REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet zadaniowy daje szansę na oszczędności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie budżetu zadaniowego. Dzięki temu nastąpią rewolucyjne zmiany. Pieniądze będą przeznaczane na realizację konkretnych zadań, które są ustalone w budżecie. Nie jest to jednak proste zadanie.
Jak powiedział prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, Francja na przygotowanie i wdrożenie reformy systemu finansów publicznych, a więc przejście na budżet zadaniowy, potrzebowała pięciu lat. Jego zdaniem wprowadzenie systemu w Polsce potrwa minimum tyle, ile we Francji. Podobnego zdania są również inni eksperci i sama minister finansów Zyta Gilowska. Doktor Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową potwierdza, że na wdrożenie systemu w Polsce potrzeba kilku lat, ale podkreśla, że pracę należy zacząć już teraz.

Koncepcja budżetu

Budżet zadaniowy to odejście od koncepcji budżetu klasycznego, który funkcjonuje obecnie, a więc przekazywania pieniędzy do ministerstw i jednostek samorządu terytorialnego, które następnie rozdysponowują środki według własnych planów finansowych. Rodzi to negatywne skutki zarówno dla budżetu, jak i całego sektora finansów publicznych.
– Obecne finansowanie i ocena realizacji planu wydatków budżetowych jednostek prowadzi do sytuacji, kiedy jednostki wydatkują środki na siłę – mówi prof. Eugeniusz Ruśkowski. Taki sposób wydatkowania środków jest więc marnotrawieniem pieniędzy, które mogą być potrzebne do realizacji innych zadań.
Teraz jeśli jednostka nie wykorzysta w pełni przyznanych jej środków, oznacza to, że źle nimi rozporządza. Co więcej, budżet takiej jednostki na następny rok jest ustalany na podstawie roku poprzedniego. Nic dziwnego, że pod koniec roku wszyscy starają się na siłę zrealizować założony plan. Takie sytuacje może wyeliminować nowa ustawa o finansach publicznych, a także wprowadzenie budżetu zadaniowego.

Na zadaniach można zyskać

Główną zaletą takiego budżetu jest planowanie wydatków i wydawanie środków na konkretne zadania.
– Budżetu zadaniowego nie dzieli się na resorty, według skali wydatków z ubiegłego roku, tylko według zaprogramowanych celów i programów ich realizacji. Chodzi o to, aby wyznaczać konkretne cele i finansować je w miarę ich realizacji, a potem mierzyć jakość realizacji tych celów – wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski.
Inny ekspert, dr Wojciech Misiąg twierdzi, że budżety zadaniowe to część ujawniania finansów publicznych.
– Fakt, że w budżecie zostaną pokazane zadania, które rząd będzie chciał zrealizować, skłoni do zastanowienia się, na co wydać publiczne pieniądze – uważa nasz rozmówca. Dodaje, że koncepcja polega na tym, że do każdego wydatku dodaje się opis zadania i wskaźniki, które muszą być zrealizowane, aby uznać, że zadanie zostało zrealizowane. To znaczy, że jest wykaz zadań i do każdego zadania miernik jego wykonania – podkreśla.
Ujęcie budżetu według zadań ma spowodować oszczędności. Dzięki takiemu rozwiązaniu można np. wyeliminować zbędne zadania. Minister Zyta Gilowska liczy również na znalezienie rezerw istniejących w finansach publicznych. W przejściu na budżet zadaniowy i uniknięciu problemów może pomóc m.in. doświadczenie jednostek samorządowych, np. Krakowa, w którym budżet zadaniowy już funkcjonuje.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Doświadczenia z Krakowa

Władze miasta chwalą przejście na budżet zadaniowy. Jak powiedziała Gazecie Prawnej Jadwiga Barcentewicz, dyrektor wydziału budżetowego urzędu miasta Krakowa, radni i mieszkańcy wiedzą teraz, ile pieniędzy miasto przeznacza na remonty dróg, utrzymanie zieleni i inne zadania. Jednocześnie w budżecie ujęty jest koszt realizacji zadania, a więc to, ile kosztuje praca urzędników – zachwala nasza rozmówczyni.
Z doświadczeń Krakowa mogą skorzystać twórcy systemu zadaniowego w budżecie centralnym. Należy jednak mieć świadomość problemów, jakie będą musieli rozwiązać.

Problemy z wdrażaniem

Doktor Wojciech Misiąg dostrzega dwa podstawowe problemy. Po pierwsze, kłopot może sprawić ustalenie wskaźników do zadań.
– Jeśli zostaną ustalone niewłaściwe wskaźniki, może to spowodować więcej szkody niż pożytku – podkreśla. Kłopoty może również sprawić system pomiarowy.
– Musimy opracować system ewidencyjny, który pozwoli na kontrolę wykonania wskaźników – dodaje.
Poza tymi problemami dr Misiąg zwraca uwagę na konieczność przełamania barier w administracji. Na pewno znajdą się kierownicy, którzy stwierdzą, że ich zadań nie da się zmierzyć.
Do projektu wdrażania budżetu zadaniowego pozytywnie nastawieni są również posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych.

Posłowie są „za”

Posłowie wszystkich opcji parlamentarnych uważają, że budżet zadaniowy jest potrzebny.
– Ważne jest przy tym wprowadzenie elementów planowania wieloletniego. W tej chwili mamy taką sytuację, że budżet jest na jeden rok, a inwestycje na kilka lat. Tymczasem większość zadań powinna być rozpatrywana w perspektywie wieloletniej. Propozycje, o których mówi prof. Gilowska, są jak najbardziej celowe, a nawet konieczne – powiedziała Gazecie Prawnej przewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Aleksandra Natalli-Świat z PiS. Swoje poparcie deklaruje również jej zastępca, Stanisław Stec, poseł SLD.
– Wprowadzenie budżetu zadaniowego oczywiście zasługuje na poparcie. Zmiana nie spowoduje może wielkich oszczędności, jednak ważne jest już samo określenie celów, które budżet ma realizować – powiedział poseł Sojuszu.
O korzyściach płynących z przejścia na budżet zadaniowy, takich jak: oszczędności i większa kontrola wydatków budżetowych, przekonana jest również Gabriela Masłowska z LPR. Zastępca przewodniczącej komisji, Renata Rochnowska z Samoobrony uważa natomiast, że budżet zadaniowy można wprowadzić jeszcze w tej kadencji Sejmu (chyba że wcześniej zostanie rozwiązany). Poparcie zadeklarowała również Krystyna Skowrońska z PO, ale narzekała, że minister finansów Zyta Gilowska nie znalazła jeszcze czasu, aby się spotkać z komisją.
– Budżet zadaniowy to rozwiązanie nowoczesne i potrzebne, ale nie mamy jeszcze żadnej informacji co do szczegółów planów Ministerstwa Finansów – podsumowała.

ANALIZA
Wprowadzenie budżetu zadaniowego przyczyni się do większej przejrzystości wydatków i dochodów państwa. Konieczne będzie jednak rozwiązanie kilku problemów. Najtrudniejsze będzie przełamanie oporu jednostek lub ich kierowników do wdrożenia systemu. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dojdzie do przedterminowych wyborów parlamentarnych, opóźni to prace związane z przejściem na nowoczesny system budżetowy.

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA