REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć dopłaty składając kilka PIT-ów

REKLAMA

Wielu podatników składa dwa lub nawet trzy zeznania roczne. Często z jednego z nich wynika nadpłata podatku, natomiast w drugim wykazany jest podatek do zapłaty. Nie musi to jednak oznaczać konieczności wpłacenia podatku z jednego zeznania i oczekiwania przez trzy miesiące na zwrot nadpłaty z drugiego.
Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość zaliczenia nadpłaty na poczet innego zobowiązania podatkowego. Teoretycznie organ podatkowy może dokonać tego z urzędu. W praktyce jednak, ze względu na skomplikowane przepisy i natłok prac w urzędach w ostatnim miesiącu rozliczeń, lepiej jest wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Ponieważ urząd ma miesiąc na jego rozpatrzenie, a termin płatności podatku upływa 2 maja, wniosek warto złożyć jeszcze w marcu. W ten sposób przed upływem ostatecznego terminu rozliczenia podatnik powinien otrzymać postanowienie stwierdzające zarachowanie nadpłaty na poczet podatku. Dokument ten daje mu pewność, że rozliczenia za 2005 rok dokonał prawidłowo.

Zarachowanie z urzędu

Ordynacja podatkowa reguluje zasady zaliczania nadpłaty na poczet zobowiązań podatkowych. Jednym ze sposobów wygaśnięcia zobowiązania jest zaliczenie na jego poczet nadpłaty lub zwrotu podatku. Nadpłata w podatku dochodowym powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego. Jednak samo złożenie zeznania nie jest wystarczające. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych urząd skarbowy musi wydać postanowienie. Podobnie jak w innych sprawach urząd ma na to miesiąc. I tutaj pojawia się problem. Jeśli podatnik złoży zeznanie w kwietniu, to może zdarzyć się sytuacja, że postanowienie o zaliczeniu nadpłaty zostanie wydane dopiero w maju. A to oznacza, że z formalnego punktu widzenia niezapłacenie podatku wynikającego z zeznania może być uznane za postępowanie nieprawidłowe. Możliwa jest też inna sytuacja. Po wydaniu postanowienia może okazać się, że nadpłata została zarachowana na poczet zaległości, o których podatnik nawet nie wiedział.

Najpierw zaległości

Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu. Podatnicy, którzy nie złożą żadnego wniosku, a ciążą na nich zobowiązania z różnych tytułów, muszą liczyć się z tym, że nadpłata zostanie zaliczona na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności.

Z przepisów wynika więc, że organ podatkowy powinien z urzędu zaliczyć nadpłatę na poczet zobowiązań. Jeżeli podatnik nie złoży odpowiedniego wniosku, nie może być jednak pewny, czy nie zostanie ona zaliczona na poczet zobowiązań lub zaległości, o których nie wiedział. Dlatego warto zadbać, aby postanowienie urzędu o zaliczeniu nadpłaty zostało wydane przed terminem płatności podatku, który w tym roku przypada 2 maja.

Zobowiązania przyszłe

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą bądź osiągający dochody z najmu mogą złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań. Może to być opłacalne w przypadku, gdy podatnik zobowiązany jest do wpłaty zaliczek. W ten sposób nie będzie musiał oczekiwać trzy miesiące na zwrot. Kwotę tę podatnik będzie mógł wykorzystać wcześniej na sfinansowanie zaliczek na podatek czy też zobowiązań z tytułu VAT. Postulujemy We wzorach deklaracji PIT powinny zostać wprowadzone odrębne pozycje umożliwiające kompensatę podatku przez podatników składających kilka zeznań rocznych.

Konrad Piłat
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA