REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć dopłaty składając kilka PIT-ów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wielu podatników składa dwa lub nawet trzy zeznania roczne. Często z jednego z nich wynika nadpłata podatku, natomiast w drugim wykazany jest podatek do zapłaty. Nie musi to jednak oznaczać konieczności wpłacenia podatku z jednego zeznania i oczekiwania przez trzy miesiące na zwrot nadpłaty z drugiego.
Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość zaliczenia nadpłaty na poczet innego zobowiązania podatkowego. Teoretycznie organ podatkowy może dokonać tego z urzędu. W praktyce jednak, ze względu na skomplikowane przepisy i natłok prac w urzędach w ostatnim miesiącu rozliczeń, lepiej jest wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Ponieważ urząd ma miesiąc na jego rozpatrzenie, a termin płatności podatku upływa 2 maja, wniosek warto złożyć jeszcze w marcu. W ten sposób przed upływem ostatecznego terminu rozliczenia podatnik powinien otrzymać postanowienie stwierdzające zarachowanie nadpłaty na poczet podatku. Dokument ten daje mu pewność, że rozliczenia za 2005 rok dokonał prawidłowo.

Zarachowanie z urzędu

Ordynacja podatkowa reguluje zasady zaliczania nadpłaty na poczet zobowiązań podatkowych. Jednym ze sposobów wygaśnięcia zobowiązania jest zaliczenie na jego poczet nadpłaty lub zwrotu podatku. Nadpłata w podatku dochodowym powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego. Jednak samo złożenie zeznania nie jest wystarczające. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych urząd skarbowy musi wydać postanowienie. Podobnie jak w innych sprawach urząd ma na to miesiąc. I tutaj pojawia się problem. Jeśli podatnik złoży zeznanie w kwietniu, to może zdarzyć się sytuacja, że postanowienie o zaliczeniu nadpłaty zostanie wydane dopiero w maju. A to oznacza, że z formalnego punktu widzenia niezapłacenie podatku wynikającego z zeznania może być uznane za postępowanie nieprawidłowe. Możliwa jest też inna sytuacja. Po wydaniu postanowienia może okazać się, że nadpłata została zarachowana na poczet zaległości, o których podatnik nawet nie wiedział.

Najpierw zaległości

Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu. Podatnicy, którzy nie złożą żadnego wniosku, a ciążą na nich zobowiązania z różnych tytułów, muszą liczyć się z tym, że nadpłata zostanie zaliczona na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności.

Z przepisów wynika więc, że organ podatkowy powinien z urzędu zaliczyć nadpłatę na poczet zobowiązań. Jeżeli podatnik nie złoży odpowiedniego wniosku, nie może być jednak pewny, czy nie zostanie ona zaliczona na poczet zobowiązań lub zaległości, o których nie wiedział. Dlatego warto zadbać, aby postanowienie urzędu o zaliczeniu nadpłaty zostało wydane przed terminem płatności podatku, który w tym roku przypada 2 maja.

Zobowiązania przyszłe

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą bądź osiągający dochody z najmu mogą złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań. Może to być opłacalne w przypadku, gdy podatnik zobowiązany jest do wpłaty zaliczek. W ten sposób nie będzie musiał oczekiwać trzy miesiące na zwrot. Kwotę tę podatnik będzie mógł wykorzystać wcześniej na sfinansowanie zaliczek na podatek czy też zobowiązań z tytułu VAT. Postulujemy We wzorach deklaracji PIT powinny zostać wprowadzone odrębne pozycje umożliwiające kompensatę podatku przez podatników składających kilka zeznań rocznych.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA