REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesność na razie zbyt droga

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają trudności ze stosowaniem w praktyce przepisów dotyczących faktur elektronicznych. - Problem polega na tym, że są to rozwiązania zaawansowane technicznie, ale trudne do zastosowania dla wielu firm. Ponadto na rynku nie ma systemów technologicznych przeznaczonych specjalnie dla małych firm. Chodzi o to, że istniejące rozwiązania są zbyt drogie - powiedział Gazecie Prawnej Tomasz Kassel, starszy menedżer z zespołu VAT w PricewaterhouseCoopers.
Kosztowny e-podpis

Obecnie na rynku funkcjonuje podpis elektroniczny, bez którego e-faktura jest nieważna. Przepisy stanowią, że podpis musi mieć specjalną kwalifikację, którą obecnie w Polsce wydają tylko cztery firmy. Średni koszt zakupu zestawu do podpisu elektronicznego to około 450 zł. Problem polega jednak na tym, że z jednego zestawu może korzystać tylko jedna osoba, z imienia i nazwiska, co powoduje – jak przyznaje Tomasz Kassel – że zastosowanie podpisu ma obecnie znacznie ograniczony charakter. Rodzi to negatywne dla firm konsekwencje.

REKLAMA

Autopromocja

– Stosunkowo wysokie ceny kwalifikowanego e-podpisu powodują, że popyt na to rozwiązanie jest niewielki. Jednocześnie, brak konkurencji wśród firm uprawnionych do wydawania kwalifikowanych certyfikatów i bezpiecznych e-podpisów dodatkowo przyczynia się do pozostawienia cen na obecnym poziomie – powiedział ekspert.

Utrudnienia prawne

Poza problemami technologicznymi istnieją również utrudnienia prawne. Po pierwsze, przepisy mogą być różnie interpretowane. Firmy zamierzające stosować e-faktury nie mają pewności, czy przyjęte przez nie rozwiązania są zgodne z przepisami. Po drugie, istnieją sprzeczności między uregulowaniami dotyczącymi e-faktur i faktur papierowych. Ponadto polskie przepisy dotyczące zwykłych faktur są sprzeczne z unijnymi. Chodzi np. o wymóg zamieszczenia na fakturze „kwoty słownie”. Ma to swoje konsekwencje dla e-faktur, ponieważ zamieszczenie „kwoty słownie” jest problemem dla programów komputerowych.

System e-faktur – zdaniem naszego rozmówcy – mógłby zostać uproszczony poprzez upowszechnienie podpisu elektronicznego.

Potrzebne poprawki

– Technologia e-podpisu stałaby się dużo bardziej powszechna, gdyby wprowadzono możliwość stosowania zwykłego podpisu elektronicznego – powiedział Tomasz Kassel. Jednak to nie koniec zmian, które muszą nastąpić. Polskie firmy, zwłaszcza małe, nie mają ciągle dostępu do internetu. Wniosek z tego taki, że należy poprawić kilka elementów: przepisy, dostęp do internetu i mentalność, aby przedsiębiorcy nie bali się nowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne rozwiązania podatków to nie tylko e-faktury, ale również poważne projekty administracyjne, takie jak e-podatki.

Internetowa administracja

Już od połowy sierpnia podatnicy będą mogli przesyłać podstawowe deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych w formie elektronicznej. Natomiast od początku 2008 roku powinna nastąpić całkowita obsługa podatników drogą elektroniczną, a więc również możliwość korygowania zeznań i sprawdzania, w jakim stopniu rozpatrzono już sprawę.

Z naszych informacji wynika, że prace dotyczące wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w Ministerstwie Finansów przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie zespół pracujący nad systemem przygotowuje się m.in. do przeprowadzenia programu pilotażowego. Jeśli więc wszystko będzie realizowane jak do tej pory, 16 sierpnia Polacy powinni korzystać z elektronicznych form.

Narzędzia dla doradców

Z dobrodziejstw narzędzi elektronicznych od dawna korzystają także doradcy podatkowi. Mają oni do dyspozycji wiele programów komputerowych, które zawierają tysiące orzeczeń organów podatkowych, a także przepisy i programy do tworzenia zeznań. Ponadto mogą oni korzystać z wortali internetowych poświęconych podatkom.
– Wszystko zmierza w tę stronę, aby sprawy podatkowe były załatwiane tylko za pomocą elektronicznych form przekazu. To samo nastąpi w relacjach podatnik – doradca podatkowy – urząd skarbowy. To jest tylko kwestia czasu, innej drogi nie ma – przekonuje Dariusz Malinowski, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

GALERIA ŚWIATOWYCH FIRM

Firmy outsourcingowe oferują m.in. usługi finansowe, księgowe, IT oraz badawczo-rozwojowe (R&D). W Polsce działają głównie w imieniu rodzimych firm – dużych korporacji. Outsourcing stanowi klucz do sukcesu dzięki ograniczaniu kosztów i profesjonalnej obsłudze. Nie licząc call centers, w naszym kraju działa kilkadziesiąt takich centrów usługowych. Ze ścisłej światowej czołówki swoje placówki mają Citigroup, General Electric i Shell, centrum oprogramowania w Warszawie tworzy Microsoft, a IBM już pod koniec 2005 roku zainaugurował w Krakowie laboratorium informatyczne. Dużą popularnością cieszą się centra finansowo-księgowe, ostatnio uruchomiono taki ośrodek tytoniowego potentata Philip Morrisa w Krakowie, i koncernu kosmetycznego Avon w Warszawie, obsługujących wielotransakcyjne procesy finansowe lokalnych działów tych firm w Europie i innych rejonach świata. Ocenia się, że w centrach i ośrodkach offshoringowych (BPO) w Polsce pod koniec 2010 roku znajdzie pracę 550 tys. osób.

Skorzystają księgowi

Z narzędzi elektroniczych korzystają również księgowi. Poza wortalami poświęconymi rachunkowości, korzystają oni w pracy z programów znacznie ułatwiających księgowanie w książce przychodów i rozchodów i księgach handlowych. Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group, powiedział Gazecie Prawnej, że patrząc na rynek outsourcingu księgowego można powiedzieć, że informatyzacja firm spowodowana jest coraz większymi wymaganiami klientów.

– Standardem jest już dostęp do danych firmy on-line. Dzięki rozwiązaniom informatycznym łatwiejsza jest współpraca z firmami, które mają wiele oddziałów. Normą staje się również księgowość na odległość, a więc obecność księgowego w biurze nie jest już niezbędna – powiedział Radosław Osmólski. Uważa on jednak, że Polska jest jeszcze na etapie pośrednim.

Zaawansowany etap

– Można sobie wyobrazić etap najbardziej zaawansowany, czyli posługiwanie się jedynie dokumentami elektronicznymi – stwierdził prezes FPA Group. Zwraca jednak uwagę na pewne bariery, które trzeba przełamać.

– Istnieje potrzeba, aby oryginały dokumentów były w miejscu, gdzie się je księguje. Przeszkodą w rozwijaniu elektronicznej księgowości jest również dość wysoka cena programów – powiedział.

Szerokie zastosowanie e-faktur może się również przyczynić do przyciągnięcia kolejnych firm outsourcingowych zajmujących się księgowością. Firmy te zatrudniają już dziś tysiące pracowników, a kolejne korporacje z Europy Zachodniej chcą przenosić swoją księgowość do Polski.

POSTULUJEMY

• Przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu dotyczącym e-faktur.
• Wydanie jednego rozporządzenia dotyczącego faktur elektronicznych i papierowych.
• Dostosowanie prawa polskiego do wymogów unijnych (eliminując na fakturach „kwoty słownie”).


Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA