W stosunku do takich podmiotów KAS podejmuje czynności sprawdzające i kontrolne. Cybulski zaznaczył, że resort zakłada jednak, iż zdecydowana większość podatników jest uczciwa i rzetelnie rozlicza się z fiskusem.

Jak wyjaśnił dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk, w działaniach resortu finansów nakierowanych na szarą strefę nie chodzi o drobne kwoty, nieewidencjonowaną sprzedaż np. na bazarach, ale o niezgodną z prawem działalność na dużą skalę.

"Obserwujemy gastronomię; widzimy, że ten rok był bardzo dobry dla branży, ale w deklarowanych obrotach aż takich sukcesów nie widać. W branży motoryzacyjnej wiele zakładów nawet nie przekracza kwoty 200 tys. zł obrotów, a ich rentowność jest bardzo niska. Z drugiej strony nikogo z nas nie dziwi, że na usługę czasami trzeba czekać nawet kilka lub kilkanaście dni w związku z dużą liczbą klientów.  - wyjaśnia Krawczyk.

Dodał, że problemem w tej branży jest również szara strefa funkcjonująca  w obszarze internetowego handlu częściami samochodowymi z czego skutkami zmagają się uczciwie płacący podatki przedsiębiorcy. Nie są oni w stanie zaoferować cen nawet zbliżonych do konkurentów, którzy unikają opodatkowania.

"W tym przypadku często mówimy o bardzo dużych obrotach, sprzedawcach którzy regularnie zmieniają tożsamość w sieci, ale w gruncie rzeczy cały czas prowadzą ten sam rodzaj działalności. To nie jest szara strefa, która jakoś próbuje wiązać koniec z końcem, ale dobrze zorganizowana dochodowa działalność" - tłumaczy Krawczyk.

Innym przykładem jest działalność części firm budowlanych – zaznaczył. W jednym z przypadków firma budowlana, która prawie nie deklaruje obrotów z tytułu świadczonych usług, była wykonawcą kompleksowych robót budowlanych co najmniej w kilku budynkach w ciągu roku.(PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA